کمبود خواب می‌تواند باعث کاهش کلسترول خوب شود

کمبود خواب می‌تواند باعث کاهش کلسترول خوب شود

مطالعات قبلی نشان داده بودند، کمبود خواب می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. حال با مطالعات جدید شاید بتوان چرایی آن را توضیح داد. محققان دریافتند، کمبود خواب می تواند تاثیر منفی بر سطح کلسترول بگذارد.
مطالعات منتشر شده در مجله‌ی Scientific Reports نشان داد که کمبود خواب به تغییر در ژن‌هایی منجر می‌شود که وظیفه‌ی تنظیم سطح کلسترول را دارند.
فراتر از آن، دو مطالعه‌ی جمعیتی انجام شده نشان دادند که ممکن است در افرادی که کمبود خواب دارند، لیپوپروتئین پرچگال (HDL) – که به اسم کلسترول خوب شناخته می‌شود –سطح کمتری نسبت به افراد با خواب کافی وجود داشته باشد.
کلسترول HDL وظیفه‌ی پاکسازی لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) – کلسترول بد – از شریان‌ها را دارد.
کلسترول LDL منجر به تصلب شرایین می‌شود – لایه‌ای در شرایین می‌سازد که می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی و سکته را افزایش دهد – به همین دلیل داشتن میزان مناسبی از HDL برای سلامت قلب مناسب است.
برای بررسی‌های شهودی، محققان ۲۱ نفر را به کار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا برای ۵ شب در یک محیط آزمایشگاهی و کنترل شده بخوابند.
زمان خواب برای ۱۴ نفر از این افراد به ۴ ساعت محدود شده بود، در حالی که ۷ شرکت کننده‌ی دیگر هر شب از خواب کافی لذت می‌بردند.

کمبود خواب فعالیت ژن‌های کنترل کننده‌ی لیپوپروتئین را کاهش داد

در مدت زمان این آزمایش، از تمام افراد نمونه‌ی خون گرفته شد و محققین با آزمایش آن‌ها به سطح لیپوپروتئین و بیان ژن هر فرد رسیدند.
برای بررسی اپیدمیولوژی، محققین داده‌های مربوط به ۲۷۳۹ نفر از یکی از دو مطالعات انجام شده بر روی فنلاندی‌ها را بررسی کردند. این مطالعات بر روی معیارهای تغذیه‌ای، سبک زندگی و ژنتیک برای چاقی و سندرم متابولیک (DILGOM)، و خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای فنلاندی‌های جوان (YFS) انجام شده بود.
در مطالعه‌ی DILGOM، شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را پر کردند که در آن از آن‌ها پرسیده شده بود آیا خواب کافی در طول شب دارند؟ آنانی که جواب دادند، «به ندرت» یا «هیچ وقت»، به عنوان افراد دارای کمبود خواب در نظر گرفته شدند.
در مطالعه‌ی YFS، از شرکت کنندگان پرسیده شد که هر شب چند ساعت می‌خوابند و به نظر خودشان چند ساعت باید بخوابند تا احساس خستگی نکنند. سپس مقدار خوابی که به آن نیاز داشتند و مقدار خوابشان از هم کم می‌شد و بر اساس آن کمبود خواب آن‌ها محاسبه می‌شد.
علاوه بر آن، افرادی که کمبود خواب داشتند، سطح گردش HDL کمتری داشتند.
تیم تحقیقاتی گفت، نتایج هر دو بررسی نشان دادند که تنها دوره‌ی کوتاهی از کمبود خواب می‌تواند تاثیر بسیاری بر سلامت داشته باشد و شاید دلیل در خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتن افرادی که خواب کافی ندارند همین باشد.
مطالعات و آزمایشات نشان دادند که تنها یک هفته از خواب ناکافی، باعث شروع تغییر واکنش ایمنی و متابولیسم می‌شود. هدف بعدی ما، تعیین حداقل کمبود خواب برای حفظ روند تغییرات است.

منبع: http://ashpazbashy.com/