سازنده و طراح انواع پاوریونیت و جک و بالابر و قطعات هیدرولیک
بالابری-آسانسوری

 

جک هیدرولیک

جک هیدرولیک به دستگاهی گفته می شود که جهت حمل بار و نفر ، فعالیت در ارتفاعات و یا در خطوط تولید به منظور انتقال بار و همسطح سازی به کار می رود .جک های هیدرولیک دارای مکانیزم های بالابرنده بوده  و فرق عمده ای هم با بالابرنده هایی همچون جرثقیل ندارد.

جک غیر مستقیم
جک مستقیم

جک هیدرولیک آسانسور غیر مستقیم

این نوع جک، کابین را به وسیله سیم بکسل یا زنجیر متصل شده به یوک یا کاراسلینک حرکت می دهد. فلکه هرزگردی روی جک نصب می شود و سیم بکسل روی آن از طرفی به چاهک وصل می شودو از طرف دیگر به کاراسلینک متصل می شود.

این جک دو تکه است و یک به دو(۱:۲) می باشد ، عدد داخل پرانتز به این معناست که
به ازای باز شدن یک متر جک، کابین دو متر جابه جا می شود

 

جک آسانسور هیدرولیکی مستقیم

این جک ها یک به یک (۱:۱) هستند و یعنی به ازای یک متر باز شدن جک ، کابین ۱ متر جا به جا می شود. جک هیدرولیک آسانسور مستقیم به یوک کابین متصل اند و دارای سیستم ها کناری و یا مرکزی می باشند.

مستقیم از زیر

 

این نوع جک دارای سه نوع مرحله می باشد

یعنی تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
دو مرحله ای (تلسکوپی)
سه مرحله ای (تلسکوپی)

مستقیم از کنار

تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
دو مرحله ای (تلسکوپی)
سه مرحله ای (تلسکوپی)

پاوریونیت آسانسورو بالابر

پاوریونیت مرکز تامین قدرت مجموعه هیدرولیک به حساب می آید. پاوریونیت فشار و سرعت مناسب جهت حرکت جک را تامین می کند.

پاوریونیت های مجموعه آسان پارکر در دو تیپ بالابر و آسانسور در لیتراژهای متفاوت دارای ولتاژ برق تک فاز و سه فاز تولید شده با بهترین روشهای ساخت روز دنیا با استانداردترین ادوات روز دنیا

بالابر

بالابر چیست ؟
بالابر به دستگاهی گفته می ‌شود که از آن برای حمل بار و نفر، یا کار در ارتفاع و یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم آسان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بالابر
بالابرها معمولا براساس سیستمی که کار می کنند دسته بندی می شوند . همچنین آن ها را بر اساس ارتفاع و کاربردی که دارند نیز دسته بندی می کنند .

البنه لازم به ذکر است که بیشتر بالابرها به صورت ترکیبی کار می کنند و از ساز و کار های مختلفی برای بهبود عملکرد خود بهره می گیرند .
برای مثال تعدادی از آنها به صورت ثابت و برخی نیز به صورت سیار مورد استفاده قرار می گیرند . به عنوان نمونه از موارد کاربرد این بالابرها می توان به عنوان خودروبر، نفربر و باربر اشاره نمود .

سایر ادوات هیدرولیک

1-پرشر سوئیچ10-100بار

پرشر سوئیچ ها نوعی سوئیچ کنترل فشار هستند و در زمانی که فشار ورودی به میزان تعیین شده برسد، کنتاکت الکتریکی را فعال کرده و با ارسال سیگنال الکتریکی سوئیچ را قطع میکنند.

2-هیترروغن-گرمکن روغن250 وات

گرمکن روغن در مناطق با اب و هوای سرد و معتدل روغن را به درجه حرارت دلخواه میرساند.

3-شیر بالابری تک و دوبوبین در سایز های3.8-1.2

مکانیزم عملکرد بلوک ها یا شیرهای بالابر به این صورت است وقتی سیستم هیدرولیک استارت می شود و روغن پمپ می شود، روغن مستقیم از ورودی شیر بالابری به زیر جک منتقل می شود و باعث می شود جک به طرف بالا حرکت کند.

وقتی موتور خاموش می شود و جریان پمپ قطع می شود، ساچمه موجود در شیر مسیر برگشت روغن را بسته و از تخلیه روغن جلوگیری میکند . نام دیگر این نوع شیرهای بالابری به شیرهای پاپت معروف هستند. این شیرها هیدرولیک نشت داخلی ندارند و کابین رو به پایین حرکت نمی کند.

4-فلوکنترل-شیراطمینان در سایز های3.8 و1.2و3.4و1

این قطعه صنعتی به نام شیر کنترل هم شناخته می شود. کاربرد آن ها بیشتر برای کنترل دبی در سیستم هیدرولیک است. شیر فلو کنترل دبی جریان ورودی را در جک ها و سایر مصارف دیگر میپردازد. از کارایی دیگر این قطعه در کنترل سرعت جریان سیستم است.

5-شیربلین(blain)-تک بوبین-دوبوبین-سه بوبین-چهاربوبین در سایزهای1.2 و 3.4 و 1.1/2

شیر تک بوبین بلین

با استفاده از شیر تک بوبین حرکت آسانسور در جهت بالا، با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود. با سرعت ثابت حداکثر 16 سانتیمتر بر ثانیه ادامه داده و توقف در جهت بالا تک ضرب و بدون نرمی خواهد بود. حرکت در جهت پایین با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود و پس از طی مسیر با سرعت ثابت، توقفی نرم و بدون شوک خواهد بود.

شیردو بوبین بلین
حرکت آسانسور در جهت بالا، با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود. با سرعت ثابت حداکثر 16 سانتیمتر بر ثانیه ادامه داده و توقف در جهت بالا نیز به نرمی و بدون شوک خواهد بود (وجه تمایز شیر دو بوبین با شیر تک بوبین). حرکت در جهت پایین با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود و پس از طی مسیر با سرعت ثابت، توقفی نرم و بدون شوک خواهد بود.
شیرسه بوبین بلین
حرکت آسانسور با شیر سه بوبین بلین در جهت بالا، با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود. با سرعت ثابت حداکثر 16 سانتیمتر بر ثانیه ادامه داده و توقف در جهت بالا نیز به نرمی و بدون شوک خواهد بود. حرکت در جهت پایین با استارت نرم و بدون شوک آغاز می شود و پس از طی مسیر با وضعیت دو سرعته، توقفی نرم و بدون شوک خواهد بود. در حرکت برگشت، ابتدا حرکت با سرعت بیشتر صورت می گیرد و در نزدیکی توقف سرعت کاهش یافته و بعد از حرکت با سرعت هم سطح سازی، توقف به آرامی انجام می شود.
شیرچهار بوبین بلین
حرکت جهت بالای آسانسور

با فرمان استارت جهت بالا، بوبین A بوبین B و موتور هم زمان برق دار می شوند. پیش از توقف با پالسی که سنسور دوراندازی می دهد، بوبین B قطع می شود. ادامه مسیر با سرعت کند صورت می گیرد تا نزدیک به توقف نهایی بوبین A قطع می شود و پس از نیم تا یک ثانیه تاخیر موتور قطع شده و دستگاه به صورت کامل متوقف می شود.

نکته مهم: تابلوی فرمان باید از تاخیر بین قطع شدن بوبین و موتور در توقف جهت بالا پشتیبانی کند.

حرکت جهت پایین آسانسور

با فرمان استارت جهت پایین، بوبین C و بوبین D فعال می شوند. در حرکت جهت پایین موتور خاموش است. کمی پیش از توقف بوبین C قطع شده و بوبین D همچنان فعال است تا آسانسور با سرعت کند هدایت شود. در انتها با قطع بوبین D آسانسور پس از حدود 1 ثانیه متوقف می شود.

 

راهنمای تنظیم شیر بلین چهار بوبین
پیچ شماره 1

تنظیم مدت زمان تاخیر پیش از شروع حرکت (استارت). تاخیر پیش از شروع حرکت By-pass delay به چند دلیل مهم در سیستم کنترل هیدرولیک منظور میشود و میبایست حتما در تنظیمات لحاظ شود.

گردش به راست (ساعتگرد): مدت تاخیر بیشتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): مدت تاخیر کمتر می شود.
پیچ شماره 2

تنظیم شتاب افزایش سرعت در جهت بالا. شتاب افزایش سرعت جهت بالا به معنی مدت زمانی است که طول میکشد تا سرعت آسانسور به حداکثر خود برسد. مقدار شتاب بیشتر یه معنای مدت زمان کوتاه تر است و شتاب کمتر به معنای مدت زمان طولانی تر.

گردش به راست (ساعتگرد): شتاب کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): شتاب بیشتر می شود.
پیچ شماره 3

تنظیم شتاب کاهش سرعت در جهت پایین. این تنظیم مربوط به مدت زمانی است که بطول می انجامد تا سرعت آسانسور از تند به کند کاهش یابد. هر چه این زمان بیشتر باشد ( شتاب کمتر باشد) تغییرات سرعت تدریجی و نرم تر صورت می گیرد.

گردش به راست (ساعتگرد): شتاب کاهش سرعت کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): شتاب کاهش سرعت بیشتر می شود.
پیچ شماره 4

تنظیم سرعت هم سطح سازی (سرعت کند) جهت بالا. سرعت هم سطح سازی یا سرعت کند جهت بالا کاملا به شرایط کار بستگی دارد. توصیه کادر فنی هوپاد لیفت این است که این سرعت در هر صورت بیشتر از 0.15 متر بر ثانیه باشد.

گردش به راست (ساعتگرد): سرعت کند کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): سرعت کند بیشتر می شود.
پیچ شماره 5

این پیچ توقف در جهت بالا را تنظیم می کند. درواقع با تنظیم این قسمت مدت زمان فرایند توقف تنظیم میشود. هر چه این زمان بیشتر باشد، توقف ملایم تر و تدریجی خواهد بود.

گردش به راست (ساعتگرد): توقف آرام تر و کند تر صورت می گیرد.
گردش به چپ (پادساعتگرد): توقف سریع تر و آنی انجام می شود.
پیچ شماره 6

تنظیم شتاب افزایش سرعت در جهت پایین. شتاب افزایش سرعت جهت پایین به معنی مدت زمانی است که طول میکشد تا سرعت آسانسور به حداکثر خود برسد. مقدار شتاب بیشتر یه معنای مدت زمان کوتاه تر است و شتاب کمتر به معنای مدت زمان طولانی تر.

گردش به راست (ساعتگرد): شتاب کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): شتاب شتاب بیشتر می شود.
پیچ شماره 7

تنظیم سرعت حداکثر جهت پایین. سرعت جهت پایین باید به نحوی تنظیم شود که حدودا با سرعت جهت بالا هماهنگ باشد. برای دقت بیشتر به پیشنهاد کادر فنی آسان پارکر بهتر است تنظیمات آسانسور با نصف ظرفیت نامی صورت گیرد.

گردش به راست (ساعتگرد): سرعت تند جهت پایین کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): سرعت تند جهت پایین بیشتر می شود.
پیچ شماره 8

تنظیم شتاب کاهش سرعت جهت پایین و همچنین نرمی توقف. شتاب کاهشی سرعت به معنای مدت زمانی است که طول می کشد تا آسانسور از وضعیت سرعت حداکثر به وضعیت سرعت هم سطح سازی برسد.

گردش به راست (ساعتگرد): شتاب کمتر و توقف نرم تر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): شتاب بیشتر و توقف سریع تر می شود.
پیچ شماره 9

تنظیم مقدار سرعت هم سطح سازی جهت پایین (سرعت کند). باید توجه داشت که سرعت کند در جهت پایین باید به حدی تنظیم شود که بیشتر از 0.15 متر بر ثانیه نشود.

گردش به راست (ساعتگرد): سرعت کند کمتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): سرعت کند بیشتر می شود.
پیچ S

تنظیم حداکثر فشار مجاز (شیر فشارشکن). این شیر باید در حدی تنظیم شود که فشار کاری مجاز بعلاوه یک مقدار مشخص اطمینان را پوشش دهد.

گردش به راست (ساعتگرد): حداکثر فشار مجاز بیشتر می شود.
گردش به چپ (پادساعتگرد): حداکثر فشار مجاز کمتر می شود.

توجه: پس از تغییر وضعیت شیر فشار شکن هرگز شیر انسداد اصلی SHUT-OFF VALVE را فورا نبندید. این کار بسیار خطرناک است.

چند نکته مهم در تنظیمات شیر بلین چهار بوبین
تنظیمات و سرویس شیر مستلزم تجربه و تخصص لازم در این خصوص است. دستکاری شیر آسانسور بدون تخصص لازم می تواند باعث آسیب به تجهیزات شود و خطرات جانی داشته باشد.
در فرایند تنظیم چنانچه حس کردید بوبین های شیر و روغن هیدرولیک داغ شده، دست از کار بکشید. اجازه دهید تا دمای قطعات عادی شود و سپس ادامه دهید.
حساسیت پیچ های تنظیم شیر بلین  بسیار بالا است، برای تغییر وضعیت هر کدام از پیچ ها، آن را نیم دور بچرخانید و نتیجه را آزمایش کنید.