نشانه های کمبود مواد مغذی در چهره شما

نشانه های کمبود مواد مغذی در چهره شما
sghljوب‌سایت عصر ایران: همه ما از این حقیقت آگاه هستیم که ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت کلی بدن انسان ضروری هستند. این به معنای آن است که کمبود مواد مغذی می تواند موجب مشکلات سلامت جدی شود و حتی به مرگ ختم شود. در حقیقت، زمانی که بدن با کمبود مواد مغذی مواجه است، کل ساختار آن آسیب می بیند که به عدم تعادل در عملکردهای بدن منجر می شود.

بنابر آمار و ارقام موجود، نزدیک به هشت میلیون کودک طی 12 سال گذشته جان خود را به واسطه کمبود ویتامین A از دست داده اند. افزون بر این، بیش از یک میلیارد نفر با کمبود ویتامین D مواجه هستند که به عنوان یک مساله همه گیر و جهانی در نظر گرفته می شود.

با توجه به این حقیقت که عدم تعادل داخلی بدن از نشانه های ظاهری برخوردار است، شما احتمالا مشکلات پوستی مختلفی را تجربه خواهید کرد. در ادامه با چند نمونه از شایع‌ترین نشانه ها که پدیدار شدن آنها به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی اشاره دارند، بیشتر آشنا می شویم.

لب های رنگ پریده

اگر با رنگ پریدگی لب های خود مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از کمبود آهن باشد، که یکی از شایع‌ترین نمونه های کمبود مواد مغذی است. کمبود آهن در خون به کم خونی یا آنمی و خستگی منجر می شود و افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان با این شرایط مواجه هستند.

برای افزایش آهن دریافتی خود می توانید مصرف برخی مواد غذایی مانند سبزیجات سبز برگ، عدس، شکلات تلخ، اسپیرولینا، اسفناج و کشمش را مد نظر قرار دهید.

خشکی مو

پدیدار شدن شوره سر و خشکی مو یکی از نشانه های کمبود بیوتین و ویتامین B7 محسوب می شود، که به طور معمول در نتیجه استفاده از آنتی بیوتیک ها شکل می گیرد.

با مصرف مواد غذایی مانند مغزهای خوراکی، گردو، دانه آفتابگردان، حبوبات، آووکادو و قارچ می توانید به افزایش دریافت این مواد مغذی و پیشگیری از خشکی مو کمک کنید.

پوست به شدت رنگ پریده

کمبود ویتامین B12 می تواند به رنگ پریدگی شدید پوست منجر شود و خستگی نیز یکی دیگر از نشانه های آن است. جدا از مصرف مواد غذایی حیوانی مانند جگر، گوشت گاو و لبنیات کم چرب که سرشار از این ویتامین هستند، شما می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید. از دیگر منابع غذایی برای این ویتامین می توان به تخم مرغ و پنیرهای فاقد پنیرمایه خام اشاره کرد.

خونریزی لثه

خونریزی لثه می تواند یکی از نشانه های کمبود ویتامین D باشد. افزون بر این، ممکن است خونریزی از بینی و تورم مفاصل را تجربه کنید. بدن ویتامین D تولید نمی کند و بر همین اساس تامین آن از رژیم غذایی اهمیت فراوانی دارد.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین D می توان به گوآوا، بروکلی، فلفل قرمز، کیوی، و توت فرنگی اشاره کرد.

چشم های پف کرده

جدا از این که نشانه ای برای کم خوابی محسوب می شود، پف کردگی چشم های می تواند به کمبود ید اشاره داشته باشد. ید می تواند به دفع عواملی که در فعالیت غدد درون ریز اختلال ایجاد می کنند، مانند بروم، فلوئور، کلر کمک کند و عملکرد تیروئید را بهبود بخشیده و پف کردگی را کاهش دهد.

برای این که میزان ید بیشتری دریافت کنید مصرف سبزیجات دریایی مانند واکامه و کلپ و همچنین کفیر، تخم مرغ و لوبیاها را افزایش دهید.