یکی از فلزات که دارای قدمت بسیار زیادی نیز می باشد آهن می باشد که یکی از عناصزر شیمیایی بوده که دارای عدد اتمی 26 می باشد و چگالی آن نیز 7.87 می باشد و در اولین دوره های فلزهای واسطه قرار گرفته است.

از نظر جرمی آهن بیشترین عنصر سازنده زمین نیز محسوب می شود. آهن نقره ای مایل به خاکستر بوده و در ارتباط با اکسیژن قرمز رنگ می شود. آهن آلات از پر مصرف ترین فلزات می باشد. آهن دارای قیمت مناسبی بوده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد بنابراین در بدنه انواع ماشین آلات از آن استفاده می شود. همچنین در ساخت انواع ساختمان نیز از آهن آلات استفاده می شود. یکی از کاربردی ترین آلیاژهای آهن فولاد نام دارد.

?ترکیبات آهن

از رایج ترین ترکیبات آهن آلات می توان به فروس، فریک و فریل اشاره نمود. زنگ زدن آهن آلات به اکسیده شدن اهن می گویند. آهن آلات معمولا در ترکیب با اکسیژن زنگ می زند و در واقع اکسیده می شود. آهن آلات با سرعت زیادی با اکسیژن ترکیب می شود و به اصطلاح زنگ می زند. به همین دلیل است که به سختی می توان آهن را به شکل خالص در طبیعت پیدا نمود. برای اکسید شدن آهن به سه عنصر آهن و آب و اکسیژن نیاز می باشد.

آهن آلات در گذشته استفاده زیادی در ساخت و ساز دارد و از قدیم نیز استفاده از آهن آلات در همه صانیع مرسوم بوده است. در حال حاضر نیز آهن آلات مصرف بسیار زیادی در صنایع دارد و هنگامی که به اطراف خود نگاه می کنید حجم عظیمی از سازه هایی را که از آهن آلات تشکیل شده است را خواهید دید.

?قیمت آهن آلات

  آهن آلات استفاده بسیار زیادی در زمینه های مختلف صنعت دارند و برای هر حوزه ای از صنعت از نوعی از انواع آهن آلات استفاده می شود. قیمت آهن آلات بر اساس نوع کیفیت و نوع استفاده ای که از آن می شود قیمت آهن آلات متفاوت می باشد. انواع آهن آلات دارای ضخامت ها و کاربردهای مختلفی هستند و برا ین اساس قیمت آهن آلات متفاوت می باشد. یکی از دلایلی که قیمت آهن آلات افزایش می یابد صادر نمودن آهن آلات به خارح از کشور می باشد و دلیل آن هم سود بیشتری است که نصیب فروشندگان آهن آلات می شود.

?انواع آهن آلات
❇️میلگرد آهن آجدار

  آرماتور فولادی یا فیبر پلیمری تقویت شده ای است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن (بتن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد یا فیبر پلیمری که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد. در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های {\displaystyle I} شکل، ناودانی یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

آج در میلگرد به منظور درگیرکردن فولاد در بتن است بدین منظور آج در میلگرد به صورت مارپیچ و با عمق استاندارد ایجاد می‌شود تا بتواند سطح درگیری میلگرد و بتن بالا رود.

❇️نبشی

یکی دیگر از پروفیل های ریزنقش و پر کاربرد در ساختمان سازی، نبشی آهنی می باشد. نبشی، دارای دو ضلع عمود برهم است. وزن نبشی تابعی از سایز آن می باشد. نبشی دارای انواع مختلف نظیر نبشی پلاستیکی، نبشی آلومینیومی، نبشی استیل، نبشی پی وی سی، نبشی چوبی و نبشی پلی اتیلین می باشد.

❇️ورق رنگی

به ورق هایی از جنس گالوانیزه که در صنعت توسط فرآیندهای ویژه ای رنگ آمیزی می شوند ورق گالوانیزه رنگی گفته می شود. تنوع رنگ ورق های رنگی موجود در بازار بیش از ۱۵ رنگ متفاوت بوده که در ضخامت های نازک ۰٫۲ تا ۰٫۷ میلی متر و در اشکال مختلف مانند ورق کرکره ای رنگی؛ شادولاین، طرح سفال، هلالی؛ سینوسی، پرچین و شیروانی فرم داده شده و روانه بازار مصرف می گردند. پوشش رنگ در این محصولات در قسمت بالای ورق به میزان ۲۰ تا ۲۵ میکرون و در قسمت پایین به میزان ۷ تا ۱۵ میکرون می باشد. ابعاد استاندارد ورق رنگی ۱۰۰*۱۲۵ سانتی متر بوده که بسته به نیاز مشتری در ابعاد متنوع دیگری نیز تولید می گردد.

❇️لوله های فولادی

  لوله، استوانه ای است بلند و توخالی، با دو سر باز و سطح مقطع دایره ای شکل(دارای قطر،ضخامت و طول مشخص) با جنس های مختلف نظیر پلاستیکی، فولادی، بتنی، پی وی سی، استنلس استیل، آلومینیوم و … که جهت جابه جایی و انتقال سیالات و یا تحمل نیرو های وزنی مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین لوله های مورد استفاده در لوله کشی صنعتی، لوله های فلزی می باشند. این لوله ها به خاطر استحکام بالا، مقاومت به شکست مناسب و مقاومت در برابر گرما از بهترین مواد مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، آب رسانی، خودروسازی، عمرانی، غذایی و … می باشند.

❇️پروفیل

پروفیل یا Profile به معنای ثابت بودن مقطع در طول است. پروفیل معمولا در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی کاربرد دارد. پروفیل ها اصولا به صورت مربع و مستطیل شکل هستند. پروفیل ها در صنعت ساختمان سازی با مقطع کوچک معمولا برای نرده های فلزی، در و پنجره، پیاده روها و … کاربرد دارند و پروفیل ها با مقطع بزرگ برای ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان به کار می روند.

برای آشنایی با سایر مشاغل صنعتی در سامانه زمات با ما همراه باشید.

Showing 10 from 38 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order