تجهیزات کشاورزی امروزه یکی از مهم ترین بخش از تولیدات صنعت ابزار را در اقصی نقاط جهان به خود اختصاص داده است. کشاورزی چه در وسعت بزرگ و چه در وسعت کوچک نیازمند داشتن ابزار خوب و کاربردی برای سهولت کار و پیشبرد کار است. کار کشاورزی و باغبانی بدون داشتن ابزارهای مناسب، بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است.

ماشین آلات کشاورزی به یک سری تجهیزات پیشرفته مجهز می‌شوند تا بتوان از آن‌ها در کارهای مختلف به منظور کاربردهای متنوع استفاده کرد. تانکر‌هایی طراحی ‌شده‌اند که به ماشین‌های مختلف مانند تراکتور و یا تریلرها متصل می‌شوند تا بتوان از آن‌ها برای حمل و نقل انواع مختلف محصولات و کالاها استفاده کرد.برخی اوقات نیز برای سمپاشی و یا آبیاری کردن محصول نیاز است که تانکر مخصوص این نوع کار به تراکتور و تریلر متصل شود که این تانکرها جزو ادوات کشاورزی محسوب می‌شوند.

ادوات کشاورزی به صورتی ساخته می‌شوند که کشاورز بتواند در انواع مختلف زمین‌ها مانند سطوح شیب دار و غیر صاف از آن‌ها استفاده کند. همچنین در ساخت این نوع تجهیزات شرایط مختلف جوی نیز لحاظ می‌شود.

فواید استفاده از ادوات کشاورزی

همانگونه که گفتیم استفاده از ادوات کشاورزی فواید بسیار زیادی را به دنبال دارد. در ادامه برخی از این فواید را برای شما بیان خواهیم کرد.

۱- افزایش میزان تولید

مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از ادوات کشاورزی باعث می‌شود که سرعت انجام کارها بسیار افزایش پیدا کند به همین دلیل هم کشاورزان می‌توانند زمان مضاعفی برای کار بر روی زمین‌های بیشتر داشته باشند.

همچنین استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود که کیفیت انجام کارها نیز بهتر شود که نتیجه آن افزایش میزان تولید خواهد بود.

۲- افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

مکانیزه کردن کشاورزی باعث می‌شود که بهره‌وری کار بسیار بالا رفته و تولید نیز بسیار افزایش پیدا کند. استفاده از تجهیزات کشاورزی و ادوات باغی باعث خواهد شد که مزارع مختلف به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشند.

۳- کاهش هزینه‌ها

 استفاده از ادوات کشاورزی باعث می‌شود که هر مزرعه به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشد که این مورد با کاهش هزینه‌ها رابطه مستقیم دارد.

در کشاورزی مکانیزه کشاورزی این فرصت را خواهد داشت که روی زمین‌های بیشتری فرایند کشاورزی خود را دنبال کند که این باعث می‌شود دامنه کاری بسیار بیشتر شده و هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

۴- پیدایش زمینه‌های مختلف برای پیشرفت‌ها

با ورود تجهیزات کشاورزی و رواج کشاورزی مکانیزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه آبیاری، احیای زمین و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل شد. این‌ها نشانگر این اصل هستند که با افزایش کشاورزی مکانیزه روش‌های جدیدتر و بهتری برای فرآیند‌های مختلف کشاورزی به وجود خواهد آمد و این امر باعث افزایش بهره‌وری کلی این صنعت خواهد شد.

۵- افزایش درآمد مزرعه

فوایدی که در بالا به آن‌ها اشاره شد همگی دست به دست هم می‌دهند تا درآمد مزرعه افزایش پیدا کند. پس می‌توان گفت که یکی از فواید استفاده از ادوات کشاورزی، افزایش درآمد مزارع و کشاورزان خواهد بود.

معرفی تجهیزات مورد نیاز برای کشاورزی هوشمند

برای هوشمند کردن مزرعه یا گلخانه تجهیزاتی مورد نیاز است که بتواند آبرسانی، کوددهی و حفظ رطوبت و دمای محیط را به طور کامل کنترل کند که عبارتند از:

?پمپ آبرسانی

?مخزن آب

?مخزن کود

?مپ تزریق کود

?شیر برقی

   

برای آشنایی با اطلاعات سایر مشاغل به سامانه سراسری زمات مراجعه کنید

Showing 10 from 281 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order