انواع دوربین مدار بسته امروزه در مدل ها و کاربردهای مختلفی تولید می شوند و می توان بسته به نوع کاربرد آنها و نیاز خود از آنها استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید با دوربین های مدار بسته و انواع آن آشنا شوید با ما همراه شوید.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی

انتخاب دوربین مدار بسته یکی از مهم ترین مراحل نصب دوربین مدار بسته می باشد. دوربین های مدار بسته انواع گوناگونی داشته که تکنولوژی ساخت و ویژگی های آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.

دوربین های مدار بسته بر اساس تکنولوژی مورد استفاده به دسته آنالوگ، تخت شبکه و HD تقسیم می شوند.

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ اولین نسل از دوربین ها بوده و به دلیل قیمت پایین، سادگی نصب، تنوع زیاد در بازار محبوبیت بسیاری دارند. در این نوع از دوربین سیگنال ها به صورت آنالوگ و با سرعت پایین ارسال شده و در مقایسه با دوربین های تحت شبکه تصاویر کیفیت پایین تری دارند.

برای اتصال دوربین با دستگاه DVR از کابل کواکسیال استفاده می شود. در این دوربین ها به دلیل استفاده از سیگنال آنالوگ امکان نویز پذیری وجود دارد.

به دلیل تاخیر چند ثانیه ای در انتقال تصاویر در این دوربین ها همچنین محدودیت کیفیت تصاویر این دوربین ها برای مکان های پر رفت و آمد و مکان هایی که نور کمی دارند همچنین برای مسافت های طولانی این دوربین ها چندان توصیه نمی شود.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

دوربین های مدار بسته شبکه یا IP در دو نوع بی سیم و با سیم تولید می شوند و تصاویر دریافتی را به کد ۰ و ۱ تبدیل می کنند. اتصال این دوربین ها به دستگاه NVR از طریق کابل شبکه می باشد. با توجه به اینکه در این دوربین ها تصاویر به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می شوند می توان تصاویر را از طریق اینترنت ارسال کرد.

دوربین های IP در مقایسه با دوربین های آنالوگ قیمت بالایی داشته همچنین این دوربین ها محدودیت استفاده از پهنای باند دارند.

انتقال تصاویر دوربین مدار بسته در این دوربین ها نسبت به دوربین های آنالوگ کیفیت بیشتری دارد. در این دوربین ها امکان ارسال همزمان تصویر و صدا وجود دارد. قابلیت تشخیص چهره از دیگر ویژگی های دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشد.

دوربین مداربسته با کیفیت HD

دوربین های کیفیت اچ دی نیز همانگونه که اسم آنها مشخص است کیفیت تصویر برداری بالایی دارند، و به همین دلیل می توان از آنها در مکان های حساس مثل بانک ها، ادارات مهم، مراکز نظامی، فروشگاه های حرفه ای و غیره استفاده نمود.

این تکنولوژی قابل استفاده در انواع دوربین آنالوگ و تحت شبکه می باشد. رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته HD بسیار بالا می باشد. این نوع از دوربین مدار بسته در تکنولوژی های متفاوت HDTVI، HDCVI، AHD در بازار وجود دارند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین های مدار بسته به لحاظ شکل ظاهری متفاوت می باشند. یکی از مهم ترین موضوعات مورد نیاز برای ورود به شغل دوربین مداربسته همچنین خرید و نصب آن آشنایی با انواع دوربین مدار بسته به لحاظ ظاهری است. که در این بخش به بررسی انواع این دوربین ها می پردازیم.

دوربین مدار بسته بولت

این دوربین ها دارای شکل های مخروطی هستند که رویه آنها به شکل تفنگی می باشد. از این دوربین ها برای ثبت تصاویر در فواصل دور استفاده می شود. این دوربین ها معمولا قابلیت دید در شب دارند و می توانند در محیط های تاریک نیز تصاویر مطلوب و واضحی ثبت کنند.

البته این دوربین های قابلیت گردش ندارند و برای ثبت تصویر از یک مکان ثابت تصویربرداری می کنند. همچنین به راحتی می توان با قرار دادن دوربین های بولت در یک پوشش آنها را ضدآب کرد و به همین دلیل می توان از آنها در محیط های باز نیز استفاده نمود.

دوربین مدار بسته دام

از دیگر انواع دوربین های مدار بسته می توان به مدل دام اشاره کرد. این دوربین ها دارای شکلی گنبدی رو به پایین هستند و عمده استفاده آنها در محیط های بسته است. مهمترین ویژگی این دوربین ها شکل یک پارچه و پوشش ۳۶۰ درجه ای است و از این لحاظ سارقان قابلیت تشخیص دید اصلی دوربین را نخواهند داشت.

معمولا در این دوربین ها از لنزهای wide با فاصله کانونی کوچک ۳.۶ یا ۴ میلیمتر استفاده می شود. دوربین های دام قابلیت چرخش دارند و می توانند توسط اپراتور کنترل شوند.

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین های گردان یا PTZ نیز نمونه ای از دوربین های مداربسته هستند که مانند دوربین های دام قابلیت چرخش و زوم کردن در یک نقطه خاص دارند. اما مهمترین ویژگی این دوربین ها قابلیت پریست (PRESET) است. با استفاده از این قابلیت می توان به صورت برنامه ریزی و زمان بندی شده، از مکان ها مختلف تصویر دریافت نمود.

دوربین مدار بسته فیش آی یا چشم ماهی

دوربین های مدار بسته فیش آی دارای گستره دید وسیعی تا ۳۶۰ درجه هستند و در سقف نصب می شوند. به همین دلیل می توان با تهیه یکی از آنها ضمن صرفه جویی در هزینه ها و از نصب چند دوربین جلوگیری کرد.

دوربین مدار بسته پین هول

پین هول نیز نمونه ای از دوربین های مداربسته هستند که اندازه مینیاتوری دارند و به همین دلیل در مکان هایی که فضای کافی وجود ندارد و یا در مواردی که نصب دوربین به صورت مخفی نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مدار بسته حرارتی

این دوربین ها گرمای محیط، اجسام و افراد را تشخیص داده و هر دما را با یک رنگ نشان می دهند. این دوربین ها علاوه بر کارایی معمول برای امورات جنایی، شناسایی مجرمان و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مداربسته C-Mount

مهمترین ویژگی این دوربین ها قابلیت جابجایی لنز می باشد و همین موضوع کاربری آنها را افزایش داده است. این دوربین ها با تغییر لنزها می توانند فاصله های بیش از ۱۲ متر را پوشش دهند.

دوربین مدار بسته روز و شب

دوربین های روز و شب نیز یکی از دوربین های مناسب هستند که می توان در طول شبانه روز و به صورت دائمی از آنها تصاویر باکیفیت دریافت نمود. این دوربین ها نور مادون قرمز ندارند ولی، تصاویر باکیفیت را در نور کم تهیه می کنند.

دوربین دید در شب یا فروسرخ

این دوربین ها مجهز به LED مادون قرمز هستند و به همین دلیل در زمره بهترین انواع دوربین مداربسته برای فضاهای باز و کم نور می باشند. این نوع از دوربین ها به دو شیوه آشکارسازی و تصویربرداری حرارتی کار می کنند در نتیجه با این تکنولوژی ها و این دوربین ها می توان یک شخص را از فاصله حدود ۱۸ متری تشخیص داد.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس لنز

انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز نیز کیفیت متفاوتی دارند.

دوربین مداربسته لنز فیکس

لنز فیکس یکی از نمونه های دوربین مداربسته است که از لحاظ لنز با دیگر دوربین های مداربسته تفاوت دارد. زاویه دید این دوربین به انواع مختلفی مثل ۲،۴،۶،۸ و ۱۲ میلیمتری و غیره تقسیم بندی می شود.

دوربین مداربسته لنز وریفوکال

دوربین های لنز وریفوکال قابلیت تنظیم لنز دارند و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود لنز و وسعت دید آنها را از راه دور مثل از روی گوشی، و یا به صورت دستی تنظیم کند.

دوربین مداربسته AL

دوربین مداربسته AL یا هوش مصنوعی نوعی پیشرفته ای است که به سنسورهای مختلفی مجهز می باشد و می تواند انسان، حیواناتو غیره را شناسایی کند. این نوع دوربین همچنین قابلیت فرمان پذیری صوتی نیز دارد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

دوربین های مداربسته در حالت کلی به دو دسته دوربین های فضای داخلی یا ایندور و فضای بیرونی یا فضای بیرونی یا اوتدور دسته بندی می شوند. از جمله دوربین های ایندورمی توان به دوربین های مداربسته بولت، اسپید دام یا PTZ و از نمونه های اوتدور نیز می توان به دوربین های چشم ماهی، دوربین مداربسته دام و غیره اشاره نمود.

Showing 10 from 644 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order