طراحی دکوراسیون، از طراحی تا بازسازی ساختمان

معنی دکوراسیون در لغت نامه فارسی آراستن، چیدمان و مرتب کردن است. وقتی که صحبت از دکوراسیون داخلی می‌شود منظور نحوه چیدمان و انتخاب مناسب وسایل قسمت های مختلف خانه از جمله قسمت پذیرایی و نشیمن، اتاق ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی می باشد.

با توجه به همه گیر شدن و جذاب شدن طراحی دکوراسیون داخلی دیگر طراحی دکوراسیون محدود به خانه‌های مسکونی نیست و در دفاتر کاری، فروشگاه ها، مغازه ها، بیمارستان ها، هتل ها و غیره هم از قوانین مختلف طراحی دکوراسیون داخلی استفاده میشود.

از دید خیلی از افراد چیدمان دکوراسیون داخلی منزل کار بسیار ساده ای است و تنها با سلیقه افراد پیش می رود، اما این طور نیست و نکات بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که اگر آنها را بدانید و به خوبی رعایت کنید، بهترین استفاده را از فضای منزل خواهید داشت و به زیبا سازی هرچه بیشتر خانه شما کمک خواهد کرد. گاهی با پیروی از این قوانین، طراحی دکوراسیون برای شما کم هزینه تر و سریع تر انجام می شود و جلوه ویژه و خاصی در منزل شما ایجاد می شود و خانه شما را به یک فضای مطبوع و گرم تر و دلپذیرتر تبدیل می کند.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی منزل، هماهنگ‌سازی اجزای داخلی خانه است که با هدف زیباتر شدن و ایجاد یک فضای گرم و دل انگیز در فضای خانه می باشد. خصوصا در خانه های کوچک و نقلی آپارتمانی امروزی با استفاده از طراحی درست دکوراسیون داخلی منزل می‌توان این فضا را بهینه سازی کرد و با ایجاد هماهنگی بین اجزا، رنگ ها و وسایل، جلوه‌ گری آنها را بیشتر کرد.

نقل مکان به خانه های جدید همیشه برای افراد یک خانه پر از هیجان و جذابیت است، اما گاهی اوقات نحوه چیدمان دکوراسیون خانه تبدیل به یک دغدغه برای افراد آن خانه، خصوصا خانم خانه می شود و شما باید تصمیم بگیرید که وسایل خود را در محیط جدید و فضایی که مشاهده می کنید به چه نحوی چیدمان کنید تا یک فضای مناسب را فراهم بیاورید و طوری طراحی دکوراسیون خانه را انجام دهید که بازتابی از شخصیت و احساس و سلیقه شما باشد.

علاوه بر آن در این خانه احساس شادی و خوشحالی و راحتی داشته باشید. برای این کار شما نیاز دارید که نکات مهم در رابطه با طراحی دکوراسیون داخلی منزل را بدانید و وسایل مختلف از جمله مبلمان و رنگ دیوارها و بافت آن ها را به خوبی انتخاب کنید تا در هماهنگی با یکدیگر باشند و با یک نقشه از پیش تعیین شده وسایل را درست در سر جای خود قرار دهید و مرحله به مرحله مثل یک طراح داخلی حرفه ای، کار طراحی و دیزاین منزل خود را انجام دهید.

دکوراسیون داخلی

اروپایی ها معتقدند که برای رسیدن به خط پایان شما باید اول از همه بدانید که به کجا می روید. پس با در نظر گرفتن یک فضای کلی در ذهن خود از خانه‌ای که مطلوب شماست می توانید مراحل مختلف چیدمان دکوراسیون را انجام دهید.

وقتی صحبت از خرید مناسب وسایل می شود معمولا خانم ها فکر می کنند باید اولین جایی که به آن مراجعه می کنند مغازه یا فروشگاه مبلمان باشد، اما بهتر است برای نقطه شروع فروشگاه مبلمان را انتخاب نکنید، زیرا اگر مبلمان خاصی نظر شما را جلب کند برای سایر انتخاب ها با محدودیت مواجه می شوید.

درست است که شما نیاز به مبلمان دارید اما اگر انتخاب غلط داشته باشید در نهایت علاوه بر هدر رفتن هزینه، وقت و انرژی شما هم گرفته می شود. انتخاب های محدوده همیشه حس بدی به شما القا می کنند. پس همان طور که گفته شد یک نقشه کلی از دکوراسیون در نظر بگیرید و ببینید در کنار این مبل قرار است از چه نوع تلویزیون و میز تلویزیون و همچنین میزجلومبلی، پرده، فرش و وسایلی استفاده کنید. وقتی همه آنها را در ذهن مجسم کردید بعد اقدام به خرید کنید تا همه وسایل با ذهنیت قبلی و با خط مشی مشخص خریداری شوند.

حتما این وسایل را با توجه به متراژ و ابعاد فضایی که در اختیار دارید خریداری نمایید زیرا خرید مبلمان کوچکتر یا بزرگتر از فضای در دسترس باعث می‌شود که شما نتوانید چیدمان درست و اصولی در خانه داشته باشید و این اشتباه تا انتها ادامه خواهد داشت.

اگر فکر می کنید که به خاطر سپردن طرح‌ها در ذهنتان کار دشواری است، کاغذ و قلم بردارید و نقشه کف خانه خود را روی آن به صورت دو بعدی بکشید و خیلی راحت با تعیین جایگاه قرارگیری وسایل یک ترسیمی از فضای خانه خود داشته باشید.

حتی در صورت نیاز ابعاد اتاق و قسمت های مختلف را در این نقشه قید کنید تا همه چیز به صورت اصولی و درست پیش برود.

گاهی اوقات با در نظر گرفتن تمام نکات اصولی نیازی ندارید که حتماً یک طراح داخلی به شما بگوید که چه چیزی را خریده و در کجا قرار دهید و شما هم می توانید به صورت کاملا حرفه ای این کار را انجام دهید.

اصول چیدمان منزل

یکی از حقه های جذاب در چیدمان دکوراسیون داخلی این است که شما تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید زندگی کنید؟ آیا سبک سنتی را برای خانه خود در نظر گرفته اید یا مدرن و یا تصمیم دارید یک فضای آرام و پر از آرامش داشته باشید و یا خانه ای با دکوراسیون رسمی را ترجیح می دهید؟ تعیین این فاکتور قبل از خرید چیدمان می تواند خیلی چیزها را تغییر دهد.

اگر ایده خاصی در ذهن خود برای چیدمان دکوراسیون دارید اصلا نیازی به نگرانی نیست، زیرا قبل از شما افراد و گروه های زیادی دست به طراحی داخلی دکوراسیون منزل زده اند و شما می توانید با مشاهده نمونه کارهای آن ها ایده بگیرید و با ترکیب ایده ها با خلاقیت و سلیقه خود طراحی جدیدی را خلق کنید.

با چه هدفی از دکوراسیون داخلی استفاده می کنیم؟

با این تفاسیر می‌توان گفت که طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان یک دانش محسوب می‌شود و با استفاده از آن در مکان های مختلف می توان اهداف بسیار مهمی را دنبال کرد. به طور مثال طراحی دکوراسیون داخلی مغازه ها و فروشگاه ها می تواند باعث جلب و جذب بیشتر مشتری شود. همچنین طراحی دکوراسیون داخلی محیط های اداری باعث ایجاد یک فضای امن برای کارمندان می‌شود و با احساس راحتی که در آنها ایجاد می‌کند راندمان کار را بالا میبرد . طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان ها باعث کاربردی تر شدن فضا، ایجاد یک محیط آرام برای کادر درمانی و بیماران می‌شود و در خانه های مسکونی یک فضای راحت، گرم و پر از آرامش و صمیمیت را فراهم می‌کند. همچنین در قسمت های عمومی مثل مترو و اتوبوس و غیره می‌توان باعث رفع نیاز افراد استفاده‌کننده شد.

ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

برای اینکه طراحی دکوراسیون داخلی منزل به بهترین نحو ممکن انجام شود، باید فاکتورهای مختلفی مد نظر قرار گرفته شود تا در نهایت با کمترین مشکل و سریع ترین و کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ها بهترین و مثبت ترین تغییرات در فضای دکوراسیون داخلی خانه ها انجام شود.

یکی از این فاکتورها که مهمترین آن نیز می باشد، نقش مبلمان در دکوراسیون داخلی است. زیرا مبل ها در دکوراسیون داخلی خانه ها در این روزها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و عضو لاینفک دکوراسیون‌داخلی محسوب می شوند. پس باید در انتخاب آنها دقت زیادی داشته باشید تا با هماهنگی سبک و همخوانی روکش و طرح مبل با رنگ دیوارها و سایر وسایل هماهنگی بیشتری در خانه ایجاد کنید.

از دیگر فاکتورهای مهم در دکوراسیون داخلی انتخاب قاب عکس ها و قاب های هنری متناسب با فضای خانه و روحیه ای است که در داخل خانه برقرار است. بهتر است هر تابلویی که برای زیبایی دکوراسیون خانه انتخاب می کنید در هماهنگی با سایر قسمت ها باشد.

از پارامترهای مهم دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی مکان‌های مسکونی و سایر محیط ها باید به آن توجه شود، نورپردازی و تاثیر نور و روشنایی در دکوراسیون می باشد؛ زیرا این نورپردازی می تواند به کمک نورهای طبیعی لوسترها انجام شود و اگر قرار است از نورهای مختلف در ساختمان استفاده شود، بهتر است در بهترین مکان ممکن قرار بگیرند و سبک شاخه های نوری با سبک کلی دکوراسیون منزل در تناسب و هماهنگی باشد و میزان نور در مکان های مختلف با توجه به نیاز هر قسمت باشد. همچنین رنگ نور متناسب با سلیقه و حس و حال فضا انتخاب شود. برای پایین آوردن کنتراست نور می توانید از نورهای تو کار هم در قسمتهای مختلف مانند آشپزخانه استفاده کنید.

از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین چیدمان دکوراسیون داخلی منازل پارتیشن بندی فضا در دکوراسیون می باشد که این ویژگی بیشتر مخصوص خانه هایی با متراژ بالاست که شما باید فضای مختلف را پر کنید و قسمت‌های بزرگ را به قسمت های کوچک تر و کاربردی تقسیم کنید، که با استفاده از پارتیشن بندی این کار به راحتی انجام می‌شود.

برای این کار بهتر است فضای ورودی را از پذیرایی جدا کرده و همچنین قسمت آشپزخانه را از ناهار خوری جدا کنید. همچنین با جداسازی راهرو و اتاق از پذیرایی به تفکیک هر چه بهتر قسمتهای مختلف خانه کمک کنید. این تقسیم بندی می تواند به افرادی که قصد تلفیق سبک های مختلف دکوراسیون را دارند هم کمک کند و در این شرایط می توان از سبک های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

رنگ آمیزی از مهمترین فاکتورهای طراحی دکوراسیون داخلی منازل است و بیشترین فضای داخلی که جلوی دید هر مخاطب جلوه‌گری می‌کند دیوارها هستند و رنگ و بافتی که در دیوارهای یک خانه به کار میرود و همچنین طرحی که برای آنها در نظر گرفته شده تاثیر زیادی در طراحی و جذابیت فضا خواهد داشت. شما میتوانید با انتخاب یک رنگ و طرح مناسب فضای خانه را بزرگتر جلوه دهید و یا باعث پوشش نواقص یک خانه شوید.

یکی از فاکتورهای مهم و قابل توجه در طراحی دکوراسیون داخلی منازل تغییر و تحول در کفپوش خانه ها متناسب با دکوراسیون داخلی منازل می باشد. اگر شما بتوانید یک کف پوش مناسب با سبک دکوراسیون داخلی انتخاب کنید تاثیر بسیار شگفت انگیزی در فضای خانه شما خواهد داشت. به طور مثال اگر خانه شما جایگاه همیشگی مهمان هاست و باید فضای گرم و دل انگیزی در خانه ایجاد شود، می توانید از چوب پارکت استفاده کنید و اگر خواهان محیط رسمی تر هستید استفاده از سنگ و سرامیک گزینه خوبی برای کفپوش خانه شما خواهد بود.

گاهی استفاده از برخی عناصر و المان ها در یک خانه می‌تواند تأثیر خارج از تصور داشته باشد. به طور مثال اگر به جای بخاری یا پکیج ها از شومینه به عنوان وسایل گرمایشی خانه استفاده کنید و کنار آن را با ترفندهای خاصی تزیین کنید، خانه شما فضایی گرم تر و صمیمی تری به خود می گیرد و حضور یک عنصر طبیعی در خانه فضا را زیباتر خواهد کرد.

با به کار گرفتن کتابخانه در طراحی دکوراسیون داخلی و منزل و قرار دادن کتاب های مختلف داخل طبقه‌ها و شلف ها می توانید فضای فرهنگی و لاکچری در خانه خود ایجاد کنید و علاوه بر کتاب، می‌توانید داخل این قفسه ها را با جام های افتخار و تابلوها و وسایل یادگاری پر کنید. گاهی هم این شلف ها میتواند انعکاسی از روحیات و اخلاقیات شما باشد و یک روح تازه‌ای به فضای منزل شما ببخشند.

اگر از گل های آپارتمانی در داخل فضای خانه خود استفاده کنید علاوه بر ایجاد طراوت و سرزندگی در فضای خانه، فضای منزل شما زیباتر می شود و در روحیه افراد خانه هم تاثیر گذار خواهد بود.

برای انتخاب نوع گلدان هم می‌توانید به سبک خانه توجه کنید. بعضی از گلدان ها طوری طراحی شده اند که برای خانه هایی با سبک کلاسیک مناسب‌تر هستند و بعضی ها دقیقاً برای خانه هایی با سبک مدرن طراحی و ساخته شده اند. البته علاوه بر زیبایی باعث بهبود بخشیدن به کیفیت هوای داخل خانه هم خواهند شد.

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

برای اینکه بتوانید در منزل خود سبک مشخصی داشته باشید باید از سبک های مختلف آگاهی داشته باشید تا بتوانید یکی از بهترین و مناسب ترین آنها را برای خانه خود انتخاب کنید تا مقدمات یک دکوراسیون خوب را فراهم کنید. برای این منظور باید از همه قسمت های مختلفی که چیدمان یک منزل را تشکیل می‌دهند آگاهی داشته باشید و نکات مختلف را برای چیدمان و خرید وسیله ها رعایت کنید. شاید تصور کنید که سبک های داخلی دکوراسیون منزل محدود به دو یا سه مورد هستند، اما با خواندن این مطلب در ادامه متوجه خواهید شد که سبک های دکوراسیون داخلی انواع مختلفی دارند که چند نمونه از مهم ترین آنها برای شما آورده شده است.

سبک دکوراسیون مدرن

برای اینکه بتوانید در منزل خود سبک دکوراسیون مدرن را پیاده سازی کنید باید توجه داشته باشید که مهم ترین ویژگی سبک مدرن رنگ های ساده و خط های صاف و منظم است و هرچه فضا خلوت تر و ساده تر باشد با سبک مدرن تطابق بیشتری دارد. بهتر است بیشتر از شیشه و استیل و رنگ های سفید و نقره ای در فضا استفاده شود و هر چه وسایل صاف و صیقلی تر باشند این سبک جذابیت بیشتری خواهد داشت.

سبک دکوراسیون امروزی

شاید در نگاه اول تصور کنید که سبک دکوراسیون امروزی کاملا مطابق با سبک دکوراسیون مدرن است، اما اینطور نیست و کسانی که بخواهند از این سبک پیروی کنند لازم است که بیشتر از دنیای مد و طراحی بدانند و بعد از آن متوجه تفاوت های ریزی که سبک مدرن و سبک امروزی با هم دارند خواهند شد. یکی از تفاوت‌ های اصلی آنها این است که سبک مدرن قدمت بیشتری دارد و قوانین مشخصی برای چیدمان آن وجود دارد و انعطاف پذیری سبک امروزی نسبت به مدرن بیشتر است و علاقه و تمایلات به روز مردم در آن گنجانده شده است. به طور مثال استفاده از خط های خمیده در سبک امروزی یکی از تحولات آن است.

سبک دکوراسیون مینیمال

برخی از افراد تصمیم می‌گیرند که در خانه خود سبک دکوراسیون مینیمال را پیاده سازی کنند و پرکاربردترین رنگی که در این دکوراسیون وجود دارد رنگ سفید است و این سبک شباهت زیادی از نظر ساده بودن به سبک مدرن دارد. استفاده زیاد از رنگ های خنثی در سبک دکوراسیون مینیمال از ویژگی های بارز آن است و باید تا جایی که می توانید وسایل اضافی و دکوری های بیش از حد در این فضا نگذارید. مهم ترین ویژگی سبک مینیمال خلوت بودن فضا است که باعث ایجاد یک آرامش خاصی در محیط می شود.

سبک دکوراسیون روستیک

آن دسته از خانواده هایی که تصمیم می‌گیرند در دکوراسیون منزل خود از سبک روستیک استفاده کنند ممکن است آن را با سبک روستایی هم بشناسند. در واقع ویژگی اصلی سبک روستایی و روستیک یک خانه ساده و بی آلایش است که تا جایی که امکان دارد از سنگ و چوب در طراحی فضا استفاده شده است و میتوانید در این خانه از وسیله های کهنه و رنگ و رو رفته استفاده کنید تا این فضا را اصیل تر نشان دهید.

سبک شیکر در دکوراسیون داخلی

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی می‌تواند در خانه شما وجود داشته باشد اما در بین آنها سبک شیکر یکی از سبک هایی است که شما حتی اگر اطلاعی از آن داشته باشید به سمت آن جذب می شوید، زیرا جذابیت و سادگی چشم‌ نوازی در این سبک مشهود است. یکی از اصلی ترین ویژگی های سبک شیکر استفاده از رنگ‌ های مات و خنثی مانند رنگ های طوسی، خاکستری و بژ می باشد و همه وسایلی که در قسمت ‌های مختلف خانه قرار می ‌گیرند رنگ های مات و خنثی دارند و هر چه چوبی که در این سبک به کار می‌رود تیره تر باشد این فضا جذاب تر خواهد بود.

سبک دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

به علت وجود وسایل خاص و ویژه‌ ای که در خانه ‌های ایرانی وجود دارد، می توان یک سبک مجزا برای دکوراسیون داخلی منازل ایرانی در نظر گرفت و در خیلی از جاهای دنیا این سبک شناخته شده است و قدمت اصالت زیادی دارد. استفاده از ستون‌های بلند و ایوان ‌های مرتفع یکی از اصلی ترین ویژگی های طراحی داخلی منازل ایرانی است و شما می توانید از فرش ایرانی و پرده های متناسب با آن برای تکمیل این سبک استفاده کنید.

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

برای دکوراسیون داخلی کلاسیک می توانید تا جایی که امکان دارد از نظم و تقارن استفاده کنید و در واقع یکی از ویژگی های این سبک نظم زیاد آن است و اصالت و سنگینی خاصی در فضا حاکم می شود. در قسمت های مختلف سبک کلاسیک دکوری هایی قرار می گیرد که می توانید از هر کدام یک جفت تهیه کنید تا تقارن در فضا به صورت کامل رعایت شود. همچنین می توانید در سبک دکوراسیون کلاسیک از رنگ های مختلفی مثل کرم و قهوه ای و زرشکی استفاده کنید و ترکیب آنها در کنار وسایل چوبی این زیبایی را دو چندان می کند. برای پیاده سازی سبک کلاسیک در قسمت اتاق خواب می توانید از سرویس خواب کلاسیک استفاده کنید و همچنین آباژور های سرامیکی و غیره می توانند این سبک دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک را تکمیل تر کنند.

Showing 10 from 2866 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order