تعمیرگاه خودرو یا تعمیرخانه خودرو کارگاهی است که در آن تعمیرکاران خودرو و تکنسین‌های برق، خودروها را تعمیر می‌کنند تعمیرگاه ها را هم می توان مانند کلینیکهای بیمارستانی فرض کرد که گروهی متخصص شریف در آن مشغول بکارند از این رو واحد های نظارتی باید نسبت به بازتعریف وظایف تعمیرکاران و مشتریان مبادرت نمایند.

برخی از کارهایی را که تعمیرکار خودرو انجام می دهد عبارتند از :

تعمیر اساسی موتور‌های بنزینی و دیزلی

تعمیر تعلیق و سیستم فرمان

تعمیر دستگاه‌های الکتریکی خودروها (باطری سازی )

تعمیر دستگاه‌های سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی

تنظیم موتور

تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل

تعمیر قفل در و شیشه بالابر و ...

سرویس های دوره ای خودرو چیست؟

یک راننده وظیفه شناس، همواره اتومبیل خود را بر اساس یک روتین و نظم مشخص سرویس دوره ای انجام می دهد. با این حال، غالباً برای انتخاب بین سرویس کامل اتومبیل و دیگر انواع سرویس، برای صاحبان خودروها سردرگمی و تردید ایجاد می شود. اگر شما نیز جزء آن دسته از دارندگان اتومبیل هستید که نمی توانید بین این دو انتخاب مطمئنی داشته باشید، این مقاله مناسب شماست.

اهمیت سرویس اتومبیل

هنگامی که افراد در مورد سرویس دهی به وسیله نقلیه صحبت می کنند، اغلب به گستره وسیعی از فرآیندها و رویه های مربوط به برنامه تعمیر و نگهداری، که توسط فروشنده یا تولید کننده توصیه می شود اشاره می کنند. به دلیل گستردگی و تنوع این موضوع، سردرگمی در سرویس اتومبیل و مسائل مرتبط با آن بسیار ساده است. این موضوع به این دلیل است که بسیاری از اجزای اتومبیل، به نگهداری و مراقبت روتین و منظم نیاز دارند.

به طور کلی، سرویس منظم اتومبیل، منجر به حصول اطمینان از شرایط مناسب خودرو می شود. این کار باعث رفع مشکلات بالقوه، پیش از اینکه بر عملکرد اتومبیل تاثیر منفی بگذارند می شود. اگر بخواهید که وسیله نقلیه خود را بفروشید، یکی از مواردی که خریدار احتمالی آن را بررسی می کند، سابقه معاینه فنی اتومبیل است. اگر خودرو خود را به طور منظم سرویس دهی کنید مشکلی ایجاد نمی شود. این امر حاکی از آن است که شما از ماشینتان به خوبی مراقبت کرده اید.

سرویس دوره ای وسیله نقلیه، همچنین می تواند منجر به اطمینان از عملکرد بهینه آن شود. این به معنای مصرف سوخت بهینه و ایمنی بالاتر خودروی شماست. سرویس خودرو، همچنین می تواند احتمال بروز خرابی در آینده را نیز کاهش دهد

خدمات تعویض روغن و فیلتر

این مورد یکی از اساسی ترین خدمات خودرو است که تعمیرگاه ها ارائه می دهند. همچنین یکی از ارزانترین آنها نیز محسوب می شود. انواع گوناگون سرویس خودرو نیز شامل تعویض روغن موتور و فیلتر می باشند. این نوع سرویس به شما اطمینان می دهد که موتور خودروی شما از روغن کاری مناسب برخوردار است. که آن نیز عملکرد بهینه موتور خودرو را تضمین می کند.

تنها مشکلی که در این نوع سرویس وجود دارد این است که پرسنل گاراژ یا تعمیرگاه، تنها بر روی موتور خودرو تمرکز می کنند.

تعویض لاستیک و تایر خودرو

از آنجایی که تایر‌ها تنها نقطه تماس خودرو با جاده هستند، از مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شوند. اما متاسفانه اکثر ما تعویض لاستیک خودرو را به موقع انجام نمی‌دهیم و این باعث بروز مشکلات و آسیب جدی به خودرو و سرنشینان می‌شود. فرقی نمی‌کند که در جاده‌های خاکی رانندگی کنید یا روی آسفالت، لاستیک و تایر خودرو در بهبود لذت و تجربه‌ی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی سرنشینان خودرو تاثیر چشمگیری دارد.

اما متاسفانه در نگاه عموم رانندگان جایگاه حساس لاستیک جدی گرفته نمی‌شود و زمانی قصد خرید لاستیک نو می‌کنند که در پارکینگ چشمشان به لاستیک‌های کاملا صاف ماشین می‌افتد یا متاسفانه در وسط رانندگی روزانه یا سفر با ترکیدگی لاستیک مواجه می‌شوند.

برای تعیین زمان تعویض تایر خودرو، علاوه بر ضخامت رویه‌ی لاستیک که از طریق نوار شاخص فرسودگی آج‌ها (نشانگر تعویض لاستیک) قابل بررسی است، عمر لاستیک‌ها، وجود شکاف یا بریدگی در کنار لاستیک، مشاهده برآمدگی و ورم بر روی لاستیک، لرزش فرمان و ساییدگی تایر هم عاملی مهم در تعیین سلامت آن‌ها می‌باشد.

نگهداری و تعویض باتری خودرو

بیشتر رانندگان با شنیدن باتری ماشین به یاد کاربرد این قطعه برای استارت زدن و روشن نمودن خودرو می‌افتند. در حالیکه وظیفه باتری صرفا مربوط به استارت اولیه و راه‌اندازی خودرو نیست. بلکه باتری اتومبیل بصورت دائمی در سیستم الکتریکی خودرو قرار دارد تا بازدهی و کارایی تمامی سیستم‌های خودرو افزایش یابد.

با افزایش روزافزون تکنولوژی، آپشن‌ها و مصرف‌کننده‌های مختلف برای راحتی و رابط کاربری بهتر و البته کنترل الکترونیکی عملکرد در بحث مکانیک موتور خودرو توسط کامپیوتر و سنسورها، باتری ماشین جزئی از قطعاتی است که باید به نحوه عملکرد و کیفیت آن توجه کرد. چرا که نوسانات ناشی از ضعف یا جریان ناقص الکتریکی باتری خودرو می‌تواند هزینه‌ها و مشکلاتی برای سایر سیستم‌های اتومبیل به وجود آورد.

به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان تعویض باتری خودرو، یک باتری مناسب و با کیفیت بالا تهیه نمایید، چرا که عمر خودرو رابطه مستقیمی با عملکرد باتری اتومبیل شما دارد.

برای آشنایی با اطلاعات سایر مشاغل به سامانه سراسری زمات مراجعه کنید

Showing 10 from 475 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order