با انواع پنجره ساختمان و مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید

از زمان پیدایش بشر و شکل گیری انواع سرپناه و خانه‌های مسکونی، همواره مردم برای استفاده از نور طبیعی خورشید و گردش جریان هوای آزاد در محیط‌های داخلی چاره‌ای اندیشیده‌اند. استفاده از انواع پنجره نیز یکی از نتایجی است که برای تهویه و ورود و خروج هوای آزاد و استفاده ساکنین از نور طبیعی به کار گرفته می‌شود که در نتیجه به آسایش ساکنین و بهره‌وری فضاهای داخلی کمک می‌کند. انواع پنجره ساختمان معایب و مزایای خود را دارند. از پنجره آهنی گرفته تا چوبی و دوجداره در ساختمان استفاده می‌شود.

همچنین یکی از نکات مهمی هم که در خرید یک خانه همواره مد نظر قرار می‌گیرد بحث نورگیری و روشنایی آن خانه است.

کم بودن میزان روشنایی در یک خانه حتی می‌تواند موجب افسردگی و بی‌حالی ساکنان آن شود و به کار گرفتن یک پنجره نامناسب در کنار مشکلاتی که برای ورود نور به خانه ایجاد می‌کند بر روی تهویه منزل، چشم انداز خانه و زیبایی محل زندگی فرد نیز تاثیرگذار است.

استفاده مناسب از انواع پنجره در حوزه ساخت و ساز تاثیر بسیاری بر روی آرامش و روحیه ساکنان آن دارد. استفاده از انواع پنجره در طول زمان با رشد تکنولوژی در حوزه ساخت و ساز همگام شده است که نتیجه آن بهره‌مندی بیشتر ساکنین از نور طبیعی با کیفیت بالاتر است.

همچنین انتخاب یک پنجره با متریال مناسب از هدر رفت انرژی در فضاهای داخلی نیز جلوگیری کرده و خانه را زیباتر می‌سازد. در ادامه به بررسی انواع پنجره در نما ساختمان و مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

انواع پنجره‌های ارسی

یکی از انواع پنجره‌ ساختمان که قدمت بسیاری دارد انواع پنجره ارسی است که به صورت یک لنگه وجود داشته و در داخل یک چهارچوب قرار داشته است. این نوع از پنجره به صورت افقی یا عمودی باز و بسته می‌شود و از دو قسمت ثابت و متحرک برخوردار است.

روی سطح پنجره ارسی مشبک است و به همین دلیل هم به عبور جریان نور کمک قابل توجهی می‌کند و چشم انداز مناسبی را برای ساکنان خانه فراهم می‌کند. در انواع پنجره ارسی از نقش‌های گوناگون، گره سازی و شیشه‌های با رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود.

انواع پنجره آهنی

پنجره آهنی یکی از انواع پنجره ساختمان است که به دلیل آنکه قابلیت ترمیم راحت‌تری به خصوص در ارتباط با لولاها دارد گزینه مناسبی است.

اما انواع پنجره آهنی به دلیل آنکه عایق مناسبی برای گرما و سرما نیست موجب هدر رفت انرژی در خانه می‌شود. راه حل درزگیری نیز بر روی این پنجره‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و اغلب در هنگام باران مقداری آب به داخل خانه وارد می‌شود.

زنگ زدگی نیز یکی دیگر از مشکلات پنجره‌های آهنی است که به مرور زمان و با توجه به تغییرات جوی به وجود می‌آید.

البته نباید فراموش کنیم که به لحاظ ضربه پذیری این پنجره‌ها بسیار مقاوم بوده و کمتر دچار تغییر شکل می‌شوند. همچنین این پنجره‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلفی رنگ‌ آمیزی کرد.

علاوه بر چند مزیتی که انواع پنجره آهنی دارد این نوع از پنجره‌ها معایبی دارند که مزایای آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، برای مثال وزن پنجره آهنی بسیار زیاد است و به همین دلیل نصب و حمل و نقل آن با سختی انجام می‌شود.

که این موضوع موجب بالا رفتن وزن کلی سازه و ایجاد خطراتی در هنگام حوادثی همچون زلزله می‌شود.

علاوه بر این انواع پنجره آهنی حتی اگر با شیشه دو جداره هم ساخته شود اما قسمت آهنی پنجره سر و صدا و حرارت را انتقال داده و این شیشه دو جداره هم نمی‌تواند به بهره وری انرژی کمک چندانی بکند.

در انواع پنجره آهنی فرفورژه شکل ظاهری پنجره‌ها از تغییرات ناشی از شکل دادن به آهن به وجود می‌آید. در انواع پنجره آهنی فرفورژه آهن تحت فشار و حرارت زیاد شکل ظاهری خود را از دست داده و می‌تواند با وارد کردن کشش زیاد به شکل‌های مختلفی برای پنجره تبدیل شود. مقاومت بسیار بالا، زیبایی، تنوع طرح و قیمت مناسب از ویژگی انواع پنجره آهنی فروفورژه است.

آلومینیومی

یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع پنجره در نما ساختمان پنجره آلومینیومی است که همانند پنجره آهنی قابلیت رنگ آمیزی دارد.

از مهم‌ترین مزیت انواع پنجره آلومینیومی آن است که بسیار ظریف است و فضای کمی را اشغال می‌کند. این نوع از پنجره عمر زیادی داشته و سبک است.

همچنین حمل و نصب راحتی نیز دارد. انواع پنجره آلومینیومی در برابر تغییرات آب و هوایی و به خصوص رطوبت و باران مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل از این نوع پنجره در شمال کشور و مناطق مرطوب استفاده بیشتری می‌شود.

علاوه بر این برای بهبود چشم انداز خانه می‌توان پروفیل‌های آلومینیومی را در ابعاد و حجم کوچکتری شکل داد و ساخت.

اما در مقابل یکی از معایب این نوع پنجره ساختمانی هدر رفت انرژی است و استفاده از شیشه دو جداره بر روی قاب‌های آلومینیومی تاثیر زیادی در کاهش هدر رفت انرژی نخواهد داشت چرا که بدنه آنها عایق نیست و در کنار عرق کردن، سرما و گرما را عبور می‌دهد.

یکی دیگر از معایب آلومینیوم آسیب پذیری آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی است که در طول زمان نیز این موضوع تشدید می‌شود.

همچنین تعمیر انواع پنجره آلومینیومی به سختی انجام می‌گیرد و خراش خوردگی و تو رفتگی این نوع پنچره قابل تعمیر نیست و به همین دلیل هم گاهی اوقات با ایجاد یک مشکل در این نوع از پنجره باید به کلی آن را تعویض کنید.

انواع پنجره‌های سقفی

یکی از انواع پنجره ساختمان، انواع پنجره‌های سقفی است که به پنجره‌ای اطلاق می‌شود که بر روی یک سقف مسطح قرار گرفته و بالاتر از خط سقف ساخته می‌شود.

البته این نوع پنجره متفاوت از نورگیر است چرا که نورگیر در هر کجای سازه ساختمان می‌تواند قرار بگیرد اما پنجره سقفی بر روی سقف بوده و بر خلاف نور گیر برای ایجاد جریان هوای تازه و ورود و خروج هوا امکان باز و بسته شدن دارد.

در واقع بهترین گزینه برای بهره مندی از نور طبیعی خورشید نصب پنجره بر روی سقف است که فضای خانه را نیز روشن‌تر می‌کند. استفاده از انواع پنجره‌های سقفی اغلب در مکان‌هایی متداول است که امکان استفاده از پنجره معمولی به منظور نورگیری در آنها وجود ندارد.

استفاده از پنجره سقفی زیبای خاصی را به دکوراسیون خانه می‌بخشد و فضای درونی و بیرونی را به هم نزدیک‌تر می‌کند. این نوع از پنجره با متریال‌های مختلفی مانند چوب، آلومینیوم و یو پی وی سی ساخته می‌شود.

در فصل گرم سال این پنجره به خروج هوای گرم کمک کرده و در زمستان با استفاده از گرمایش خورشید فضای داخلی را گرم می‌کنند به همین دلیل هم انرژی مصرفی در ساختمان را کاهش می‌دهند که این انرژی شامل مصرف برق نیز می‌شود زیرا فضای خانه با استفاده از این نوع پنجره روشن‌تر خواهد شد.

البته انواع پنجره‌های سقفی به دلیل آنکه در معرض نور خورشید و باران قرار می‌گیرند با گذشت زمان مقاومت و ماندگاری کمتری خواهند داشت.

علاوه بر این از معایب دیگر این نوع از پنجره نصب دشوار آن است چرا که برای نصب انواع پنجره‌های سقفی باید سقف برش داده شود و هر فردی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

انواع پنجره چوبی

پنجره چوبی یکی از قدیمی‌ترین انواع پنجره در نما ساختمان است که احتمالا با شنیدن نام انواع پنجره چوبی به یاد پنجره‌های خانه‌های قدیمی خواهید افتاد اما امروزه هم استفاده از این نوع پنجره‌ها در میان مردم طرفداران خود را دارد چرا که نمای خانه به خصوص خانه‌های لوکس‌تر با استفاده از مصالح چوبی زیبایی منحصر به فردی را به آن می‌بخشد.

البته نباید فراموش کنیم که نصب و نگهداری از انواع پنجره چوبی در میان انواع پنجره ساختمان نیاز به دقت و توجه زیادی دارد زیرا این پنجره‌ها همانند دیگر پنجره‌ها در معرض انواع شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرند و در برابر آفتاب و رطوبت آسیب پذیر هستند.

به همین دلیل هم برای استفاده از انواع پنجره چوبی باید از انواع با کیفیت آن استفاده کنید و به بهترین نحو از آنها نگهداری کنید.

از مزایای انواع پنجره چوبی می‌توان به این موارد اشاره کرد: عایق حرارت با توجه به نارسانا بودن چوب، رنگ پذیری و امکان تولید در رنگ‌های مختلف، قابلیت ساخت همراه با شیشه دوجداره، عایق صوتی.

اما در مقابل از معایب انواع پنجره چوبی به این موارد می‌توان اشاره کرد: آسیب پذیر بودن در برابر حریق و آتش سوزی، احتمال نفوذ حشرات و موریانه، امکان پوسیدگی، قابلیت نفوذ آب در انواع پنجره چوبی، مقاومت پایین در برابر ورود ضربه.

دوجداره upvc

یکی از پنجره در نما، پنجره دو جداره یو پی وی سی است. یو پی وسی و پی وی سی یک نوع پلاستیک قوی و در عین حال سبک در صنعت است که پنجره یو پی وی سی و پی وی سی از پروفیل‌های یو پی وی سی و پی وی سی ساخته می‌شود که هر دوی آنها قابل بازیافت در طبیعت هستند و به آن آسیب نمی‌زنند.

در واقع استفاده از پنجره یو پی وی سی نوع بهبود یافته پی وی سی است که عایق بهتری برای حرارت و صدا است.

پنجره دوجداره upvc نوع جدیدی از متریالی است که در ساخت پنجره استفاده می‌شود و از سوی دیگر نیز دوستدار محیط زیست است.

استفاده از پنجره دوجداره upvc به دلیل آنکه از هدر رفت انرژی در فضاهای داخلی جلوگیری می‌کنند و در نتیجه عایق خوبی برای سرما و گرما هستند می‌توانند از ایجاد هزینه‌های اضافی در مصرف انرژی نیز جلوگیری کنند.

پنجره دوجداره upvc همچنین ضد حریق بوده و در نتیجه می‌تواند ایمنی یک ساختمان را نیز افزایش بدهد.

علاوه بر این مزایا این نوع پنجره‌ها عایق‌ خوبی در برابر صدای محیط هستند و به همین دلیل با توجه به کیفیتی که در مجموع دارند گزینه مقرون به صرفه‌ای در صنعت ساختمان سازی به حساب می‌آیند.

پنجره یو پی وی سی علاوه بر موارد بالا مزایای زیادی دارند که عبارتند از : غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی و اشعه خورشید، بهترین نوع عایق در برابر سرما و گرما، سبک بودن آن و در نتیجه نصب سریع، موجود بودن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف.

انواع پنجره دوجداره کشویی یکی از انواع پنجره دوجداره، پنجره دوجداره کشویی است. استفاده از انواع پنجره دوجداره کشویی که یکی از انواع پنجره دوجداره upvc است این روزها طرفداران زیادی در حوزه ساختمان سازی دارد چرا که این نوع از پنجره را می‌توان در محیط‌های مختلف نصب و استفاده کرد و به دلیل آنکه حرکت افقی یا عمودی دارند فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

انواع پنجره دوجداره کشویی در دو دسته در بازار موجود هستند که در نوع اول یک لنگه از پنجره متحرک است و در نوع دوم هر دو لنگه را می‌توان به صورت کشویی باز و بسته کرد.

استفاده از انواع پنجره دوجداره کشویی عمدتا در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارند رایج‌تر است و با توجه به راحتی باز و بسته شدن آنها، امکان استفاده از جریان هوای آزاد در محیط‌های داخلی راحت‌تر انجام می‌گیرد.

استفاده از این نوع پنجره‌های در مناطقی با آب و هوای خیلی گرم و خیلی سرد یا مناطقی که گرد و غبار و سر و صدای محیطی زیادی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که در انواع پنجره دوجداره کشویی میزان عایق بندی ۲۰ درصد کمتر از میزان عایق بندی در پنجره‌های لولایی است و به میزانی آلودگی یا سر و صدا در این مناطق وارد منزل می‌شود و با هدر رفت انرژی همراه خواهد شد.

انواع پنجره دوجداره ریلی به دلیل دارا بودن شیشه‌های سراسری به وارد شدن بیشتر نور طبیعی به خانه کمک می‌کنند و در فضاهایی که کوچک بوده و جایی برای باز و بسته شدن پنجره‌های لولایی وجود ندارد، به عنوان بهترین گزینه عمل خواهند کرد.

همچنین استفاده از انواع پنجره دوجداره ریلی مناسب مکان‌هایی است که به عبور جریان هوا نیاز بیشتری است. این نوع پنجره علی رغم عیبی که در میزان عایق کردن پنجره دارد اما هزینه بیشتری نیز در مقایسه با انواع پنجره یو پی وی سی لولایی دارد.

ﺁشنایی با انواع درب های ساختمانی

درب ها یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده بناها محسوب می شوند و بسته به مکان قرارگیری خود دارای انواع مختلفی هستند. از آنجایی که این عنصر مهم ترین عامل ورودی و خروجی به منزل و ساختمان ها می باشد لذا در زمان انتخاب مناسب ترین آن باید دقت داشته باشید. درب های ساختمانی شامل انواع درب های ورودی و داخلی و حیاط می باشد که معمولا جنس این درب ها از چوب های طبیعی و مصنوعی و یا فلزات می باشد.

درب های ساختمانی بر حسب محل قرارگیری به دو دسته کلی درب های داخلی و خارجی تقسیم می شود. همچنین از نظر تعداد لنگه ها نیز شامل درب های تک لنگه و دو لنگه می باشند. همچنین درب های ساختمانی از نظر عملکرد نیز انواع مختلفی دارند که شامل درب های با لولای کنار، درب های کشویی و درب های آکاردئونی می باشد. همان طور که می دانید امروزه درب های ساختمانی چه داخلی و چه خارجی را از جنس های مختلفی تولید می کنند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت همان طور که نامش مشخص است مانع از ورود سارقین شده و در برابر هر گونه تخریبی مقاوم است. در واقع این گونه درب ها را با استانداردهای خاصی طراحی و می سازند و همچنین نسبت به حرارت و رطوبت و صدا نیز عایق است. این خصوصیات سبب می شود که این درب ها در برابر تخریب قفل و لولا و بدنه مقاوم باشند و از این رو مانع از ورود سارقین شود. درب ضد سرقت در برابر حرارت و رطوبت نیز مقاوم است.

این درب ها امروزه به یکی از مهم ترین انواع تجهیزات تامین امنیت منازل و ساختمان ها تبدیل شده اند و لذا شرکت ها و تولیدی های زیادی امروزه مشغول به تولید انواع درب ضد سرقت می باشند. درب های ضد سرقت شامل سه دسته درب ضد سرقت ایرانی، ترکی و چینی می باشند. لازم به ذکر است بدانید قیمت درب های ضد سرقت بسته به این انواع متفاوت می باشد.

درب آلومینیومی

این نوع درب به دلیل سبک وزن بودن از درب های ساختمانی پرکاربرد است و به همین دلیل امروزه در صنعت ساخت و ساز به صورت عمده از آن استفاده می شود. از ویژگی ای درب ها این است که مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهند. همچنین در برابر تجمع حشرات و باکتری ها نیز مقاوم اند و از این رو طول عمر بالایی دارند. علاوه بر این ویژگی ها به دلیل اینکه درب های آلومینیومی از قیمت بسیار مقرون به صرفه ای برخوردارند لذا از این درب ها هم به عنوان درب داخلی و هم خارجی استفاده می شود.

درب ضد آب

یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع درب های ساختمانی هستند که عموما در مکان هایی مثل دستشویی حمام و آشپزخانه نصب می شوند. از ویژگی این درب ها این است که کاملا ضد آب است و به هیچ وجه رطوبت و بخار را جذب نمی کنند. از دیگر ویژگی انواع درب ضد آب این است که به دلیل روکشی مقاومی که دارند به هیچ وجه روی این درب ها خط و خشی نمی افتد. همچنین به دلیل اینکه این درب ها مقاوم در برابر جذب رطوبت هستند لذا مانع از تجمع حشرات می شود. همچنین به دلیل اینکه هیچ نوع آبی در این درب ها وجود ندارد لذا هیچ قارچی به این درب ها حمله نمی کند.

درب PVC

این نوع درب از دیگر درب های ساختمانی می باشد. معمولا این درب ها دارای روکش چوبی هستند. به همین دلیل از این درب ها در مصارف خانگی استفاده می شود. از آنجایی که این نوع درب ساختمانی از مقاومت و امنیت بسیار خوبی برخوردار است لذا از آن در بخش های بیرونی ساختمان نیز استفاده می کنند. از دیگر ویژگی های این درب ها این است که قیمتشان از درب های چوبی پایینتر است و افرادی که می خواهند درب ساختمانی برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد معمولا این درب را انتخاب می کنند. از دیگر مزیت های درب های پی وی سی سبک و در برابر رطوبت مقاوم بودن است و لذا یکی از بهترین گزینه ها برای پروژه های اقتصادی محسوب می شود.

درب چوبی

یکی از محبوب ترین انواع درب های ساختمانی است که از قدیم به دلیل زیبایی منحصربه فردی که دارد طرفداران خاص خود را دارد. معمولا از این درب های بسیار شیک در داخل ساختمان استفاده می شود. امروزه این درب ها را یا با ام دی اف و یا با ترکیب ‌های مختلف چوب‌ های صنعتی تولید می کنند. معمولا روکش این درب ها بسیار متنوع است و حتی از پلیمر نیز به عنوان روکش آن استفاده می کنند. روکش این درب ها از نظر ظاهری بسیار مهم هستند این روکش ها از ﺁسیب دیدن چوب جلوگیری می کنند. البته برخی از مدل های درب های چوبی نیز بدون روکش هستند که مدل و سبک قدیمی دارند.

درب ضد حریق

همان طور که از نام این درب مشخص است این نوع درب ها در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم اند و آسیب نمی بینند. این درب ها امروزه به دلیل ممانعت از ورود دود آتشسوزی به ساختمان ها به یکی از رایج ترین انواع درب های ساختمانی تبدیل شده است. لذا علاوه بر اماکن عمومی و نیروگاه ها و ادارات و بیمارستان ها در منازل مسکونی نیز استفاده می شود. معمولا جنس انواع درب ضد حریق از فولاد است. از جمله قسمت های ساختمان که از درب ضد حریق استفاده می کنند پاگردهایی است که در بین پله های ضروری وجود دارد.

درب هیبریدی

این درب از انواع درب های ساختمانی است که ظاهری آن شبیه درب های چوبی است ولی جنس آن از فوم است. در واقع این درب ها نسل جدیدی از درب های چوبی هستند. از آنجایی که این درب ها دارای روکش چوبی هستند لذا مناسب برای تمام دیزاین ها می باشند. علاوه بر زیبایی این درب ها بسیار مقاوم و دارای طول عمر بالایی هستند و دلیل آن هم جنس داخلی فوم ها است. این نوع درب نیز مانند درب های چوبی مناسب داخل ساختمان ها است.

Showing 10 from 970 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order