شرکت های تجاری و پیمانکاری

برخلاف قانون مدنی در قانون تجارت تعریفی از شرکت های تجاری به عمل نیامده و تنها انواع آن مشخص گردیده است.از روح قانون تجارت چنین استنباط می گردد که چون این مشارکت بر اساس قرارداد فی مابین شرکایی که حداقل دو نفر می باشند به وجود می آید نوعی عقد است و طبق ماده 190 ق.م باید تمام شرایطی که برای صحت عقد لازم است را دارا باشد. یکی از حقوق دانان در تعریف شرکت های تجاری آن را اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را تعریف می کند.

راهنمای ثبت شرکت های تجاری

اقسام شرکت های تجاری

ماده 20 باب سوم ( فصل اول) قانون تجارت، شرکت های تجاری را مشتمل بر 7 قسم ذیل تقسیم می کند:

1-شرکت های سهامی 2-شرکت های با مسئولیت محدود 3-شرکت های تضامنی 4-شرکت های نسبی 5-شرکت های مختلط سهامی 6-شرکت های مختلط غیر سهامی 7-شرکت های تعاونیی تولید و مصرف

مطالعات تاریخی و بازرگانی نشان می دهد از میان شرکت های فوق شرکت های ردیف 1-2-3 و 6 یعنی شرکت های سهامی، با مسئولیت محدود ، تضامنی و نسبی در زمره شرکت های فعال و متداول در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب گردیده و شرکت های ردیف 5-4 و 7 یعنی شرکت های مختلط غیر سهامی – مختلط سهامی و تعاونی چندان در عرصه تجارت و بازرگانی و امور انتفاعی، نمود نداشته و حذف و ابطال آن ها از زمره شرکت های بازرگانی هیچگونه خلاء یا مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد کرد.چرا که مجموع شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی که از زمان تصویب قانون تجارت تا پایان دهه 80 تاسیس گردیده اند به عدد 30 بالغ نمی شود و بسیاری از همین تعداد اندک نیز به فاصله کمی از زمان ایجاد ، منحل و یا بلااستفاده رها شده اند.

شرکت های تعاونی ، نیز عمدتاَ در جهت رفاه حال شرکاء تشکیل گردیده و عملاَ در عدد شرکت های تجاری و انتفاعی محسوب نمی شوند.

طبقه بندی شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری را می توان به دو دسته شرکت های سرمایه و شرکت های شخص طبقه بندی نمود که ذیلاَ به بررسی هر یک می پردازیم.

الف- شرکت های سرمایه

در شرکت های سرمایه ، فقط سرمایه مورد توجه قرار می گیرد، نه شخص سرمایه گذار ، زیرا در این نوع شرکت ها ، مسئولیت هر یک از سهامداران در مقابل اشخاص ثالث به حصه خود که " سهم " نامیده می شود، محدود می گردد.از مشخصات بارز این نوع شرکت ها، قابل انتقال بودن سهام است و با فوت سهامدار، اوراق سهام به وراث وی منتقل می گردد.در شرکت های سرمایه پس از فوت، ورشکستگی یا ممنوعیت قانونی و قضایی سهامدار، شرکت همچنان به حیات خود ادامه می دهد.شرکت های سهامی خاص و عام و شرکت های مختلط سهامی و تعاونی جزو شرکت های سرمایه محسوب می شوند.

ب- شرکت های شخص

در این نوع شرکت ها، شخصیت و روابط شرکاء با یکدیگر اهمیت مخصوصی دارد و مسئولیت هر یک از شرکای ضامن در مقابل اشخاص ثالث، نامحدود و تضامنی است و شخص ثالث می تواند برای وصول طلب خود به فرد فرد شرکا مراجعه نماید و شریک ضامن، ملزم به تادیه طلب شرکت می باشد.

اصولاَ در شرکت های شخص، سهم الشرکه در حال حیات یا پس از فوت قابل انتقال نیست مگر با رضایت سایر شرکاء.شرکت های تضامنی و نسبی از جمله شرکت های شخص هستند و شرکت های مختلط غیر سهامی و شرکت با مسئولیت محدود را نیز می توان جزء شرکت های شخص دانست.

انواع شرکت های پیمانکاری

بر اساس کد شناسایی ( کد استاندارد بین المللی طبقه بندی صنعتی آیسیک ISIC) فعالیت ها شرکتهای پیمانکاری و مشاور و سایر فعالیت های اقتصادی طبقه بندی شده است و بر اساس آن ؛ مبنای تشخیص نوع فعالیت شرکت ها مشخص می گردد که شامل موارد زیر می باشد.

1-امور راه و ساختمان و تاسیسات فنی و تاسیساتی

2-امور راه و ساختمان و تاسیسات فنی و تاسیساتی (توسط پیمانکاران ایرانی که در خارج از کشور فعالیت دارند.)

3-معمار که فقط اجرات ساخت در یافت می دارد و مصالح به عهده کارفرما می باشد.

4-قالب بندی ساختمان

5-آسفالت کاری و ایزولاسیون انواع ساختمان و تاسیسات

6-سیم کشی الکترونیکی و برقکار ساختمان

7-نقاشی ، رنگ آمیزی و کف سابی انواع ساختمان

8-عملیات روسازی و بهسازی خطوط راه آهن

9-میخ کوبی ، نقشه کشی و خط کشی جاده و خیابان ، تعمیر ، بازسازی و نصب علائم رانندگی و گاردریل

10-آسفالت کاری ، تراش ، برش ، لایه برداری سطح آسفالت جاده و خیابان

11-آماده شازی اراضی (تهیه و اجرای طرح های شهرسازی ، معماری ، نقشه های تفکیکی و خیابان بندی)

12-تهیه طرح و بهره برداری از معادن و قبول مسئولیت فنی

13-حفاری ، آتشباری و انفجار معدن

14-حفر چاه های عمیق

15-لایروبی قنات ، رودخانه ، سد و نظایر آنها

16-لوله باز کنی فاضلاب و تخلیه چاه

17-نگهداری ، راه اندازی ، راهبری ، حفاظت ، خدمات رادیوگرافی و نشت یابی ،‌تست مخازن ، و تعمیرات تاسیسات مختلف نفتی ، گازی ، دستگاه های برقی و الکترونیکی سمعی و بصری مخابراتی طبی ،‌ آزمایشگاهی و بیمارستانی و امثال آنها

18-مؤسسات کاریابی و مشاوره در امور کاریابی

19-تامین نیروی انسانی (خدماتی ، پشتیبانی ، نگهبانی و غیره ) نظافت اماکن ، دفاتر کار و تاسیسات اداره امور مشترک مجتمع های ساختمانی و شهرک های صنعتی

20-جمع آوری زباله ، نماشویی ، شستن معابر ، ساختمان ها و جداول سطح شهر و سایر خدمات مشابه

21-خدمات چمن کاری ،‌درخت کاری ، بذر ، کود پاشی و سایر خدمات فضای سبز

22-برگزاری سمینار ، همایش ، کنفرانس ، مراسم جشن و مهمانی ، یادبود ، خدمات تدفین ، مراسم تشیع جنازه

23-برگزاری آزمون های استخدامی ،‌آزمایشی ، آموزشی و نظایر آنها

24-انجام سایر فعالیت های خدماتی و پیمانکاری و قراردادی غیر مذکور در این مجموعه

25-معاینه و بازرسی فنی و منترل کیفی تجهیزات ، ماشین آلات ، خودرو و سایر انواع کالا

Showing 10 from 9408 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order