داربست چیست؟

داربست نمونه ای از تجهیزات موقتی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته و دسترسی به نقاط بالاتر را فراهم می کند. داربست ها می توانند از جنس چوب یا فلز باشند. در برخی مواقع به جای واژه داربست از واژه اسکافولد نیز استفاده می شود.

اجزای داربست

آن چه که مشهود است، استفاده از اجزای مختلف در داربست بندی می باشد. برای مثال از جمله اجزایی که در داربست بندی مورد استفاده قرار می گیرند، شامل مواردی هم چون ستون داربست،لوله های افقی، لوله های زیر تخته ای، شمع مایل، لوله های مهار، قید، قید دیوار درگاهی، دیسک های افقی داربست، میله شکاف دار اتصال، پایه مهار، اتصالات پل زیر سقف، بست پله ای داربست و صفحه پله، پل، بست راست گوشه، بست لوله زیر تخته ای،بست گردان، بست برشی، مهار انتهایی، صفحه زیر ستون، پایه ی قابل تنظیم، توپی های پلاستیکی، کفشک چوبی، تخت داربست، کاور (روپوش)، نردبان، جک داربست، چرخ داربست متحرک، سیم مخصوص داربست،بالابر و کفشک پایه می باشد.

انواع بست داربست

بست، یکی از تجهیزات اصلی در داربست بندی می باشد. نمونه ای از انواع بست داربست که در داربست ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، بست چهارپیچ ، بست دو پیچ، بست تک پیچ یا قائم و بست گردون می باشد.

پله داربستی پله داربستی نمونه ای از المان های از پیش ساخته شده ای هستند که دسترسی آسان به طبقات بالا را در هنگام ساختمان سازی فراهم می کند. پله های داربستی با توجه به ارتفاع مکانی که قصد انجام کار در آن وجود دارد، به ۴،۶ و ۸ پایه تقسیم بندی می شوند. آن چه که در استفاده از پله داربستی حائز اهمیت می باشد، توجه به ایمنی و ایجاد پایداری لازم در آن می باشد. از مزایای استفاده از پله داربستی نسبت به اجرای داربست سنتی می توان به افزایش سرعت عمل در باز و بست کردن داربست ها اشاره کرد. هم چنین انجام این کار می تواند امکان استفاده از کارگرانی که مهارت بالایی ندارند، را نیز فراهم کند. از دیگر مزیت های استفاده از پله داربستی می توان به اشغال فضای کم تر آن ها نسبت به داربست های سنتی اشاره کرد.

انواع داربست

داربست انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی و ارائه نکاتی در زمینه آشنایی با آن ها می پردازیم.

داربست فلزی داربست فلزی یکی از انواع داربست می باشد. آن چه که در تشکیل داربست فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، لوله های فولادی با قطر ۳/۴۸ میلیمتری می باشد که اصطلاحا به آن ها لوله های ۵ سانتی متری گفته می شود. ضخامت این لوله ها ۴ میلیمتر می باشد و به وسیله بست داربست، به یکدیگر متصل می شوند.

داربست چوبی داربست های چوبی نمونه ای از داربست های ثابت شناخته می شود. در تشکیل داربست های چوبی از تخته، خرک و پل موقت استفاده می شود. برای ساخت این داربست ها از نردبان های مخصوص استفاده می گردد.

داربست معلق نحوه اجرا و برپایی این گونه داربست ها به گونه ای است که به دیوار ساختمان تکیه داده می شوند. به واقع استفاده از این مدل داربست در قسمت هایی که امکان برپایی آن بر روی سطح زمین امکان ندارد، صورت می گیرد. از آن جایی که داربست های معلق به شکل سکوهای بیرون زده از ساختمان دیده می شوند، به آن ها داربست معلق می گویند.

داربست مثلثی آن چه که در تشکیل این گونه داربست ها مورد استفاده قرار می گیرد، فریم های مثلثی شکلی هستند که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می شوند. از مزایای استفاده از داربست های مثلثی می توان به سهولت باز و بسته شدن و سرعت در اجرای آن، امکان باربری بسیار بالا به دلیل دارا بودن اجزای مورب ثابت و عدم نیاز به فرد ماهر در داربست بندی اشاره کرد.

داربست چکشی ستاره در اجرای داربست چکشی ستاره از پایه های قائم و مهارهای افقی استفاده می شود. اتصال پایه های داربست به یکدیگر با مغزی و پین امکان پذیر می باشد. از مزایای استفاده از این داربست می توان به سهولت در باز و بسته کردن آن، قابلیت اجرا در ارتفاع های مختلف، قابلیت استفاده در داربست بندی نمای شاختمان و تاسیساتی هم چون تاسیسات پالایشگاهی، سهولت در انتقال آن و سرعت بالا در مونتاژ آن اشاره کرد.

داربست چکشی کاسه ای داربست چکشی کاسه ای نمونه ای دیگر از انواع کاسه هایی است که می توان از آن ها در ساختمان سازی استفاده کرد. همانند داربست های چکشی ستاره ای، در مونتاژ این داربست نیز از پایه های قائم و مهارهای افقی استفاده می شود.

داربست مدولار چیست؟ در بالا به توضیح درباره داربست مثلثی و چکشی ستاره و کاسه ای پرداختیم. این داربست ها در دسته داربست مدولار قرار می گیرند.

ایمنی داربست

رعایت نکات ایمنی در اجرای داربست از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. از جمله مواردی در در جهت حفظ نکات ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از افراد ماهر در اجرا و مونتاژ داربست می باشد. در کنار آن استفاده از تجهیزاتی که از کیفیت بالایی برخودار باشد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. آن چه که اهمیت دارد، عدم استفاده از قطعات و اجزایی است که شکسته یا دچار خم شدگی باشند. گذراندن دوره های آموزشی برای افرادی که قصد مونتاژ داربست دارند، از نکات مهم و ضروری در این زمینه می باشد. بنابراین آموزش نصب داربست از مواردی نیست که فرد بدون گذراندن دوره های آموزشی بتواند نسبت به انجام آن اقدام نماید.

Showing 10 from 327 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order