متخصص پوست یا درماتولوژیست ، پزشکی است که در زمینه سلامتی پوست، مو و ناخن تخصص دارد. یک متخصص پوست می تواند بیش از 3000 بیماری را شناسایی و درمان کند. از جمله ی این بیماری ها اگزما، پسوریازیس و سرطان پوست است.

درماتولوژی علمی است که مربوط به تشخیص و درمان بیماری های پوست، مو و ناخن است و شامل مطالعه، تحقیق و تشخیص موارد طبیعی و اختلالات، بیماری ها، سرطان ها، شرایط آرایشی و پیری پوست، چربی، مو، ناخن ها و مخاط دهان و دستگاه تناسلی است. مدیریت آنها توسط تحقیقات مختلف و روش های درمانی، شامل داروهای موضعی و سیستمیک، جراحی زیبایی پوست، ایمونوتراپی، فتوتراپی، لیزر درمانی، رادیوتراپی و فتودینامیک درمانی در محدوده این علم انجام می شود.

پوست اندامی مهم است. اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری محسوب می شود. حتی از سایر قسمت های بدن محافظت می کند، دمای مناسب بدن را تنظیم و پیام هایی از طریق گیرنده های عصبی در مورد احتمال آسیب یا تحریک اندام ها و سطوح بدن به مغز می فرستد.

متخصصان پوست آموزش های زیادی را می بینند. به مدت 7 سال دوره ی پزشکی عمومی را می گذرانند و 4 سال نیزدر دوره ی تخصصی پوست و مو و ناخن تحصیل می کنند تا بیش از 3000 بیماری پوست، مو و ناخن و همچنین مشکلات زیبایی را بیاموزند. پس از اتمام موفقیت آمیز دوره آموزش دستیاری، یک متخصص پوست می تواند در صورت قبولی در امتحان بورد تخصصی مدرک آن را دریافت نماید. این مدرک نشان دهنده سطح بالای توانمندی تشخیصی و درمانی پزشک است.

?تخصص های مربوط به پوست کدامند؟

برخی از متخصصان پوست پس از دریافت مدرک تخصصی پوست، تصمیم می گیرند آموزش پزشکی خود را ادامه دهند. آنها ممکن است آموزش های پیشرفته را به مدت یک سال در یکی از تخصص های زیر داشته باشند:

?آسیب شناسی پوست

هنگامی که متخصص پوست ضایعه ای را در پوستتان ببیند ممکن است از آن بیوپسی تهیه کند. در این حالت یک قطعه از پوست آسیب دیده را برداشته و آن را برای یک متخصص پاتولوژی ارسال می کنند تا علت آن بررسی شود.

متخصص پاتولوژی، پوست بیوپسی را با میکروسکوپ بررسی می کند و یک گزارش کتبی به نام نتیجه بیوپسی یا گزارش آسیب شناسی را در اختیار متخصص پوست قرار می دهد. برای برخی شرایط، مانند سرطان پوست، معاینه توسط متخصص پوست تنها راه اطمینان از تشخیص است.

?جراحی Mohs

جراح موهز یک متخصص پوست است که برای درمان سرطان پوست تکنیک خاصی به نام جراحی Mohs را انجام می دهد. جراحی Mohs شامل برداشتن تکه های نازک پوست و سپس بررسی هر قسمت با میکروسکوپ است. این معاینه به متخصص پوست کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که با هر بار برداشتن بافت سلولهای سرطانی را از بین می برد و جراح وقتی دیگر سلولهای سرطانی را زیر میکروسکوپ نمی بینند، می تواند حذف پوست را به حداقل برساند.

جراحی Mohs مزایای زیادی دارد، اما برای همه کسانی که به سرطان پوست مبتلا هستند درمان صحیحی نیست. یک متخصص پوست قبل از تعیین اینکه بهترین روش درمانی برای هر بیمار چیست، عوامل زیادی را در نظر می گیرد. روش جراحی بستگی به نوع سرطان پوست، گسترش آن به قسمت های دیگر بدن و محل درگیر دارد.

در حالی که همه متخصصان پوست در حین آموزش از جراحی Mohs مطلع می شوند، یک جراح Mohs بیشترین آموزش را می بیند و تخصصی تر اقدام می کند.

?متخصص پوست کودکان

یک متخصص پوست کودکان در زمینه درمان بیماری های کودکان و نوزادان تخصص دارد. اگر کودک شما به بیماری، پوست، مو یا ناخن مبتلا است، ممکن است درمان توسط یک متخصص پوست کودکان را در نظر بگیرید.

  برخی از بیماری هایی که روی پوست، مو یا ناخن تأثیر می گذارند بیشتر در کودکان دیده می شود. برخی از بیماری ها فقط در کودکان رخ می دهد. همه متخصصان پوست کودکان مبتلا به بیماری پوستی را درمان می کنند.

با این حال، اگر کودک با یک مشکل شدید و مزمن یا اختلال مادرزادی یا نوعی بیماری نادر درگیر باشد بهتر است با یک متخصص پوست کودکان تماس بگیرید.

?متخصص پوست چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصصان پوست انواع مختلفی از بیماری های پوستی را از سرطان های کشنده پوست تا زگیل درمان می کنند. مواردی که متخصصان پوست می بینند ممکن است شامل بیماری مزمن ناشی از مشکلات سیستم ایمنی بدن شما، واکنش های آلرژیک به مواد غذایی، عفونت های ناشی از باکتری یا ویروس و موارد دیگر باشد. متخصصان پوست همچنین به بیمارانی که می خواهند در زمینه زیبایی از جمله رفع مشکلات پیر شدن و چروک پوست، درمان زخم های قدیمی ناشی از جراحی قبلی، کاهش آکنه، کمک می کنند تا ظاهر سالم ترو زیباتری داشته باشند.

متخصصان پوست مشکلات افراد در هر سنی از نوزادان گرفته تا سالمندان را تشخیص می دهند و درمان می کنند.

?تعدادی از مشکلات شایع پوست مو و ناخن ها، عبارتند از:

?زگیل ?درماتیت ?ریزش مو ?سرطان پوست ?اگزما ی پوست ?عفونت های قارچی ?اگزما آتوپیک کودکان ?تبخال (هرپس سیمپلکس) ?ضایعات تخریب کننده ناخن ?ضایعات پوستی با رشد پیشرونده ?انواع سرطان های پوست مثل ملانوم ?پسوریازیس – نوعی اختلال پوستی است. ?خارش پوستی به علت مشکل کبدی مزمن ?آکنه تا حدودی هر نوجوان را درگیر می کند. ?درماتیت دست، ناشی از تماس خارجی با مواد شوینده و مواد شیمیایی خانگی، بیشتر زنان با خانواده های جوان را درگیر می کند.

?متخصصان پوست چه کاری انجام می دهند؟

متخصصان پوست آموزش دیده معمولاً چندین فعالیت را با هم انجام می دهند: ویزیت بیماران در كلینیك های بیمارستان های دولتی و یا در درمانگاه های خصوصی، فعالیت به عنوان مشاور، استاد و انجام تحقیقات بالینی.

متخصصان پوست باید در علوم پایه از جمله میکروبیولوژی، آسیب شناسی، بیوشیمی، فیزیک، فیزیولوژی و غدد درون ریز تخصص داشته باشند. آنها باید به دلیل کارهای مشاوره ای خود با سایر تخصصهای پزشکی آشنا باشند و بیماریهای پوستی اغلب با بیماری های داخلی همراه هستند.

متخصصان پوست را در بسیاری از موارد جراحی پوست را انجام می دهند:

برای ایجاد تشخیص قطعی با بیوپسی (نمونه برداری). برای جلوگیری یا کنترل سریع بیماری، مثلاً برداشتن سرطان پوست برای بهبود ظاهر پوست با از بین بردن چروک، تغییر رنگ یا آسیب ناشی از افزایش سن، نور خورشید یا بیماری ها محافظت در برابر آفتاب برای کاهش بروز سرطان پوست و سایر علائم آسیب اشعه فرابنفش ضروری است.

برای آشنایی با سایر مشاغل پزشکی در سامانه زمات با ما همراه باشید.

Showing 10 from 77 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order

مرکز تخصصی احیا و درمان مو یاس با دستگاه پیشرفته و VIP در ماسال 🔺احیای مو به معنی دوباره زنده کردن مو است. روش‌های مختلفی برای احیای مو وجود دارد. مراکز تخصصی با ارائه تکنیک‌های حرفه‌ای، موجب تقویت ساقه مو مشتریان‌شان می‌شوند

آموزشگاه و مرکز زیبایی و سلامت پرتو آرا  در لاهیجان گیلان ⚡️مرکز تخصصی آموزشی لیزر، دستگاه های زیبایی و تناسب اندام، ماساژ، پوست و مو⚡️ ?اولین مرکز آموزشی در شرق گیلان در حوزه آشنایی با تجهیزات و دستگاه های زیبایی، آشنایی با کلیه دستگاه های کمک…

خدمات تخصصی پوست و مو افسون ✅ژل و بوتاکس ✅میکرونیدلینگ ✅میکرودرم ابریژن ✅ خال برداری ✅ کربوکسی تراپی ✅ مزوتراپی ✅ لیزر موهای زاید ✅ لیفت و تایتنینگ با نخ های mono و cog میکرودرم ابریژن برای بهبود چه مشکلاتی استفاده می شود؟

ارائه انواع خدمات درمانی و زیبایی در قم ? در کنار شما و نزدیک به شما برایتان مکانی آرامش بخش را برگزیـــده ایم و پلی میان خود و شما شـده ایم تا به مـا در کلینیک پوست مو و زیبایی سین بیوتی سنتر بپیوندید.