مهدکودک دوره‌ی آموزشی مخصوص کودکان است. مهدکودک در تمام زمینه‌های عاطفی، ذهنی، جسمانی و اجتماعی روی کودکان تاثیر می‌گذارد. در این دوره به کودکان پایه و اصول مفاهیم مهم برای شروع زندگی در اجتماع و نحوه یادگیری مطالب در مدرسه آموزش داده می‌شوند. هر چند ثبت نام کودکان در مهدکودک کاملا اختیاری است؛ اما بسیاری از والدین، کودکان خود را به آن‌جا می‌فرستند.

?چرا والدین باید کودکان خود را به مهدکودک بفرستند

  رفتن به مهدکودک برای کودکان قدم مهمی محسوب می‌شود؛ چرا که به آن‌ها کمک می‌‎کند تا توانایی ساختن آینده‌ای موفق را به‌دست آورند. در مهدکودک کودکان از لحاظ ذهنی و جسمی رشد می‌کنند. آن‌ها توانایی درک کردن، حل مسئله، استفاده از وسایل و کارگروهی را می‌آموزند.

از طرفی مهم‌ترین نکته این است که کودکان یاد می‌گیرند که چگونه ارتباط مفید با دیگران برقرار کنند. همچنین تاثیر مهدکودک در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان بر کسی پوشیده نیست.

?احساس کودک نسبت به مهدکودک

بسیاری از والدین به دلیل این‌که مهدکودک فواید و مزایای زیادی برای کودکان دارد تمایل دارند تا در هر شرایطی فرزندان‌شان را به مهدکودک بفرستند؛ در حالی که کودکان اگر ترسی نسبت به مهدکودک داشته باشند نه تنها مطالب و مفاهیمی را یاد نمی‌گیرند بلکه دچار مشکلات روحی و روانی نیز می‌شوند.

 

به‌همین دلیل بهتر است قبل از فرستادن کودکان به این محیط آموزشی، آن‌ها را با نحوه فعالیت مهدکودک و فضای آن آشنا کرد.

?وظایف مربی مهدکودک

افرادی که در مهدکودک وظیفه آموزش به کودکان را برعهده دارند با نام مربی مهدکودک شناخته می‌شوند. مربی وظایفی در مهدکودک دارد که عبارتند از:

? آموزش به کودکان با استفاده از وسایل بازی و دیگر ابزارهای آموزشی

? تشویق و ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری بیشتر

? صحبت و ارائه مشاوره به والدین درباره میزان پیشرفت کودکان

? کنترل کودکان در مهدکودک و حضور و غیاب آن‌ها

? نظارت بر وضعیت بهداشت کودکان

? تهیه، تنظیم و بررسی برنامه روزانه و هفتگی کودکان

? داشتن مهارت سازماندهی و مدیریت زمان

 
?ویژگی‌های مهدکودک استاندارد

مهدکودک‌ها با توجه به شهریه‌ای که دریافت می‌کنند دارای امکانات متفاوتی هستد اما تمامی آن‌ها برای رسیدن به استانداردهای آموزشی باید معیارهای مشخصی داشته باشند.

?سیستم آموزشی متناسب کودکان

یکی از نکاتی که هر مهدکودک باید آن را رعایت کند داشتن سیستم آموزشی مناسب و هوشمند است. استفاده از وسایل بازی، کار با شخصیت‌های کارتونی و برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، از جمله مواردی هستند که باید در هر مهدکودک مد نظر قرار داده شوند.

?امنیت

علاوه بر سیستم آموزشی، مهدکودک‌ها در مدت زمانی که کودکان در آن‌جا حضور دارند مسئول حفظ جان آن‌ها نیز می‌باشند.

در مهدکودک مواردی اعم از نصب دوربین مداربسته در تمامی نقاط، بررسی وضعیت سلامتی کودکان، کنترل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به‌صورت روزانه و خودداری از استفاده از وسایل تیز و برنده باید رعایت شوند.

?سن مناسب کودکان برای مهدکودک

تحقیقات نشان داده است که رشد عاطفی و عقلی کودکان از سه سالگی شروع می‌شود، بنابراین عموما خانواده‌ها کودکان خود را از سه سالگی به مهدکودک می‌فرستند.

 

از طرفی بعضی از والدین به دلیل مشغله کاری و زندگی، کودکان خود را از سنین پایین تر و یا از دوران نوزادی به مهدکودک‌ می‌سپارند.

?خدمات تکمیلی مهدکودک‌ها

بیشتر مهدکودک‌ها علاوه بر فعالیت‌های آموزشی که ارائه می‌دهند، خدمات دیگری نیز دارند.

?سرویس رفت و برگشت

مهدکودک‌ها برای آسایش، آرامش و رفاه خانواده‌ها و کودکان از سرویس‌های حمل و نقل استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها در درب منزل، کودکان را سوار کرده و پس از اتمام ساعت مهدکودک آن‌ها را به خانه‌شان بر می‌گردانند.

?سرو غذا و میان وعده

هر چند بعضی از مهدکودک‌ها سرو غذا را جزء برنامه اصلی خودشان نمی‌دانند؛ اما برنامه غذایی کودکان در مهدکودک زیر نظر کارشناس تغذیه تنظیم می‌شود و ممکن است با توجه به شرایط فیزیکی هر کودک با دیگری متفاوت باشد.

?برگزاری کارگاه‌های مادر کودک و روانشناسی

مهدکودک‌ها علاوه بر فوایدی که برای کودکان دارند در بسیاری از جنبه‌ها به والدین نیز کمک می‌کنند. برگزاری کارگاه‌های مادر و کودک یکی دیگر از فعالیت‌های مهدکودک‌هاست. در این کارگاه‌ها والدین درباره نحوه فعالیت کودکان‌شان در مهدکودک مطلع می‌شوند.

همچنین مطالب آموزشی و روانشناسی در زمینه نحوه آموزش و تربیت کودکان را می‌آموزند و می‌توانند مشکلات‌شان را با فرزندان رفع نمایند.

?اردوهای تفریحی و علمی

از آن‌جایی که دیدن مکان‌های جدید برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است؛ برپایی اردوهای تفریحی یکی دیگر از خدمات تکمیلی مهدکودک‌ها به‌شمار می‌رود. در این اردوها با در فراهم کردن کلیه نکات ایمنی کودکان به محل‌‎هایی مانند موزه و یا باغ وحش برده می‌شوند.

 

❇️مدرسه

مدرسه مکان آموزشی است که برای آموزش دانش آموزان تحت رهبری معلمان طراحی شده است.در زبان امروزی به مکان‌های آموزشی پائین‌تر از سطح آموزش عالی که، آموزش عمومی در آن‌ها صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

اکثر کشور ها سیستم آموزشی خاصی دارند،که طبق این سیستم شرکت در مدارس اجباری می باشد.نام مدارس در کشور های مختلف متفاوت است که عموما شامل مدارس ابتدایی برای کودکان و راهنمایی برای نوجوانانی که تحصیلات ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، می شود. در ایران مدرسه‌ها در سه گروه دبستان، راهنمایی و دبیرستان (هنرستان‌ها، از نظر مقطع، برابر با دبیرستان‌ها هستند) هستند.

یکی از دغدغه های مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن و انتخاب یک مدرسه متفاوت است .

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد .

خانواده ها به طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند و گروهی در این انتخاب سخت گیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای خارج از محله خود و دور را برای فرزند خود انتخاب می کنند، تنها به این دلیل که معلم یا کادر آموزشی خوبی دارد یا این تصور که درس خواندن در مدرسه ای در بالا شهر در تربیت خوب فرزندشان تاثیر دارد كه در اكثر موارد تاثير عالي دارد.

آنچه که همه ما می دانیم اهمیت تربیت است، تا آن جا که حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” . این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند .

مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .

انتخاب مدرسه در دوران تحصيل از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و… با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند .

 

برای انتخاب مدرسه باید از چندماه پیش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و دیدن امکانات و وضعیت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل کرده است، آگاهی های لازم را در این باره کسب کنید .

?معیارهای مهم در انتخاب مدرسه چیست ؟

?آموزش خوب و کادر علمی قوی

?رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ به خصوص در پایه اول نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس باید بتواند محصل را همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند . این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی موثر است .

?ساعات کاری مناسب با برنامه والدین

?محیط شاد و توام با احترام

?انضباط متناسب با سن محصل

?توجه به امنیت محصل در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی

?توجه به مسائل مذهبی در مدرسه

?غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن

?ساختمان مناسب و داشتن کلاس هایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب

?نظافت به خصوص در آبخوری و دستشویی ها

?زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری

?مشارکت کودکان در برنامه های جنبی مدرسه

?وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه

?داشتن وب سایت، بروشور، روزنامه دیواری و …

?ارائه روش های تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فناوری روز

?درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل

 

برای آشنایی با سایر مشاغل آموزشی در سامانه زمات با ما همراه باشید.

Showing 10 from 126 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order