غذای آماده، غذایی است که به گونه‌ای تهیه می‌شود که بدون هیچ نوع پخت و پز اضافی، می‌تواند به مصرف برسد. غذای آماده را می‌توان در یخچال یا قفسه‌های آشپزخانه نگهداری کرد و با کمی حرارت دادن، برای مصرف آماده کرد.

?غذاهای آماده‌ای هم چون نان و یا دونات در دمای اتاق سرو می‌شوند و یا این که به صورت یخ زده درمی‌آیند. اگر این محصولات را به شکل یخ زده درآورید، باید پیش از خوردن آن‌ها را تحت حرارت، کمی گرم کنید. نگرانی‌ای که درمورد این نوع از مواد غذایی وجود دارد، وجود باکتری درون آن‌ها است. البته این نوع از غذای آماده در هنگام پخت به دمایی رسیده که باکتری‌ها از بین بروند، ولی با حرارت دادن دوباره، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از بین رفته‌اند. هنگام خوردن یا تماس یافتن با این محصولات نیز بهتر است موارد بهداشتی را رعایت کنید. ?گوشت و فرآورده‌های حیوانی که برای خوردن آماده می‌شوند، عموما نیاز به پخت و پز اضافی ندارند و با خیال راحت به مصرف می‌رسند. برای مثال یکی از فرآورده‌های حیوانی آماده که در هر یخچالی یافت می‌شود، پنیر است. این محصول نیاز به هیچ گونه پخت و پز و یا حرارت دادنی ندارد. اگر خودتان در خانه گوشت قرمز یا گوشت سفید را می‌پزید و به صورت آماده در یخچال نگهداری می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این گوشت‌ها را در دمای زیر ۵ درجه‌ی سانتی گراد نگهداری کنید تا از رشد باکتری درون این مواد غذایی جلوگیری به عمل آید. ?غذای آماده و پایدار، به مواد غذایی‌ای گفته می‌شود که می‌توانیم آن‌ها را در دمای اتاق و بدون ترس از آلوده شدن، نگهداری کنیم. این مواد غذایی شامل محصولات کنسرو شده مانند ماهی تن یا کنسرو انواع خوراک‌ها و یا خورشت‌ها می‌باشد. علاوه بر این محصولات، مواد غذایی خشک مانند سبزی سرخ‌ شده، پیاز سرخ‌ شده، چیپس، پفک و بسیاری از مواد غذایی دیگر از این دست، شامل این گروه از غذای آماده می‌باشند. این غذاهای آماده پایدار هستند و نیازی به یخچال و فریزر برای دور ماندن از باکتری‌ها ندارند. البته محصولات کنسرو شده به این منظور، باید در دمای ۱۰ الی ۲۴ درجه‌ی سانتی گراد نگهداری شوند و پیش از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار بگیرند.

?از جمله موارد و مقررات ایمنی که باید درمورد غذای آماده رعایت کنید، توجه به تاریخ انقضای این محصولات، اعم از کالاهای خشک یا کنسرو شده است. اگر محصول کنسرو شده، علائم تغییر رنگ را نشان می‌دهد و یا بسته‌ بندی آن دچار زنگ زدگی و یا تغییر شکل شده است، از مصرف این محصول خودداری کنید. زیرا این علائم، نشانه‌های آلودگی باکتریایی می‌باشد. این نوع غذاها را پس از باز کردن، در ترکیب با مواد غذایی دیگر در یخچال قرار ندهید، مگر این که این ترکیب را با هم پخته و حرارت داده باشید. برای مثال اگر ذرت کنسرو شده را در سوپ و در کنار مواد دیگر طبخ کرده‌اید، نگهداری این سوپ در یخچال مانعی ندارد.

?بسته بندی غذای آماده

پیش از هر چیز باید بدانیم که غذاهای آماده به سه نوع تقسیم می‌شوند:

  • غذای آماده برای خوردن
  • غذای آماده برای پختن
  • غذای آماده‌ی منجمد

?غذای آماده برای خوردن

غذاهای آماده برای خوردن غذاهایی هستند که هیچ گونه پروسه‌ی اضافی برای طبخ توسط مصرف کننده نیاز ندارند و هنگامی که بسته بندی آن‌ها باز شود، آماده‌ی مصرف خواهند بود.

پیشرفت در تکنولوژی مواد غذایی و بسته بندی آن‌ها سبب شده که طول عمر این محصولات افزایش بیابد. برای بسته بندی مناسب باید حداقل‌هایی را رعایت کنیم. از جمله آگاهی به این که چه چیزهایی باعث خرابی محصول می‌شوند یا این که محصول پس از بسته بندی در چه محیطی قرار می‌گیرد؟ و موارد دیگری که بر ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب اثر گذارند.

?موارد تاثیرگذار در بسته بندی غذای آماده برای خوردن

?ویژگی محصول
  • نوع محصول و ترکیبات آن از جمله میزان رطوبت، چربی، پروتئین، طعم و غیره.
  • فرم و شکل محصول: صاف، منظم، نامنظم، دارای گوشه‌های تیز و یا موارد دیگر.
  • ماهیت محصول: ترد، شکننده، چسبناک و غیره.
? فاکتورهای موثر در فاسد شدن محصول
فساد بیولوژیکی ناشی از میکرو ارگانیسم‌ها فساد آبیوتیک ناشی از واکنش‌های شیمیایی مانند اکسیداسیون، هیدرولیز و واکنش‌های آنزیمی
?عوامل محیطی

نور، دما و رطوبت از عوامل محیطی تاثیرگذار بر نوع بسته بندی غذای آماده به شمار می‌روند.

?پارامترهای فرآیند تولید غذا

پارامترهایی که در تولید غذا نقش داشته‌اند از جمله دما و مدت زمان تولید غذا، در توع بسته بندی آن تاثیر مستقیم دارند.

?تاریخ انقضای محصول

عمر مفیدی که از محصول انتظار داریم که سالم باقی بماند، تاثیر بسیار زیادی در نوع بسته بندی و پارامترهای تولید غذای آماده‌ی مورد نظر ما دارد. برای مثال دو نوع بسته بندی متفاوت برای شیرها وجود دارد. شیرهایی که برای مدت زمان کوتاه‌تری سالم باقی می‌مانند و طول عمر مصرفی یک هفته‌ای دارند، در بطری‌های پلاستیکی نگهداری می‌شوند ولی شیرهای دارای طول عمر ۶ ماهه، در بسته‌بندی‌های پاکتی عرضه می‌شوند.

?بسته بندی‌های مواد غذای آماده بسته به نوع ماده‌ی غذایی باید در برابر نفوذ آب، بخار، اکسیژن و عطر و بو و چربی ماده‌ی غذایی مقاوم باشد و مقاومت فیزیکی خوبی داشته باشد. البته همان طور که اشاره شد، بسته به نوع ماده‌ی غذایی، درصد و میزان این مقاومت‌ها تغییر خواهد کرد.

?با پیشرفت تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی، غذاهای آماده برای خوردن در مدت زمان کوتاه طبخ می‌شوند. به این طریق طول عمر مفید این محصولات در قفسه‌های فروشگاه‌ها و آشپزخانه‌ها به چند سال افزایش می‌یابد.

?محصولاتی مانند سبزیجات سرخ شده، دارای فناوری بسته بندی جدیدی هستند که امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و صنایع غذایی کامچین نیز با استفاده از این تکنولوژی، بر کیفیت بسته بندی محصولات خود افزوده است.

فروش انواع کنسرو و غذای آماده با بهترین قیمت - مرکز خرید و فروش انواع کنسرو | کنسروین

در فرآیند بسته‌بندی این محصولات دو مرحله باید انجام شود:

?ابتدا غذا به صورت داغ در ظروف بسته بندی پر می‌شود که در نتیجه بخار موجود باعث بیرون راندن هوا از داخل ظرف شده و بلافاصله عمل دربندی انجام می شود که این عمل موجب جلوگیری از تخریب ماده‌ی غذایی به وسیله‌ی اکسیژن و رطوبت موجود در محیط می‌شود. ?در مرحله‌ی بعد، بسته‌ها در دستگاه‌های مخصوصی به نام اتوکلاو، تحت فشار و حرارت بالا در یک زمان مشخص استرلیزه می‌شوند تا باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های داخل مواد غذایی در اثرحرارت از بین بروند و طول عمر مفید ماده‌ی غذایی افزایش بیابد.

?موادی که از این طریق بسته بندی می‌شوند اسید کمی دارند و سایز آن‌ها متوسط رو به بزرگ است. از این رو حذف اکسیژن از میان این ذرات به مراتب آسان خواهد بود. این نوع از بسته بندی ویژگی‌های بسیار مناسبی دارد و به مرور جایگزین ظروف شیشه‌ای و یا فلزی برای بسته بندی غذای آماده خواهد شد. علاوه بر حفظ کیفیت غذا این بسته بندی‌ها در مقایسه با ظروف شیشه‌ای یا فلزی به راحتی باز  و بسته می‌شوند و این یک امتیاز مثبت دیگر برای این بسته بندی به حساب می‌آید. این بسته بندی‌ها که از لایه‌های مختلف تشکیل شده‌اند ۶۰ درصد از انرژی را که در هنگام پردازش غذا مصرف می‌شود را ذخیره می‌کند و نکته‌ی مهم دیگر این است که غذای آماده با این نوع بسته‌بندی پلیمری غیر قابل نفوذ، نیازی به نگهداری در دمای پایین ندارند و در دمای اتاق نیز سالم باقی می‌مانند.

غذای آماده‌ی منجمد

در سال‌های اخیر، مردم در سراسر دنیا علاقه‌ی زیادی به غذاهای یخ زده پیدا کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ غذاهای آماده‌ی یخ زده جزو پر مصرف‌ترین غذاهای آماده بوده‌اند و پس از آن‌ها سبزیجات و میوه‌های یخ زده نیز مصرف قابل توجهی داشته‌اند.

بسته بندی برای هر محصول غذایی ضروری است و نقش‌های زیادی را بر عهده دارد. بسته بندی وظیفه‌ی محافظت از ماده‌ی غذایی و تبلیغ و اطلاع رسانی مشخصات محصول را بر عهده دارد. علاوه بر این‌ها بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که حمل و نقل محصولات را تسهیل کند. پلاستیک‌ها به طور گسترده برای بسته بندی مواد غذایی یخ زده استفاده می‌شوند زیرا پلاستیک‌ها سبک هستند و کیفیت ماده‌ی غذایی را به خوبی حفظ می‌کنند. علاوه بر این ویژگی‌ها، مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند، از نظر شیمیایی خنثی هستند، انعطاف پذیری خوبی دارند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. در ادامه به شرح ویژگی‌های مفید این بسته بندی‌ها می‌پردازیم: