اولین موتور سیکلت در اشتوتگارت توسط مخترعان آلمانی گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سالِ ۱۸۸۵ طراحی و ساخته شد.در ابتدا بیشتر به دوچرخه‌ای موتور دار شباهت داشت و مخترعانش آن را (Reitwagen) ریت‌واگن به معنای (riding car) ماشین سواری نام‌گذاری کرده بودند.

?گروه‌های موتورسیکلت

طبق تعریف استاندارد ملی ایران به شماره ۷۵۵۸ موتورسیکلت‌ها در هفت گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

?گروه L1e (موتورگازی‌های دوچرخ) ?گروه L2e (وسایل نقلیه سه چرخ) که حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت نباشد، که در نوع احتراق داخلی، حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب نباشد، و در نوع الکتریکی، حداکثر توان اسمی پیوسته بیشتر از ۴ کیلو وات نباشد. ?گروه L3e (وسایل نقلیه دوچرخ بدون یدک‌کش کناری) ?و گروه L4e (وسایل نقلیه دوچرخ با یدک‌کش کناری) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندری بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. ?گروه L5e، موتورسیکلت‌های سه چرخ (وسایل نقلیه با سه چرخ متقارن) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. ?گروه L6e، موتورسیکلت‌های چهار چرخ سبک که جرم بدون بار آن‌ها کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم باشد. ?گروه L7e، موتورسیکلت‌های چهار چرخ سنگین که جرم بدون بار آن‌ها کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم باشد.

?انواع موتورسیکلت

طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها بوده، همچنین موتورسیکلت‌ها در هر کاربرد براساس حجم موتور کلاس بندی می‌گردند.

1. آفرود

که به انواع زیر تقسیم می‌شود:

اندرو کراس تریل (کراس شهری) بیابانی یا داکار

2. ریس (مسابقه‌ای) 3. استریت (خیابانی) 4. نیکد (لخت خیابانی)

اسکوتر مسافرتی، تراول (Touring) مانند گلدوینگ موتورهای تفریحی (Cruiser) مانند هارلی دیویدسون موتورهای چهارچرخ (ATV)

?مزایا و کاربرد موتورسیکلت

1. صرفه جویی در سوخت

این یک امر غیرقابل انکار است که موتور ها نسبت به ماشین ها به سوخت کمتری نیازمند هستند، ماشین های بزرگ به دلیل موتورهای پیچیده و وزن سنگینی که دارند به سوخت بیشتری نیاز دارند.

گرچه این امر تفاوتی در کارکرد ماشین ایجاد نمی کند و همچنان موتورسیکلت ها از سرعت بالایی بهره مند هستند ولی به علت ساختار فیزیکی که دارند از سوخت کمتر و در نتیجه هزینه کمتری برخوردار هستند که اگر این مقیاس را ماهانه یا سالانه بسنجید متوجه می شوید که هزینه زیادی را به جای سوخت کردن ماشین های بزرگ می توانید ذخیره کرد.

2. دسترسی سریع به سفارشات

 

البته که موتورسیکلت یک وسیله همیشه ماندگار برای جا به جایی نیست زیرا توانایی حمل و نقل وسایل سنگین را ندارد.برای حل این مشکل از وانت بار ها رو نمایی کرده اند.

اما کمکان موتورسیکلت ها بهترین گزینه برای جا به جایی وسایل کوچک هستند و همچنین نسبت به ماشین ها مشکل ماندن در ترافیک را ندارند

بنابراین مشتریان با سرعت بیشتری به سفارشات خود دست پیدا می کنند که این خود رضایت مشتریان را نیز به دنبال دارد.

3. آسان و کم هزینه

موتورسیکلت ها ماشین های کم هزینه تری نسبت به ماشین های سنگین تر هستند.

بنابراین حتی اگر مشکل یا خرابی به وجود بیاد به علت ظاهر ساده تری که دارند سریع تر و با هزینه کمتری تعمییر می شوند و این به خودی خود می تواند در هزینه بسیار به صرفه باشد، حتی برای مشتریان نیز در هزینه ای که برای حمل و نقل پرداخت می کنند تاثیرگذار است.

موتورسیکلت ها اگر از امنیت بالایی برخوردار باشند یعنی این که اصول و قوانین لازم از جمله رعایت پوشش کلاه مخصوص را مدنظر قرار دهند از بهترین گزینه های ممکن برای جا به جایی آسان و سریع در بازار عصر مدرن می باشند.

?اجزای موتور سیکلت

موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر می‌باشد:

?موتور ?سیلندر (تا ۱۲ سیلندر مانند کاوازاکی زد ۲۳۰۰ سی سی) ?سر سیلندر ?اگزوز ?صفحه کلاچ ?زین ?باک بنزین ?رادیاتور اب یا روغن ?شاسی

?برندهای مشهور موتورسیکلت

1. هارلی دیویدسون

  از برندهای موتورسیکلت می‌توان به هوندا _ یاماها _ سوزوکی _ کاوازاکی _ کی تی ام _ ایژ، که تولید کارخانه ایژماش روسیه است _ ام زد روسیه _ هارلی دیویدسون _ دوکاتی _ بی ام و _ بنلی، ایتالیایی _ پالس و مگلی اشاره کرد.

 

از موتورسیکلت‌های سبک‌تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.

❇️دوچرخه

با پیشرفت روز افزون علم و ورود تکنولوژی به فرایند طراحی و تولید دوچرخه، انواع مختلفی از دوچرخه‌ها به وجود آمده به همین دلیل هم هر شخصی در هنگام خرید دوچرخه با گزینه‌های انتخابی بسیار متنوعی رو به رو خواهد شد. برای اینکه بتوان مناسب‌ترین دوچرخه را انتخاب کرد باید با انواع دوچرخه آشنا شده و اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام به دست آورد.

?دوچرخه‌های تفریحی:

دوچرخه‌های تفریحی گروهی هستند که هدفشان گذراندن یک بعدازظهر بامزه در پارک، رفتن به خانه نزدیک یک دوست خوب، چرخ زدنی توریستی در شهر و موارد مشابه است. این دوچرخه‌ها گاهی حتی دنده هم ندارند و معمولا وضعیت نشستن روی آن‌ها کاملا عمودی و مشابه نشستن روی صندلی است.

این دوچرخه‌ها مناسب مسافت‌های بسیار کوتاه، بدون سربالایی و سرپایینی و بدون نیاز به سرعت هستند.

?دوچرخه‌های توریستی:

  دوچرخه های تورینگ یا همان توریستی برای سفر و ماجراجویی با دوچرخه طراحی و تولید می شوند. اجزاء این دوچرخه بسیار محکم ساخته می شوند چرا که تحمل بارهای سنگین در این سبک دوچرخه در اولویت قرار دارد و معمولا برخلاف سبک های دوچرخه دیگر در این این دوچرخه ممکن است از آلومینیوم در ساخت بدنه دوچرخه استفاده نشود چرا که تحمل بار زیاد در این سبک بسیار مهم است.این سبک از دوچرخه هم میتواند به دوچرخه کوهستان و یا کورسی گرایش داشته باشد. که نسبت به مسیر و جاده مورد نظر در سفر و راحتی دوچرخه سوار سبک مورد نظر انتخاب می شود.

?دوچرخه‌های شهری:

اصطلاح “دوچرخه شهر” واقعا به یک دوچرخه خاص اشاره نمی‌کند، این بیشتر یک واژه توصیفی عمومی است. اغلب دوچرخه‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم را می‌توان در داخل شهر مورد استفاده قرار داد با این وجود نوع خاصی از دوچرخه وجود دارد که بسیاری از مردم در اصطلاح به آن “دوچرخه شهر” می‌گویند.

این نوع دوچرخه دارای ویژگی‌های دوچرخه هیبریدی و کروزر بوده و تمامی امکانات آن‌ها را شامل می‌شود. طراحی دوچرخه‌های شهری به صورتی است که شما می‌توانید با لباس‌های معمولی و حتی لباس کار سوار آن شوید.

شما می‌توانید در این نوع دوچرخه امکاناتی مانند سبد مخصوص در پشت دوچرخه برای نگهداری وسایل و یک ژنراتور داخلی برای روشن کردن چراغ جلو برای ایمنی بیشتر را مشاهده کنید.

برخی از مردم در اصطلاح به این نوع دوچرخه‌ها دوچرخه‌های هلندی نیز می‌گویند چرا که این نوع دوچرخه‌ها شباهت بسیار زیادی به دوچرخه‌هایی دارد که در آمستردام هلند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

?دوچرخه‌های تخصصی‌

اما کسانی که به شکل حرفه‌ای با دوچرخه مسابقه می‌دهند نیازمند دوچرخه‌های خاص خود هستند. این دوچرخه معمولا بسیار سبک بوده (البته حداقل وزن مجاز برای شرکت در یک مسابقه رسمی ۶۸۰۰ گرم است) و اصطکاک حداقل با جاده و شرایط ایرودینامیکی از مشخصه‌های اصلی هستند. تایرهای بسیار مسطح و صیقلی در عین اینکه سرعت را به حداکثر می‌رسانند، کنترل دوچرخه را هم سخت‌تر می‌کنند و به همین خاطر این دوچرخه‌ها برای استفاده روزمره‌ آدم‌های غیرحرفه‌ای چندان مناسب نیستند. نوع دیگری از دوچرخه‌های حرفه ای مسابقه مخصوص مسابقات داخل سالن بوده و بدون داشتن دنده، برای شرایط مسابقه بهینه شده‌اند.

?دوچرخه‌های کوهستان

  دوچرخه‌های کوهستان برخلاف دوچرخه‌های شهری، تایرهای پهن‌تری دارند. این تایرها معمولا دارای آج‌هایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین می‌شود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخه‌ی کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخه‌سوار بتواند به کمک آن به‌راحتی در مسیرهای شیب‌دار یا صعب‌العبور حرکت کند. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخه‌ها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرود‌های زیاد در زمان حرکت، از صدمه‌دیدن چرخ‌ها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.

?دوچرخه‌های هیبریدی:

دوچرخه‌های هیبرید به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که کاربردی شبیه به دوچرخه‌های کوهستان یا شهری دارند. درواقع این دوچرخه‌ها برای استفاده در هر دو محیط کاربرد دارند؛ با این تفاوت که نمی‌توان از آن‌ها برای کوه‌پیمایی استفاده کرد و تنها مناسب استفاده در دامنه‌ی کوه یا محیط‌هایی هستند که شیب کمتری نسبت به ارتفاعات کوهستان دارند. این دوچرخه‌ها ویژگی‌هایی نظیر دوچرخه‌های کوهستان دارند؛ فقط پهنای چرخ آن‌ها از دوچرخه‌های کوهستان کمتر است.

?دوچرخه‌های برقی :

  دوچرخه برقی که به آن «E-bike» هم گفته می شود دوچرخه‌هایی هستند مجهز به یک موتور الکتریکی کوچک که دوچرخه‌سوار را در طی کردن مسیر یاری می‌کنند. انواع مختلف بسیاری از دوچرخه‌های برقی در جهان وجود دارند، از مدل‌هایی که دارای یک موتور برقی کوچک هستند و پدال زدن را ساده‌تر می‌کنند تا مدل‌هایی که به یک موتورسیکلت کوچک (موتورگازی) نزدیکترند. دوچرخه برقی از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کند و معمولاً می‌تواند با سرعتی بین ۲۵ تا 50 کیلومتر در ساعت حرکت نماید. به طور متوسط دوچرخه‌های برقی با یک باتری کاملاً شارژ شده می‌توانند مسافت بین ۲۵ تا 70 کیلومتر را طی کنند که البته طول این مسافت بستگی به کیفیت دوچرخه، کیفیت باتری، شرایط جاده و حتی دمای هوا و شرایط جوی دارد.

جالب است بدانید که دوچرخه های برقی در سالهای اخیر بالاترین رشد افزایشی تولید در بین تمامی سبک های دوچرخه را در اروپا داشته است. این امار نشانگر رشد چشم گیر این این سبک از دوچرخه است. بیشتر سبک های دوچرخه که در عناوین بالا معرفی شد بصورت ورژن برقی هم ساخته می شوند به این صورت که شما می توانید دوچرخه برقی کوهستان در بیشتر سبک ها، دوچرخه برقی شهری، هیبرید، شهری، جاده و … را داشته باشید.

?دوچرخه‌های تاشو:

  این نوع دوچرخه‌ها مناسب برای افرادی است که باید با دوچرخه خود سفر کنند و یا کسانی که می‌خواهند یک دوچرخه را در قایق یا ماشین خود نگهداری نمایند تا در صورت لزوم از آن استفاده کنند. همچنین برای مسافرانی که با دوچرخه مسافرت می‌کنند و در بین راه نیاز است که سوار اتوبوس یا قایق شوند این نوع دوچرخه بهترین انتخاب است. دوچرخه‌های تاشو معمولا برای اینکه فضای کمی را اشغال کنند دارای چرخ‌های کوچکی هستند که این مورد باعث می‌شود کارایی یک دوچرخه معمولی را نداشته باشد اما استفاده کننده‌ها از این نوع دوچرخه بیان می‌کنند که مزایای آن بیشتر از معایبش است.

برای آشنایی با سایر مشاغل مرتبط با خودرو در سامانه زمات با ما همراه باشید.

Showing 10 from 87 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order