ورزش همه چیز را بهتر می‌کند؛ از کیفیت خواب گرفته تا انرژی و قدرت حافظه‌تان. ورزش به شما کمک می‌کند شادتر و متعادل‌تر زندگی کنید و از زندگی‌تان بیشتر لذت ببرید. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چرا باید ورزش کنیم.

برای اینکه شادتر زندگی کنید

شاید گاهی اوقات خودمان هم حواس‌مان نباشد، اما در واقع ما همیشه به دنبال پیدا کردن راهی برای یک زندگی شاد هستیم و ورزش قطعا یک راه عالی و مطمئن برای داشتن زندگی شاد است. احساس شادی بعد از ورزش تصادفی نیست؛ بلکه کاملا علمی است. تحقیقی که در دانشگاه ایالت پِن (Penn) آمریکا انجام شد نشان داده است افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به کسانی که میانه‌ی خوبی با ورزش ندارند، شادتر هستند. البته منظورمان از ورزش، هم نرمش‌های ملایم است و هم ورزش‌های شدید و قدرتی.

جالب است بدانید حتی افرادی هم که همیشه ورزش می‌کنند، روزهایی که فعالیت بدنی بیشتری دارند خوشحال‌تر هستند. نتیجه؟ با ورزش کردن آدم شادتری می‌شوید و اگر ورزشی که انجام می‌دهید کمی شدت و هیجان داشته باشد تأثیرش بیشتر هم می‌شود.

در آزمایش دیگری از یک اپلیکیشن تلفن همراه استفاده شد که به کاربران اجازه می‌داد تا میزان فعالیت، مکان و سطح شادی‌شان را در طول روز بسنجند. این اپلیکیشن طی یک سال بیش از ۳ میلیون پاسخ دریافت کرد و نتایج این تحقیق نشان داد که در جدول کارهایی که باعث شادی می‌شوند، ورزش کردن در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

 برای اینکه یاد بگیرید هدف ‌دار شوید و به هدف‌ های‌تان برسید

چه تصمیم بگیرید که ۱۰ کیلومتر بدوید، چه مقدار وزنه‌ای که بلند می‌کنید یا مسافت دوچرخه‌سواری‌تان را بیشتر کنید، وقتی برای تناسب اندام‌تان هدف می‌گذارید و به آن هدف‌ها می‌رسید اعتماد‌به‌نفس‌تان چند برابر می‌شود. اما اگر تصمیم‌تان وسط راه عوض می‌شود، دانشمندان برای‌تان یک راه‌حل عالی سراغ دارند: هدف‌های دقیق و مشخص برای خودتان بگذارید.

در سال ۲۰۰۲ تحقیقی روی سه گروه از مردم انجام شد. گروه اول -گروه کنترل- باید تعداد ساعت‌هایی که در طول هفته ورزش می‌کردند را گزارش می‌دادند. گروه دوم -گروه انگیزه- علاوه بر کارهای گروه کنترل باید یک متن در مورد انگیزه هم می‌خواندند و گروه سه -گروه هدف- کارهای گروه‌های قبل را انجام می‌دادند و علاوه بر آن باید یک برنامه‌ی دقیق و مشخص می‌نوشتند که دقیقا چه روزی، چه ساعتی و کجا می‌خواهند ورزش کنند.

خب حدس می‌زنید کدام یک از این گروه‌ها موفق‌تر بوده‌اند؟ گروه ۳ با بیش‌ترین میزان همکاری (حدود ۹۱ درصد) اول شد. درحالی‌که گروه کنترل حدود 38 همکاری داشتند و گروه انگیزه هم با تنها ۳۵ درصد همکاری آخر شد.

حالا که قدرت هدف‌گذاری را درک کرده‌اید یک برنامه‌ی نرمش و ورزش درست و حسابی و دقیق برای خودتان دست و پا کنید تا هم از فواید ورزش استفاده کنید و هم اعتمادبه‌نفس‌تان بالا برود.

برای اینکه خطر بیماری‌های قلبی را کم کنید

همین الان داروهای شیمیایی را کنار بگذارید و با روش‌های طبیعی از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنید. دانشمندان در سال ۲۰۱۳ یک تحقیق بسیار گسترده انجام دادند و ۳۰۵ آزمایش را روی بیش از ۳۳۹,۰۰۰ نفر انجام ‌دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که بین افرادی که دارو مصرف می‌کنند و کسانی که اهل ورزش مداوم هستند، هیچ فرقی از نظر پیشگیری از بیماری‌های شریانی قلب و دیابت وجود ندارد.

خیلی جالب است که بدانید برای بیمارانی که قبلا سکته‌ی قلبی را تجربه کرده‌اند، ورزش و تحرک فیزیکی حتی از درمان دارویی هم مؤثرتر بود. پس هر چه زودتر با پزشک‌تان صحبت کنید تا با کمک هم یک برنامه‌ی ورزشی مناسب را تنظیم کنید.

برای اینکه بهتر بخوابید

اگر تا صبح در جای‌تان غلت می‌زنید و نمی‌توانید خوب بخوابید، چاره‌ی مشکل بی‌خوابی شما، ورزش کردن است. اگر به طور مداوم ورزش کنید و ریتم روزانه‌ی ورزش‌تان را تنظیم کنید، در طول روز هوشیاری‌تان بیشتر می‌شود و شب هم راحت‌تر می‌خوابید. اما خب باید بدانید که آثار ورزش کردن در همان لحظه ظاهر نمی‌شوند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که گاهی اوقات ۴ ماه طول می‌کشد تا آثار مثبت یک برنامه‌ی ورزشی مدون را روی خواب‌تان ببینید. شروع یک برنامه‌ی ورزشی تنها راهی است که می‌توانید یک خواب راحت شبانه داشته باشید.

برای اینکه پرانرژی شوید

وقتی حسابی خسته‌اید، احتمالا آخرین کاری که دل‌تان می‌خواهد انجام بدهید ورزش کردن است. اما با توجه به تحقیقات، ورزش دقیقا همان کاری است که باید انجام بدهید! این تحقیقات نشان داده که ورزش‌های سبک (در حد قدم زدن) باعث می‌شوند احساس خستگی‌تان کمتر شود و ۲۰ درصد هم سرحال‌تر و پرانرژی‌تر شوید.

جالب اینجاست افرادی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند نسبت به افرادی که زیاد و شدید ورزش می‌کنند سرحال‌تر هستند و این یک خبر عالی برای کسانی است که حال و حوصله یا وقت کافی برای ورزش را ندارند. هر دو گروه افزایش انرژی را بعد از یک دوره‌ی ۶ هفته‌ای گزارش کردند.

برای اینکه قدرت و انعطاف‌ پذیری‌تان بیشتر شود

اگر تمرین‌های مقاومتی و کششی جزو تمرین‌های ورزشی‌تان نیستند، همین الان آنها را اضافه کنید. با اینکه خیلی از بزرگسالان تمرین‌هایی برای سلامتی قلب انجام می‌دهند، اما تعداد افرادی که سراغ تمرین‌های مقاومتی و ماهیچه‌سازی می‌روند خیلی کم است و این اشتباه است.

تمرین‌های مقاومتی مثل وزنه‌برداری، تمرین‌های قدرتی و حرکات یوگا مخصوصا وقتی پا به سن می‌گذاریم به قدرت و تراکم ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. این ورزش‌ها همچنین برای قوی کردن استخوان‌ها و جلوگیری طبیعی از پوکی استخوان مفید هستند.‌ به‌علاوه افزایش ماهیچه‌ها باعث می‌شود سوخت و ساز بدن بیشتر و مؤثرتر شود.

تمرین‌های کششی را هم فراموش نکنید. ورزش‌های کششی انعطاف‌پذیری‌تان را بیشتر می‌کنند تا کارهای روزانه‌تان را بهتر انجام بدهید. همچنین این تمرین‌ها خون بیشتری به ماهیچه‌های‌تان می‌رساند و گردش خون را بهتر می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. تنها چند دقیقه تمرین‌های کششی هم می‌تواند خیلی خیلی مؤثر باشد.

برای اینکه حافظه‌تان را تقویت کنید

اگر مشکل حواس‌پرتی دارید و دائما کلیدتان را گم می‌کنید یا اسامی را به سختی به یاد می‌آورید، باید بدانید که یکی از فواید ورزش کردن کمک به پویایی ذهن‌تان است. در سال ۲۰۱۴ یک تحقیق انجام شد که نشان داد تمرین‌های هوازی مثل دو یا شنا اندازه‌ی «هیپوکمپوس» را در زنانی که مستعد بیماری زوال عقل بودند افزایش می‌دهد. هیپوکمپوس قسمتی از مغز است که حافظه و یادگیری را بر عهده دارد. پس در کنار یک تغذیه‌ی سالم و مناسب برای افزایش قدرت ذهن و تقویت حافظه‌، فواید ورزش را هم فراموش نکنید.

برای اینکه اعتماد ‌به ‌نفس‌ تان بالاتر برود

از خودتان ناامید شده‌اید؟ ورزش کردن به شما کمک می‌کند احساس بهتری به خودتان داشته باشید. اصلا مهم نیست چه ورزشی انجام می‌دهید یا اینکه بدن‌تان چقدر روی فرم است. نتایج یک تحقیق نشان داده است که نرمش کردن حتی بدون تمرین‌های تناسب اندام هم به خودی خود به شما کمک می‌کند که احساس بهتری نسبت به اندام خودتان داشته باشید. پس چون اندام ما در ظاهرمان تأثیر زیادی دارد، با ورزش کردن می‌توانیم احساس بهتری نسبت به خودمان و ظاهرمان داشته باشیم.

برای اینکه بازده‌ کاری ‌تان بالا برود

آیا ورزش می‌تواند باعث شود شادتر و خلاق‌تر شوید؟ تحقیقی انجام شده که این مطلب را تأیید می‌کند.‌ کسانی که قبل از شروع کار یا حین زمان استراحت و ناهارشان حرکات ورزشی انجام می‌دهند، نسبت به روزهایی که از ورزش فرار می‌کنند استرس کمتری دارند و خلاق‌تر هستند. ورزش یک بهانه‌ی عالی برای قدم زدن موقع ناهار است و حتی می‌توانید حین جلسات و قرار ملاقات‌های کاری‌تان هم قدم بزنید.

برای اینکه در برابر بیماری‌ها مقاوم‌ تر شوید

ورزش کردن علاوه بر اینکه سیستم دفاعی بدن‌تان را نسبت به سرطان‌ها و مخصوصا سرطان سینه مقاوم می‌کند، از شما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چطور ورزش ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، اما فکر می‌کنند که با ورزش کردن باکتری‌ها از بدن خارج و هورمون‌های استرس هم کمتر ترشح می‌شوند.

ما مطمئن هستیم که یکی از فواید ورزش (چه ملایم چه شدید) کمک به سلامت ماست، حتی اگر دلیلش را دقیقا ندانیم.

برای اینکه بیشتر عمر کنید

چقدر خوب است که سال‌ها در کنار عزیزان‌مان زندگی کنیم و از همه‌ی لحظات شیرینی که در کنارشان هستیم لذت ببریم. پس بدن‌تان را سالم و شاد نگه دارید! یکی از فواید ورزش کردن عمر طولانی است. خبر عالی اینجاست که تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی بیش از ۶۵۰,۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد افرادی که ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کنند (حدود نیم ساعت، ۴ یا ۵ روز در هفته) ۳/۴ سال بیشتر از بقیه عمر می‌کنند.‌ خب اگر بخواهیم کمی واقع‌بین‌تر باشیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر روزی ۱۰ دقیقه ورزش کنید (هفته‌ای ۷۰ دقیقه) می‌توانید ۱/۸ سال بیشتر زندگی کنید.

نتایج این تحقیق حتی برای افراد چاق هم درست است. آنها هم می‌توانند با ورزش کردن بیشتر زندگی کنند. این درحالی است که چاقی زیاد باعث می‌شود که طول عمر به طور میانگین ۷/۲ سال کمتر شود. برای این افراد اهمیت ورزش بیشتر است و آنها می‌توانند با حدود ۳۰۰ دقیقه ورزش در طول هفته (۱ ساعت، ۵ یا ۶ روز در هفته) ۴/۲ سال بیشتر زندگی ‌کنند.

Showing 10 from 247 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order