Address & Contact

Our Address

یزد ، میبد ، محله بیده ، بلوار اشتری ، دور برگردان چهارم ، اقامتگاه بومگردی لب خندق

اقامتگاه بومگردی گردشگری لب خندق

? خانه سنتی لب خندق از ۲ دوره تاریخی ساسانی و قاجار برجای مانده است

? این خانه که در ابتدا بصورت بوم کند(بصورت بومی کنده شده) در سینه تپه گلی بنا شده است

? دارای ۴ اتاق ۲تا ۴ نفره میباشد که بصورت سنتی (کف خواب) تعبیه شده اند‌.سرویس های بهداشتی و حمام ها بصورت مشترک میباشند

? میهمانان این اقامتگاه بعلت ارتفاعی که از سطح شهر دارد منظره ای بس زیبا از شهر را بنظاره خواهند نشست

? فاصله این خانه از مرکز بافت تاریخی ۱۰ دقیقه با اتومبیل میباشد

شهرستان میبد با قدمتی چند هزار ساله، دومین شهر مرکزی و تجاری استان یزد به حساب می آید که تمامی قسمت های آن به لحاظ بافت تاریخی ارزشمند خود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان میبد یکی از کانون ‌های اولیه یکجا نشینی و قطب محصولات کاشی و سرامیک در ایران می باشد که به همراه سفال های زیبا و زیلوهای سنتی جزو صنایع دستی میبد هستند و به عنوان سوغات میبد عرضه می شوند.

یکی از نقش و نگارهای ظروف کاشی میبد که ریشه در آثار کهن و جنبه نمادین دارند در سال ۱۹۷۱ میلادی، برنده مدال طلای نمایشگاه بین‌المللی مونیخ گردیده است. بر اساس روایتی شهر تاریخی میبد به زمان سلیمان نبی برمی گردد و در زمره یکی از نادرترین شهرهای باستانی ایران به شمار می‌رود. با اینکه بافت سنتی میبد بسیار آسیب دیده است اما هنوز بسیاری از پدیده‌ها و آثار شهری قدیم مانند بناها و تشکیلات وابسته به آن، راه‌ های باستانی، شارستان، کهن ‌دژ، بیرونه ‌ها و باز مانده بناهای تاریخی که جاذبه های گردشگری میبد را شکل داده اند را می‌توان در آن، تشخیص داد

شهرستان مِیبُد یکی از شهرستان‌های استان یزد در مرکز ایران است. شهر میبد مرکز این شهرستان است. این شهرستان در حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و در جمع قدیمی‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. مهمترین بنای تاریخی این شهر با بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت نارین قلعه می‌باشد. این بنا توانسته عنوان قدیمی‌ترین بنای تاریخی را به خود اختصاص دهد و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته ادعای بنایی قدیمی تر از آنرا داشته باشد. برخی از مردم محلی می‌گویند که این بنا متعلق به زمان سلیمان نبی می‌باشد و توسط یکی از دیوهای تحت سلطه ایشان ساخته شده‌است.

بنای میبد

شهر میبد که همچون نگینی در خطه کویر مرکزی ایران می‌درخشد از تاریخی کهن برخوردار است. مورخان بنای شهر میبد را به شاه مؤبد از شاهان ساسانی، یا میبدار از سرهنگان یزدگرد نسبت داده‌اند که بنا بر دیدگاه نخست، نام میبد، تغییر یافته از واژه موبد می‌باشد و بنا بر دیدگاه دوم واژه میبد، اختصاری از کلمه میبدار است.

اگر آنچه درباره قلعه میبد که در کتاب‌های تاریخ آمده است بپذیریم باید گفت بنای اولیه میبد تاریخی چند هزار ساله دارد چرا که برخی از تاریخ‌نویسان ساخت این قلعه را به زمان سلیمان پیامبر (ع) نسبت داده و می‌نویسند: مورخان آورده‌اند که مدینه میبد را شاه مؤبد بساخت، اما قلعه را در زمان سلیمان پیامبر (ع) ساختند.

جریان از این قرار است که دیوان (دیوها) در هر طرف می‌گشتند و کوه‌ها و پشته های قابل قلاع پیدا می‌کردند و قلعه می‌ساختند. دال دیو به این کوهگل رسید و به غایت قابل قلعه دید، جهت سلیمان خواست که قلعه بسازد، خبر به سلیمان رسید، سلیمان فرمود که بر این پشته از گل و سنگ قلعه ای حصین دال دیو بسازد، دیو به فرمان سلیمان (ع) قلعه میبد بساخت، و بعضی خزاین سلیمان به آن قلعه نقل کردند

اقتصاد

استعدادهای نهفته و ویژگی‌های برجسته در میبد این شهر را به یک قطب اقتصادی نسبتاً مناسب تبدیل کرده است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱- موقعیت ممتاز مواصلاتی میبد با استان‌های کشور.
۲- وجود مراکز تولیدی کوچک و بزرگ.
۳- صنایع مهم فلزی و معدنی چون مجتمع فولاد، کارخانه های متعدد چینی، سرامیک و کاشی.
۴- وجود مراکز مهم صنایع دستی مانند سفال سازی، ظروف سرامیک و زیلوبافی.
۵- کارخانه قند و دیگر مراکز تولید مواد غذایی.
۶- اشتغال درصد قابل توجهی از نیروی کار میبد در کشور کویت و ورود ارز توسط آن‌ها.

مدیریت:آقای موسوی

 

اقامتگاه بومگردی لب خندق در یزد , اقامتگاه بومگردی در یزد , اقامتگاه بومگردی لب خندق ,