برق و الکترونیک دانشور

✳️اجرای برق ساختمان

✳️ روش‌های برق‌کشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین موضوعات در برق کشی ساختمان انتخاب روش برق‌کشی هست. به طور کلی برق‌کشی در ساختمان به دو روش برق‌کشی ساختمان به روش روکار و برق‌کشی به روش تو کار وجود دارد.

در برق‌کشی ساختمان به روش روکار کلیه سیم‌های برق ساختمان از روی دیوار رد شده و قابل‌ مشاهده هست. برای پوشیده‌شدن سیم‌های برق در این روش از داکت استفاده می‌شود.

در برق‌کشی به روش توکار برخلاف روش روکار کلیه سیم‌های برق از داخل دیوار ساختمان و از زیر گچ و سیمان‌ها رد می‌شود. در این روش هیچ‌ یک از سیم‌های برق دیده نمی‌شود و نسبت به روش روکار متداول‌تر است.

✳️ اصول برق‌کشی ساختمان

برق‌کار حرفه‌ای ساختمان می‌بایست با اصول برق‌کشی در ساختمان آشنا بوده و آنها را اجرا کند. رعایت اصول سیم‌کشی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین اصول برق‌کشی در ساختمان می‌پردازیم:

ﻧﺴﺒﺖ ﻗﻄﺮ داﺧﻠﻲ ﻟﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ دﺳﺘﻪ سیم‌ها حداقل ۱.۳ باشد.

لوله‌ها ﺑﺎﻳﺪ در ﻫﻨﮕﺎم ﻧﺼﺐ ﺧﺎﻟﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻓﻘـﻂ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از لوله‌های ﻓﻮﻻدی ﻳﺎ ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻲ ﻣﺪارﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در زﻳﺮ کف‌ها ﻗﺮار می‌گیرند ﺑﺎﻳـﺪ ﺻﻠﺐ اﺟﺮا ﺷﻮﻧﺪ.

نباید بیش از چهار خم ۹۰ درجه در ﻃﻮل ﻫﺮ قسمت از لوله‌کشی ﻛﻪ ﺑﻴﻦ دو جعبه‌تقسیم ﻳـﺎ وسیله‌ای ﻣـﺸﺎﺑﻪ قرار دارد وجود داشته باشد.

اﺳﺘﻔﺎده از ﻟﻮﻟﻪﺑﺮ در لوله‌کشی‌ها ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻮع ﻟﻮﻟﻪ ﺑﺪون ﺗﻌﺒﻴﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻌﺒـﻪ در ﻣﺤﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

سیم‌های استفاده‌شده در سیم‌کشی‌ها باید تا مقطع ۱۰ میلی‌متر مربع از نوع تک مفتولی با عایق‌بندی پی‌وی‌سی باشد.

ﭘﻴﭽﻴﺪن سیم‌ها ﺑﻪ دورهم ﺑﺮای اﻳﺠﺎد اﺗﺼﺎل اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

اﻧﺠﺎم ﺳﻴﻢ‌کشی‌های روﻛﺎر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از سیم‌های ﭼﻨـﺪﻻیه ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺑﻨـﺪﻫﺎی اﻛﻴﺪا ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

✳️نصب و اجرای دوربین مداربسته ،دزدگیر ، اعلام حریق ، شبکه ، برق صنعتی , برق هوشمند✳️

?ویژگی‌‌‌های دوربین مداربسته با کیفیت:

?قابلیت دید در شب (IR): یکی از قابلیت‌‌‌های لازم برای هر دوربین، دید در شب است. توانایی دوربین در این مورد باعث می‌شود تا در شب دوربین در شب تصاویر مناسبی را تا شعاع مشخصی ثبت نمایند. (شروع از ۲۰ متر)

?کیفیت تصویر (رزولوشن): دوربین‌‌‌های مداربسته در انواع مختلف و در کیفیت‌‌‌های متفاوت به بازار ارائه میشوند. تا این زمان شرکت‌‌‌های تولید کننده ی دوربین‌‌‌های مداربسته دوربین‌‌‌های خود را با رزولیشن‌‌‌های ۱ مگاپیکسل، ۲ مگاپیکسل، ۳ مگاپیکسل، تعداد کمی‌۴ مگا پیکسل، ۵ مگاپکسل و ۸ مگاپیکسل به بازار عرضه می‌شوند.

?برابری تصویر دوربین با تصویر ضبط شده: یکی از ویزگی‌‌‌های مهم در نصب سیستم‌‌‌های نظارتی این است که برخی از دوربین‌‌‌های مدار بسته کیفیت مناسبی را در تصویر اولیه در اختیار شما می‌گذارند اما تصاویر ضبط شده در دوربین بر خلاف تصاویر دوربین از کیفیت لازم برخوردار نیستند. بسیار مهم است که در هنگام انتخاب دوربین‌‌‌های مدار بسته از برند هایی استفاده کنیم تا کیفیت مناسب را در تصاویر ضبط شده با کمترین حجم ممکن در اختیار ما قرار دهند.

?مقاوم در برابر گرد و غبار و بارندگی: برای نصب دوربین درمکان‌‌‌های باز لازم است تا دوربین در برابر هرگونه گرد و غبار و بارندگی مقاومت لازم را داشته باشد.

?دزدگیر اماکن

?دزدگیر اماکن، شامل سنسورها و تجهیزاتی است که در بالا رفتن سطح امنیت منازل و مشاغل نقش دارند. سیستم‌‌‌های مداربسته و تجهیزات هشدار و نظارت، از جمله امکانات پیشگیرانه و ضروری برای اماکن مهم خصوصی و تجاری است.

?سیستم‌‌‌های دزدگیر، برای حفظ ایمنی اماکن عمومی‌و خصوصی، از ساختار دوربین مداربسته، بهره قابل توجه ای برده اند. دوربین‌‌‌های مداربسته، با امکانات دید در شب، زوم دیجیتال و قدرت فوکوس، امکان نظارت همه جانبه را فراهم کرده اند.

?سیستم اعلام حریق

?به طور کلی سیستم های کشف و اعلام حریق یا به اختصار سیستم اعلام حریق، به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که وظیفه آشکارسازی حریق و محل یا زون حریق را در اماکن مختلف بر عهده دارد.

?این سیستم، زمانی که آتش (حریق)، دود، حرارت و … بوجود می آید شروع به کار می کند و آژیر یا چراغ چشمک زن خطر را به کار می اندازد. بدین ترتیب به ساکنین محل هشدار می دهد تا بر این اساس مقدمات عملیات اطفاء و در شرایط بحرانی تخلیه افراد و ساکنین انجام پذیرد و همزمان با آن سناریوهای کنترلی نیز انجام شود

?سیستم برق هوشمند

✳️با سیستم برق هوشمند، وقتی وارد اتاق می شوید چراغ ها به صورت خودکار روشن می شود و پس از ترک اتاق توسط شما ، روشنایی ها خاموش خواهد شد. در سیستم روشنایی هوشمند نیاز شما برای استفاده از سوییچ های روشنایی به حداقل می رسد و دیگر نیازی نیست برای تغییر وضعیت چراغ ها به محل نصب سوییچ چراغ بروید. تنها کافیست با تلفن هوشمندتان هر نوع تغییری را ایجاد نمایید. روشنایی هوشمند در مصرف انرژی نیز به شما کمک بسیاری می کند و روشنایی های بلااستفاده را به صورت خودکار خاموش می کند.

? سیستم برف هوشمند

?درباره پنل‌های LED بیشتر بدانیم 

?از فروشگاه‌های خرده‌فروشی تا اداره‌ها، از ساختمان‌های تجاری تا خانه‌های مسکونی، پنل‌های LED محیطی دلپذیر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

?پنل‌های LED برای تأمین روشنایی محیط از تکنولوژی متفاوتی نسبت به دیگر چراغ‌ها بهره می‌برد. پنل‌های LED با طراحی مدرنی که دارند جایگزین مناسبی برای چراغ‌های فلورسنت محسوب شده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تنظیم روشنایی داخلی فضاهای مختلف ساختمان هستند.

?انعطاف‌پذیری در طراحی، کیفیت نور کارآمد، قابلیت استفاده مداوم و طولانی مدت، طول عمر بالا، ایجاد طیف رنگی متنوع، سازگاری با نرم‌افزارهای متعدد و …، بدون شک از نقاط قوت پنل LED به شمار می‌آیند.پنل‌های LED تراشه‌های بیشتری نسبت به سایر لامپ‌های با تکنولوژی LED داشته و به همین دلیل نور بیشتری تولید می‌نمایند. این پنل‌ها در اندازه‌های مختلف تولید شده و قیمت آنها بستگی به سایز، کیفیت جنس و نور ساطع شده از آنها دارد.

⚡️طراحی 

?پنل‌های LED به منظور ایجاد شرایط نوری بهتر ساخته شده‌اند. پنل‌ها معمولاً دارای یک قاب آلومینیومی سبک وزن بوده که از سه لایه تشکیل شده است؛ قاب پنل‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌باشد که به منظور جلوگیری از به هدر رفتن نور طراحی شده است.

?لایه‌های داخلی شامل چیپ‌های LED،صفحه هدایت‌کننده نور و دیفیوزر می‌باشد. دیفیوزر به طور معمول در مقابل صفحه هدایت‌کننده نور قرار گرفته و کار آن توزیع نور به طور یکنواخت و مساوی در سطح پنل می‌باشد. همچنین، صفحه منعکس‌کننده نور دقیقاً در پشت صفحه هدایت‌کننده نور قرار دارد.

?بخش حیاتی دیگر در پنل، صفحه انتهایی پنل است که بر روی دید کلی چراغ‌های روشنایی تاثیر می‌گذارد. پنل‌های LED معمولاً توسط هیت‌سینک تجهیز می‌شوند تا ایمنی را تضمین نمایند.

⚡️کیفیت نور

?صفحه هدایت‌کننده LED نوعی از ماده نوری است که طراحی شده تا در هنگام اتصال به منبع تغذیه، نور روشن و همگن ارائه دهد. صفحه هدایت‌کننده و دیفیوزر با همدیگر کار کرده تا یک نور یکنواخت را تولید نمایند. تکنولوژی مورد استفاده در روشنایی پنل‌ها، امکان روشن شدن آنی را بدون هیچ‌گونه لرزش نور، تابش اشعه فرا بنفش و غیره فراهم می‌نماید.

⚡️مواد و رنگ 

?آلومینیوم یکی از بهترین مواد برای استفاده به عنوان قاب پنل‌ها می‌باشد که معمولاً در پشت پنل مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیپ‌های LED معمولا از آلومینیوم، آرسنید و گالیوم درست می‌گردند. ناخالصی به منظور ایجاد الکترون‌های آزاد و افزایش هدایت مواد نیمه‌هادی اضافه می‌گردد.

?این ناخالصی‌ها قابلیت تعیین رنگ چیپ‌ها را نیز دارند که چگونه رنگ مورد نظر بدون استفاده از فیلتر قابل دستیابی باشد. چیپ‌های LED به طور معمول توانایی ایجاد رنگ سفید را دارند.

⚡️بهره‌وری انرژی 

?روشنایی LED در مقایسه با سایر منابع روشنایی (فلورسنت وغیره) مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.

⚡️عمر

?روشنایی LED به عنوان طولانی‌ترین طول عمر شناخته شده است. برای مثال میانگین مدت زمان استفاده از لامپ‌های LED در حدود 60 هزار ساعت است، در حالی که میانگین مصرف لامپ‌های 60 وات رشته‌ای در حدود 1500 ساعت و لامپ‌های CFL بین 6000 تا 15000 ساعت می‌باشد.

?در حقیقت محاسبه طول عمر چراغ‌ها بر مبنای ساعت‌های عملکرد لامپ نیست، بلکه این محاسبه بر مبنای مقدار ساعتی است که چراغ در محدوده‌ درصد روشنایی مطلوب عمل می‌نماید.

?هنگامی که درصد روشنایی به مقداری کمتر از ۳۰ درصد برسد، زمان تعویض لامپ می‌باشد. با فرض استفاده ۸ ساعت در روز از پنل‌های LED، انتظار می‌رود طول عمری حدود ۱۷ سال داشته باشند. بهره‌نوری بالا و طول عمر بسیار بالا، راهکارهایی کارآمد، برای افزایش بهره‌وری سیستم‌های روشنایی است.

⚡️پنل LED دوستدار محیط زیست 

?تکنولوژی به کاربرده شده در پنل‌های LED یک تکنولوژی سبز برای تأمین روشنایی است. پنل‌های LED اشعه‌ای از خود ساطع نمی‌کنند. همچنین فرآیند تولید پنل‌ها تقریباً هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی‌کند. همه مواد استفاده شده برای تولید پنل‌ها را می‌توان بازیافت نمود. این ویژگی قابل بازیافت بودن برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری است.

?لامپ 

?لامپ واژه‌ای فراگیر برای وسیله‌ای که از خود نور تولید می کند به این معنا که چراغ های گلدانی شبیه به نوری که در گذشته با سوزاندن روغن نهنگ یعنی نام لامپ از زمانی که در گذشته چراغ های گلدانی شکل که با سوزاندن روغن نهنگ روشنایی ایجاد می کردند نیز لامپ نامیده می‌شدند.

?و با مرور زمان پیشرفت علم اولین لامپ رشته ای در سال 1870 اختراع شد و اینجا بود که مصداق لامپ آشکارتر شد و از آن پس نام لامپ، مصداق یک قطعه الکتریکی در دسته بندی نور و روشنایی شد که تشکیل شده از چند اجزای مختلف همچون یک رشته فلزی داخل محفظه‌ شیشه‌ای حبابی شکل که بر روی پایه فلزی قرار دارد.

?نوری که توسط لامپ تولید می شود چگونگی به نظر رسیدن فضای محیط شما را تعیین می کند و شما را موظف کرده تا با انتخاب لامپ خوب نورپردازی مناسبی را انجام دهید؛ زیرا که با آشکار شدن تاثیر نور بر روحیه‎‌ی فردی و روند زندگی انسان‌ها انجام دادن کار نور پردازی به طور صحیح اهمیت پیدا کرده. شما می توانید با همراهی ما در این مطلب آشنایی مختصری با انواع لامپ ها وانتخاب نور مناسب با محیط مورد نظر دست‌یابید و نور پردازی منزل یا محل کار خود را انجام دهید.

 

?به هیچ عنوان از هزینه های نور پردازی لوکس واهمه نداشته باشید زیرا توسعه و گسترش رقابت درمیان شرکت های فعال در زمینه نور و روشنایی باعث شده تا شرکت‌ها تجهیزات گوناگون روشنایی مختلف تولید کنند تا مشتریان بتوانند با خاطری آسوده محصول مناسب محیط که شامل هزینه گزاف نشود را انتخاب کنند.

?اصل های نورپردازی 

?نور و روشنایی در تمام طول روز به طور رایگان از خورشید تابیده می‌شود اما گاهی مواقع این نور کافی نیست و شما نیاز به استفاده از تجهیزات روشنایی دارید و جدا از این‌ها انسان ها در اوقات شب به نور پردازی نیاز دارند. نور پردازی فقط به طور سقفی یا عمومی نیست زیرا که نور پردازی سقفی فقط یک اصل از سه اصل نور پردازی محسوب می شود در واقع نیاز به نور پردازی لایه‌ای دارید که انجام این نور پردازی لایه‌ای و اصولی باید سه اصل نور پردازی سقفی و تاکیدی و فعالیتی را رعایت کنید.

?نور پردازی سقفی یا عمومی: نور پردازی سقفی یا عمومی همان‌گونه که از نام‌اش پیداست در ارتفاع بالایی محیط قرار می‌گیرد تا سراسر فضای محیط را روشن سازد که شامل لوسترها، چراغ ها و لامپ‌های سقفی و دیواری می‌باشد.

?نورپردازی فعالیتی یا وظیفه‌ای: این نوع نورپردازی اغلب برای محل خاصی در محیط که قرار است در آن فعالیت‌های به‌خصوصی انجام شود مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای نمونه می توان به نور چراغ های مطالعه که برای روشنایی محل مطالعه مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرد.

?نورپردازی تاکیدی: در موزه ها یا گالری های هنری نوری که مستقیم به اجسام موزه و آثار و هنری می‌تابد را نورپردازی تاکیدی می‌نامند در واقع نور پردازی تاکیدی به روشی از استفاده ی نور گفته می شود که باعث برجسته شدن و به چشم آمدن نقطه ی خاصی در محیط است .

?انواع لامپ موجود در بازار

?با فراگیری سه اصل نور پردازی باید در نظر داشت که برای انجام موفق مراحل نور پردازی بهتر است که آشنایی نسبی با لامپ ها داشته باشیم تا براساس اصل های نور پردازی لامپی با طیف نوری مناسب را انتخاب کنید.

?لامپ های حبابی یا رشته ای: نوع قدیمی از لامپ ها می‌باشد که از نوع ولتاژ پایین محسوب می‌شود. نوع رشته ای از نور زیبا و زیادی برخوردارند اما به دلیل مصرف زیاد انرژی جای خود را به لامپ‌های کم مصرف داده‌اند.

?لامپ هالوژنی: لامپ های هالوژنی به دلیل کوچک‌تر بودن 10 تا 20 درصد کمتر از نوع رشته ای انرژی مصرف می کنند و .به علت داشتن نور طبیعی همانند نور روز، برای استفاده در نور پردازی فعالیتی بسیار پر کاربرد است.

?لامپ فلورسنت مهتابی یا کم مصرف: فلورسنت یا مهتابی که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع فلورسنت به علت مصرف کم انرژی به شکلی که 4/1 نوع رشته ای برق مصرف می‌کند به لامپ کم مصرف نیز شهرت دارد و عمری حدود 750 الی 1000 ساعت دارد. لامپ فلورسنتی انواعی از رنگ های سرد گرم را شامل می‌شود که برای نور پردازی سقفی مناسب است اما باید در نظر داشت که به دلیل وجود جیوه در مواد تشکیل دهنده لامپ باید نکات ایمنی را هنگام استفاده از این نوع فلورسنت رعایت کرد.

?لامپ ال‌ای‌دی فیلامنتی: نوع فیلامنتی به دلیل شباهت ساختار ظاهری‌اشبه نوع رشته‌ای، لامپ ال‌ای‌دی رشته‌ای نیز نام دراد با این تفاوت که به جای رشته سیم نازک در لامپ رشته‌ای، از تراکم ال‌ای‌دی‌های بسیار ریز تشکیل شده که همین امر باعث زیبایی منحصربه‌فردی در این نوع لامپ شده و استفاده از آن برای اهداف تزئینی در کافی‌شاپ‌ها بسیار مناسب است.

به مدیریت : فرشید دانشور

https://www.instagram.com/hoseinmalekan.vila

رابط

تبدیل

 

بست

 

کابل کنفی

سه راهی

 

 

کابل

 

 

 

 

 

برق و الکترونیک دانشور در رشت , برق و الکترونیک  , اجرای برق ساختمان  , دوربین مداربسته, دزدگیر , اعلام حریق , شبکه , برق صنعتی  , ویژگی‌‌‌های دوربین مداربسته ,