Address & Contact

Our Address

کردستان،مریوان،جاده سقز،کارگاه سنگ تراشی مجسمه سازی مانی

مجسمه سازی،سنگ تراشی،تراش عقیق،ساخت مجسمه دلخواه،ساخت نگین های آبدار در کارگاه مانی در مریوان کردستان

 

 

?هنر مجسمه سازی یکی از صنایع دستی زیر شاخه ی صنایع سنگی می باشد. هدف از مجسمه سازی یاد آوری و یا به نمایش گذاشتن یک شی ، انسان و یا هر چیز دیگری می باشد. پیکر تراشی از زیر شاخه های هنر مجسمه سازی است و در اصل به کسی که تندیس می سازد ، پیکر تراش نیز میگویند.

?هنر مجسمه سازی به سالیان پیش بازمیگردد که در بیشترکشورها نیز از این هنر استقبال میشده است. در آفریقا در سال 12 میلادی از تندیسان چوبی استفاده میکردند که نمونه بارز آن مجسمه یکی از پادشاهان نیجریه می باشد.بر اساس تحقیقات به عمل آمده ایران نیز از هنر مجسمه سازی در زمان های هخامنشیان و… بهره برده اند. که هنوز تعدادی از مجسمه های آن زمان که جنبه یتاریخی پیدا کرده اند وجود دارد . مانند تخت جمشید ، پاسارگاد و شوش . اکثر مجسمه های بازمانده از زمان هخامنشیان به حالتی است که در حال تعظیم و ادای احترام به کسی هستند.

?بهترین مجسمه ها و ماندگارترین مجسمه ها از زمان های قدیم از جنس سنگ می باشند. و حتی امروزه بیشترین مجسمه ها را از سنگ می سازند. سنگ مورد استفاده در این هنر دستی سنگ های مرمریت و سنگ تراورتن نیز می باشند.

✨مجسمه سازی با سنگ:

برای مجسمه سازی با سنگ باید سنگ مناسب انتخاب نکمود و این اصلا کار ساده ای نیس. همانطور که گفته شد بهترین سنگ برای مجسمه سازی سنگ تراورتن عباس آباد و سنگ مرمریت می باشد. این سنگ ها حالتی آهکی دارند که کار را ساده تر میکند. از این سنگ ها علاوه بر مجسمه سازی برای تزئین بناها نیز استفاده میشود.ایتالیایی ها از اولین افرادی بودند که با استفاده از سنگ هنر مجسمه سازی را انجام دادند.

✨پودر سنگ برای مجسمه سازی:

گاهی مجسمه سازی با استفاده از خمیر انجام میگیرد که برای تهیه این خمیر نیاز به پودر سنگ می باشد. در اصل پودر سنگ نقش حجم دهنده و قوام دهنده خمیر را دارد.پودر سنگ مورد استفاده در مجسمه سازی معمولا از سنگ آهک است زیرا رنگ آن سفید است. خمیر مجسمه سازی باید سفید باشد تا در صورت نیاز بتوان با افزودن رنگ ،خمیر رنگی بدست آورد. برای تهیه پودر سنگ میتوان در تولید کننده سنگ تراورتن جست و جو کرد.

?مجسمه سازی چیست؟

مجسمه سازی شاخه ای از هنرهای تجسمی است که به شکل دادن اشیا با مصالح مختلف میپردازد. در واقع هنر مجسمه سازی فرایندی است که به خلق یک پیکر سه بعدی می انجامد؛ این حجم سه بعدی تندیس، پیکره و یا مجسمه نامیده می شود. در گذشته مجسمه سازی، تراشیدن و یا حجم دهی مصالحی مانند سنگ، فلز، چوب و گل بود اما امروزه با فرایندهای گوناگون و مصالح مختلفی اجرا میگردد.

آثار هنری مختلف از دوران دور برجا مانده است. پیکره های سنگی نسبت به سایر آثار هنری از دوام بهتری برخوردار بوده اند و آثار سنگی متفاوتی از دوران های مختلف و اقوام گوناگون به جا مانده است در حالی که بیشتر آثار چوبی در گذر زمان از بین رفته است . یونانیان باستان پیکرهایی به شکل خدایان خود می ساختند و در معابد قرار میدادند؛ مصریان نیز مجسمه هایی برای مردگان خود میساختند و اقوام دیگر نیز هر یک مطابق با سنن و آئین خود اقدام به ساخت مجسمه میکردند.

اگر چه ایرانیان از دیر باز در هنرهای گوناگون مهارت داشته اند؛ ظاهرا مجسمه سازی پیش از اسلام و پس از آن در ایران رواج چندانی نداشته است. آثار کشف شده در ایران بسیار کم است و به چند مورد از دوره اشکانیان و ساسانیان محدود میگردد.

?انواع مجسمه سازی

پیکره را میتوان سه بعدی و یا نقش برجسته ساخت. مجسمه سه بعدی مستقل است و فضا اشغال می کند، در حالی که نقش برجسته بر روی زمینه متصل شده و کمی از سطح بیرون آمده است. مجسمه سازی را بر اساس مصالح ساخت میتوان دسته بندی نمود. در ادامه به معرفی رایج ترین مصالح مجسمه سازی خواهیم پرداخت.

⚡️مجسمه سازی با گل

مجسمه سازی با گل را میتوان ساده ترین تکنیک مجسمه سازی دانست. شکل پذیری گل نسبت به سایر مصالح ساخت بیشتر است و از آنجا که دیرتر خشک میشود و امکان اصلاح کار وجود دارد، برای شروع مجسمه سازی ایده آل است. رایج ترین ماده برای مجسمه سازی با گل خاک رس است؛ معمولا از ابزار پلاستیکی و چوبی و کاردک های مختلف برای مجسمه سازی با گل استفاده میشود.

⚡️مجسمه سازی با گچ

در روش مجسمه سازی با گچ مخلوطی از گچ، سیلیس و آب تهیه میشود؛ طرح اولیه مدلسازی شده و با گچ قالب گیری میشود. هنگامی که مجسمه از قالب خارج شد با ابزار مناسب قطعات اضافه را جدا مینمایند و پس از سنباده کاری و پرداخت مجسمه آماده میشود. مجسمه سازی با گچ برای ساخت پیکره، تندیس و احجام کاربرد زیادی دارد. شیوه مجسمه سازی با گچ مشابه شمع سازی و دیگر فرآیندهای قالب گیری است و به ابزار پیچیده ای نیاز ندارد

?هنر حجاری یا سنگ‌تراشی
⚡️حجاری چیست؟

حجاری یعنی بیرون آوردن یک اثر هنری ظریف، از دل یک تخته سنگ زمخت بی‌جان. هنر حجاری در تخت جمشید بیانگر یک فلسفه و مفهوم خاص بوده و شاید مهمترین علت هنر دانستن آن وجود همین امر باشد. برای مثال طرح نقش برجسته نبرد شیر و گاو خود به تنهایی بیانگر یک اسطوره و یک فلسفه عمیق است.
 

⚡️قدیم‌ترین مواد در دسترس بشر

 
سنگ از قدیم‌ترین مواد در دسترس بشر است که از دوره پارینه سنگی برای ساختن ابزارها و اسلحه و در بنّایی و معماری مورد استفاده قرار گرفت. نوع سنگ و مکانی که سنگ از آن به‌دست می‌آید، هنرمند یا کارگاهی که حجاری را برعهده دارد و روند کار در ارزش‌گذاری حاصل کار مهم است.

⚡️ابزارهای سنگ‌تراشی

انواع ابزارهای سنگ‌تراشی شامل چکش سنگین، تیشه (شامل تیشه گرکی، سقطی و ریز)، انواع قلم‌ها، گونیا، متر و پرگار است.
دستگاه‌های سنگ‌تراشی در اساس، مانند مته‌های آتشی ابتدایی است اما اکنون دستگاه‌های موتوری کم کم معمول می‌شود. این دستگاه‌ها به ویژه برای ساختن دیزل‌های بدون دسته و کاسه، و در قم، برای ساختن گلدان و میله‌های نرده و طارمی مناسب‌اند.
 

⚡️تراش سنگ

تراشیدن سنگ‌ها به‌منظور ساخت و زیباسازی اشیا در شکل‌های حجیم و مسطح با استفاده از ابزار متنوع را سنگ‌تراشی می‌گویند. آثار خراطی، نقش برجسته‌کاری سنگ و جواهرتراشی از محصولات این گروه است.

 

⚡️انواع صنایع دستی سنگی

دنیای صنایع دستی سنگی هم مانند سایر رشته های صنایع دستی بسیار گسترده است .

?حجاری سنگ

?حکاکی روی سنگ

?خراطی سنگ

?ساخت مجسمه سنگی

?مرصع کاری

?مشبک سازی سنگ

?معرق کاری سنگ

⚡️پیکره‌ تراشی

ساخت پیکره‌های انسانی یا حیوانی به شیوه‌ی تلفیق خراطی، حکاکی و مشبک به گونه‌ای که طرح اصلی به‌صورت مستقل نمایان شود را «پیکره تراشی» می‌گویند. از این هنر بیشتر برای ساخت پیکره‌های مشاهیر ادب و هنر و نصب در میادین اصلی شهر استفاده می‌شود.

به مدیریت:ابوبکر روز رخ

شماره تماس

09193623369

09160422014

 

 

مجسمه , مجسمه سازی در مریوان کردستان , سنگ تراشی در مریوان , تراش عقیق , ساخت نگین های آبدار در مریوان , سنگ تراشی و مجسمه سازی تضمینی روز رخ در مریوان کردستان , کارگاه سنگ تراشی و مجسمه سازی مانی در مریوان , مجسمه سازی با سنگ ,