Address & Contact

Our Address

تبریز:بارنج کوچه باران

Telephone

صنایع دستی آفرند

? طرح قلم زنی

? طرح قلم زنی متنوعی دراین هنر ایرانی وجود دارد. قلمزنی هنری است که پیشینه آن به دوره سکا‌ها بر می‌گردد. عده‌ای اعتقاد دارند که سکا‌ها از نژاد آریایی بوده و از شمال فلات ایران به ایران مهاجرت کرده‌اند و بسیاری دیگر بر این باورند که سکا‌ها، ساکنین همیشگی ساحل دریا خزر بوده‌اند. به هر حال می‌توانیم نتیجه بگیریم که هنر قلمزنی، هنری کهن است که در سرزمین ایران، قدمت طولانی دارد.

? برای اثبات این موضوع می‌توانیم به جام‌های زرین که در مناطق مختلف ایران کشف شده‌اند اشاره کنیم. از جمله جام زرین حسنلو که از تپه حسنلو در نزدیکی روستای نقده در استان آذربایجان غربی کشف شده است. همچنین جام‌های زرین مارلیک که از تپه مارلیک بدست آمده‌اند همه از جنس طلا بوده و قلمزنی روی آن‌ها انجام شده است.

? وسایل مورد نیاز برای قلمزنی، چکش، انواع قلم و سطوح فلزی می‌باشد، بنابراین بدیهی است که در قرون گذشته این هنر رایج شده باشد. البته این نکته مهم را هم در نظر بگیرید که نمی‌توانیم قدمت ظروف قلمزنی زرین را به درستی تخمین بزنیم زیرا میزان اکسید شدن یا ترکیب شدن طلا در طی هزاران سال بسیار اندک است.

? پس شاید تعدادی از ظروف قلمزنی طلای موجود در موزه‌ها هم تقلبی باشند! به موضوع اصلی مطلب باز می‌گردیم. گفتیم که به نظر می‌رسد از دوره سکا‌ها و ماد‌ها، هنر قلمزنی روی ظروف به‌خصوص ظروف طلا، رایج شده باشد.

? پس از آن با قدرت گرفتن پارس‌ها و بوجود آمدن سلسله هخامنشیان، اهمیت این هنر افزایش پیدا کرد. در زمان حکومت سلسله هخامنشیان، اسناد مهم تاریخی مانند زمان و چگونگی فتح سرزمین‌ها یا ساخت شهر‌ها بر روی لوح‌های مفرغی نوشته می‌شد که به همراه نقش‌هایی از پادشاه زمان نیز بود. ساخت این کتیبه‌ها و لوح‌ها تنها به دست استادان قلمزنی انجام می‌شد

مدیریت:آقای موسی زاده

 

درآمد قلم زنی , آموزش قلم زنی , طرح قلم زنی , تابلو قلم زنی , استادان قلم زنی اصفهان , کاربرد قیر در قلم زنی , آجیل خوری مسی قلم زنی , قلم زنی روی چوب ,