طراح سقف پس کشیده و کوپلر فروزنده

? تولیدکننده و مجری کوپلر استاندارد فروزنده

? مزایای سقف های پس کشیده

? در این سقف‌ها به دلیل افزایش سطح مقطع مؤثر فشاری بتن، ضخامت دال کاهش یافته و علاوه بر کاهش وزن امکان اجرای دهانه‌های بلند فراهم می‌شود از سوی دیگر با حذف عمق ناحیه کششی بتن، ترک خوردگی و توسعهٔ آن در مقطع بتنی، کاهش یا حذف شده و در نتیجه دوام مجموعه و مقاومت آن در محیط‌های خورنده افزایش میابد. در این سیستم به دلیل کاهش ضخامت سقف، علاوه بر کنترل تنش‌های خمشی و برشی و تغییر شکل‌ها، کنترل برش پانچ در محل اتصال دال به ستون نیز حایز اهمیت می‌باشد.

? به طور کلی می‌توان مزایا این نوع سقف‌ها را به صورت زیر برشمرد.

? نداشتن ترکهای دائمی یکی از مهمترین خواص این نوع بتن است. این موضوع باعث دوام بیشتر این نوع سازه‌ها نسبت به سازه‌های بتنی و بتن آرمه می‌شود. این امر به خصوص در محیط‌هایی با گازها و زمین‌های خورنده و همچنین سازه‌های دریایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برتری این نوع بتن نسبت به بتن‌آرمه در ساختمان تانکرهای آب و مخازن به جهت نداشتن ترک واضح است.

? وزن این نوع سازه‌ به مراتب از وزن سازه‌های بتن آرمه معادل کمتر است. اولاً چون از مقاومت تمام سطح مقطع بتن استفاده می‌شود، میزان بتن لازم کمتر است. ثانیاً چون فولاد مصرفی دارای مقاومت زیادتری است، معمولاً وزن فولاد لازم بین یک سوم تا یک پنجم وزن فولاد معمولی معادل می‌گردد.

? خیز به طرف پایین (deflection) تیرهای بتنی تحت اثر بارهای سرویس معمولاً بسیار کم می‌باشد. زیرا قبل از وارد آمدن بارهای سرویس، تحت تاثیر نیروهای مقداری خیز به طرف بالا در تیر به وجود آمده است، که از شدت خیز به طرف پایین می‌کاهد.
? سازه به وسیله نیروی اعمال شده به آن به شدت بارگذاری شده و بتن و فولاد تحت اثر تنش‌های زیادی قرار می‌گیرد، و این خود یک نوع امتحان از نظر مطمئن بودن بتن و فولاد می‌باشد.

? با تغییر مقداری نیروی اعمال شده به آن می‌توان سازه را صلب و یا انعطاف‌پذیر کرد، بدون اینکه مقاومت نهایی آن تغییری بکند.
سازه‌های معمولاً برای دهانه‌های بزرگ و بارهای سنگین اقتصادی تر از سازه‌های بتن آرمه می‌باشد.

? به دلیل حذف بعضی از ستون‌ها و پایه‌ها، امکان اجرای سازه با دهانه‌های بزرگتر را امکان‌پذیر ساخته و قابلیت سازه از نظر معماری را افزایش می‌دهد.

? به عنوان مثال سطح هیپربولوئید (که از دوران هذلولی به وجود می‌آید) آن برای پوشش سقف ساختمان‌های صنعتی با دهانه‌های ۱۰ تا ۱۸ متر، سازه‌های فضایی و … از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و از نظر آرشیتکتی بسیار زیبا می‌باشد.

✅کوپلر استاندارد چیست؟

یکی از پرکاربرد ترین و پر مصرف ترین کوپلر ، کوپلر استاندارد است. این نوع در اکثر محل ها در بتن استفاده می شود. مهم ترین شرط استفاده از این محصول امکان چرخش آرماتور در محل بتن است. بطوری که حداقل یکی از آرماتور ها امکان چرخش را داشته باشد.
رزوه داخلی این نوع راستگرد است. بر روی آرماتور نصف طول میلگرد رزوه شده سپس دو آرماتور تا انتها درون کوپلر استاندارد بسته می شوند. کوپلر استاندارد بسته به محل استفاده ، از سایز های ۱۶ الی ۵۰ تولید میشود.
نیروی گشتاور اعمال شده در این نوع در سایز های مختلف از ۶۰N الی ۳۵۰N می باشد.

✅کوپلر انتهایی چیست؟

مهار آماتور ها به بخشی از بتن ( اتصال تیر به ستون ) به وسیله خم آرماتور ایجاد میگردد. این عمل باعث ایجاد مشکلاتی در موقعیت آماتور گشته و افزایش تراکم آماتور در محل را در پی دارد. برآیند نیروی وارد بر آماتور در قسمت خم شده آرماتور میباشد و از طرفی محل خم به علت تغییر فیزیکی دچار سستی می گردد.
کوپلر انتهایی بهترین جایگزین خم انتهای آرماتور شده و باعث از بین بردن تراکم آماتور ها در محل می گردد.
این نوع کوپلر ها راستگرد بوده ، ولی با توجه به نوع استفاده قطر این نوع کوپلر ها با کوپلر استاندارد متفاوت است.

✅کوپلر چپ و راست چیست؟

کوپلر چپ و راست نوعی از کوپلر است که در شرایط خاص استفاده می شود ، این کوپلر در شرایطی که آرماتور ها امکان چرخش را ندارند استفاده میشوند.
لذا در این اتصال کوپلر چرخانده شده و در آرماتور را به یکدیگر وصل می کند. رزوه این کوپلر ها به صورت یک اتصال چپ گرد و یک اتصال راستگرد میباشد.

✅کوپلر تبدیلی چیست؟

به تناسب نسبت ها و طراحی بتن آرمه ، فقط آرماتور مصرفی در محل های مختلف متفاوت است. لذا برای اتصال دو آرماتور با قطر متفاوت از کوپلر تبدیلی استفاده میشود و طول کوپلر به دو قسمت تقسیم شده که در دو قسمت بنا به سایز آرماتور رزوه می گردد.
متداول ترین نوع مصرفی این کوپلر، مدل با اختلاف یک سایز است ولی در صورت نیاز مصرف کننده این نوع کوپلر متناسب با هر سایز تولید میشود.

✅کوپلر پیچی چیست؟

در مواقعی که طول آرماتور انتظار به دلایلی کوتاه بوده و امکان اتصال مکانیکی از طریق رزوه وجود ندارد از کوپلر پیچی استفاده می شود. این نوع کوپلر مشکلات ادامه آرماتور بندی را در توسعه سازه های موجود ،انجام تعمیرات و باز سازی،جبران اشتباهات اجرایی و حتی در ساخت و سازهای جدید بر روی سازه های قدیمی را مرتفع می سازد. نیروی لازم برای ایجاد وصله، استفاده از نیروی اصطحکاک بین غلاف فلزی کوپلر و میلگرد آجدار از طریق در گیری پیچها با آرماتور تامین می گردد. به صورت فولاد مشکی یا ضدزنگ موجود است تا مطابق با استانداردهای ضد خوردگی باشد. معمولا از این نوع کوپلر ها در شرایط خاص و زمانی که میلگرد انتظار موجود دارای رزوه نیست استفاده میشود.

✅دستگاه رزوه

 

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری امروزه شاهد طراحی و ساخت دستگاه ها و سیستم های به روزی می باشیم که در زمینه های مختلفی مورد استفاده واقع می شوند. دستگاه رزوه یکی از رایج ترین و متداول ترین دستگاه هایی می باشد که در پروژه های عمرانی و ساختمانی بسیار مورد استفاده و بهره مندی قرار میگیرد و در نگرش سنتی به مهندسی ساختمان، کاربرد این دستگاه در اتصالات میلگرد حرف اول را می زند از این رو می توان گفت کاربرد این دستگاه در ساخت و ساز بسیار بوده و از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. در عصر امروزه به دلیل مشکلاتی که در وصله های پوششی مشاهده می شود فناوری هایی نظیر وصله های مکانیکی و جوش سر به سر میلگرد جای این نوع اتصالات را گرفته است. در کشورمان به مدت ۲۰ سال این نوع وصله های برای مهندسین ساخت و ساز شناخته شده و در طی این ۲۰ سال با بهره مندی از این اتصالات حجم وسیعی از پروژه های عمرانی کشور اجرا شده است. این دستگاه در حال حاضر یکی از مقاوم ترین و بهترین دستگاه هایی می باشد که برای اتصالات میلگرد مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به کیفیت بسیار عالی این دستگاه پیشرفت قابل توجهی را در اتصالات داخلی ساخت و سازهای کشور به دنبال داشته است.

 

مدیریت:محمد فروزنده

 

 

 

 

 

 

 

بتن پس کشیده چیست , سقف پیش تنیده پس کشیده , سقف پس تنیده , سقف پیش تنیده چیست , طراحی سقف پس کشیده , قیمت اجرای سقف پیش تنیده , فاصله ستون ها در سقف پیش تنیده , حداکثر طول دهانه سقف پیش تنیده ,