فروشگاه نقره مویدی

⚜️ نقره یادگار ماندگار⚜️

⚜️  انواع ست و نیم ست، دستبندهای زیبا، انگشترهای سیاه قلم نقره

⚜️ انواع سینی و قندان، آجیل خوری و  ظروف نقره

⚜️ استفاده از بالاترین عیار نقره در تولید (عیار 999)

⚜️ استفاده از روش های تولید مدرن با حفظ ارزش و بکارگیری هنردست

⚜️ تولید محصولات با وزنی فوق العاده سبک، در حدود یک پنجم وزن محصول تولید شده با روش سنتی

⚜️ ارتقا کیفیت و طراحی محصولات نسبت به تولیدات سنتی

⚜️ کاهش چشمگیر قیمت نهایی

⚜️ استفاده از ظروف نقره اصل برای بسیاری از خانواده های اصیل و متمکن ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و دوست دارند در میهمانی های ویژه خود از این ظروف برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنند.

⚜️ ظروف نقره علاوه بر اینکه ارزش مادی بالایی دارند به عنوان ظروفی که خاصیت میکروب کشی دارند و مانع ایجاد میکروب در غذا میشوند استفاده میشود.

⚜️ نقره فلزی است که مانند طلا و مس به صورت خالص در طبیعت موجود است ولی بیش ترین مقدار آن از سنگ معدن استخراج می‌شود. آثار کشف شده در تپه‌‌‌های سیلک کاشان متعلق به هزاره چهارم ق.م یادآور این نکته است که مردم این ناحیه از ایران با کاربرد این فلز پالایش و ساخت اشیاء سیمین، آشنایی کامل داشته اند. معادن بسیاری در نقاط مختلف ایران دارای سنگ نقره هستند، از جمله معادن نخلک در میانه کویر لوت در شمال انارک که در زمان ساسانیان از محصول آن‌ها به ویژه در ساخت ظروف سیمین استفاده می‌شد. هنر نقره کاری در عصر ساسانیان رونق بسیار داشت.

⚜️ روش ساخت

⚜️ برای ساخت ظروف نقره، پس از عیار کردن نقره با مس،نقره را ذوب کرده و داخل قالبی که نام آن ریچه(ریجه)است می‌ریزند.ریچه به شکل دو صفحه آهنی که یکی از آنها دارای دو زه در اطراف آن است،می‌باشد.این دو صفحه را در هم چفت کرده و از شکاف بالای آن نقره مذاب را درون آن می‌ریزند تا به صورت شمش درآید.شمش را توسط دستگاه نورد که شامل دو غلتک سنگین است،به ضخامتهای موردنیاز،نازک می‌کنند.روشهای نقره سازی که در حال حاضرمورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از:

♦️ چکش کاری

⚜️ در این روش برای ساخت ظرف تنها از چکش استفاده می‌شود.به طور مثال برای ساخت کاسه ای با دهانه۳۰سانتیمتر،اندازه ورق نقره را ۶-۵سانتیمتر اضافه تر می‌گیرند و به وسیله چکش آنرا گود می‌کنند(فُرو می‌گیرند)تا به شکل دلخواه درآید(dot)

♦️ خمکاری

⚜️ خمکاری روش دیگری است که با استفاده از قالب اجام می‌شود، در این روش ورق نقره روی قالب‌‌‌های مخصوص کشیده و به وسیله میله ای که دستگیره چوبی دارد، آن قدر ورق را روی قالب می‌کشند تا شکل قالب را به خود بگیرد و سپس آن را از قالب جدا می‌کنند.

♦️ ریخته‌گری

⚜️ روش دیگر، ریخته گری است که ساخت ظروف به وسیله قالب هایی از جنس نقره، برنج و به خصوص آلومینیوم انجام می‌شود. برای مثال برای ساختن دسته یک گلدان که جدا روی ظرف نصب می‌شود، ابتدا درون قالب را از ماسه مرطوب پرمی‌کنند(برای جداشدن آسان نقره از قالب)، سپس نیمه دیگر قالب را روی آن گذاشته و فشار می‌دهند و نقره مذاب را از شکاف، داخل قالب می‌ریزند. پس از خارج کردن نقره شکل گرفته، قسمت هایی که همسان نیست را سوهان کاری می‌کنند.

♦️ پرس‌کاری

⚜️  در پرسکاری با استفاده از یک قالب و دستگاه پرس، نقره را به شکل موردنظر در می‌آورند که بیش تر برای ظروف تخت استفاده می‌شود. دستگاه پرس دارای دو قالب منفی ومثبت است که با فشار در هم چفت شده و نقره را به شکل مورد نظر درمی‌آورند.

⚜️ پس از ساخته شدن ظرف، یک لایه از روی آن را می‌تراشند که به آن چرخ‌کاری گفته می‌شود تا ظرف براق شود. اگر ظرف دارای لبه باشد، ابتدا یک زه دور لبه آن لحیم می‌کنند و سپس آن را برای قلمزنی آماده می‌کنند. زمان لحیم کاری ماده ای به نام تنکا(بوراکسB2O3) به قطعه می‌زنند تا به خوبی به ظرف متصل شود. در حال حاضر افراد چندانی توانایی ساخت ظروف با روش چکش کاری را ندارند و بیش تر از روش خمکاری و پرس این کار را انجام می‌دهند.

به مدیریت خانم مویدی 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زرگری , اموزش زبان زرگری ساده , شغل زرگری چیست , آموزش زرگری ,  طلا و نقره , قیمت طلا امروز , قیمت فروش طلا , پیش بینی قیمت طلا , قیمت , طلای ۱۸ عیار , نمودار قیمت طلا , قیمت هر گرم طلا , قیمت هر گرم نقره امروز