خدمات ایمنی اتش نشانی و حفاظتی پیریائی در  تهران با ۱۵ سال سابقه 

ارائه آموزش اطفاء حریق در منازل مسکونی و ادارات بصورت رایگان در سراسر تهران

 دارای گواهینامه اطفاء از شرکت qcb ایتالیا

✳️فروش و شارژ انواع کپسول های آتش نشانی
✳️تعمیر و نصب سیستم های اعلام حریق
✳️نصب دوربین مداربسته
✳️آماده ارائه خدمات در سراسر تهران و فروش در سراسر ایران

آتش سوزی در منزل


چگونه یک ظرف روغن آتش گرفته را خاموش کنیم


دتکتور مونواکسید کربن


در هنگام حادثه چگونه از ساختمان خارج شویم


در مواجهه با اتش سیلندر گاز مایع چگونه آن را خاموش کنیم

کلد فایر

جدید ترین محصول روز دنیا دوستدار طبیعت در اوزان مختلف با ماندگاری بالاوخاموش کنندگی قوی و قیمت مناسب


?کپسول‌‌‌های آتش نشانی

?اولین چیزی که در مورد اطفا حریق و ایمنی در برابر آتش سوزی به نظر می‌آید کپسول آتش نشانی است. هر فضای کاری نیاز به حداقل یک کپسول آتش نشانی دارد.
?تعداد و انواع مختلف خاموش کننده‌‌‌های مورد نیاز با توجه به اندازه محل شما و همچنین نوع خطرات آتش سوزی مربوط به دفتر، کارخانه یا انبار شما بستگی دارد، اما قطعا نیاز به یک یا چند مورد زیر خواهد بود:

?خاموش کننده دی اکسید کربن: برای تمام خطرات الکتریکی و جایی که مایعات قابل اشتعال و غیره در حال استفاده هستند به عنوان مواد حساس و ظریف بی ضرر و ایده آل است.

?خاموش کننده فوم آتش نشانی: یک راه حل مناسب برای استفاده از چند ریسک. خمیر شیمیایی خیس مانند روغن‌‌‌های سوختنی را سرد و سوزاندن دوباره شعله‌های آتش را کاهش می‌دهد. ?خاموش کننده آب: این نوع کپسول‌ها بصورت اسپری عمل کرده و مخصوص آتش سوزی‌‌‌های مواد چوبی و کاغذی است

?خاموش کننده پودر: می‌تواند بیشترین آتش سوزی را که شامل چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و الکتریکی می‌شود، رفع کند. پودر آتش نشانی نیز می‌تواند در آتش سوزی خودرو استفاده شود و می‌تواند در اتومبیل یا وسایل نقلیه تجاری استفاده شود

واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول آتش نشانی بیوورسال به صورت کنسانتره فرموله شده و به وسیله آب رقیق می شود لذا قابلیت های عملیاتی گسترده ای دارا می باشد .

بیوورسال با قابلیت محصور کردن هیدروکربن ها، آتش را به گونه ای مهار می کند که در هنگام عملیات و پس از عملیات هر ناحیه خاموش شده امکان اشتعال مجدد را نخواهد داشت.

بیوورسال دوستدار محیط زیست ، غیر مخرب برای انسان و حافظ زیستگاه گیاهان ، جانوران و میکروارگانیسم های زنده در طبیعت می باشد و از ایجاد هرگونه خوردگی و صدمه به تاسیسات  و تجهیزات جلوگیری می نماید .

گازهای مشتعل نشده در آتش های پر حجم از بروز پدیده خطرناک بک درافت جلوگیری نموده و امنیت و سلامت آتش نشانان را تضمین می کند.

بیوورسال خاموش کننده ای بی نظیر با تکنولوژی فوق مدرن برای خاموش کردن آتش های پرحجم با توانایی مهار آتش در فضای سه بعدی می باشد.

بیوورسال به صورت مایع کنسانتره فرموله شده و به وسیله آب رقیق می شود لذا قابلیت های عملیاتی گسترده ای را دارا می باشد.

بیوورسال با خنثی کردن گازهای مشتعل نشده در آتش های پر حجم از بروز پدیده های خطرناک Back draft  و flash over  جلوگیری نموده وموجب امنیت و سلامت آتش نشانان می گردد.

الف) نحوه عملکرد بیوورسال در خاموش نمودن آتش :

خاموش کننده بیوورسال بر روی هر چهار وجه موثرو مولد در حریق عملکرد مثبت و قوی و همزمان دارد.

١-  اکسیژن : بیوورسال با کمک دترجنت های خود لایه ای از فوم غیر سمی بر روی آتش ایجاد می کند که از تبادل اکسیژن با مواد سوختنی جلوگیری می نماید.

٢ – حرارت : بیوورسال با کمک مواد فعال در سطح خود کشش سطحی آب را از – ۷۲mN/m به ۱۲mN/m کاهش داده و سبب نفوذ پذیری و افزایش فوق العاده خاصیت سرد کنندگی آب شده و دمای آتش را سریعا کاهش می دهد.

٣ – سوخت : مواد محصور کننده بیوورسال مولکول های سطحی سوخت را محصور و محبوس می کند به نحوی که توان تبخیر وخاصیت سوختی خود را از دست می دهند و مجددا نیز قابل اشتعال نیستند.

۴- زنجیره آتش : بیوورسال با محصور کردن و جذب گاز های متصاعد شده و نسوخته، زنجیره آتش را قطع نموده و از هر گونه انفجار جلوگیری می نماید.

ب) روش خاموش نمودن آتش به وسیله بیوورسال :

١ – در هنگام آتش سوزی ، با در اختیار داشتن مواد بیوورسال خونسرد باشید، عجله نکنید و نترسید ، ابتدا با پاشش مواد بیوورسال از فاصله دور به داخل آتش ، شعله های آتش را مورد تهاجم  قرار دهید در اندک زمانی شعله های آتش فرو خواهد نشست .

٢ – در مرحله بعد به آتش نزدیک شده و نقاط پر شعله را با دور زدن آتش مورد تهاجم قرار دهید.

در مرحله آخر شعله های باقی مانده را اطفاء نموده و سطح مواد سوختی را به طور کامل با مواد بیوورسال پوشش دهید.

ج ) اطفاء حریق گروه جامدات اشتعال پذیر:

١ – بیوورسال پس از پاشیده شدن بر روی جامدات در حال اشتعال مانند چوب و لاستیک به سرعت به لایه های سطحی نفوذ نموده و ضمن سرد کردن سطح جامد منافذ سطحی  را مسدود نموده و مانع شکل گیری و خروج گازهای مشتعل شونده شده و تغذیه آتش را مختل نموده  و سبب خاموش شدن آتش می شود.

٢ – بیوورسال با تولید سریع و فراوان بخار آب فضای آتش را به سرعت سرد نموده و با جایگزینی بخار آب بین گاز های مشتعل نشده و اکسیژن ،آتمسفر آتش را رقیق نموده و مانع تداوم شکل گیری شعله شده وشعله های شکل گرفته را از فضای آتش دور نموده و مهار می کند.

٣ – بیوورسال با جذب و محصور نمودن هیدروکربورهای آزاد شده در فضای آتش مانع ترکیب آنها با اکسیژن شده و واکنش های زنجیره ای آتش را مختل می نماید.

٤ – لایه های محافظ بیوورسال از احتراق مجدد مناطق خاموش شده جلوگیری نموده مانع برگشت شعله می شود.

د) اطفاء حریق گروه مایعات اشتعال پذیر:

١ –  پس از پاشیده شدن بر روی مایعات در حال اشتعال مانند بنزین و گازوئیل مولکولهای هیدروکربون سطح مایع را محصور نموده وبا ایجاد یک لایه محافظ از تبخیر مایع جلوگیری نموده و تولید گازهای اشتعال پذیر را متوقف می کند.

٢ – با ایجاد فوم بر سطح مایع مانع نفوذ اکسیژن لازم جهت احتراق شده و انرژی تابشی شعله بر سطح مایع را کاهش می دهد.

٣ –  با تولید سریع و فراوان بخار آب فضای آتش را به سرعت سرد نموده و با جایگزینی بخار آب بین گاز های مشتعل نشده و اکسیژن ، آتمسفر آتش را رقیق نموده و مانع تداوم شکل گیری شعله شده و شعله های شکل گرفته را از فضای آتش دور نموده و مهار می کند .

٤ – بیوورسال با جذب و محصور نمودن هیدروکربونهای آزاد شده در فضای آتش مانع ترکیب آنها با اکسیژن شده و واکنش های زنجیره ای آتش را مختل می نماید.

٥ – لایه های محافظ بیوورسال از احتراق مجدد مناطق خاموش شده جلوگیری نموده و مانع برگشت شعله می شود.

ذ) اطفاء حریق گروه گاز های اشتعال پذیر:

بیوورسال با ایجاد اختلال در واکنش های زنجیره ای لازم جهت تداوم احتراق گاز های مشتعل شده،وجذب و محصور نمودن مولکولهای هیدروکربونی ، حریق حاصل از این گونه مواد رابه سرعت اطفاء می نماید.

ر) اطفاء حریق های الکتریکی :

١ – در عملیات اطفاء حریق های الکتریکی به منظور حذف منشاء مولد حریق و جلوگیری از صدمات وارده به تجهیزات در اثر افزایش جریان الکتریکی ابتدا باید جریان برق را قطع نمود.

٢ – حریق های الکتریکی ،حریق هایی هستند که محصول افزایش دما در اثر اتصال کوتاه و بالا رفتن جریان و ایجاد جرقه در سیم های حامل جریان و قطعات متشکله مدار می باشند.

٣ – حریق حاصل از مواد تشکیل دهنده قطعات و مدارات الکتریکی را می توان با استفاده از مواد خاموش کننده بیوورسال پس از رعایت اصول ایمنی مبارزه با حریق های الکتریکی به راحتی اطفاء نمود.

٤ – در حریق های ابزار دقیق الکترونیک که هدف علاوه بر اطفاء حریق حفظ ماهیت این گونه ابزار حساس می باشد نمی توان از مواد بیوورسال استفاده نمود و به جای آن میتوان از خاموش کننده آئروسل های اتوماتیک و هوشمند استفاده نمود.

ز ) اطفاء حریق گروه روغن های خوراکی :

بیوورسال توانایی اطفاء حریق های حاصل از احتراق روغن های خوراکی را دارا می باشد و علیرغم دارا بودن ٩٤ درصد آب ، سبب انفجار و پاشش  خطرناک  روغن داغ نخواهد شد.

 

واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

آشنایی با گوی اطفا حریق و کاربرد آن در صنعت آتش نشانی

توپ اطفا حریق پیشرفته‌ترین محصول در صنعت آتش نشانی است که در سال های اخیر برای کاهش فاجعه و خسارات جبران ناپذیر ناشی از آتش سوزی استفاده می‌شود. این توپ علاوه بر هزینه ساخت پایین، کاربرد و بازدهی بالایی دارد. توپ اطفا حریق وزن سبکی دارد و به راحتی قابل حمل است بطوریکه کودکان هم به راحتی توانایی حمل آن را دارند. همچنین ساختار ساده و قیمت مناسبی هم دارد. همه این دلایل باعث شده تا این محصول ظرف مدت کوتاهی در صنعت آتش نشانی جای خود را باز کند.

گوی اطفاء حریق چیست؟

باید بگوییم گوی اطفا حریق یک خاموش کننده حریق است که کلیه ویژگی های یک خاموش کننده پر قدرت مانند
کپسول آتش نشانی دستی را دارد و در پیشگیری از انتشار حریق و اعلام آتش سوزی کاربرد دارد.

نحوه عملکرد گوی اطفاء حریق

 

نحوه عملکرد این توپ به این شکل است که هنگام وقوع حریق هایی با دمای بالای 70 درجه سانتیگراد خیلی سریع و ظرف مدت زمان 3 الی 5 ثانیه به صورت خودکار عمل کرده و منفجر می‌شود و مواد شیمیایی داخل آن به اطراف پرتاب می‌گردد.
همچنین هنگام فعال شدن صدای مهیب و بلندی با قدرت 120 دسی بل ایجاد می‌کند که خود آلارم و هشداری برای ساکنان است تا از وقوع آتش سوزی اطلاع پیدا کنند. این توپ توانایی خاموش کردن شعله‌های آتش تا شعاع 5/1 الی 3 متر را دارد و برای خاموش کردن هر نوع آتشی اعم از حریق ناشی از چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و … مناسب است.
موارد و موقعیت‌هایی ممکن است پیش بیاید که حجم آتش سوزی به حدی وسیع باشد که کسی نتواند وارد محدوده آتش شود و اقدام به اطفا حریق نماید. در این موارد استفاده از گوی اطفا حریق و پرتاپ آن به محل آتش سوزی می‌تواند باعث کم شدن حجم آتش شود و امکان ورود به منطقه برای انجام اقدامات بیشتر فراهم گردد.

نصب توپ اطفا حریق

گوی اطفا حریق دارای پایه نگهدارنده است که می‌توان آن را در هر مکانی نصب کرد. حتی می‌توانید پایه نگهدارنده توپ ضد حریق را روی دیوار نصب کنید. جهت افزایش کارایی این محصول بهتر است آن را در فاصله‌ای حدود نیم متر از سطح زمین نصب کنید.

خصوصیات توپ اطفا حریق 

  • جنس آن از پلاستیک ضد آب است و همین مورد باعث می‌شود در اثر رطوبت آسیبی نبیند.
  • وزن آن بسیار پایین و کمتر از یک و نیم کیلوگرم است.
  • داخل این گوی پودر آتشنشانی قرار دارد که پس از انفجار آن در فضایی به اندازه ۹ متر مکعب پخش می‌شود.
  • توپ ضد حریق برای محیط‌های کوچک مانند اتاق‌ها، زیرزمین، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، اتومبیل‌ها، انبارها و تولیدی‌ها و… مناسب است.
  • عمر مفید توپ حریق چیزی حدود ۵ سال است و طی این مدت به هیچ گونه تعمیر، شارژ و یا حتی بازرسی سالیانه توسط کارشناسان آتش نشانی ندارد.
  • بهتر است از این توپ ها در سطوح صاف استفاده شود.
  • گوی اطفا حریق به راحتی قابل نصب و جابجایی است.
  • مواد شیمیایی داخل گوی به دلیل غیر سمی بودن به هیچ وجه برای انسان‌ها، حیوانات و حتی محیط زیست ضرری ندارد.
شماره تماس 09928899450

وات ساپ 09355470099

 02177095284 
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

 

کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو

طبق آمارهای اعلام شده در خودروهایی که از سال 2000 میلادی به بعد تولید شده‌اند، آتش سوزی‌های بزرگتر و با دمای بالاتر اتفاق افتاده است.

به گزارش ایلنا ، بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما همواره یک کسپول آتش نشانی مناسب در ماشین خود داشته باشید زیرا هیچ وقت نمی‌دانید که کی به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

ظرفیت کپسول‌ آتش نشانی مخصوص برای خودرو مانند کسپول‌های عادی است با این تفاوت که ابعاد آن‌ها  کوچکتر است تا فضای کمتری را اشغال کند.

 

چه نوع حریقی ممکن است در خودروی شما اتفاق بیافتد ؟

به طور معمول در یک خودرو مواد مختلفی وجود دارد که قابلیت اشتعال دارند. برای مثال بنزین یا روغن داخل موتور و همچنین مواد جامدی مثل شیلنگ بنزین. برای همین در یک اتوموبیل با انواع مختلف حریق مواجه هستیم.

بر اساس استاندارد NPFA (انجمن ملی آتش نشانی آمریکا) انواع مختلف خودروها در معرض خطرات ناشی از چهار نوع حریق قرار دارند:

حریق کلاس A

ناشی از چوب، کاغذ، پارچه، لاستیک و سایر جامدات. کمترین میزان خطر در خودرو مربوط به این نوع حریق است و عمدتا خاموش کننده‌ها توانایی خاموش کردن این نوع حریق را دارند.

حریق کلاس B 

این نوع حریق ناشی از بنزین، گازوئیل، روغن و سایر مایعات قابل اشتعال. در خودرو این نوع از حریق پرخطر محسوب می‌شود و اگر به موقع مهار نشود، می‌تواند آسیب قابل توجه به وسیله نقلیه وارد شود و حتی خطرات جانی شدید داشته باشد.

حریق کلاس C

ناشی از گازهای قابل اشتعال. این مورد در خودرو جزء مواردبسیار پر خطر محسوب می‌شود.

حریق کلاس E

ناشی از تجهیزات برقی و الکتریکی.

خاموش کننده های آتش  (  FIRE EXTINGUISHERS ) باید متناسب با نوع حریق باشند .

چه عواملی باعث آتش سوزی در خودرو می‌شوند
ایرادات طراحی خودرو
تصادفات خودرو
نواقص سیستم برقی (الکتریکی) خودرو
داغ شدن بیش از حد موتور
داغ شدن مبدل کاتالیزور

چه نوع کسپولی مناسب برای خودرو می باشد ؟

کپسول آتش نشانی پودر خشک یا ABC بهترین پیشنهاد برای خودرو است. زیرا می‌تواند برای مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و گازوئیل و همچنین برای مواد پلاستیکی موجود داخل کابین خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

کسپول آتش نشانی کف (فوم) نیز می‌تواند برای خودرو استفاده شود اما کپسول پودر خشک ABC به مراتب مزایای بیشتری دارد. برای مثال فوم یا کف ممکن است دچار یخ زدگی ش

 

کپسول آتش نشانی در چه اندازه‌ای باید باشد

برای انتخاب اندازه کپسول آتش نشانیمناسب خودرو لازم است به نکاتی توجه کنید. پیشنهاد ما نگهداری یک کپسول یک کیلوگرمی یا دو کیلوگرمیاز نوع پودر خشک ABC است.

کپسول‌های کوچکتر هم در بازار موجود است ولی ممکن است در مواقع آتش سوزی کارآمد نباشد. در نظر بگیرید که برای کپسول یک کیلوگرمی پودری زمان تخلیه به طور متوسط 6 ثانیه است.

 در حالی که این زمان در کپسول 2 کیلوگرمی به طور متوسط 10 ثانیه است.

هنگام انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب  برای خودرو، به محل قرار دادن کپسول داخل ماشین و همچنین ابعاد و اندازه خودرو هم توجه کنید.

برای ماشین‌های بزرگتر مثل ون یا کاروان بهتر است کپسول 2 کیلویی انتخاب شود.

همانند کسپول‌های آتش نشانی مناسب منزل، کسپول آتش نشانی مناسب خودرو هم باید هر چند وقت یکبار شارژ مجدد شود یا تعویض شود.

واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

 

 

داشتن تجهیزات آتش نشانی مانند
کپسول آتش نشانی و سایر موارد برای اطفاء حریق کافی نیست، شما باید بررسی کنید که آیا تجهیزاتی مانند کپسول های آتش نشانی از نظر سلامت فنی بررسی شده اند و مشکلی ندارند و یا عملکر آنها به هر دلیلی برای شما محدود شده است و نمی توانند تاثیر گذاری مورد نیاز شما در زمان حادثه را داشته باشند. از طرفی کپسول های آتش نشانی باید در زمان های مشخصی سرویس دهی و شارژ شوند تا در زمان های اضطراری که قصد استفاده از آنها را دارید، برای شما مشکل ساز نشوند. چون فهمیدن این که کپسول آتش نشانی خالی است در زمان آتش سوزی اصلا اتفاق خوبی نیست و ممکن است که باعث خسارت های زیادی برای شما شود. در ادامه نکات ضروری و لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار خواهیم داد. بهتر است قبل از اقدام به خرید،
راهنمای خرید کپسول آتش نشانی را مطالعه کنید و نوع مناسب را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

روند چک کردن و بررسی کپسول های آتش نشانی چطور است؟

  • اولین موردی که باید در این خصوص در نظر داشته باشید این است که شارژ کپسول آتش نشانی باید هر ساله به صورت دوره ای انجام شود، در صورتی که تاریخ دقیق پایان می خواهید کافیست نگاهی به کارت متصل به کپسول یا برچسب آن بیاندازید، به همین راحتی.
  • مورد بعدی که باید از نکات مهم در خصوص شارژ کپسول آتش نشانی در نظر داشته باشید این است که اگر شما حتی یک مرتبه از کپسول آتش نشانی خود استفاده کرده باشد، باید حتما نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کنید. از طرفی اصلا مهم نیست که چقدر از حجم آن باقی مانده است، چون کپسول آتش نشانی شما بعد از یک بار استفاده دیگر آن فشار و قدرت خاموش کنندگی را نخواهد داشت و در صورتی که بخواهید نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید ممکن است در زمان حادثه از این بی توجهی خود به شدت پشیمان شوید.
  • هر ماه کپسول های آتش نشانی خود را با دقت بازرسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید، البته در کپسول های دارای گاز کربن دی اکسید لازم نیست این کار را هر ماه انجام دهید، چون دوره زمانی بازرسی آنها هر 6 ماه یک بار است.
  • در صورتی که محل زندگی شما دارای شرایط آب و هوایی خاص است باید به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی شما باید در بازه های زمانی کوتاه تری مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال محل هایی که بیش از حد گرم یا سرد است یا بیش از حد سرد می باشد یا محیط های شرجی و مرطوب می تواند روی عملکرد کپسول آتش نشانی تاثیر بگذارند.
  • به یاد داشته باشید که در زمان بررسی ماهانه (و یا 6 ماه برای کپسول های آتش نشانی CO2) حتما وضعیت ظاهری کپسول آتش نشانی را بررسی کنید تا اگر مشکلی مانند زنگ زدگی، شکستگی، خوردگی خراب شدن یا شکستن شیر یا اهرم و… را ببینید و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.
  • در زمان بازرسی کردن آمپر کپسول آتش نشانی به فشار سنج آن دقت کنید.
  • حتما یادتان باشد که پلمپ کپسول آتش نشانی نباید باز شده باشد و اگر باز شده شما باید به این موضوع رسیدگی کنید و مطمئن شوید که از آن استفاده نشده و در صورتی که اتفاقی افتاده و استفاده شده برای شارژ مجد آن اقدام کنید.
  • زمانی که کپسول های آتش نشانی خود را برای شارژ مجدد از محل مورد نظر بر می دارید باید حتما از کپسول آتش نشانی جایگزین برای آن محل استفاده کنید.
  • کپسول آتش نشانی باید حتما دارای برچسب و یا کارتی باشد که زمان آخرین دفعه شارژ و تاریخی که باید برای شارژ مجدد اقدام کنید را برای شما توضیح می دهد.
  • سیم پلمپ کپسول آتش نشانی شما باید به گونه ای باشد بتوان در زمان حادثه آن را به راحتی پاره کنید.
  • هر دوسال یک بار کپسول آتش نشانی خود را برای تست هیدرواستاتیک از درون خارج کرده و به مراکز معتبر تست و شارژ کپسول آتش نشانی ببرید.
واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

بازرسی کپسول آتش نشانی

نکات مهم بعد از شارژ و بازرسی کپسول های آتش نشانی

  • کپسول آتش نشانی خود را وزن کنید، چون وزن آن بعد از شارژ شدن کامل باید با عدد نوشته شده روی کپسول برابر باشد.
  • در کنار محل نصب هر کپسول آتش نشانی یک بروشور آموزش برای استفاده از کپسول آتش نشانی قرار دهید.
  • محل نگهداری کپسول ها باید مناسب باشد و دسترسی به آن برای همه ممکن شود، از طرفی بررسی کنید که هیچ مانعی برای استفاده از کپسول در مسیر آن نباشد

 

برای نصب صحیح کپسول آتش‌نشانی در مکانی مناسب باید به نکات مهمی توجه نماییم

برای نصب صحیح کپسول آتش‌نشانی در مکانی مناسب باید به نکات زیر توجه نماییم :

1 . حداکثر در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین نصب گردد . چنانچه وزن خاموش کننده بیشتر از ۱۸ کیلوگرم باشد ، حداکثر در ارتفاع یک متری سطح زمین نصب شود.

2 . در مکانی نصب گردد که امکان صدمات فیزیکی به آن را به حداقل برساند.

3 . مسیر جهت دسترسی به کپسول ، کوتاه و خالی از وسایل دست و پاگیر و مزاحم باشد.

4 . کپسول در معرض دید و در نزدیکی ورودی و خروجی‌ها قرار گیرد.

5 . کپسول در فضای باز و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا برف و باران قرار نگیرد.

6 . باید دقت داشت که خاموش کننده در فاصله ای دورتر از مواد مخاطره آمیز نصب شود .

7 . وقتی که خاموش کننده بر روی دیوار نصب می‌شود ، باید از بستهای مخصوص استفاده شود.

8 . توزیع یکنواخت و متناسب با نوع مواد موجود در آن محیط صورت پذیرد تا دسترسی یکسانی در مواقع اضطراری به آنها داشته باشیم .

  1. برچسب طریقه استفاده از کپسول ها را در کنار آنها نصب کنیم .
  2. سالیانه و به طور مرتب کپسول ها را توسط عاملین مجاز شارژ و یا سرویس کنیم

اسپرینکلر چیست؟

سیستم‌های پاشش آب به منظور کنترل آتش سوزی یا سرکوب آتش است، زمانی که توانایی آتش نشانان برای فراهم کردن جریان آب مناسب برای اطفا آتش سوزی محدود است از این دستگاه استفاده می‌شود. این سیستم طراحی می‌شود تا باعث کاهش سرعت گرما در آتش و خاموش شدن کامل، قبل از مداخله دستی اطفا حریق شوند.

اسپرینکلر یک آبپاش متصل به سیستم لوله کشی آب شهری در ساختمان‌ها می‌باشد؛ هر آبپاش به وسیله یک حباب شیشه ای حساس به گرما یا یک اتصال فلزی دو طرفه همراه با آلیاژ قابل اشتعال بسته می‌شود و جریان آب را کنترل می‌کند؛ این حباب شیشه ای یا لنز فشار نگهدارنده جریان آب پشت لوله است که به عنوان یک پلاگین عمل می‌کند که از جریان آب جلوگیری می‌کند تا زمانی که دمای محیط اطراف پاشش آب به دمای طراحی شده حباب برسد.

در یک سیستم استاندارد اسپرینکلر، هر نوع اسپرینکلر به طور مستقل هنگامی فعال می‌شود که درجه حرارت از پیش تعیین شده به دست آید؛ بنابراین، اسپرینکلر ها (پاشنده های آب) در نزدیکی آتش کار می‌کنند و به طور معمول همان نقطه ای که دچار آتش سوزی شده است را خاموش می‌کند که این امر باعث می‌شود فشار آب بیش از نقطه منشاء آتش سوزی نباشد و آسیب‌های آب به ساختمان را کاهش می‌دهد.

تفاوت رنگ مایع اسپرینکلر در زیر مشخص شده است:

  • نارنجی: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ نارنجی برای دمای 57 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند.
  • قرمز: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ قرمز برای دمای 68 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند.
  • زرد: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ زرد برای دمای 79 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند.
  • سبز: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ سبز برای دمای 93 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند.
  • آبی: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ آبی برای دمای 141 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند.
  • بنفش: حباب شیشه ای دارای مایع رنگ بنفش برای دمای 182 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند
واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

تفاوت هوزریل و فایرباکس در نوع قرقره ها

1 – قرقره های فایر باکس ( بلبرینگی ) از یک شفت و بلبرینگ ساخته شده اند که باعث روان حرکت کردن قرقره میگردد ، اما در قرقره های هوزریل از مغزی برنجی جهت انتقال آب استفاده شده است . 2- انشعاب لوله متصل به قرقره های فایرباکس بسته به اینکه در جعبه آتش نشانی به عنوان خط تر یا خشک قرار گرفته اند ، سایز ½ 1 یا ½ 2 اینچ بوده اما در انشعاب لوله متصل به قرقره های هوزریل برای خط تر ¾ یا 1 اینچ میباشد ، بنابراین با توجه به سایز لوله ها دبی آب آتشنشانی در قرقره فایر باکس بیشتر از دبی قرقره هوزریل است. 3- در هوزریل از شیلنگ لاستیکی ( Riggid/ سخت ) ¾ اینچ یا 1 اینچ استفاده میشود ولی در قرقره های فایر باکس (بلبرینگی) از شیلنگ نخ پرلون یا کنفی ½ 1 یا ½ 2 اینچ استفاده میشود. 4 – تفاوت هوزریل و فایرباکس از نظر کار با آنها : استفاده از قرقره هوزریل برای همه ی افراد بسیار آسان و راحت است چرا که برای آبرسانی در شیلنگ لاستیکی نیازی به باز شدن تمام طول شیلنگ نیست و حتی با باز کردن 1 متر از آن میتوان آب مورد نیاز برای اطفاء یک قسمت را تامین کرد، ولی استفاده از قرقره فایر باکس برای افراد آموزش دیده مناسب است چرا که باید حتماً کل شیلنگ نخ پرلون (کنفی ) باز شود تا بتوان عملیات اطفاء را آغاز کرد، همچنین برای باز شدن این نوع شیلنگ به فضای بیشتری نیاز هست به همین علت بیشتر در طبقات منفی یامجتمع های بزرگ با فضای مشاعات زیاد استفاده می شوند. 5 –دیگر تفاوت هوزریل و فایرباکس در این است که در اولین لحظات آتش سوزی شیلنگ های لاستیکی به دلیل راحتی در باز شدن از روی قرقره هوزریل ، سرعت عمل بیشتری نسبت به شیلنگ نخ پرلون از روی قرقره فایرباکس (بلبرینگی ) برای اطفا حریق دارند.

مطالب مرتبط:
نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی ساختمان

6 – شیلنگ استفاده شده در قرقره هوزریل بلافاصله بعد از استفاده براحتی بدور قرقره پیچیده می شود اما شیلنگ نخ پرلون ( کنفی ) مورد استفاده در قرقره های بلبرینگی ، باید قبل از پیچیده شدن به دور قرقره حتما از داخل خشک شوند تا رطوبت باقیمانده آن باعث پوسیدگی داخل شیلنگ نشود. 7 – شیرهای قابل اتصال به هر یک این قرقره ها متفاوت میباشد ، غالباً برای قرقره های شیلنگ کنفی از شیر های زاویه ای Angel valve ها با سایز های ½ 1 و ½ 2 اینچ استفاده میشود در حالیکه شیر های قابل اتصال به قرقره حاوی شیلنگ لاستیکی از نوع توپی یا
Ball valve (شیر آبی گازی ) با سایز های ¾ یا 1 اینچ میباشد. 8- شیلنگ کنفی تنها شیلنگ واسط بین شیر خط تر و نازل میباشد حال آنکه برای اتصال شیلنگ هوزریلی به شیر به رابط دیگری که شیلنگ پکیجی نامیده میشود نیز نیاز هست . 9- شیلنگ کنفی برای آنکه بتواند به شیر و نازل متصل گردد نیاز به کوپلینگ دارد که در دو سوی شیلنگ سیم پیچی میگردند که این کوپلینگ ها (Male/Female) بوده و در آنسوی خط میبایست به هیدرانت سر شیر و دنباله ی نازل متصل گردندولی شیلنگ لاستیکی به کوپلینگ ، شیر آن نیز به هیدرانت نیاز ندارد و با بست به راحتی متصل میگردند. اطلاع
طراحان و متخصصین سیستم های اطفا حریق از تفاوت هوزریل و فایرباکس ، موجب می شود که در انتخاب هر یک یاز این دو نوع ابزار اطفا حرق به درستی در موقعیت و کاربری خاص خود استفاده کنند

به مدیریت : مجید پیریائی
واتساپ ۰۹۳۵۵۴۷۰۰۹۹
شماره تماس
 09928899450

02177095284

Www.majidpiryaee385@gmail.com

https://www.instagram.com/hoseinmalekan.vila

فروش و شارژ انواع کپسول های آتش نشانی پیریائی در تهران  , شارژ کپسول آتش نشانی , تعمیر و نصب سیستم های اعلام حریق  , نصب دوربین مداربسته  , خدمات ایمنی پیریائی در تهران  , کپسول آتش نشانی  , قیمت کپسول آتش نشانی
, *************************

     دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته اماکن عمومی در حال حاضر بسیاری از کشورها از نظارت تصویری عمومی با دوربین مداربسته مناسب  بعنوان ابزاری برای رصد رفتار های اجتماعی و جلوگیری از جرم چه در سطح عمومی و چه دربخش خصوصی استفاده می کنند. قطعا وجود دوربین های مداربسته اماکن عمومی موجب دلسردی و کاهش وقوع جرم می گردد، این دوربین ها نقش مهمی در هدایت شهرها بسمت هوشمند شدن دارند. ارزش بالقوه فن آوری نظارت عمومی زمانی معلوم میشود که با غربالگری تصاویر بتوان مجرمان را شناسایی و دستگیر کرد. ساختمان ها با توجه کارکرد، موقعیت جغرافیایی و معماری، راه حل های نظارتی و حفاظتی متفاوتی دارند. هر ساختمانی با توجه به موقعیت و کارکرد خود با خطرات امنیتی متفاوتی مواجه خواهد شد اما دزدی از خطرات مشابه و رایج است . دوربین های مداربسته اماکن عمومی میتوانند یک راه حل ایده آل برای جلوگیری از خطرات امنیتی محسوب شوند.مزایای استفاده از دوربین های مداربسته اماکن عمومی جلوگیری از ارتکاب جرم کنترل اعمال بازدیدکنندگان، کارگران، پرسنل و کارمندان کنترل عملیات روزانه ساختمان ثبت سوابق و رویدادهاکمک به بهبود تصمیم گیری جهت ارتقا فعالیت و کسب وکارتان

واتساپ 09355470099
شماره تماس 09928899450
 02177095284
ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com

     سیستم اعلام حریق چیست؟

یک سیستم اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات اعلام حریق نظیر دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز است که برای تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها استفاده می شود. طراحی، اجرا و استفاده درست از این سیستم، میتواند جلوی بسیاری از خطرات جانی و مالی را بگیرد. اما شاید برای شما جالب باشد دانستن این مطلب که با توجه به اهمیت بالای سیستم های اعلان حریق در پروژه های صنعتی و ساختمانی، اما متاسفانه بیش از 90درصد پروژه های سیستم های اعلان حریقی که در کشور کار می شوند، نهایت پس از چند ماه خاموش و بلا استفاده می شوند.

همچنین امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود.

اعلان حریق یا اعلام حریق؟

معمولا در نامه نگاری های بین شرکتی دیده می شود که کارفرما سرتیتر موضوع نامه خود اعلام حریق ذکر کرده و در جواب از طرف پیمانکار و یا مشاور کلمه اعلام را دریافت می کند و یا بالعکس.
اعلان: در لغت به معنای آشکار کردن و ظاهر کردن (لغت نامه دهخدا)
اعلام: در لغت به معنای آگاه کردن یا هشدار دادن (لغت نامه دهخدا) با توجه با اینکه در سیستم های اعلان حریق عمل آشکار کردن و ظاهر کردن (آگاه کردن) اتفاق می افتد، اصطلاح صحیح همان
سیستم اعلان حریق می باشد.

 برای تجهیزاتی مانند آشکارسازها، مرکز کنترل بهتر است از اصطلاح اعلان حریق استفاده نمود. (نظیر آشکارساز دود اعلان حریق، شستی اعلان حریق، کنترل پنل اعلان حریق و…)

 برای تجهیزاتی مانند آژیر و فلاشرها می توان از اصطلاح اعلام حریق استفاده نمود. (نظیر آژیر اعلام حریق، فلاشر اعلام حریق و…) به عنوان مثال در دستور العمل آتش نشانی تهران در خصوص سیستم های اعلان حریق، موضوع این دستور العمل، تحت عنوان “
ضوابط ملاک عمل سیستمهای کشف و اعلام حریق” ارائه شده است و کاملا صحیح است و اگر قرار بود کلمۀ کشف از این عنوان حذف می شد، باید کلمۀ اعلام نیز به اعلان تغییر پیدا می کرد و عنوان کامل این دستور العمل به “ضوابط ملاک عمل سیستم های اعلان حریق” تغییر پیدا می کرد. اما چون کلمه کشف را بصورت مجزا در عنوان این دستور العمل ذکر کرده، بنابراین نمی توان ایرادی به این عنوان گرفت و صحیح می باشد.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق :

مطالبی که امروز قصد گفتن آن را داریم از دو استاندارد معتبر جهانی NFPA72 و BS 5839 Part 1 است. سیستم های اعلام حریق دارای حساسیت بالایی هستند به همین دلیل تمامی آلارم ها ی ناخواسته و خطاهای موجود باید با توجه به نوع آلارم صورت گرفته و زمان آن به دقت ثبت شود تا در زمان سرویس تجهزات به بررسی مشکل سیستم بپردازند. البته قابل ذکر است که بیشتر پنل ها دارای حافظه هستند ولی به دلیل های که شامل : (قطع باطری پشتیبان، قطع برق منبع تغذیه و دستکاری آدم های ناوارد) است امکان دارد حافظه ی سیستم پاک شود که در اینجا ما متوجه می شویم بهترین مورد برای ثبت خطاهای سیستم اعلام حریق ثبت موارد می باشد.

خطاهای سیستم اعلام حریق :

به طور کلی باید گفت تمامی اعلام های حریق که بدون آتش سوزی است و باعث به صدا در آمدن آژیر می شود به آن خطا یا آلارم می گویند. البته بایدگفت در ای مورد به طور اشتباه به آن آلارم کاذب یا (FAULT ALARM) می گویند. آلارم های سیستم اعلام حریق به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند:
1- آلارم های ناخواسته : در این نوع آلارم عاملی به غیر از آتش سوزی باعث فعال شدن سیستم می شود. عواملی مثل : (دود سیگار، حرارت بخاری، دود ماشین و …) باعث به وجود آمدن آلارم می شود. در این نوع آلارم عامل به کار افتادن آژیر بوجود داشته است اما این عامل حریق نبوده است.
2- آلارم بر اثر اشتباه پنل، دتکتور و شستی : در آلارم های که خطا بخاطر اشتباه در یکی از تجهیزات اعلام حریق مثل پنل، دتکتور و یا شستی صورت می گیرد به آن آلارم کاذب می گویند. عوامل مثل : (سوختن دتکتور، جریان باد، جریان گذرا در مدار کشف حریق و …) باعث به وجود آمدن آلارم کاذب می شود.

روند نگهدارای سیستم اعلام حریق :

بازدید های تجهیزات اعلام حریق به صورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه صورت می گیرد که ما در زیر به بررسی هر یک می پردازیم:

1- بازدیدهای هفتگی :

در این بازدید از تابلوی کنترل مرکزی یا پنل اعلان حریق بازدید می شود که این بازدید از لحاظ صحت سالم بودن مواردی مثل : (صحت عملکرد نمایشگرها، سالم بودن باطری ها و منبع تغذیه ) است. در این نوع بازدید به صورت رندم تصادفی از شستی ها تست گرفته می شود. قابل ذکر است که چک کردن شستی ها باید به صورتی انجام گیرد که در یک پریود6 ماهه تمامی شستی ها مورد بررسی صورت گیرند. همچنین در این بازدید دفتر ثبت آلارم ها مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت فعال شدن سیستم به طور اشتباه و کاذب مورد را بررسی کرده و مشکل را بر طرف کند.

2- بازدیدهای 6 ماهه :

در این نوع بازدید تمامی تجهیزات اعلام حریق که شامل :

  • اتصالات
  • کابل ها
  • سیم ها
  • دتکتور ها
  • شستی ها
  • آژیر ها
  • فلاشر ها
  • چراغ سردرب ها

و تمامی اجزای متصل به زون و سیستم مورد بررسی و چک قرار می گیرند. در این بازدید باید دتکتور های که در مکان های آلوده قرار دارند و یا در مجاورت با هوا هستند باید تمیز شوند.

3- بازدید سالانه :

در این بازدید تمامی تجهیزات سیستم اعلام حریق مورد بررسی و چک قرار می گیرند و تمامی آنها تمیز می شوند و اگر مکان نصب یکی از دتکتور ها یا تمامی دتکتور ها کثیف باشد بازه زمانی کوتاه تر می شود. قابل ذکر است انجام تمیزکاری و تست سیستم می تواند تقسیم شود که این تقسیم بندی می تواند عملیات 6 ماهه، یک ساله یا یک سرویس سه ساله باشد. در این نوع سرویس تمامی مدارات داخلی و بردها و باطری پشتیبان طبق دستورالعمل های تمیز و جک می شوند و یا اگر سیستم نیاز به باطری داشته باشد تعویض می شود.

تست حساسیت دتکتور :

تست حساسیت
دتکتور حرارتی توسط تستر آن صورت می گیرد. در دتکتور دودی تست با استفاده از تستر مربوطه حساسیت ثبت شده در پشت دتکتور یا منوال آن (در صد حساسیت سه یا چهار یا پنج درصدی ) ثبت می گردد. زمان تست حساسیت به صورتی است که در ابتدا به ساکن که در هنگام نصب سیستم است و دومین تست یک سال بعد از نصب و پس از این تست هر 4 سال یکبار سیستم مورد چک قرار می گیرد و روی هر دتکتور برچسب تایید و تاریخ نصب چسبانده می شود. همچنین باطری اصلی سیلد اسید در طول پریود حداکثر 4 سال تعویض می­گردد. قابل ذکر است که حداکثر زمان استفاده از یک دتکتور بین 8 تا 10 سال است و اگر این زمان بگذرد طبق قانون حتی اگر دتکتور سالم باشد باید تعویض صورت گیرد. در طول هر سرویس باید برچسب تایید و تاریخ و مهر به همراه شماره تماس سرویس کار ذکر شود و در دفتر مخصوص ثبت گردد. توجه توجه : قبل از انجام هرگونه تست سیستم اعلام حریق باید ساکنان آپارتمان اطلاع داشته باشند تا در مواردی که صدای آژیر در آمد از تست این سیستم اطلاع داشته باشند و از بروز حوادث پیش گیری شود.

هشدار کاذب سیستم اعلام حریق :

یکی از مشکلاتی که در سیستم اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد امکان آلارم کاذب است. که این آلارم ها معمولا به دو دلیل است :

  1. عملکرد نادرست تجهیزات
  2. استفاده نادریست از تجهیزات

دلایل آلارم خطا در سیستم های اعلام حریق :

دلایل آلارم خطا در سیستم اعلام حریق را به طور کلی می توان به 5 دسته تقسیم کرد:

  1. خطاها و هشدارهای مربوط به انجام کارهای روز مره مثل : پخت و پز، دود سیگار، گرد و غبار، حشرات و…
  2. خطاها و هشدار هایی مربوط به تجهیزات ناشی از بروز عیب در شبکه
  3. هشدارهای خطای ناشی از اقدامات مانند شکستن شیشه شستی های اعلان حریق و یا ایجا دود و به صدا در آوردن آژیر ها برای رساندن آزار
  4. هشدارهای خطاهای با داشتن نیت خیر اما عجولانه
  5. هشدارهای ناشناخته و نامعلوم که در گفته های بالا وجود ندارد که شایع ترین این خطا مربوط به نصب نادرست و نامناسب تجهیزات است و همین طور عدم نگهداری از تجهیزات اعلام حریق یکی دیگر از این موارد است.

روش کاهش هشدارهای خطا در سیستم اعلام حریق :

  1. کاهش حساسیت دتکتور البته قابل ذکر است این کار اصلا درست نیست مگر اینکه حساسیت دتکتور بیش از مقدار باشد.
  2. به کارگیری سیتستم تایید هشدار که این سیستم به گونه ای عمل می کند که قسمت هشدار مدت زمانی را که معمولا 30 ثانیه است صبر می کند تا گزارش ارسال از سوی دتکتور توسط پنل اعلام حریق مورد بررسی صورت گیرد

به هر اندازه که شبکه اعلام حریق ما بزرگتر می شود امکان وجود خطا بیشتر می شود بخاطر همین موضوع باید از سیستم های پیشرفته تر و مناسب استفاده کنید.

آموزش به ساکنان برای رفع خطای سیستم اعلام حریق:

ضروری است به افراد و ساکنان ساختمان که سیستم اعلام حریق در آنجا نصب است آموزش هایی داده شود متاسفانه بخشی از آلارم های کاذب بخاطر عدم آموزش به افراد است.

قابل ذکر است از آنجایی که سیستم اعلام حریق بسیار حساس بوده بهتر است نصب و راه اندازی سیستم توسط کارشناسان صورت گیرد. برای اینکه یک سیستم اعلام حریق کارآمد داشته باشید می توانید برای مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و سرویس و نگهداری با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید و از آنها مشاوره دریافت کنید
واتساپ ۰۹۳۵۵۴۷۰۰۹۹
شماره تماس 09928899450

 “>021-77095284

ایمیل:
www.majidpiryaee385@gmail.com