Address & Contact

Our Address

میناب ، بعداز پاسگاه حکمی ، روبروی مسجد حضرت ابولفضل

مرکز ترک اعتیاد نوید زندگی

?مرکزترک اعتیاد(پرهیزمدار)نویدزندگی استان هرمزگان ک براساس قانون ماده۱۵مبارزه با مواد مخدر و زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت میکند ک متشکل از پزشک ,روانشناس و مددیار میباشد.

مرکزترک اعتیادکه در اصطلاح عامیانه به آنها کمپ میگویند شامل افرادی میشود که به تنهایی از پس قطع مصرف مواد مخدر برنمی‌آیند ومعمولا تجارب ناموفق از ترک های گوناگون داشته اند که با توجه به تاثیرات موادمخدر در تصمیم گیری افراداین موضوع طبیعی است.

نقش خانواده در درمان فرد معتاد:

امروزه جامعه بشری از آگاهی بیشتر ودید بازتری از اعتیاد نسبت به گذشته برخوردار است که قانون ۱۵و۱۶ مبارزه با مواد مخدر اعتیاد را جرم نمی‌داند اما نداشتن تمایل فرد معتاد به درمان جرم است.

در رابطه با درمان اعتیاد خانواده نقش بسزایی را دارد که همیشه باید یک قدم جلوتر از فرد معتاد باشد.خانواده باید بپذیرد با یک فرد بیمار مواجه است و اگر ازروش های صحیح درمانی اطلاع داشته باشد میتواند با قراردادن بیمار در چرخه درمان موثر واقع شود این برخوردها و رفتار خانواده از کمک کردن به پیدایش تمایل به قطع مصرف در فرد معتاد شروع میشود تا روند بهبودی.

خانواده باید بداند درمان افراد معتاد با یکدیگر متفاوت است حتما روشی که در درمان شخصی موثر بوده نمیتوان آن روش را برای همه در نظر گرفت و عواملی مانند خصوصیات روحی و روانی فرد ،سن فرد ،سن شروع مصرف ،مدت زمان مصرف، نوع ماده مصرفی و مقدار آن،شرایط خانوادگی و حتی عواملی نظیر شاغل یا بیکار بودن ،مجرد یا متاهل بودن…تاثیر دارد.

ب همین خاطر پبشنهاد اولیه و بهترین راه درمان را میتوان با مشاورین و مددکاران مربوطه در میان گذاشت حال بطور کلی به چند نمونه از رفتارها برای پیدایش تمایل به ترک و نتیجه گیری در روند بهبودی فرد معتاد اشاره میکنیم.
در برخوردبا فرد مصرف کننده بایدزمان مناسبی را برای دادن پیشنهاد و ترک اعتیاد در نظر گرفت مثلا موقعی که فرد تازه مصرف کرده و با گفتن جملاتی کوتاه و احساسی این پیشنهاد را مطرح کرد.

سعی کنید ازمقایسه کردن ،سرکوفت زدن ،عصبانیت بپرهیزید و همیشه و همیشه دست را به طرف خودمان دراز کنیم” به عنوان مثال مادر یا همسر به فرد معتاد بگوید از اینکه تورا در این حال و روز میبینم قلبم میشکند” آیا تصمیم نداری مارا خوشحال کنی؟ و بعداز گفتن جملاتی کوتاه نظیر این با تنها گذاشتن فرد بیمار باعث میشویمپدر این باره فکر کند.

تاکیدمیشود از جرو بحث و کش دادن صحبت بپرهیزیم،اینکار بستگی به شرایط فردی و خصوصیات روحی و روانی فرد معتاد بازده متفاوتی دارد باید صبور باشیم و همیشه از خداوند طلب یاری داشته باشیم.باید درنظر داشت هدف بسیار با ارزشی را دنبال می کنیم و طبق حدیثی از پیامبرگرامی اسلام که میفرمایند:<<هر کس برای درمان بیماری کوشش کند مانند انسانی که از مادر متولد شود گناهانش پاک میشود.

در مرحله بعد ما سعی میکنیم توصیه های تحمیلی را به بیمار اعمال نکنیم مثلا پیشنهاد نوع ترک را ابتدا بر عهده خودش میگذاریم،در واقع با بیمارقرارداد میبندیم.این محبت ها را میتوان در حضور چند نفر از اعضای خانواده که بیمار برای آنها احترام قائل است بیان کنیم و اینطور مطرح می کنیم که ما میخواهیم با کمک همدیگر به روزهای آرامش و خوشبختی خانواده برسیم.

وقتی از بیمارمیخواهیم که تاریخ شروع قطع مصرف اش را بیان کند معمولا از چند روز آینده یا بعد از انجام کاری صحبت میکند در این صورت از او بخواهیم تاریخ شخصی را عنوان کند و بپرسیم چگونه به نظر خودش بهتر میتواند قطع مصرف کند که احتمالا قطع مصرف را در خانه مطرح میکند که در این صورت به او می گوییم مدت یک هفته ما به تو کمک می کنیم اما چنانچه احساس کردی که برایت مشکل است نیازی به نگرانی نیست آنوقت به ما اجازه بده راه درمانی را ما انتخاب کنیم و با مراجعه به مراکز مجوز دار ترک اعتیاد اینکار را انجام می دهیم.

در این مرحله برای قرار دادن فرد بیمار در چرخه درمان باید در عین محبت و دادن امید و آرزو با او قاطعانع برخورد کنید یعنی در صورت بد قولی از سلب امتیازاتی که قبلا گفتیم چشم پوشی نکنید.معمولا نظیر احساسات مادرانه و ناتوانی در برخورد قاطع صدمات زیادی را در نگهداشتن فرد در حال مصرف مشاهده شده است.
و اما بعد از مرحله قطع مصرف ما نباید فکر کنیم که همه چیز تمام شده و قبل از ترخیص نمودن از مرکز ترک اعتیاددر مورد رفتارهای خودمان با مشاور خانواده آگاه شدیم مثلا در محیط خانواده حتی الامکان تغییراتی هرچند ناچیز ایجاد کنیم وبا رفتارمان نشان دهیم که اتفاق بسیار ارزشمندی افتاده است.

در طول روز گاهگداری بهبودی و سلامتی فرد را بازگو کنیم یعنی سعی کنیم هیچوقت فراموش نشود که خداوند لطف بزرگی را در حق ما کرده است.
قبل از ترخیص به او بگوییم که باید به ما قول دهد هرچندوقت یکبار برای دادن آزمایش عدم اعتیاد به مرکز درمانی مراجعه کنیم.

شرایط خانواده را به نحوی مدیریت کنیم که اگر خطایی از فرد بهبود یافته سر زد او بتواند به راحتی با ما در میان بگذارد و در این مواقع سعی کنیم اورا تحسین کنیم و با مشورت با مشاور مرکز درمانی( مشاوره مرکز رایگان میباشد)برخورد مناسب را انجام دهیم.از معاشرت با افراد مصرف کننده و مهمانی های خانوادگی که در آن مواد مصرف میشود در حضور فرد بهبود یافته جدا بپرهیزید.

در مورد استفاده ی دارو در مرکز پرهیزمدار:

۱-در مرکز پرهیز مدار(کمپ) همانطور که از اسمش پیداست قطع مصرف بدون دارو است به استثناء داروهایی که با تجویز پزشک مرکز برای مشکلات شایع که معمولا در هفته اول بیشتراست مانند: مسکن، داروهای تقویتی ،داروهای افت فشار ،ضد تهوع و…

۲-افرادیکه بیماریهایی نظیر دیابت ،فشارخون ،ناراحتی معده ،کلیه و…که با پرونده پزشکی و زیرنظر پزشک دارو استفاده میکنند،میتوانند با به همراه داشتن مجوز پزشکی و داروها مراجعه کنند و در حین قطع مصرف دارویشان را نیزمصرف کنند

مدیریت:آقای هاشمی
مسئول مرکز: آقای زائری

 

میناب ،بعداز پاسگاه حکمی ،روبروی مسجد حضرت ابولفضل
آقای زائری۰۹۳۵۹۱۹۵۹۱۱
دفتر:۰۷۶۴۲۳۲۶۴۱۶
شعبه ۱:شهرستان جاسک ،جاسک کهنه ،روبروی پمپ بنزین،جنب درمانگاه
آقای هاشمی۰۹۱۷۵۲۲۲۶۴۰٫ ۰۹۰۳۹۴۴۷۱۳۰

 

خدمات مراکز ترک اعتیاد , بهترین کلینیک ترک اعتیاد , مرکز بستری ترک اعتیاد , آدرس مراکز ترک اعتیاد , کلینیک ترک اعتیاد , کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی ,