Address & Contact

Our Address

استان فارس ، مرودشت ، بخش رامجرد ،جهان آباد رامجرد

 

 

 مزرعه و گلخانه در شیراز      

تولید وفروش انواع نشاءگوجه فرنگی و سایر سیفی جات با تضمین سلامت ساقه ریشه وبرگ

آماده عقد قرارداد با کشاورزان عزیز

تولید نشاء به روش مکانیزه درگلخانه صنعتی با بروز ترین تکنولوژی

 گوجه فرنگی محصول فصل گرم است و در خاکی با زهکشی خوب ، دارای ماده آلی زیاد بسیار خوب رشد می کند . برای تولید بسیار زود رس گوجه فرنگی ، خاک سبک با شیب ملایم ۲ درصد و یا کمتر و رو به جنوب یا شرق ارجحیت دارد.

 کشت مستقیم بذر گوجه فرنگی و یا تولید گوجه فرنگی به روش نشا کاری مرسوم است.

 

 


مدیریت: مهندس امین خلیفه

نشاء چیست؟

نشا ،گیاهچه جوانی است که از مراحل اولیه رشد،یعنی جوانه زنی تا چند برگی را در محیطی خارج از مزرعه اصلی ، به نام خزانه یا سینی های کشت نشا در گلخانه که محیطی کاملن کنترل شده است رشد میکند.
زمانی که به مرحله چند برگی می رسد ، قابلیت انتقال به مزرعه یا زمین اصلی را دارد .نشا را پس از خارج شدن از خزانه یا سینی ، می توان در گلخانه های پرورش محصول به روش خاکی یا هیدروپونیک و یا مزرعه فضای باز کاشت ، در نتیجه برای یک محصول بهتر و با کیفیت تر ، بهترین گزینه به جای کاشت مستقیم بذر نشا کاری است. امروزه بسیاری از گیاهان را می توان به صورت نشا به زمین انتقال داد.
در اینجا ما سعی میکنیم نکات مفیدی از ،مراحل تولید نشا را به شما نشان دهیم.در ابتدا انواع نشا که تولید می‌شود ، یا از قدیم مرسوم بوده را مختصر توضیح میدهیم.

روشهای تولید نشا (نشا کاری سنتی)

روش تولید نشا ریشه لخت که از قدیم کشاورزان به صورت سنتی برای برخی گیاهان از آن استفاده کرده اند؛
۱ _ ابتدا بذر را به صورت متراکم در محیطی خارج از زمین اصلی (خزانه) در خاک کشت کرده در اکثر مواقع از پوششهای پلاستیکی روی آن در جهت کنترل دما استفاده می کنیم،بعد از رشد و چند برگی شدن نشاها،خزانه را کاملن خیس میکنند تا نشاها را بتوانند به راحتی از خاک جدا کرد تا ریشه کمتر آسیب ببیند، سپس به صورت ریشه های لخت به زمین اصلی انتقال می دهند.

معایب این روش :

*آسیب زیاد ریشه در حین جدا سازی .
*تلفات در مراحل اول کاشت .
* همه گیاهان با این روش قابل انتقال نیستند .
* امکان آسیب دیدن خزانه به دلیل عوامل جوی و غیر مکانیزه بودن
* سختی کار و تولید ، مصرف بذر زیاد که بذر هیبرید هزینه بالایی دارد و امکان استفاده از این روش پر هزینه است.
۲_ کاشت نشا در سینی های سلولزی و کاغذی که قبلن توسط کارخانه های قند وارد ایران شد ،به دلیل هزینه های بالای سلول های کاغذی و استقبال ضعیف کشاورزان و نبود اطلاعات کافی جهت ترویج در ایران کاربرد چندانی ندارد.
مزایا : در این روش ماشین کاشت نشا در مزرعه می تواند سریع تر عمل کند وهزینه کارگری کمتر و کاشت آن سریع تر است ، اگر این روش جهت ارزان سازی یا بومی سازی

برای تولید کاغذ باشد ،میتوان در تولید نشا محصولات دیگر مانند کاهو ، ذرت و کلزا استفاده کرد. صرف نظر از صرفه اقتصادی ، این روش بهترین راه انتقال نشا چغندر قند و گیاهان زراعی با تراکم بالا است.

۳_کاشت نشا ریشه توپی در سلول های پلاستیک (سینی های نشا پلاستیکی ) که در حال حاضربیشترین اقبال در بین کشاورزان و نشا کاران کشور را دارد .
تمامی بحث ما در اینجا تولید نشا به این روش است.

گذشته نشا صنعتی در کشور

تولید نشا تجاری در ایران حدود اوایل. هه هشتاد از جنوب کشور ( استان بوشهر) ،آغاز شد.چند سال اول به دلیل امکانات کم و نبود تولید نهاده نشا و اطلاعات ،سیستم دولتی از تولید نشا ریشه توپی ( صنعتی) سختی های کار بیشتر بود و علاوه بر کمبود اطلاعات ، تجهیزات و مکانیزاسیون نیز برای این کار وجود نداشت . اولین نهاده که وارد کشور شد ، سینی نشا خاک بستر بود.در سالهای بعد ، از اروپا دستگاههای بذر کار سینی به تعداد انگشت شماری وارد کشور شد .سینی های وکیومی ۱۰۵و ۲۱۶حفره ای و سینی های فومی ۲۱۶و ۲۴۷در نهایت ۲۲۰حفره قبل از دهه نود در کشور موجود بودند .نمونه های تزریقی و فومی با ابعاد مختلف و غیر استاندارد تولید شدند که اقبالی به دنبال نداشت .اوج شکوفائی نشا از سال ۱۳۹۰با ورود ماشین آلات و تجهیزات داخلی آغاز و به سراسر کشور توسعه پیدا کرد،البته امروزه با تلاشهای فعالان این عرصه مدلهای بهتر و استاندارد تری از سینی نشا تولید و عرضه شده است .که سلیقه های مختلف را پوشش می دهد .بستر های کشت مرسوم در نشا از کو کو پیت ،پیت ماس و پرلیت

۱۰ مزیت کاشت نشاء به جای بذر در زمین‌های زراعی و گلخانه‌ها

کاهش دفعات آبیاری

با توجه به طی دوره مهم رشد ابتدایی در گلخانه که تقریبا دو ماه به طول می انجامد، این مدت از دفعات آبیاری و نیز هزینه کارگری و همچنین طول مدت داشت و هزینه های آن می کاهد.

 

زودرس کردن محصول

با این روش با توجه به کاشت زود هنگام بذر در شرایط گلخانه‌ای در زمانی که عملا کشت آن در فضای باز به دلیل شرایط نامطلوب جوی میسر نمی‌شود محصول حداقل ۴۰ روز زودتر به بازار مصرف می رسد.

 

حداقل توقف رشد در مرحله انتقال

در نشاهای معمولی به دلیل ایجاد تنش در انتقال نشاء از خزانه به مزرعه پس از انتقال حداقل ۲۰ روز شاهد توقف رشد جهت ترمیم ریشه های اسیب دیده و تعادل اندام‌ها هستیم که در روش کشت نشای مکانیزه با توجه به تفکیک نشاء در حفره‌های مجزا نشاء بدون پارگی ریشه و سایر تنش ها به مزرعه منتقل می شود.

 

افزایش عملکرد محصول پاییزه

با این روش به علت تداخل نداشتن آبیاری های ابتدایی دوره با  کاشت بهاره افزایش عملکرد در مناطق کم آب را شاهد هستیم.

 

 تراکم مناسب بوته

به دلیل خطای بسیار جزئی و عدم احتیاج به واکاری نشاء در این روش شاهد تراکم مناسب بوته و در نهایت افزایش عملکرد و حداکثر استفاده از زمین می باشیم.

 

رسیدن به حد اعلای یکنواختی کشت

به دلیل خطای بسیار جزئی و احتیاج نداشتن به واکاری نشاء در این روش شاهد مزرعه ای یکنواخت و یکدست هستیم که ضمن بیمه شدن در برابر آفات و بیماری ها و تنش‌های محیطی هزینه‌های عملیات داشت را کاهش خواهد داد.

 

کاهش هزینه بذر

میزان مصرف بذر در کشت نشاء در برخی موارد تا ۳۰ برابر کمتر از کشت مستقیم می باشد.

 

کاهش نیروی انسانی

به دلیل حذف عملیات تنک کردن و خاکدهی پای بوته و واکاری، بسیاری از هزینه‌های نیروی انسانی حذف می‌شود.

 

کاهش هزینه های جاری و کاهش استهلاک سیستم های آب رسانی و آبیاری

به دلیل حذف دوره کاشت و کاهش طول دوره داشت، هزینه‌های جاری و استهلاک سیستم‌های ذکر شده به حداقل می‌رسد.

مزرعه وگلخانه پدر تولید نشاء خلیفه

فروش نشاء گوجه فرنگی , فروش نشا گوجه فرنگی در فارس , عکس نشا گوجه فرنگی , ,

شرایط مورد نیاز برای کاشت نشاء:

بستر کشت:

  • بستر های کشت دارای پرلیت نرم، ورمی کولیت و پیت ماس بهترین بستر برای تولید نشاء هستند.

دما:

  • در مرحله کشت بذر نشاء بهتر است دمای سالن حدود ۲۸_۳۰ درجه سلسیوس باشد. پس از جوانه زدن بذور، دمای ۲۵ درجه سلسیوس مناسب است.

آبیاری:

  • آبیاری اولیه باید سنگین باشد. هنگام آبیاری بهتر است برای یکنواختی فشار آب و عدم جابجایی بذور از بوم آبیاری استفاده کرد.

کود:

در هنگام تولید نشاء استفاده از فسفیمکس مس بسیار اثر بخش خواهید بود زیرا هم ریشه زایی را بیشتر کرده و هم مقاومت گیاهچه را در برابر بیماری های قارچی بالا می برد.

زمان انتقال نشاء به زمین اصلی:

مرحله ۴ تا ۶ برگ حقیقی بهترین زمان برای کاشت و انتقال نشاء در زمین اصلی می باشد. ۶ تا ۸ هفته زمان لازم است تا بذور کشت شده، تبدیل به گیاهان بالغ آماده انتقال شوند.

هنگام انتقال نشاء به نکات زیر توجه کنید:

۱. ابتدا زمین اصلی آبیاری شود و پس از گاورو شدن زمین، اقدام به نشاء کاری کرد.
۲. نشاء کاری باید هنگام غروب که هوا خنک تر است انجام شود.
۳. پس از نشاء کاری باید هر روز زمین را آبیاری کرد (تا ۳_۴ روز) و به تدریج دور آبیاری را افزایش داد.
۴. پس از نشاء کاری باید در صورت لزوم واکاری کرد.

نشاء گوجه فرنگی:

هنگامی که نشاء های گوجه فرنگی به مرحله چهار برگی رسیدند می توان آنها را به زمین اصلی منتقل کرد. بلافاصله قبل از انتقال، نشاء ها را آبیاری کنید که بستر کشت به ریشه ها بچسبد. هر بخش از ساقه گوجه فرنگی که با خاک پوشانده شود قادر است به راحتی تولید ریشه کند. نشاء های گوجه فرنگی را تا نزدیکی اولین برگ ها زیر خاک قرار دهید.

اگر به صورت دستی نشاء های گوجه فرنگی را منتقل می کنید به نکات زیر توجه کنید:

  • گیاهان را از برگ های آنها بلند کنید زیرا در صورتی که برگ آسیب ببیند به راحتی دوباره رشد می کند اما اگر ساقه بشکند ترمیم نمی شود.
  • خاک اطراف گیاه را فشار دهید که محکم شود و سپس آبیاری کنید.
  • طبق نظر کارشناسان کشاورزی، کوددهی و تقویت بوته ها را آغاز کنید.

دستگاه نشاء کار چیست؟

  • با استفاده از دستگاه نشاء کار، انتقال نشاء ها به زمین اصلی بسیار راحت تر و سریعتر و دقیق تر انجام خواهد شد.

انواع دستگاه نشاء کار:

  • نشاء کار دستی
    هنگام استفاده از نشاء کار دستی، انسان باید نشاء ها را به صورت دستی به مکان کاشت هدایت کند و دستگاه نشاء کار آن را در عمق مورد نظر می کارد.
  • نشاء کار ماشینی
    در این نوع نشاء کار ها نیاز به نیروی انسانی نیست و سرعت کار بسیار بالاست.

 

کاشت نشاء و انتقال آن به زمین اصلی نیازمند داشتن اطلاعاتی است که در این مقاله برای شما شرح دادیم. در زمان کاشت نشاء توجه به عواملی مانند نوع بستر کشت، دما، آبیاری و تغذیه به تولید صحیح نشاء، افزایش عملکرد و بهره وری بهتر از منابع آب و نهاده های  کشاورزی کمک زیادی می کند. پس از کاشت نشاء زمان انتقال آن به زمین اصلی یکی دیگر از عواملی است که عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد پس هنگام انتقال نشاء به زمین اصلی تمامی نکات گفته شده را رعایت کنید تا با کمترین آسیب و تلفات بهترین عملکرد را داشته باشید

 

فروش نشاء گوجه در شیراز , نشاء گوجه در شیراز , گلخانه نشاء در شیراز , نشاء در شیراز ,   نشا گوجه فرنگی در شیراز , نشاء گوجه در شیراز , نشاء در شیراز , نشاء گوجه در شیراز  , نشاء خلیفه در شیراز , گلخانه در شیراز ,