Address & Contact

Our Address

ساری ، کیاسر روستای اوردست ، هفت کیلومتری چشمه سورت

معدن تراورتن و زغال سنگ عالیشاه

? نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام طراحی و ساخت آن مدنظر قرار می‌گیرد. ساختمان‌های لوکس با نمای بیرونی سنگی و چشم‌گیر، جزو زیباترین جلو‌ه‌های شهر هستند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. در این میان، سنگ تراورتن بدلیل تنوع رنگی و الگوی فوق‌العاده آن بهترین انتخاب برای این ساختمان‌ها بشمار می‌رود. اما برای دانستن اینکه سنگ تراورتن چیست و بیشتر با این هدیه زیبای طبیعت به خانه‌هایمان آشنا شوید با این مقاله همراه شوید.

? سنگ تراورتن چیست

? سنگ تراورتن نوعی سنگ تزئینی است که در دسته سنگ‌های آهکی متخلخل قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها در حقیقت از رسوبات چشمه‌های آب گرم به جا مانده‌اند و حفره‌های روی سنگ‌ها نیز ناشی از گازهای محبوس در همین آب‌های گرم هستند.
تنوع رنگی و الگویی بالای سنگ‌های تراورتن آن‌ها را به انتخابی ایده‌‌آل و گسترده برای طراحی نماهای ساختمان‌ها، دیوارها و کف استخرها، کف‌پوش‌ها و سنگ‌فرش‌ها تبدیل کرده است. ضمن این‌که میزان تخلخل و کیفیت سنگ‌ها نیز تنوع بسیاری دارد، دست علاقه‌مندان را برای انتخاب باز گذاشته است

? مزایا و معایب سنگ تراورتن چیست

? این سنگ خارا اگرچه تا چند سال پیش به عنوان یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های تزئینی شناخته می‌شد، اما اخیرا با توجه به افزایش عرضه در بازار و کاهش چشم‌گیر قیمت و تنوع بالا، جایگاه گسترده‌تری در بین خانه‌ها و خانواده‌ها پیدا کرده و حتی به‌عنوان جایگزینی برای سنگفرش کف حیاط، دیوارپوش ‌و کفپوش سالن‌های تشریفاتی و استخرها و حتی به عنوان راه‌پله و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
? به‌ویژه که سنگ تراورتن، بهترین انتخاب برای محیط های با آب و هوای گرم است و قیمت مناسب آن در قبال عمر طولانی‌اش، هر خریداری را مجذوب می‌کند.
سنگ تراورتن چیست می‌توان گفت در حقیقت سنگی میان سنگ مرمر و آهک که در کنار چشمه‌های آب گرم و به‌ویژه غارهای آهکی به وفور یافت می‌شود.
حفره‌های فراوان موجود در بافت این سنگ، همان‌طور که عنوان شد، ناشی از گازهای محبوس در آب‌های گرم هستند و باعث می‌شوند سطح سنگ، صیقلی و لیز نباشد و گزینه‌ای مناسب برای کف مکان‌هایی باشد که رطوبت بالایی را تجربه می‌کنند.
? دلیل استفاده از سنگ تراورتن در کف استخرها دقیقا همین موضوع است. در عین حال، این خلل و فرج، علاوه بر کاربردی بودن زیبایی مضاعفی نیز به سنگ بخشیده‌اند.
بافت سنگ تراورتن به گونه‌ای است که رویه خارجی آن علیرغم دمای بالای محیط خنک می‌ماند و به همین دلیل نیز بهترین انتخاب برای کف و دیوار استخرها محسوب می‌شود.
? ضمن این‌که بافت خاص و زبر آن نیز باعث می‌شود تا استفاده از این سنگ‌ها در نمای ساختمان‌ها یا سنگ‌فرش فضاهای بیرونی قدمت و اصالت خاصی را به محیط ببخشد.

? تاریخچه سنگ‌های تراورتن

? بسیاری از ما سنگ‌های تراورتن و به‌ویژه رنگ‌های کرم و کاراملی این سنگ‌ها را با نام سنگ‌های رومی می‌شناسیم. وجه تسمیه این سنگ‌ها به منشا اولیه شناسایی و معرفی آن‌ها برمی‌گردد؛ به روم باستان!

? تاریخچه

? استفاده از سنگ‌های تراورتن در کولوسئوم، نماد روم باستان، آن هم قرن‌ها پیش حاکی از این حقیقت است که رومی‌ها، به عمق تاثیر این سنگ روی زیبایی محیط زندگی خود پی برده بودند.
? هرچند که در کشورمان ایران نیز چند سالی است که مورد توجه شدید و جدی طراحان و معماران قرار گرفته‌اند و در بسیاری از شهرها رنگ و روی تازه و جدیدی در اثر استفاده گسترده از سنگ‌های تراورتن به محیط داده‌اند.

? اما اینکه مزیت سنگ تراورتن چیست باید گفت ظاهر کلاسیک و زیبایی طبیعی و ذاتی آن باعث شده است تا پس از گذشت سالیان سال از معرفی آن به بازارهای جهانی، هنوز هم علیرغم ظهور رقبای جدید و متنوعی نظیر کامپوزیت‌ها و غیره، هنوز هم به قوت خود بازار را در اختیار داشته باشند. مدرنیته در کنار کلاسیک، ارمغان سنگ‌های تراورتن برای شهرهای ما است.

? البته، به مرور زمان طراحی‌های خاصی به سنگ‌های تراورتن داده می‌شود و همه‌روزه، شاهد هنرنمایی‌های جدیدی با استفاده از این سنگ‌ها هستیم.
بسیاری از نماهای ساختمان‌های آمریکایی و آلمانی نیز سال‌هاست که مزین به سنگ‌های تراورتن هستند. آثار لودویک میس فن در روهه (Ludwig Mies Van der Rohe)، طراح بنام آمریکایی – آلمانی که جلوه‌گر زیبایی‌های سنگ‌های تراورتن در هنر شناخته می‌شود، از جمله مثال‌های تاریخی گواهی بر این مدعا است.

مدیریت:آقای امین عالیشاه

 

 

 

نما تراورتن ,  سنگ تراورتن , محل تشکیل سنگ تراورتن , قیمت سنگ تراورتن , ضخامت سنگ تراورتن , سنگ تراورتن در کجا تشکیل میشود , انواع سنگ تراورتن , تراورتن چگونه تشکیل میشود ,