میوه نهال باغبان ۳ ۲ ۱

? کاشت ، داشت ، برداشت?

? میوه نهال باغبان ۳ ۲ ۱ تولیدکننده انواع نهال های پیوندی و اصلاح شده

? تولید انواع نهالهای مثمر وغیر مثمر وفروش به صورت عمده وخرده

? تحت نظارت مهندسین اداره جهاد کشاورزی

? نهالهای داری شناسه

? انواع نهال میوه های:سیب

? انواع: شلیل،به،آلو،هلو،گلابی،گیلاس،آلو آنجیری

? فروش تخصصی انواع گردو :فرنور،پدرو،چندلر

? ارسال به سراسر کشور و تمامی استانها

علاوه بر فروش نهال فروش میوه انگور سیاه و گردو و خشکبار هم دارند 

مدیریت:آقای خضری

 

نهال گردو چندلر پیوندی
گردو پیوندی چندلر در سال ۱۹۷۹در دانشگاه کالیفرنیا معرفی شد و بعد از دبیلیو اچ چندلر ، استاد علم میوه کاری ، در u.c.davic این نام را به این رقم جدید داد.{گردو مقاوم به سرما}

امروزه این رقم گردو چندلر پیوندی یکی از برجسته ترین مورد کشت در کالیفرنیا است و یکی از معروف ترین و پر کشت ترین ارقام گردو در جهان محسوب می شود.
گردو پیوندی چندلر دارای مقاوت بسیار بالا به افات و سرما بوده و در حال حاضر محبوب ترین رقم گردو در ایالت متحده ی امریکا می باشد
چندلر از تلافی پدرو u.c-۵۶-,۲۲۴ و قدرت رشد درخت گردو چندلر متوسط بوده و بطور نیمه راست رشد میکند و یه رقم بسیار امید بخش تجاری محسوب می شود .

گردو چندلر برای ارتفاعات ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ متر بهترین مورد است. و اگر ارتفاع زیاد شود شاهد کاهش عملکرد خواهیم شد.

گردو چندلر با ساختار بدنه ای نازک و به شکل بیضی بزرگ که به راحتی از پوسته جدا می شود و درختان این رقم در بهار دیر برگ ده بوده و حدود ۲۵ روز دیرتر از درختان بذری و ژنوتیپ شروع به رشد می نماید بنابراین برای مناطقی که سرمای بهاره مانند آذربایجان ، لرستان ، دماوند ، کردستان ، سبزوار ،کرمان ، مشکین ،ارومیه ، تبریز ، نهاوند ، تویسرکان ، بانه ، تهران ، قزوین ، زنجان و … که مواجه هستند مناسب ترین گردو می باشد.گردوی چندلر با باردهی و عملکرد بسیار زیاد و ساختار میوه بسیار بالا و درشت و پوست کاغذی عالی می باشد.مغز این رقم بسیار سفید و حتی در تابستان های خیلی گرم کیفیت سفید بودن گردو تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

از ویژگی های بارز گردوچندلر زود بازده بودن (باردهی از سال اول) و باردهی در شاخه های جانبی و همچنین دیر گل بودن که باعث میشود درفصل بهار که اغلب باغات گردوی کشورمان دچار سرما زدگی میشود این رقم مقامت خوبی در برابر سرمای بهاره نشان داده است. ضمنا باغداران عزیزتوجه داشته باشند که گردوی چندلر از ارقام گردوی پیوندی حساب میشود که نیاز صد درصد به گرد زا دارد که شما باید همراه هر ۲۰ اصله نهالی که میکاریم ۱ درخت برای گرده افشان داشته باشیم که کیفیت باروریباغ شما تضمین گردد.توصیه میشود از رقم فرانکوت و فرنت یا روند برای گرده افشانی استفاده نمایید.

فاصله کاشت گردو چندلر ۷*۵ بوده که به ازای هر هکتار ۲۸۰ اصله نهال گردو می باشد.در باغات مادری بالغ از بابت برداشت محصول از هر درخت در سال ۵ الی ۶ حدود ۲۰ کیلو گردوی خشک برداشت می شود و همچنین باغات مادری بالغ متوسط برداشت بین ۳۰ الی ۳۵ کیلو است.
از ویژکی های بارز گردو چندلرکه در کل دنیا بیشترین گردو معرفی شده است.
۱.دیرگل بودن ومقاومت بسیار بالا به سرما{گردو چندلر}

۲.زود بازده بودن (باردهی از سال اول){گردو چندلر}

۳.پایه کوتاه بودن{گردو چندلر}

۴.مقاومت بسیار بالا به بیماری ها{گردو چندلر}

۵.باردهی جانبی{گردو چندلر}

۶.یک دست بودن محصول{گردو چندلر

 

آلبالوی مجاری دارای میوه درشت بوده البته در این رقم چند تا واریته هست به نامهای آلبالو مجاری بوترمو و آلبالو مجاری سیگانی که برخی از این واریته ها ریز میوه ولی پر محصول برخی هم میوه درشت مثل گیلاس می باشد. آلبالوی مجاری نسبت به آلبالوهای گیسی دیر گل است لذا سرمای بهاره کمتر به این درخت آسیب می رساند. آلبالوی مجاری بر عکس آلبالوهای گیسی پاجوش نمی دهد زیرا اینها بر روی یک درختی به نام آلبالوی وحشی (محلب) پیوند می شوند . آلبالوی مجاری تنها درختی است که (به غیر از توت) آفت و امراض ندارد لذا نیاز به سم پاشی نیست . آلبالوی مجاری نسبت به گرمای زیاد وسرمای زیر ۳۰ درجه بسیار مقاوم می باشد . رشد ونمو این درخت بر عکس محلی زیاد بوده و حتی به ارتفاع ۷-۸ متری نیز میرسد میوه آلبالوی مجاری بعد از رسیدن از ناحیه دم میوه راحت چیده می شود و هنگام رسیدن کامل روی درخت نمی ماند و ریزش می کند و این رقم در فروشگاه نهالکار ۲۴ موجود می باشد.

نام : آلبالوی مجاری
منشا : مجارستان
زمان گل دهی : نیمه دوم فروردین
زمان رسیدن میوه : اوایل تیرماه
عمر اقتصادی : ۳۰ سال
مشخصات میوه : درشت با رنگ قرمز
پایه : آلبالو تلخ

فندق

پیشینه

کشت درخت فندق در ایران از زمان های بسیار قدیم متداول بوده و پیدایش آنرا از نظر گیاهشناسی به عصر نیولیتیک زمین شناسی نسبت می دهند ولی تاریخ دقیق کشت آن مشخص نیست. دکتر پرویز نیلوفری استاد معاصر دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بر این باور است که در دوران داریوش هخامنشی برای اولین بار از گیاه فندق یا “پنت ” نام برده شده است. اکنون درخت فندق د رجنگل های ارسباران ، آستارا ، طوالش ، دینو چال ، طارم ، زنجان و همچنین در جنگل های گلی داغ گرگان به صورت خودرو دیده می شود. رقم بومی Corylus avellana در گرگان ، رودبار الموت ، اشکورات ، طارم زنجان و ارتفاعات فلات مرکزی بین قم و کاشان تا دلیجان و یزد در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ متری دیده می شود. گونه دیگری از فندق بنام Corylus colurna در اروپای جنوب شرقی ، قفقاز و ترکیه ونیز در لاهیجان و ارتفاعات آستارا دیده می شود.
طبقه بندی گیاهی
فندق درختچه ای از خانواده Betulaceac وازجنس Corylus است. گونه های وحشی آن در مناطق معتدله ژاپن ، چین ، ترکیه ، هند و اروپا تا شمال امریکا یافت میشود تا کنون ۲۵ نوع گونه فندق در دنیا شناسایی شده است.

در بین گونه های مختلف فندق اختلافهایی از نظر مشخصات گیاهشناسی وجود دارد.در گونه های Corylus colurna و C.chinensis درخت دارای محور اصلی است ، در حالی که گونه های دیگر به صورت درختچه یا بوته های بزرگ هستند. درختچه دارای شاخه های زیادی هستند و به وسیله پا جوش ازدیاد می شوند
گیاهان این جنس یک پایه بوده و گلهای یک جنسی تولید می کنند. گلهای فندق در نتیجه رشد شاتونهای نر در روی شاخه های کوچک بدون برگ و نیز د رنتیجه آزاد شدن مقدار زیادی گرده به وضوح قابل رؤیت می شوند.
در زمان ظهور پوست سبز که میوه ها را فرا می گیرد اختلافهایی وجود دارد. این اختلافها معمولاً در تشخیص گونه ها و ارقام فندق مفید هستند
Corylus avellana کوتاه بوده موجب می شود میوه ها پس از رسیدن به راحتی بریزند. این گونه ها را اصطلاحاً گونه های پوست آزاد می نامند که برای برداشت زود هنگام مناسب هستند ، در حالی که پوست C.colurna خیلی کلفت تر بوده و به طور عمیقی در داخل لبهای نیزه مانند چنگال شده است. پس از خشک شدن ،لبها برگشته و خوشه ای از پوستها شبیه یک کاکتوس خاردار بوجود می آید. پوست C.chinensis بطور محکمی میوه فندق را دربرگرفته و برگچه های لب شده (یعنی برگچه هایی که با شیار چند قسمت شده اند) برگشته و دارای انشعابات زیادی می گردد. پوست برخی گونه ها مثل C.ferox و ‍‍‍C.tibetica پوشیده از خارهای زیاد بوده و ‍C.maxima دارای پوست بلند است. همین طور پوست C.cornuta بطور قابل ملاحظه ای در قسمت بالایی میوه جمع شده و جدا کردن میوه را دشوار می کند

انگور میوه ای بهشتی است که سرشار از ویتامین است و خواص زیادی دارد اما زیاده روی در مصرف انگور بیماری هایی را به دنبال دارد ؛ از مقدمه چینی دور می شویم و در ادامه این بخش از سلامت نمناک به بررسی خواص و فواید فوق العاده بی نظیر انگور سیاه می پردازیم.
خواص انگور سیاه مربوط به سلامتی:
۱٫ کنترل قند خون:

مطالعات متعدد نشان میدهند که مصرف انگور سیاه میتواند به درمان دیابت کمک کند.رسوراترول موجود در این انگور ،باعث افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین است در نتیجه به بهبود و حفظ تعادل قند خون و سطح انسولین در بدن کمک میکند. این میوه، همچنین به کنترل جریان خون ، به وسیله افزایش فشار خون کمک میکند.

خواص انگور سیاه

خواص فوق العاده انگور سیاه
۲٫ بهبود و تقویت عملکرد مغز از خواص انگور سیاه:
مصرف منظم انگور سیاه، باعث بهبود غلظت خون ، حافظه و یاداوری کلمات میشود ، پلی فنول موجود در این میوه ،به درمان میگرن و جلوگیری از آلزایمر نیز کمک میکند.

۳٫بهبود سلامت قلب از خواص انگور سیاه:
ماده غیر مغذی و فعال که به طور طبیعی در این گیاه وجود دارد، به کاهش آسیب عضلات و ماهیچه های قلب کمک میکند و در کاهش و تنظیم سطح کلسترول بدن نیز تاثیر گذار میباشد و از حملات قلبی و سایر بیماری های قلبی،عروقی جلوگیری میکند.

بهبود سلامت قلب

انگور سیاه برای بهبود سلامت قلب
۴٫ پیشگیری از سرطان با انگور سیاه:
مصرف بالای این انگور میتواند در جلوگیری و درمان سرطان پوست ، دستگاه گوارش ،پروستات ،پستان،ریه و پانکراس کمک کند و تاثیر گذار باشد.

۵٫ کاهش وزن از خواص مصرف انگور سیاه:
این میوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد ، باعث میشود تا سموم انباشته شده ای به صورت ناخواسته در بدن انتشار پیدا کنند ، که این باعث کاهش وزن میشود.

انگور سیاه برای کاهش وزن

انگور سیاه مناسب برای کاهش وزن
۶٫ انگور سیاه برای محافظت در برابر عفونت و التهاب:
رسوراترول موجود در آن ، ضد باکتری و قارچ کش عالی ای میباشد ، بنابراین برای جلوگیری از عفونت والتهاب بیماری زا کمک میکند و به دلیل خواص ضد ویروسی ، در برابر بیماری های مانند :فلج اطفال و هرپس مقاومت میکند و سطح رطوبت ریه ها را افزایش میدهد و به درمان آسم کمک میکند.

۷٫ درمان یبوست ،سو هاضمه و اختلالات کلیوی از خواص انگور سیاه :
این انگورها، سرشار از شکر ،اسید آلی و پلیوس هستند ، به همین دلیل به عنوان یک ملین کننده ملایم برای درمان یبوست استفاده میشوند.آنها در درمان صرع،سوزش معده و جلوگیری از دیپسپی موثر هستند و به کاهش اسیدیته ناشی از اسید اوریک کمک میکنند و در نتیجه فشار روی کلیه ها را کاهش میدهند.

فواید انگور سیاه

فواید بی نظیر انگور سیاه
۸٫بهبود و تقویت بینایی از خواص انگور سیاه است:
این انگور حاوی لوتئین و زاکسانتین است که به حفظ دید و تقویت بینایی کمک میکند.

خواص و مزایایی پوستی انگور سیاه :
۹٫حفظ پوستی سالم و جوان:

آنتی اکسیدان های موجود در انگور سیاه ،دارای خواص ضد پیری میباشد که به کاهش چین و چروک ،افزایش کشش پوست ،گردش خون مناسب در پوست که منجر به داشتن پوستی سالم ، جوان و درخشان میشود، کمک میکند.ویتامین E موجود در آن نیز رطوبت پوست را حفظ میکند ،از این رو میتوان به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی نیز از آن استفاده کرد.

این میوه غنی از ویتامین C نیز میباشد، که سلول های پوست را جوان نگه میدارد.با توجه به آنتی اکسیدان هایی که در انگور سیاه وجود دارد، میتوان از آن به عنوان کرم ضد آفتاب طبیعی ، در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر UV خورشید استفاده کرد که در نتیجه باعث کاهش آسیب به سلول های پوستی میشود.

انگور سیاه برای پوست

مصرف انگور سیاه برای سلامت پوست
خواص و فواید انگور سیاه برای مو:
۱۰٫ باعث سالم ماندن مو میشود:

مصرف این میوه بسیاری از مشکلات مو را حل میکند مانند:شوره سر،ریزش مو یا سفید شدن زود هنگام.محتوای آنتی اکسیدان و ویتامین E این میوه باعث افزایش گردش خون در پوست سر میشود و عروق خونی را تقویت میکند و باعث رشد موهای سالم میشود.موها را ضخیم تر میکند ،خارش پوست سر را کم میکند و به طور طبیعی باعث زیبایی و براق شدن میشود.

خواص انگور سیاه و انگورهای دیگر در دوران بارداری
از مهمترین خواص انگور و آب انگور در بارداری میتوان به رفع ضعف، خستگی، ضعف اعصاب و استرس اشاره کرد که علاوه بر اینها مطالعات ثابت کرده است که مصرف به اندازه و البته با اجازه پزشک آن موجب بهبود حافظه، قدرت دید چشم، تمرکز و تحریک گردش خون مغزی در بدن زنان باردار می شود اما این موارد تنها خواص انگور سیاه در بارداری نیستند بلکه مواردی هم وجود دارد که شامل:

انگور سیاه در بارداری

انگور سیاه بسیار مناسب برای دوران بارداری
از بین رفتن التهاب بدن زنان باردار از خواص انگور سیاه
یکی از خواص مهم انگور در بارداری کاهش و رفع التهاب بدن است. خواص ضد التهاب 

بی موجود در این میوه باعث می شود تا از بروز عفونت در بدن زنان حامله و گرفتگی عضلات که در این دوران بسیار رایج است جلوگیری شود.

انگور برای درمان مشکل یبوست بارداری
میوه انگور به عنوان یک ملین قوی عمل می کند و با خوردن آن مشکل یبوست زنان باردار رفع می شود.

انگور سیاه در بارداری

درمان مشکلات یبوست با انگور سیاه
انگور سیاه برای درمان کم خونی زنان باردار
این میوه به دلیل ساخت هموگلوبین خون زنان در درمان کم خونی زنان باردار بسیار مفید است .

کاهش سطح کلسترول خون زنان باردار با انگور سیاه و قرمز
انگور قرمز و سیاه حاوی ترکیب رسوراترول بوده و مصرف آن میزان کلسترول خون زنان باردار را کنترل و کاهش می دهد.

انگور سیاه و خواص بی نظیرش

تمام خواص و فواید انگور سیاه
موارد احتیاط در مصرف انگور سیاه
مصرف انگور برای برخی افراد به خصوص برای مبتلایان به دیابت مضر است.

خوردن بیش از اندازه انگور سیاه موجب دل پیچه و اسهال می شود.

زیاده روی در خوردن انگور برای کبد و معده ضرر دارد و حتی ممکن است به انسداد روده و معده ختم شود.

مصرف مداوم آب انگور موجب ایجاد سنگ کلیه و رسوبات در دستگاه ادراری می شود.

خوردن آب سرد بدون وقفه بعد از خوردن انگور، برای معده مضر است.

بدانید که خوردن انگور ترش و نارس، دلیلی است برای بروز اختلال در معده می شود.

هسته هر نوع انگوری، سرد و خشک است و در معده های ضعیف ایجاد نفخ می کند پس باید با احتیاط مصرف شود.

گردو فرنور _فورنر _فرنر
یکی از جدیدترین نوع درختان فرانسوی می باشد.این نوع گردو دارای سایز متوسط و کیفیت بالا می باشد. گردو فرنور بهترین رقم برای مناطق سردسیری و ارتفاعات بیشتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا توصیه می شود.
گردو فرنور یکی از جدیدترین درختان تجاری و پوست کاغذی فرانسوی می باشد.نوع شکل این گردو گرد بوده و دارای پوست کاغذی و قابلیت کنده شدن راحت پوست از مغز می باشد.یکی از خصوصیات این گردو رنگ مغز روشن و مقاومت به کرم سیب و بیماری بلایت گردو و همچنین مقاوت زیاد به سرما می باشد. شاتون های گردو فرنوراغلب در اثر سرما از بین نمی رود این رقم به عنوان گرده زا همچنین برای مناطق کوهستانی مناسب است.
گرده افشان فرنور از فرنت و بولیناتور استفاده می شود.گلدهی نهال فرنور در اواخر فروردین (دیر گل)صورت می گیرد و معمولا در هر گل ۳ – ۶ گردو تولید می کند. در طرح ریزی باغ گردو فرنور مستطیلی توصیه می شود.
فاصله کاشت :۷*۵
عمر اقتصادی:بیش از ۱۰۰ سال
تحمل خشکی:متحمل ابیاری:۲۰ لیتر در ۲۰ روز

اطلاعاتی در مورد گیلاس
گیلاس از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است. گیلاس احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است.

سرویس سبک زندگی فردا؛ گیلاس از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است. گیلاس احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است. برخی از ارقام گیلاس خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند و نیاز به ارقام گرده دهنده دارند. برای این منظور از از ارقام گرده دهنده به نسبت ۱ به ۹ و حتی نصف به نصف استفاده می شود. گیلاس Prunus avium به خانواده Rosaceae تعلق دارد.

گیلاس و آلبالو از درختان میوه مناطق معتدل سرد بشمار می‌آیند. نیاز سرمایی جوانه‌های گیلاس در حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت است. گیلاس به سرما مقاوم است و دمای ۲۵- درجه سانتی گراد را تحمل میکند

گیلاس نیز مانند درخت هلو و گوجه دارای شاخه‌های کاذب میباشد که هنگام هرس باید حذف شوند. زیرا شاخه‌های کاذب یا شیفون فقط حاوی جوانه‌های زایشی بوده و در نوک شاخه جوانه رویشی دارند.

مسئله‌ای که در مورد درختان گیلاس باید توجه کرد این است که درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل‌ها دارای حالت‌های خودناسازگاری (گرده یک درخت گل‌های همان درخت را نمی‌تواند بارور کند) و دگرناسازگاری (گرده یک درخت، گل‌های سایر درختان را نمی‌تواند بارور کند) هستند. به همین دلیل علاوه بر کاشتن انواع مختلف گیلاس در یک باغ بهتر است که از یک درخت گرده دهنده همانند آلبالو در باغات میوه استفاده شود. گرده‌های درختان آلبالو به خوبی گل‌های درختان گیلاس را گرده افشانی و بارور می‌کنند. بدین منظور می‌بایست حداقل به ازا هر ۹ درخت گیلاس، یک درخت آلبالو در باغ کاشته شود و یا اینکه از انواع مختلف گیلاس در یک باغ و در کنار هم استفاده کرد. در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار (همانند آلبالو آلو زردآلو) محصول درختان گیلاس زودتر به مرحله برداشت می‌رسد و در ۵-۳ سالگی محصول خوبی تولید می‌کنند. عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه‌های مختلف این درخت متغیر و مختلف است، اما به شکل میانگین ۳۰-۲۰ سال ذکر شده است. درخت گیلاس در انگلیسی با نام‌هایی همچون Wild cherry گیلاس وحشی Sweet cherry گیلاس شیرین Bird cherry گیلاس پرنده و Gean خوانده می‌شود.

گیلاس سیاه Prunus serotina

این نوع از درختان میوه‌هایی شبیه گیلاس، اما به شکل خوشه‌ای تولید می‌کنند، زیرا گل‌های آن‌ها به شکل خوشه‌ای شکل می‌گیرد و در هر خوشه بیش از ۱۰ گل تشکیل می‌شود. این درختان نیز با نام Wild cherry گیلاس وحشی Wild black cherry گیلاس وحشی سیاه Black cherry گیلاس سیاه و یا Mountain black cherry گیلاس سیاه کوهی شناخته می‌شوند. دلیل اینکه چرا به آن گیلاس سیاه می‌گویند رنگ میوه هایش نیست بلکه پوست تنه این گیاه رنگی تیره دارد که انرا می‌تواند از درختان اطرافش متمایز کند. عمر این درختان از گیلاس‌های معمولی بیشتر است و حتی تا ۲۵۰ سال نیز گزارش شده است.

گیلاس ترش چینی (آلبالو چینی)

درختی با نام علمی Cerasus pseudocerasus است که در مقایسه با گیلاس معمولی گلهایش پرچم‌های بلندی دارند و معمولا در شرق دور و در کشور‌هایی همانند چین و ژاپن کشت می‌شوند.

توجه

درختانی وجود دارند که با نام “گیلاس گل” شناخته می‌شوند که به دلیل تولید گل‌هایی فراوان بیشتر جنبه زینتی دارند. گل‌های برخی از انواع درختان “گیلاس گل”تعداد گلبرگ‌های بیشتری از گیلاس معمولی دارند و در بین آنان علاوه بر نمونه‌هایی با شکوفه‌های سفید رنگ، انواعی با طیف‌های مختلف رنگ صورتی نیز مشاهده می‌شوند. این درختان یا میوه تولید نمی‌کند یا میوه آنان کیفیت پایینی دارد. از جمله گونه‌های درختان گیلاس که بدین منظور کاشته می‌شوند می‌توان به Prunus subhirtella (معروف به گیلاس بهاره و گیلاس هیگان) و Prunus serrulata (معروف به گیلاس ژاپنی) اشاره کرد که امروزه انواع بیشماری از این گونه‌ها به عنوان گیلاس زینتی کاشته می‌شود. کشور ژاپن یکی از پیشتازان کاشت و استفاده از گیلاس‌های زینتی است. “ساکورا” واژه‌ای است که مردم ژاپن برای درخت گیلاس و همچنین شکوفه‌های گیلاس استفاده می‌کنند.

نیاز‌های محیطی (اکولوژی)

آبیاری:

گیلاس‌ها به مناطقی که دارای بارندگی زمستانی است نیاز دارند. اما وجود باران در تابستان و بخصوص در زمان برداشت محصول به ضرر این گیاه است، زیرا میوه برخی از ارقام گیلاس بخصوص آن‌هایی که گوشتی نرم دارند در برابر مشکل ترکیدگی ناشی از باران Rain ceacking بسیار حساس هستند. از طرفی خشکی خاک در تابستان منجر به عدم محصول دهی مناسب این درختان می‌شود بنابراین درختان جوان را می‌بایست زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری کرد که در طی فصل تابستان می‌تواند حدود ۳-۲ مرتبه آبیاری در طی هفته لازم باشد، اما درختان بالغ بزرگ را می‌تواند یک بار در هفته آبیاری کرد.

عمق آبیاری باید در حدی باشد که حداقل یک متر از خاک را به شکل عمودی به خوبی مرطوب کند. همچنین محدوده آبیاری بهتر است که حتما در سایه انداز درخت باشد و اگر تنه درخت را مرکز یک دایره در نظر بگیریم، دایره‌ای به قطر ۶۰ سانتیمتر (شعاع ۳۰ سانتیمتر) حتما باید به خوبی آبیاری شود.

نور:

وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت برای درختان گیلاس ضروری است. مکان‌هایی که از نور کمی برخوردار هستند یا میوه تولید نمی‌کنند و یا میوه‌های کمی که تولید میکنند ترش مزه است. در واقع وجود نور مستقیم آفتاب در شیرین شدن میوه‌های درختان گیلاس نقش دارد.

دما:

گیلاس در مناطقی که تابستان‌های خشک و خنک دارند خوب به عمل می‌آید. تابستان‌های داغ و گرم برای این گیاه مناسب نیست. زیرا چنین شرایطی موجب می‌شود که میوه‌هایی با دو هسته به هم چسبیده و یا میوه‌های دو قلو شکل گیرد که اگرچه از نظر شکل جالب هستند، اما از نظر اقتصادی موجب کاهش کیفیت محصول می‌شوند. تحمل سرمای درختان گیلاس در برابر سرمای زمستان حدود ۲۵-درجه سانتیگراد است و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می‌بایست در حدود ۱۲۰۰-۵۰۰ ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر ۷ درجه بگذارند. به همین دلیل کاشت این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یا امکان پذیر نیست و یا نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت. زیرا در چنین مکان‌هایی نیاز سرمایی این درختان برطرف نمی‌شود.

خاک:

درخت گیلاس به دلیل داشتن ریشه‌های کم عمق و سطحی نیاز به خاک با زهکشی و بافت خوب تا عمق ۱/۵ متری است. بهترین نوع خاک برای گیلاس، خاک‌های لومی شنی است و می‌توان گفت: این خاک تقریبا نوعی خاک معمولی است که حاوی شن می‌باشد و به همین دلیل زهکش خوبی نیز دارد. زهکش خوب خاک برای درختان گیلاس مهم است، زیرا این درختان خاک‌های مرطوب را تحمل نکرده و ریشه هایشان خواهد پوسید. همچنین خاک‌های اسیدی برای این درختان مناسب نیستند و بهتر است خاک محل کاشت کمی قلیایی باشد. البته زیاده روی در افزایش اسیدیته خاک و قلیایی کردن بیش از اندازه آن نیز اثر منفی در رشد این گیاهان دارد. در باغات گیلاس اگر درختان گیلاس بر روی پایه‌های بذری قرار داشته باشند (یعنی با عمل پیوند تکثیر شده باشند، اما پایه با کاشت بذر و رشد گیاه از بذر حاصل شده باشد) فاصله درختان را به دلیل قوی بودن پایه حدود ۸-۷ متر باید در نظر گرفت. اما بر روی سایر پایه‌ها بخصوص انواع کوتاه قامت می‌توان این فاصله را کمتر و در حدود ۵-۴ متر در نظر گرفت.

کود دهی

چگونه بفهمیم درخت گیلاس کود نیاز دارد؟

برخی از پرورش دهندگان به میزان رشد سالانه شاخه‌های گیلاس توجه می‌کنند. بدینصورت که گفته می‌شود شاخه‌های گیلاس در طی سال می‌بایست به اندازه ۳۷-۲۵ سانت رشد کنند و درختی که شاخه هایش تا این حد رشد نمی‌کند و رشد سالانه شاخه‌های آن کمتر از ۲۰ سانت است حتما باید از کود استفاده شود تا رشد آن تحریک گردد. از طرفی تغییرات موجود در وضیعت سلامتی برگ‌ها نیز نشانه خوبی برای تشخیص مصرف کود است. یعنی اگر برگ‌ها در طی تابستان رنگ پریده و سبز کم رنگ به زرد بودند و یا از سالی به سال دیگر اندازه آن‌ها کوچکتر می‌شود و یا قبل از رسیدن پاییز می‌ریزند و خزان زودرس دارند می‌بایست حتما از کود استفاده و درخت را تقویت کرد. اما اگر این علائم وجود ندارد و در ضمن درخت رشدی مناسب و گلدهی و میوه دهی خوبی دارد، استفاده از کود موجب رشد رویشی بیش از اندازه و کاهش گلدهی می‌شود.
برخی از پرورش دهندگان کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ را برای این درختان مناسب می‌دانند و برخی نیز اظهار می‌کنند که درختان گیلاس نسبت به پتاسیم و فسفر حساس نیستند و استفاده از کود‌هایی که حاوی این عناصر می‌باشد بهتر است زمانی انجام شود که آزمایشات تست خاک کمبود این دو عنصر در خاک را نشان دهد و یا اینکه نشانه‌های کمبود را بر روی درخت ببینیم. مثلا درخت گیلاسی که از نظر رویشی مشکلی ندارد، اما گل کم تولید میکند و یا میزان تبدیل شدن گل‌ها به میوه کم است، نیاز به فسفر و پتاسیم در خاک دارند. چنین پرورش دهندگانی که این اعتقاد را دارند (وجود نیتروژن را در مقایسه با فسفر و پتاسیم مهمتر می‌دانند) به طور کل از فرمول‌هایی همانند ۸-۴-۱۶ استفاده می‌کنند که میزان نیتروژن آن بیش از فسفر و پتاسیم است.

میزان کود برای هر درخت چقدر است؟

به طور کل اعتقاد بر این است که درختان جوان احتیاجی به کود ندارند و بعد از اینکه درخت به سن باروری و تولید میوه رسید (درخت گیلاس در سن ۵-۳ سالگی به بلوغ و تولید میوه میرسد) می‌بایست کود مصرف کرد. همچنین بسیاری از پرورش دهندگان با توجه به میزان قطر تنه یک درخت گیلاس نسبت به میزان مصرف کود تصمیم می‌گیرند. بدین صورت که از فاصله ۳۰ سانتیمتری از سطح خاک، ابتدا محیط (دور) تنه را اندازه گیری و با کمک ان قطر تنه را به دست می‌آورند. اگر قطر تنه کمتر از ۱۵ سانتیمتر است حدود ۶۵۰-۶۰۰ گرم و اگر بیش از این مقدار قطر دارد حدود ۲/۱ کیلوگرم از کود استفاده می‌شود (البته این مقادیر یکجا داده نمی‌شود بلکه به دو یا سه قسمت تقسیم و از اوایل بهار تا میانه تابستان در دو یا سه نوبت به درخت داده می‌شود).

از طرفی برخی از پرورش دهندگان اعتقاد دارند که در مورد درختان بالغ که به میوه دهی رسیده اند (۵-۳ سال بعد از کاشت) باید میزان کود را با توجه به رشد و افزایش قطر تنه، بیشتر کرد. به نحوی که به ازاء اضافه شدن هر ۲٫۵ سانتیمتر به قطر تنه حدود ۵۶ گرم کود نیتروژنه به مقدار کود قبلی اضافه می‌کنند؛ بنابراین طبق گفته و عملکرد این پرورش دهندگان اگر درخت حدود ۱۲٫۵ سانتیمتر قطر داشته باشد می‌بایست حدود ۲٫۸ کیلوگرم از کود ۱۰-۱۰-۱۰ مصرف کنیم تا ۲۸۰ گرم نیتروژن عاید گیاه شود. زیرا اگر قرار باشد به ازا هر ۲٫۵ سانتیمتر از قطر درخت ۵۶ گرم کود نیتروژنه صرف این گیاه شود یعنی به درختی که ۱۲٫۵ سانتیمتر قطر تنه دارد مجموعا می‌بایست ۲۸۰ گرم از کود نیتروژنه بدهیم. کود ۱۰-۱۰-۱۰ دارای ۱۰درصد نیتروژن است و کافی است میزان نیازمان به نیتروژن یعنی ۲۸۰ گرم را تقسیم بر ۰٫۱ (میزان نیتروژن در کود با فرمول ۱۰-۱۰–۱۰) کنیم تا بدست آوریم چه مقدار از کود ۱۰-۱۰-۱۰ باید استفاده کرد که ۲۸۰ گرم نیتروژن عاید درخت شود که عدد ۲۸۰۰ گرم و یا ۲٫۸ کیلو گرم بدست می‌آید. یعنی این پرورش دهندگان با این محاسبات حدود ۲٫۸ کیلوگرم از کود ۱۰-۱۰-۱۰ را برای درختی گیلاس که قطر تنه آن ۱۲٫۵ سانیتمتر است استفاده می‌کنند. البته توجه کنید که این کود را یک جا به درخت نمی‌دهند بلکه آنرا به دو یا سه قسمت تقسیم می‌کنند و از اوایل بهار و حتی چند هفته قبل از شروع فعالیت درخت گیلاس به آن می‌دهند. همچنین آخرین مرتبه کوددهی نباید دیرتر از اواسط تابستان باشد. توجه کنید که هنگام کوددهی اگر تنه گیاه را مرکز یک دایره در نظر بگیریم طوری می‌بایست کود داد که دایره‌ای به قطر ۶۰ سانتیمتر از محلول کودی بهره‌مند شود.

روش کاشت درخت گیلاس

درخت گیلاس از طریق کاشت بذر (که معمولا از بذر آلبالو تلخ برای کاشت استفاده میشود) از اواسط آبان تا اواسط دی ماه انجام میشود. گیاه بدست آمده با گیاه مادری خود تفاوت دارد. به همین دلیل روی گیاهان بدست آمده که به اصطلاح نرک گویند پیوند زده میشود. همچنین در مورد پایه‌های مورد استفاده برای درختان گیلاس باید بدانیم که با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین شرایط خاک از پایه‌های مختلف گیلاس می‌توان استفاده کرد. مثلا در خاک‌هایی که شنی و سبک هستند بهتر است که از پایه‌های بذری گیلاس استفاده کرد یعنی پیوندک‌ها بر روی پایه‌ای که از قبل و از کاشت و رویش بذر گیلاس معمولی رویش کرده است قرار گرفته و پیوند می‌خوردند. اما در خاک‌هایی که آهکی و خشک و همچنین شنی هستند پایه درخت آلبالو تلخه (یا آلبالوی محلب) که ارتفاع کوتاه تری نسبت به پایه‌های بذری گیلاس دارد استفاده می‌شود. در خاک‌هایی که مرطوب هستند و بافت سنگین و زهکش بدی دارند نیز می‌توان از درختان آلبالوی معمولی جهت پایه در باغات گیلاس استفاده کرد. از شیو‌های مختلفی برای پیوند زنی میتوان استفاده کرد که برخی از آنان را در زیر مشاهده می‌کنید. توجه کنید که در زمان کاشت درخت گیلاس پیوندی بهتر اس که مکان پیوند در حدود حداقل ۵ سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.
روش کاشت بذر
از بذر آلبالو تلخ برای کاشت استفاده کنید.
از اوایل آبان میتوان اقدام به کشت بذر کرد. گلدان حاوی بذر این گیاهان را در فضای باز نگهداری کنید تا سرمای زمستانی به جوانه زنی آن در بهار کمک کند. ۸-۶ هفته کافی است تا نیاز سرمایی دانه این گیاه برطرف شود. همچنین این نیاز سرمایی را به شکل مصنوعی در یخچال نیز می‌توان برطرف کرد. به نحوی که بذر‌ها را در میان شن یا پیت موس با کمی رطوبت داخل کیسه پلاستیک که چند منفذ ریز دارد قرار می‌دهیم در یخچال با دمای ۵-۱ درجه می‌گذاریم در طی این مدت شن یا پیت موس کمی رطوبت باید داشته باشد، اما این به معنی خیس بودن آن نیست. بعد از طی شدن این مدت نوبت کاشت بذر‌ها است که از مخلوط خاک برگ +شن می‌توان برای کاشت بذ‌ها استفاده کرد و عمق کاشت نیز حدود ۱٫۵ سانتیمتر است. گلدان حاوی بذر‌ها را در مکانی آفتابی قرار دهید و مراقب عدم خشک شدن سطح خاک باشید. در طی چند هفته می‌توان شاهد رشد و جوانه زنی بذر‌ها بود.
گرفتن قلمه راه دیگر تکثیر این گیاه است. از قلمه نیمه چوبی و چوبی گیاه می‌توان استفاده کرد. قلمه نیمه چوبی از ساقه‌هایی تهیه می‌شوند که سبز نیستند و کمی بالغ شده اند، اما اگر ان‌ها را بیش از اندازه خم کنیم می‌شکنند. از اواسط تابستان به بعد این قلمه‌ها را می‌توان تهیه کرد. قلمه‌های چوبی انتعطاف ندارند و با کمی خم کردند می‌شکنند و فصل زمستان یکی از مناسب‌ترین زمان‌ها برای تهیه این قلمه‌ها است. مهم  این است که قلمه‌ها را از ساقه‌های یکساله گیاه تهیه کنیم. ساقه‌های مسن‌تر ریشه دهی خوبی ندارند. قلمه‌ها را می‌توان به طول ۲۰-۱۵ و حداکثر ۲۵ سانتیمتر تهیه کرد و در مورد قلمه‌های نیمه چوبی برگ‌ها را از قسمت موجود در پایین قلمه باید حذف کرذد. همچنین ایجاد زخم در قسمت پایین قلمه نیز می‌تواند به ریشه زایی کمک کند بدین صورت که پوست قلمه را در قسمت پایین قلمه کمی از آن و با کمک یک چاقوی تیز جدا می‌کنیم. استفاده از پودر‌های ریشه زایی منجر به افزایش احتمال ریشه زایی قلمه‌ها می‌شود. قلمه‌ها را می‌توان در مخلوطی از پرلایت +پیت موس یا خاک برگ+شن یا پیت موس+شن کاشت و حداقل نیمی از ارتفاع قلمه‌ها در محیط کاشت قرار میگیرد. گلدان را در مکانی روشن، اما به دور از نور آفتاب قرار دهید. برای قلمه‌های نیمه چوبی دمای ۱۸-۱۵ درجه و برای قلمه‌های چوبی دمای ۲۵-۲۱ درجه مناسب است. نباید اجازه داد که سطح خاک خشک شود و افزایش رطوبت نسبی هوا با انجام عمل غبارپاشی و یا کشیدن پلاستیک بر روی قلمه‌ها بخصوص قلمه‌های نیمه چوبی به ریشه زایی کمک می‌کند.
روش‌های پیوند زدن گیلاس:
پیوند نیمانیم
پایه و پیوندک باید دارای یک قطر و ضخامت باشند. برشی مورب و ساده با یک زاویه یکسان روی هر یک ایجاد می‌شود. یعنی شیب برش بر روی سطح برش خورده پایه و پیوندک باید همانند هم باشد. نواحی برش خورده روی هم قرار میگرند و میزان پوشش آن‌ها نسبت به هم نباید کمتر و یا بیشتر باشد. توجه کنید که پیوند نیمانیم انواع مختلفی دارد که نوع ساده آن در اینجا نمایش داده شده است.
پیوند نیمانیم گیلاس
پیوند نیمانیم شکاف دار
یکی دیگر از انواع پیوندی است که می‌توان استفاده کرد. ابتدا پایه و پیوندک به شکل ساده همانند پینوند نیمانیم ساده تهیه می‌شوند و سپس شکافی نسبتا عمودی بر روی سطح برش خورده پایه و پیوندک ایجاد می‌کنیم. عمق شکاف‌های ایجاد شده باید یکسان باشد. پیوندک بر روی پایه قرار میگیرد و زبانه شکاف‌ها در هم فرو رفته و قرار میگیرند.
پیوند نیمانیم گیلاس ۲
پیوند زینی
نوع دیگری از پیوند‌هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد. برشی به شکل عدد هشت در انتهای پیوندک ایجاد می‌شود. برش دیگری که برعکس برش موجود در قسمت پایین پیوندک است در پایه ایجاد می‌شود. ارتفاع این برش‌ها تقریبا یکی است و سپس پیوندک در پایه جاسازی می‌شود. در پیوند زینی پایه و پیوندک می‌بایست هم قطر باشند. ضخامت کمتر و یا بیشتر هر کدام منجر به کاهش موفقیت در عمل پیوند می‌شود.
پیوند زینی درخت گیلاس
هرس درخت گیلاس:
در زمان کاشت یک نهال جوان گیلاس می‌توان حدود ۱۲۰-۷۵ سانتیمتر از ارتفاع آنرا (از محور اصلی درخت) باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد. این عمل موجب می‌شود که در آینده درختی داشته باشیم که محور مرکزی نداشته باشد و شاخه‌های اصلی در اطراف مرکز گیاه قرار گیرند که موجب نفوذ نور بیشتر به داخل تاج گیاه می‌شود. البته برخی پرورش دهندگان این عمل را مناسب مناطقی می‌دانند که به طور آفتاب در آنجا از شدت زیادی برخوردار نیست و مطرح می‌کنند که اگر شدت نور آفتاب در یک منطقه خوب باشد نیازی به انجام این کار نیست. به هر حال با قطع کردن محور اصلی، تعدادی از شاخه‌هایی که در اطراف قرار دارند و چهار چوب اصلی درخت را شکل می‌دهند حدود ۵-۳ عدد است که در اطراف درخت و در جهات مختلف قرار دارند. این عملیات را که شرح دادم در ابتدای کاشت نهال گیلاس انجام می‌شود و در سال‌های بعدی نیاز چندانی به انجام هرس نیست مگر قطع شاخه‌های شکسته و آسیب دیده و یا شاخه‌هایی که رشد آن‌ها مزاحم یکدیگر است. گیلاس‌های بالغ نسبت به سایر درختان میوه هسته دار نیاز به هرس کمی دارد، زیرا میوه آن بر روی شاخه‌های کوچک (اسپور) تشکیل می‌شود. به بیان دیگر انجام عمل هرس منجر به تولید شاخه‌هایی که میوه بر روی آن‌ها شکل می‌گیرد نمی‌شوند. در درختی که رشد مناسب دارد، شاخه‌ها سالانه حدود ۷-۲۵ سانتیمتر رشد می‌کنند بنابراین بعد از چند سال که از کاشت درختان گذشت و رشد سالانه شاخه‌های آن و در نتیجه میوه دهی آن کم شد و به منظور تحریک رشد و تولید شاخه‌های جدید می‌توان شاخه‌هایی را که در طی یک فصل رشد بسیار بلند شده اند سرزنی کرد، زیرا این شاخه‌ها که در درختان گیلاس شکل می‌گیرند مثمر نیستند و با انجام عمل سرزنی شکل گیری شاخه‌های کوچک (اسپور) که مثمر هستند بر روی آن‌ها تحریک می‌شود. عمل سرزنی این شاخه‌ها و به طور کل عملیات هرس درختان گیلاس در اواخر زمستان/ ابتدای بهار انجام می‌شود. همچنین در طی فصل رشد به شکل مرتب و منظم می‌بایست پاجوش‌هایی که از نزدیک تنه اصلی می‌روید را قطع کرد.
نحوه هرس درخت گیلاس
ارقام تجاری گیلاس:
در خاک‌های شنی لومی، پایه‌های بذری گیلاس برای احداث باغ گیلاس مناسب میباشند.
عمر درختان آلبالو از گیلاس کوتاه‌تر است و این درختان در حدود ۱۵-۲۰ سال عمر مفید دارند.
چند نکته:
درجه حرارت‌های بیش از حد در مرحله گل انگیزی موجب تشکیل میوه‌های دوقلوی چسبیده به هم در گیلاس میشود.
برای رشد بهتر گیلاس، مناطقی که دارای باران‌های زمستانه کافی و تابستان‌های خشک و خنک هستند مناسب میباشند.
محصول گیلاس زودتر از آلبالو و دیگر میوه‌های هسته دار می‌رسد.
گیلاس گوشت سفت، در مقابل ترکیدگی ناشی از باران، مقاوم‌تر از ارقام گوشت نرم میباشد. انتخاب مناطقی که دارای تابستان خشک میباشند، برای جلوگیری از ترکیدگی میوه اهمیت دارد.
درخت گیلاس همانند درختان میوه هسته دار، ریشه‌های سطحی تولید میکند و عمق خاک برای رشد مطلوب ۱ تا ۱/۵ متر است
فاصله کشت درختان گیلاس بر روی پایه‌های بذری گیلاس که رشد قوی دارند در حدود ۸-۷ متر و بر رو پایه‌های ضعیف ۵-۴ متر است

گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال‌غربی ایران و کوه‌های قفقاز است و بعد از سیب، مهم‌ترین میوه دانه‌دار دنیا به شمار می‌آید.

گونه‌های مختلف گلابی طعم‌های مختلفی از ترش تا شیرین دارند. این میوه حاوی Eویتامین E و C، کلسیم (Ca)، آهن (Fe) ، منیزیم (Mg) و روی است. چون گلابی میوه‌ای آبدار و حاوی ویتامین C است، در زیبایی پوست تأثیر زیادی دارد. یکی از خواص مهم گلابی، مُلَیّن بودن آن است؛ همچنین دانه‌های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می‌کنید، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مفید است. ضمن آن که گلابی میوه‌ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می‌شود. گلابی حاوی ریز‌مغذهایی چون فلوئور، سِلِنیوم، کروم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی‌های بدن بسیار مفید است.

خواص درمانی گلابی
میوه، برگ و پوست درخت گلابی را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد.
گلابی میوه‌‌ای عالی، گوارا و پرآب است که خاصیت لینت‌ (نرم کردن شکم) دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند، در روز ۱ تا ۲ گلابی بخورند و بلافاصله یک لیوان آب ولرم هم بنوشند تا تأثیر بیشتر و بهتری را مشاهده کنند.
دانه‌های بسیار ریز درون گلابی، از جنس سلولز است و در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک می‌کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع خواهد کرد.
پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد، از نظر ویتامین‌ها غنی‌تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است، لذا بهتر است گلابی را با پوست بخورید.
گلابی خون را تصفیه می کند.
گلابی برای افرادی که مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم هستند مفید است.
گلابی برای معالجه امراض سینه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.
گلابی برای افراد مبتلا به رعشه (لرزش) مفید است.
گلابی از پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می‌کند.
گلابی برای تقویت حافظه و تمرکز حواس مفید است.
گلابی ادرارآور است.
گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می‌شود.
گلابی برای بیماران دیابتی مفید است.
گلابی ترشح بزاق را افزایش می‌دهد، در نتیجه هضم غذا را آسان می‌کند. پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.
گلابی برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.
جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است، چون ادرارآور، ضدعفونی‌کننده و میکروب‌کش مثانه است. برای تهیه جوشانده برگ گلابی، ۱۰۰ گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان ۱ تا ۲ استکان بخورید.
دم کرده برگ گلابی دارویی برای بی‌خوابی است، اعصاب را آرام می‌کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.
پیشنهاد:
بهتر است گلابی کاملا رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت‌تر باشد.
بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می‌کند.
مضر و منع مصرف گیاه کاسنیمضرات و منع مصرف گیاه کاسنیمضر و منع مصرف گیاه کاسنی
اسراف در خوردن گلابی برای سرد مزاجان و اشخاصی که معده ضعیف دارند موجب نفخ معده می‌شود و این اشخاص باید آن را با مربای زنجبیل بخورند.
هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را به صورت کمپوت مصرف کنند.
انواع و ارقام نهال گلابی
شاه میوه ، دوچی یا دوشس ، درگزی ، بیروتی ، جنگلی ، کڕوزوو یا کروزو یا سیبیری بومی سردشت ، مام سارمە بومی سردشت ، سێو هەرمێ یا سیب گلابی بومی سردشت

انگورمویز ترکمن ۴

نهال :انگور ترکمن ۴
: انگوری است بیدانه ,میان رس وشکل حبه ها گرد متوسط کمی کشیده ورنگ آن سیاه میباشد این رقم ازانگورهای کمیاب بوده ومنبع بیشترین تولید کشمش این رقم, کشورترکمنستان است، وبرای تازه خوری وکشمش استفاده میشود کشمش این انگوردارای خواص خوب و در بازار بالا ترین قیمت را دارا میباشد ودر بازار کشمش ان را بانام مویز میشناسند این رقم اگر به صورت انبوه تولید شود از انگورهای مهم وصادراتی خواهد بود

سطح شهرستان سردشت بیش از ۱۰ رقم انگور وجود دارد که مهمترین آنها ارقام رشه(شانی)، طایفی و مام برایم است که عملکرد آن در هر هکتار به ۱۰ تن در دیم و ۵۰تن بە شیوەی داربستی و آبی می رسد،
انگور مام برایمە از ارقام میان رس بودە و در تازە خوری و تهیەی شیرە و مویز استفادە میشود،
مویز انگور مام برایمە بالاترین قیمت را در میان مویزهای دانە دار دیگر دارد کە قیمت هر کیلو از میوەی درجە یک این انگور از ۷۰تا۱۲۰هزارتومان بە فروش میرسد.
نهال و مویز انگور مام برایمە موجود در مجموعە محصولات باغەوانی زێڕین

 

خواص خوردن انار ، میوه ای که همه اش فایده است،

مصرف انار فوق العاده برای سلامتی موثر است و فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری ها دارد.

تمام خواص و فواید بی نظیر انار این میوه بهشتی

انارها پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن هستند. آنتی اکسیدان های مختلف در آن ها از قلب محافظت و از سرطان جلوگیری می کند .انار غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها هستند ، می توانند به تاخیر علائم پیری کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها با التهاب پوست و درمان آکنهو خال های تیره مبارزه می کنند.

هم چنین آن ها به طور طبیعی پوست را روشن می کنند ولی این تنها خاصیت دانه های قرمز رنگ انار نیست بلکه این میوه خواص بسیاری دارد که در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت.

خواص و فواید انار برای سلامت پوست و مو و درمان بیماری ها

افزایش سلامت پوست با انار

انارها غنی از ویتامین ث هستند که یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامتی پوست است. هم چنین آن ها پر از آنتی اکسیدان ها مثل پروانتوسیانیدین و فلاونوئید هستند که با به تاخیر انداختن علایم پیری ( مانند چین و چروک ) برای پوست عالی عمل می کنند.

می توانید ۲ قاشق سوپ خوری پودر پوست انار را با ۱ قاشقسوپ خوری عصاره لیمو و عسل ترکیب کنید به خوبی مخلوط تا خمیر نرمی را شکل دهید. این را به صورت و گردن بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. با آب ولرم بشویید. این کار می تواند لکه های تیره را پاک کند و رنگ دانه ها را درمان و حتی پوست را روشن کند هم چنین خاصیت ضد پیری دارد.

فواید فوق العاده و باورنکردنی انار

درمان مشکلات پوستی از خواص انار:

آنتی اکسیدان های موجود در دانه و پودر انار، با آسیب های پوستی و آکنه مبارزه می کند . ۲ قاشق سوپ خوری دانه انار له شده و ۱ قاشق سوپ خوری زرد چوبه می تواند شگفتی ساز باشد. فقط باید آن را روی موضع آسیب دیده بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

استفاده از روغن دانه انار به درمان اگزما و پسوریازیسمشهور است. مخلوط کردن برگ های انار له شده با آب و نوشیدن آن می تواند به تسکین این وضعیت کمک کند.

انار می تواند توانایی محافظت پوست در برابر خورشید را افزایش دهد و هم چنین می تواند در درمان ملاسما مفید باشد

فواید انار برای مو:

آنتی اکسیدان قوی در انار ، فولیکول های مو را تقویت می کنند و گردش خون را بهبود می بخشند. روغن دانه به عنوان یک درمان موثر برای مو های مجعد، خشک و نامرتب شناخته می شود.

انار چه فوایدی برای مو دارد؟

بهبود بهداشت مو از خواص انار:

خوردن دانه های انار می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند. از آنجا که دانه ها و به خصوص روغن دانه، حاوی اسید هستند جز تشکیل دهنده برای تقویت موبشمار می رود. هم چنین مشهور است که گردش خون را بهبود بخشیده و رشد مو را تحریک می کند.

انار برای جلوگیری از ریزش مو :

عصاره یا همان آب انار ، فولیکول های مو را تقویت می کند و مانع از ریزش مو می شود.

انار مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

آب انار برای بهبود قلب:

آب انار به حفظ سلامت قلب از طریق الاستیسیته شریانی و کاهش التهاب رگ کمک می کند. هم چنین بیماری را کاهش می دهد . این عصاره همچنین به کاهش خطر انسداد شریانی، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

حفظ سطح قند خون یکی از خواص انار:

با وجود فروکتوز، عصاره انار سطح قند خون را بالا نمی برد. تحقیقات نشان داد افراد مبتلا به دیابت که ۲ هفته آب انار می خورند، افزایش سطح قند خون را تجربه نکرده اند.

خواص اعجاب انگیز انار

حفظ سطح فشار خون از خواص انار:

عصاره انار ، ضایعات و تورم رگ های خونی را کاهش می دهد و فشار خون بالا را کاهش می دهد.انار به عنوانآسپرین طبیعی عمل می کند، خون را رقیق می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را بهبود می بخشد.

انار برای محافظت در برابر سرطان:

این آنتی اکسیدان ها در این عصاره رادیکال های آزاد را از بین می برد و مانع رشد سلول سرطانی می شود . گفته می شود که عصاره انار، القا کننده آپوپتوز است که در آن سلول های سرطانی خود را از بین می برند. این میوه در پیش گیری از سرطان پروستات و سینه بسیار مفید است.

محافظت در برابر سرطان با استفاده از انار

آرام کردن شکم با مصرف انار:

انار تولید آنزیم هایی که به هضم کمک می کنند را افزایش می دهد . یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان آب انار اضافه کنید تا سو هاضمه درمان شود.

بالا بردن سیستم ایمنی از خواص انار :

آنتی اکسیدان های موجود در این عصاره ، سلول های سفید خون را تحریک می کنند و کارایی خود را افزایش می دهند . این عصاره خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و به کاهش باکتری دهان که باعث کرم خوردگی و عفونت ها می شود کمک می کند.

 

انگورمویز ترکمن ۴

نهال:انگور ترکمن ۴
: انگوری است بیدانه ,میان رس وشکل حبه ها گرد متوسط کمی کشیده ورنگ آن سیاه میباشد این رقم ازانگورهای کمیاب بوده ومنبع بیشترین تولید کشمش این رقم, کشورترکمنستان است، وبرای تازه خوری وکشمش استفاده میشود کشمش این انگوردارای خواص خوب و در بازار بالا ترین قیمت را دارا میباشد ودر بازار کشمش ان را بانام مویز میشناسند این رقم اگر به صورت انبوه تولید شود از انگورهای مهم وصادراتی خواهد بود

خواص خوردن انار ، میوه ای که همه اش فایده است،
مصرف انار فوق العاده برای سلامتی موثر است و فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری ها دارد.
تمام خواص و فواید بی نظیر انار این میوه بهشتی
انارها پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن هستند. آنتی اکسیدان های مختلف در آن ها از قلب محافظت و از سرطان جلوگیری می کند .انار غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها هستند ، می توانند به تاخیر علائم پیری کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها با التهاب پوست و درمان آکنهو خال های تیره مبارزه می کنند.
هم چنین آن ها به طور طبیعی پوست را روشن می کنند ولی این تنها خاصیت دانه های قرمز رنگ انار نیست بلکه این میوه خواص بسیاری دارد که در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت.
خواص و فواید انار برای سلامت پوست و مو و درمان بیماری ها
افزایش سلامت پوست با انار
انارها غنی از ویتامین ث هستند که یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامتی پوست است. هم چنین آن ها پر از آنتی اکسیدان ها مثل پروانتوسیانیدین و فلاونوئید هستند که با به تاخیر انداختن علایم پیری ( مانند چین و چروک ) برای پوست عالی عمل می کنند.
می توانید ۲ قاشق سوپ خوری پودر پوست انار را با ۱ قاشقسوپ خوری عصاره لیمو و عسل ترکیب کنید به خوبی مخلوط تا خمیر نرمی را شکل دهید. این را به صورت و گردن بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. با آب ولرم بشویید. این کار می تواند لکه های تیره را پاک کند و رنگ دانه ها را درمان و حتی پوست را روشن کند هم چنین خاصیت ضد پیری دارد.
فواید فوق العاده و باورنکردنی انار
درمان مشکلات پوستی از خواص انار:
آنتی اکسیدان های موجود در دانه و پودر انار، با آسیب های پوستی و آکنه مبارزه می کند . ۲ قاشق سوپ خوری دانه انار له شده و ۱ قاشق سوپ خوری زرد چوبه می تواند شگفتی ساز باشد. فقط باید آن را روی موضع آسیب دیده بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.
استفاده از روغن دانه انار به درمان اگزما و پسوریازیسمشهور است. مخلوط کردن برگ های انار له شده با آب و نوشیدن آن می تواند به تسکین این وضعیت کمک کند.
انار می تواند توانایی محافظت پوست در برابر خورشید را افزایش دهد و هم چنین می تواند در درمان ملاسما مفید باشد
فواید انار برای مو:
آنتی اکسیدان قوی در انار ، فولیکول های مو را تقویت می کنند و گردش خون را بهبود می بخشند. روغن دانه به عنوان یک درمان موثر برای مو های مجعد، خشک و نامرتب شناخته می شود.
انار چه فوایدی برای مو دارد؟
بهبود بهداشت مو از خواص انار:
خوردن دانه های انار می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند. از آنجا که دانه ها و به خصوص روغن دانه، حاوی اسید هستند جز تشکیل دهنده برای تقویت موبشمار می رود. هم چنین مشهور است که گردش خون را بهبود بخشیده و رشد مو را تحریک می کند.
انار برای جلوگیری از ریزش مو :
عصاره یا همان آب انار ، فولیکول های مو را تقویت می کند و مانع از ریزش مو می شود.
انار مناسب برای جلوگیری از ریزش مو 
آب انار برای بهبود قلب:
آب انار به حفظ سلامت قلب از طریق الاستیسیته شریانی و کاهش التهاب رگ کمک می کند. هم چنین بیماری را کاهش می دهد . این عصاره همچنین به کاهش خطر انسداد شریانی، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.
حفظ سطح قند خون یکی از خواص انار:
با وجود فروکتوز، عصاره انار سطح قند خون را بالا نمی برد. تحقیقات نشان داد افراد مبتلا به دیابت که ۲ هفته آب انار می خورند، افزایش سطح قند خون را تجربه نکرده اند.
خواص اعجاب انگیز انار
حفظ سطح فشار خون از خواص انار:
عصاره انار ، ضایعات و تورم رگ های خونی را کاهش می دهد و فشار خون بالا را کاهش می دهد.انار به عنوانآسپرین طبیعی عمل می کند، خون را رقیق می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را بهبود می بخشد.
انار برای محافظت در برابر سرطان:
این آنتی اکسیدان ها در این عصاره رادیکال های آزاد را از بین می برد و مانع رشد سلول سرطانی می شود . گفته می شود که عصاره انار، القا کننده آپوپتوز است که در آن سلول های سرطانی خود را از بین می برند. این میوه در پیش گیری از سرطان پروستات و سینه بسیار مفید است.
محافظت در برابر سرطان با استفاده از انار 
آرام کردن شکم با مصرف انار:
انار تولید آنزیم هایی که به هضم کمک می کنند را افزایش می دهد . یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان آب انار اضافه کنید تا سو هاضمه درمان شود.
بالا بردن سیستم ایمنی از خواص انار :

آنتی اکسیدان های موجود در این عصاره ، سلول های سفید خون را تحریک می کنند و کارایی خود را افزایش می دهند . این عصاره خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و به کاهش باکتری دهان که باعث کرم خوردگی و عفونت ها می شود کمک می کند.

سطح شهرستان سردشت بیش از ۱۰ رقم انگور وجود دارد که مهمترین آنها ارقام رشه(شانی)، طایفی و مام برایم است که عملکرد آن در هر هکتار به ۱۰ تن در دیم و ۵۰تن بە شیوەی داربستی و آبی می رسد،
انگور مام برایمە از ارقام میان رس بودە و در تازە خوری و تهیەی شیرە و مویز استفادە میشود،
مویز انگور مام برایمە بالاترین قیمت را در میان مویزهای دانە دار دیگر دارد کە قیمت هر کیلو از میوەی درجە یک این انگور از ۷۰تا۱۲۰هزارتومان بە فروش میرسد.
نهال و مویز انگور مام برایمە موجود در مجموعە محصولات باغەوانی زێڕین

انواع میوه انجیر

پنج گونه مشترک از انجیر وجود دارد، هر نوع، طعم و شیرینی خاصی دارد و انواع این میوه شامل:
۱٫ انجیر سیاه
این انجیر پوستی سیاه و داخل صورتی رنگ است. آنها فوق العاده شیرین هستند. برای خوردن به عنوان یک دسر و یا مخلوط کردن در کیک یا دستور العمل کوکی برای افزایش طعم مناسب هستند.
۲٫ انجیر کادوتا- Kadotas
گوشت بنفش رنگ و پوستی سبز رنگ دارند. آنها در میان تمام گونه های انجیر کمترین شیرینی را دارند.
۳٫ کالیمیرنا – انجیر Calimyrna
در خارج سبز مایل به زرد است و داخل آن، کهربایی است. آنها در مقایسه با انواع دیگری از انجیر بزرگتر هستند و عطر و طعم منحصر به فرد و قوی دارند.
۴٫ انجیر ترکی قهوه ای
انجیر ترکی دارای پوست بنفش و گوشت قرمز است. عطر و طعم آنها ملایم و شیرین تر از انواع دیگر انجیرها است. آنها را در سالاد مصرف می کنند.
۵٫ آدریاتیک – انجیر Adriatic
دارای پوست سبز روشن هستند و در داخل آن صورتی است. آنها نیز به عنوان انجیر سفید نامیده می شوند زیرا بسیار سبک هستند. آنها بسیار شیرین هستند و می توانند به عنوان یک دسر ساده میوه مصرف شود.
انواع و اقسام انجیر و خواص درمانی اش
مزایای تغذیه ای انجیر:
انجیرها، منبع غنی از مواد مغذی ضروری مختلف هستند ؛آنها غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشند. انجیر خشک شده در مواد معدنی و ویتامین بسیار متمرکز است. انجیر منبع غنی از قندهای طبیعی و فیبر محلول هستند.
مزایای بهداشتی انجیرها :
۱٫ بهبود سلامت گوارش با مصرف انجیر:
انجیر ها یبوست را کاهش می دهند و سلامت کلی هضم را بهبود می بخشند. هر روز صبح انجیر مصرف کنید تا با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید.
۲٫ خواص انجیر برای بهبود سلامت قلب:
انجیرها سطوح تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهند و به بهبود سلامت قلب کمک می کنند همچنین حاوی فنل ها و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.
قلبی سالم با مصرف انجیر و خواص فوق العاده اش
۳٫ کلسترول پایین با خوردن انجیر:
انجیر ها حاوی پکتین، فیبر محلول هستند که سطح کلسترول را کاهش میدهند. فیبر موجود در انجیر کلسترول بیش از حد در سیستم گوارش شما را از بین می برد و آن را به روده منتقل می کند.
۴٫ خواص انجیر برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ:
مصرف منظم انجیر می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر در انجیر به سرعت به حذف زباله ها در بدن کمک می کند که برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است.
۵٫ درمان کم خونی با مصرف انجیر:
کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطوح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار داشته باشید، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا میزان آهن در بدن شما افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کنید.
۶٫ انجیر با میزان قند پایین در بیماران دیابتی:
نه تنها میوه، بلکه برگ نیز برای سلامت شما مفید است. برگهای انحیر دارای ویژگی های شگفت انگیز هستند که به تنظیم میزان قند خون شما کمک می کند.
۷٫جلوگیری از سرطان پستان با انجیر:
انجیرها از جمله میوه هایی هستند که دارای بیشترین مقدار فیبر می باشند. و مشخص شد که زنانی که در طول نوجوانی و جوانی انجیر مصرف کرده اند،در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

هُلو یا در فارسی افغانستان شفتالو[۱] میوهآبدار درخت هلو (نام علمی: Prunus Persica) و دارای هستهٔ سخت، گوشت زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی است . بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هسته‌جدا و هسته‌چسبتقسیم می‌شود. نوعی دیگر از خانواده هلو است، که در ایران شفتالو به میوه دیگری غیر از هلو گفته می‌شود که از هلو شیرین تر است، به بزرگی هلو نیست، هسته اش همیشه چسبیده‌است و پوست آن از هلو کرک کمتری دارد، رنگش کمی متفاوت تر از هلو است، و برگه آن مرغوب تر از هلو می‌باشد) یکی دیگر از میوه‌هایی که تا حد زیادی با هلو ارتباط دارد شلیل است. ارتباط شلیلها با هلو تا حدی است که در واقع گاهی اوقات محصولات هلو حاوی تعداد کمی شلیل است و برعکس. شلیل در واقع نوعی هلو با ژن مغلوب است که میوه‌های بدون کرک تولید می‌کند. گزارش آمار جهانی نشان دهنده این امر است که هلو پرطرفدارترین میوه در کل جهان از نظر طعم و مزه است. درخت هلو سه نوع شاخه ساده، مرکب و کاذب تولید می‌کند. شاخه‌های ساده فقط جوانه رویشی تولید می‌کنند. شاخه مرکب، جوانه رویش و زایشی و شاخه کاذب در طول شاخه جوانه زایش و در نوکم جوانه رویشی تولید می‌کند که در هنگام هرس نوک شاخه کاذب حذف می‌شود. جوانه گل هلو ساده است و در جانب شاخه‌های یک ساله تشکیل می‌شود)یکی دیگر از نامهای هلو انجیری، هلو کتابی است .

محتویات

۱خواص

۲انواع

۳انواع هلو

۴نگهداری

۴.۱کنه ها

۴.۲آفات

۵نگارخانه

۶منابع

خواص[ویرایش]

هلو مثل تمام میوه‌ها خواص ادرارآور و ملین دارد. گوشت هلو دارای سلولوزهای نرم است و کاملاً هضم می‌شود. هلو میوه‌ای نسبتاً کم ترشی است. مواد قندی و نشاسته‌ای آن به آسانی هضم می‌شود و معده به راحتی هضم آن را تحمل می‌کند.

هلو سرشار از انواع ویتامین هاست، به خصوص ویتامین‌های ب۱، ب۲ و آ.

انواع[ویرایش]

هلو داری انواع مختلف با گونه‌ها و طعم‌های متفاوت است. از انواع مختلف این میوه می‌توان به بلخی، کاردی، زعفرانی (که دارای دو نوع هسته جدا و هسته چسب موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد)، هلو انجیری، هلو هلندری (که شباهت فریبنده‌ای به زرد آلو دارد) نام برد. از استان‌های تولیدکننده عمده هلو می‌توان به استان چهار محال و بختیاری و به صورت عمده شهر گردشگری و زیبای سامان و استان البرز و شهر کرج اشاره کرد. هلوی بلخی، که بسیار بزرگ و شیرین است، از تولیدش بسیار کاسته شده‌است، زیرا بلافاصله بعد از تماس لک می‌شود و چهرهٔ بدی به خود می‌گیرد

شلیل
Nectarineآرایه‌شناسیفرمانرو:گیاهان(طبقه‌بندی‌نشده):گیاهان گلدار(طبقه‌بندی‌نشده):دولپه‌ای‌های نو(طبقه‌بندی‌نشده):رزیدهاراسته:گل‌سرخ‌سانانتیره:گل‌سرخیانسرده:پرونوسزیرسرده:AmygdalusSpecies:P. persicaنام علمیPrunus persica

شلیل نوعی میوه از خانواده هلو است. گونه‌ای از هلو با ژن مغلوب است که میوه‌های بدون کرک تولید می‌کند و به همین علت هلوی بدون کرک نیز نامیده می‌شود و طعمی مطبوع و شیرین تر از هلو دارد. درفرهنگ دهخدا شلیل به معنای میوهٔ خوشبو و گوارا و آبدار شبیه به شفتالو اشاره شده و در فرهنگ معین آمده: رنگش سفید یا سرخ یا سرخ و سفید است. خواجه عمید لوبکی(از جهانگیری):[۱]

زمین بین که از رنگ معشوق عاشقگهی سیب بیرون دهد گه شلیل

شلیل میوه بومی آسیا است. اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی‌ترین میوه‌ها بوده و ظاهراً ۲۰۰۰ سال قبل در چین رشد می‌نمود و از طریق جاده ابریشم به ایران، یونان و رم باستان راه پیدا کرد و بهترین نوع آن در ایران کشت می‌شود

این میوه از قرن شانزدهم و هفدهم به انگلستان رفت و توسط اسپانیایی‌ها به آمریکا برده شده و اکنون به مقدار زیاد درکالیفرنیا کشت می‌شود. بیش از ۱۰۰ گونه از این میوه در جهان وجود دارد.

محتویات

۱انواع شلیل

۲خواص

۳ارزش غذایی

۴منابع

۵پیوند به بیرون

انواع شلیل[ویرایش]

تا اواخر دهه ۴۰ شمسی شلیل‌ها سبز کمرنگ و دارای اندازه‌ای کوچک و گوشتی سفید بودند.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظر اندازه، شکل، طعم، بافت و رنگ متفاوت هستند. گونه‌های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیباتر و عمر طولانی‌تر هسته، در حال ارتقا می‌باشند. بسیاری از گونه‌های جدید که امروزه مشاهده می‌شوند شاید در ۵ یا ۱۰ سال آینده دیده نشوند.

گونه‌ای از شلیل به نام شفترنگ[۲][۳][۴] یا به گویش عامه شبرنگمی‌باشد که رنگ قرمز آن روشنتر است و درخت آن سریع رشد می‌کند و گونه‌ای بسیار پر بازده است. گوشت میوه زرد و هسته به میوه متصل است.

انواع دیگر شلیل به نام‌های: شلیل سفید، شلیل شمس، شلیل مغان، رد گلد و… است که بعضاً دیررس می‌باشند.[۵]

انواع هلو و شلیل در باغات استانهای تهران، البرز، همدان، کردستان و خراسان شمالی تولید می‌شود که در این میان استان البرز مقام اول را دارد

 

 

 

 

خرید اینترنتی نهال میوه , فروش نهال میوه های کمیاب , قیمت نهال میوه گلدانی , مرکز خرید نهال میوه , خرید درخت میوه چند ساله , خرید نهال از جهاد کشاورزی , کانال فروش نهال , نهال میوه های کمیاب سردسیری ,