Address & Contact

Our Address

یزد ، کیلومتر 60 یزد کرمان

کاروانسرای زین الدین 

به کاروانسرای زین الدین یزد خوش آمدید…

از درب چوبی و اصلی کاروانسرا وارد هشتی می شویم، درب‌های چوبی در دوسمت وجود دارد که ورود به سالنی بزرگ مزین به پرده های ترمه را نوید می دهد.
سکوهای آجری و گلی که در گذشته مسافران میان راه بر روی آن استراحت می کردند، امروز مزین به پرده‌ های ترمه، فرش دست بافت و گلیم و رخت خوابی پهن بر روی زمین و پشتی‌‌هایی دور تا دور شده ، تا آرامشی را برای گردشگران و مسافران کویر به ارمغان بیاورد.

اتاق‌هایی که روزی شاه نشین عمارت بوده امروز سالن غذاخوری زیبایی است. در حال حاضر ظرفیت این اقامتگاه یکصد نفر می باشد.

علی رغم اینکه که دارای تجهیزات و امکانات به روز است اما ساختمان کاملا اصیل است و انتقال تاسیسات و تکنولوژی نوین در این ساختمان به هیچ وجه به چشم نمی آید.

اتاق ها، دکوراسیون، تجهیزات و… هتل یک طرف، تماشای آسمان آبی در روز و آسمان پرستاره کویر درشب از حیاط کاروانسرا طرف دیگر.

این منظره برای مسافر شهرنشینی که آسمان شهرش را دود فراگرفته؛ بسیار لذت بخش و دوست داشتنی است.

پیشینه ساخت کاروانسرای زین الدین

شاه عباس صفوی ۹۹۹ کاروانسرا در ایران بنا نهاد و زین الدین یکی از آنها به شمار می رود. در روایات تاریخی آمده که کاروانسرای زین الدین به مناسبت دیدار شاه عباس با زین الدین گنجعلی خان، حاکم کرمان در قرن ۱۰ قمری ساخته شد.

ساخت این بنا به سلطان محمد سلطان یزدی، معمار و طراح مجموعه زیبا و بی نظیر گنجعلی خان کرمان ، سپرده شد. نکته جالب توجه و متمایز کننده کاروانسرای زین الدین از دیگر کاروانسراها، پلان دایره ای آن است. مسلمانان در ساخت بناهای خود از اعداد مقدس استفاده می کنند که در اینجا نیز مشاهده می شود مانند ۵ برج و ۱۲ صفه این کاروانسرا.

کاروانسرای زین الدین از شاهکارهای معماری دوره صفویه و تنها بنای مدور ایرانی در مسیر جاده ابریشم (در بخش مرکزی مهریز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر یزد) واقع شده است.

این کاروانسرا در قرن ۱۰ قمری محلی برای استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده و امروز با حفظ همان اصالت و محیط تاریخی خود ، به هتلی برای گردشگران شهر یزد بدل شده است.

کلیه خدمات اقامتی و پذیرایی بین المللی
رزرواسیون:۰۹۱۲۴۵۰۰۱۲۴ خانم آتوسا نبی پور
به مدیریت:آقای کامران امامی

 

 

 

 

کاروانسرا در یزد , کاروانسرای زین الدین یزد , شماره تماس کاروانسرای زین الدین , شماره تماس کاروانسرای زین الدین یزد , هزینه اقامت در کاروانسرای زین الدین , پلان کاروانسرای زین الدین یزد ,