Address & Contact

Our Address

کرمانشاه ، کیهان شهر، مسکن مهر رازی ، گلستان یک ، یاس 5

فرش بافی و گلیم در کرمانشاه

✳️مهمترین نکات چله کشی در بافت فرش

?یکی از مهم ترین نکات در عمل چله کشی ، توجه به این نکته است که باید کاملاً در وسط دار و به صورتی که دو طرف متقارن باشند انجام شود تا سنگینی چله ها به یک سمت منتقل نشود.

?کشش نخ های تار در تمام عرض دار باید به صورت یکنواخت و مساوی باشد برای این منظور پیشنهاد میدهیم چله کشی را در یک زمان مشخص و پی در پی انجام دهید تا بین آن وقفه نیفتد.

?از آنجاییکه فاصله بین تارها معمولاً به اندازه قطر چله مصرفی میباشد ، دقت کنید تا در هر یک سانتی متر بین ۴ تا ۵ تار به طور معمول کشیده شود.
عمل چله کشی نباید با کشش زیاد انجام شود بلکه برای کیفیت بهتر باید چله کشی با کششی متوسط و متناسب صورت گیرد ، به همین علت بهتر است اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید آن را به یک متخصص بسپارید.

?نکته مهم دیگر در چله کشی دقت در بررسی زوج بودن تعداد تارهای کشیده شده می باشد ، در صورت صحیح انجام دادن این عمل ، اگر نخ چله را در ابتدا از زیر زهوار پایین عبور داده باشید در انتها باید نخ چله را از روی زهوار پایین عبور دهید تا چله ها به صورت زوج یا جفت باشند.

?گلیم‌ بافی

?گلیم‌ به‌طور کلی یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون پُرز یا خواب گره خورده است که یکی از زیر شاخه‌های هنر نساجی و بافندگی سنتی می‌باشد و نام آن در زبان‌های مختلف با انواع گوناگون آورده شده است. علی‌رغم این که تا چند دهه‌ی اخیر گلیم، بافته‌ی عشایری تلقی می‌شد اما امروزه شاهد گرایشی که مردم به دلیل جنبه‌های تزئینی آن به سمت گلیم دارند، هستیم لذا امروزه انواع گلیم در سرتاسر دنیا طرفداران خود را دارد

?انواع گلیم

?گلیم، نوعی فرش یا زیراندازی است که با درگیری تار و پود و با بهره‌گیری از نخ پشمی، پنبه‌ای، ابریشمی یا کنفی بافته می‌شود و به عنوان کفپوش یا تزئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلیم‌های ایرانی را می‌توان در سه گروه تقسیم‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

❇️گلیم ساده یا دورو یا تخت (Flat Kilim)
❇️گلیم یک رو یا سوماک (Sumak Kilim)
❇️گلیم‌های خاص یا گلیم‌های یک رو ولی غیر سوماک

??????????????

✳️اساس انجام یک بافت خوب

اول : دار قالي سالم و بدون عيب

دوم : انجام چله كشي صحيح و يكدست مي باشد .

?بنابراين ، چنانچه كيفيت موارد فوق ، براي شما قابل قبول ( يا دلچسب ) نبود ، تا زمان حل مشكل ، بهيچ عنوان بافت را شروع نكنيد .
براي بافندگان تازه كار و كم تجربه ، چله كشي كاري سخت و دشوار است همچنين ، با توجه به حساسيت فوق العاده چله كشي در حاصل كار ، بهتر است كار چله كشي را به افراد خبره و با تجربه واگذار كنيد .

۲- پود نازك :
?پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله كشي صحيح ، مهمترين عامل موفقيت در انجام يك بافت خوب ، اين است كه بافنده در كشيدن پود نازك ، به اندازه كافي ، مهارت داشته باشد . بنابراين – لطفا تا قبل از حصول اطمينان ، و تمرين كافي ، در اين مورد بهيچ وجه ، بافت را شروع نكنيد زيرا :
كيفيت بافت هر فرش بيشتر از هر چيز مربوط به كيفيت كشيدن پود نازك آن است

۳- كنترل دقيق ارتفاع فرش :
?بطور مرتب ( معمولا هر بيست رج يكبار ) ارتفاع بافت را متناسب با رجشمار محاسبه كرده كافي است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظيم كنيد و از مشكلات و عيوب زيادي كه در اثر عدم كنترل ابعاد ممكن است بوجود آيد جلوگيري نمائيد .

✳️با اين حال توجه كنيد كه :

?اگر بافت شما پايين زدگي داشت : ( اشكال كار شما يكي از موارد زير است )

?دفه را بيش از حد و خيلي محكم مي كوبيد .
? چله ها را بيش از حد استاندارد ( بوسيله پيچهاي سردار ) سفت كرده ايد .
? تراكم چله ها ، كم است ( چله ها بازتر از حد استاندارد كشيده شده است . عرض كارتان بيش از اندازه خواسته شده مي باشد .)
?پود کلفت وپود نازك را به صورت مرتب در هر رج ، استفاده نمي كنيد .

✳️اگر بافت شما بالا زدگي داشت : ( اشكال كار شما يكي از موارد زير است )

? دفه را آرام و كمتر از حد استاندارد مي كوبيد .
? چله ها شل است ( مي توانيد بصورت يكنواخت ، آنرا از طريق پيچهاي سردار سفت نماييد).
?تراكم چله ها زياد است ( عرض كار كمتر از اندازه خواسته شده مي باشد .)
? پود نازك را خيلي سفت و خشك مي كشيد .( در اين صورت هر چقدر هم دفه بزنيد رج بعدي پايين تر نخواهد رفت .)

✳️دلايل بوجود آمدن اشكال ( ناهمواري يا سر كجي )
?اين مشكل ، دو دليل عمده دارد كه هر دو مربوط به انجام ناصحيح چله كشي است .

✳️يكنواخت نبودن كشش چله ها در عرض كار :
?در قسمتهايي كه چله ها سفت تر است ، رجها در اثر دفه زدن ، به سادگي پايين مي روند ولي در قسمتهايي كه چله ها شل است ، هر چقدر هم دفه بزنيد رجها پايين نمي روند ، بنابراين در امتداد رج ، پستي و بلندي ايجاد مي شود .

✳️عدم تراکم یکنواخت تارهای چله در عرض کار :
?در قسمتهائی که تعداد چله بیشتری ریخته شده ، طبیعتا ارتفاع فرش بدلیل فشردگی و تراکم بیشتر ، بالا می زند و بالعکس

??????????????

?آشنایی با ابزار و وسایل گلیم بافی :

?دار:

❇️مهمترین وسیله و ابزار کار گلیم بافان دار است .دار یا همان چهارچوبی که گلیم روی آن بافته می شود دو نوع است.
1-دار عمودی یا ایستاده
2- دار افقی یا خوابیده

❇️از دار افقی خوابیده بیشتر در مناطق عشایری کشورمان استفاده می شود ،عشایر به دلیل کوچ نشین بودن و حرکت مداومی که دارند دارهای افقی که به راحتی قابل حمل است استفاده می نمایند .ولی بافندگان روستایی و شهری یعنی آنان که یکجا نشین بوده و دارای زندگی ثابت و غیر متحرک هستند معمولاً از دارهای عمودی استفاده می کنند.با این حال در بسیاری از مناطق روستایی کشور دارهای افقی رایج می باشد.در برخی از مناطق عشایری از جمله آذربایجان شرقی از دار عمودی بهره می گیرند.

?دفتین یا دفه:

❇️برای استتحکام بخشیدن به درگیری الیاف تار و پود گلیم معمولاً از وسیله ای به نام دفتین استفاده به عمل می آید و بافنده پس از گذراندن هر پود افقی از لابه لای تارهای عمودی با کمک آن ضرباتی بر قسمت بافته شده می اورد تا درگیری تار و پود و عمل بافت صورت گیرد.جنس دفتین های مصرفی معمولاً آهن است و از تعداد هفت تا ده تیغه آهنی نازک به عرض دو و طول بیست سانتیمتر تشکیل می شود

به مدیریت : خانم غلامی

 

 

 

کارگاه فرش و گلیم نگین در کرمانشاه , فرش , گلیم , فرش بافی در کرمانشاه , گلیم بافی در کرمانشاه , قیمت فرش , قیمت گلیم , کارگاه فرش در کرمانشاه  , انواع گلیم , انواع فرش ,