Address & Contact

Our Address

مازندران ، چالوس ، بلوار مطهری ، جنب پل سردار صادقی

کلینیک تخصصی و گیربکس اتوماتیک پولادی 

? مکانیکی تخصصی و جلوبندی انواع خودروهای ایرانی ، کره ای چینی و ژاپنی 

? تنظیم موتور با دستگاه دیاگ شستشوی انژکتور

? سیستم تعلیق یا فنربندی (به انگلیسی: Suspension) قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده تشکیل شده‌است.

? سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود.

? انواع سیستم تعلیق

? سیستم تعلیق وابسته یا یکپارچه
? سیستم تعلیق مستقل
? به‌طورکلی سیستم‌های تعلیق به‌صورت‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

? طبقه‌بندی ازنظر استقلال:

۱- تعلیق‌های مستقل
۲- تعلیق‌های صُلب و وابسته
۳- تعلیق‌های نیمه‌مستقل

گیربکس اتوماتیک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه خودروسازی شاهد این هستیم که خودروهای با گیربکس اتوماتیک چه پیشرفت گسترده و زیادی به نسبت سال‌های قبل داشته‌اند.

این پیشرفت تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی در گیربکس‌های اتوماتیک باعث محبوبیت افراد مخصوصاً بانوان از این نوع گیربکس‌ها شده است.

عملکرد کلی گیربکس‌های اتوماتیک:

رانندگی با گیربکس اتوماتیک بسیار راحت‌تر از گیربکس دستی است، مخصوصاً زمانی که شما مدام در ترافیک‌های زیاد در مسیر رفت‌وآمد هستید. این راحتی به این شکل است که دیگر شما مثل گیربکس دستی مدام در حال گرفتن کلاچ نیستید و فقط متناسب با گازی که به خودرو می‌دهید به‌صورت هوشمند گیربکس دنده‌های خودرو را تعویض می‌کند. خود گیربکس‌های اتوماتیک هم به چهار دسته عمومی و رایج تقسیم می‌شوند که شامل:

گیربکس‌های نیمه‌خودکار (AMT)، گیربکس TipTronic، گیربکس DCT (دو کلاچه) و گیربکس CVT است.

گیربکس‌های نیمه‌خودکار (AMT):
AMT مخفف شده عبارت Automated Manual Transmission به معنای سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده است.

این نوع از گیربکس‌ها درواقع راحتی استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک را به‌ویژه در ترافیک‌های شهری برای راننده به ارمغان می‌آورند درحالی‌که پیچیدگی و هزینه بالای گیربکس‌های اتوماتیک را ندارند.

درواقع این نوع از سیستم‌های انتقال قدرت همان گیربکس‌های دستی هستند که عمل کلاچ‌گیری و تعویض دنده در آن‌ها به‌وسیله یک مجموعه الکترونیکی و مکانیکی صورت می‌پذیرد.

AMT ها از اجزای اصلی شامل واحد انتخاب حالت دنده، واحد کنترل‌کننده الکترونیکی ECU، دریچه گاز برقی (مبدل دریچه گاز برقی)، عملگرهای برقی تعویض دنده و کلاچ گیری تشکیل‌شده‌اند.

در این نوع از سیستم‌های انتقال قدرت راننده می‌تواند با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت مخصوص به تعویض دستی، شخصاً اقدام به تعویض دنده‌ها کند و همچنین می‌تواند با قرار دادن در حالت اتوماتیک این کار را به مجموعه الکترونیکی و مکانیکی تعبیه‌شده بسپارد.

گیربکس اتوماتیک TipTronic
تیپ ترونیک یکی از چندین گیربکس‌های توسعه‌یافته توسط پورشه و مورداستفاده در مدل‌های مختلف این کمپانی و همچنین خودروهای گروه فولکس‌واگن و زیرمجموعه آن همچون آئودی، اشکودا، سئات و یا حتی در مدل‌های بالاتر برگرفته از این نوع گیربکس در خودروهای بوگاتی و لامبورگینی است که به‌طور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته با اساس کار اتوماتیک و دستی تولید می‌شود.

این نوع جعبه‌دنده همچنین به‌طور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به‌صورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده می‌کند.

گیربکس اتوماتیک DCT (دو کلاچه):
گیربکس DCT توسط مهندس فرانسوی، ادولف گکرس، قبل از جنگ جهانی دوم ابداع شد ولی هیچ‌گاه از نمونه کامل آن در خودرویی استفاده نشد. اولین نمونه‌ی کامل گیربکس دو کلاچه در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ توسط هری وبستر، مهندس بریتانیایی در شرکت اتوموتیو پروداکتس Automotive Products() روی مدل‌هایی چون نسل اول فورد فیستا، فورد رنجر و پژو ۲۰۵ سوار شد.

گیربکس دوکلاچه یک سیستم مابین دستی و اتوماتیک است. ساختمان این گیربکس‌ها بسیار شبیه به جعبه‌دنده‌های دستی و پیچیدگی اتوماتیک را ندارد.

این تعویض دنده در کسری از ثانیه و به نرمی صورت می‌گیرد. این مزیت بزرگ در مسابقات و رالی‌ها بسیار می‌تواند تعیین‌کننده باشد. این نوع سیستم انتقال قدرت سبک است و در حال حاضر با تعداد دنده‌های بالادست و پنجه نرم می‌کند. به‌واسطه تعویض دنده کنترل‌شده خودکار توسط رایانه، تقریباً خرابی گیربکس نزدیک به صفر است. متأسفانه از عیب‌های بزرگ برای این سیستم انتقال قدرت، قیمت تمام‌شده آن است.

گیربکس اتوماتیک CVT:
این جعبه‌دنده که نام خود را از مخفف Continuously Variable Transmission گرفته است به معنای سیستم انتقال قدرت متغیر است. در حقیقت در گیربکس‌های CVT دیگر خبری از چرخ‌دنده نیست و همه‌چیز بر عهده ۲ پولی و یک تسمه فولادی یا لاستیکی سپرده‌شده است لذا با این ترکیب ضریب دنده‌های بین‌هایت به وجود آمده است که به‌شدت روی میزان مصرف سوخت و راندمان خودرو تأثیر مثبتی دارد. به عبارتی بجای استفاده از چرخ‌دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند

گیربکس‌های CVT امروز به‌شدت در حال فراگیر شدن هستند به صورتی که انواع سدان های شهری و حتی نیمه اسپرت تا کراس اوورهای بلندقامت توسط خودروسازان مطرح جهان به این نوع از گیربکس‌های مجهز می‌شوند.

گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ‌دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به ‌قدرت متغیر است سود می‌برد. ازنظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.

مدیریت:آقای پولادی

 

 

 

مکانیکی ماشین های خارجی , صفر تا صد مکانیک خودرو , آموزش برق خودرو بنز , مکانیک درجه 2 , آموزش خودرو , آموزش تعمیرات مکانیکی خودرو , اصول مکانیک خودرو , دوره گیربکس اتوماتیک فنی حرفه ای ,