کلینیک گیاه پزشکی مهرگان پالایش تولید کننده و طراح سیستم های ROدستگاه NF تولید مصابق با استانداردهای بهداشت دراصفهان

 

?ساخت استخر و اجرای طرح های آبیاری موضعی (Localized Irrigation) آب مورد نیاز گیاه از طریق شبکه لوله‌ها در سطح مزرعه توزیع و توسط وسایل خروجی مانند قطره چکان، بابلر، اسپری و … به صورت قطرات مجزا ، پیوسته ، جریان باریک یا اسپری ریز مستقیما در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.
?کلینیک گیاه پزشکی مهرگان پالایش تولید کننده و طراح سیستم های RO دستگاه UF (الترافیلتراسیون) دستگاه UF ، دستگاه NF ( نانو… آب شیرین کن کشاورزی/ اقتصادی بودن دستگاه تصفیه آب صنعتی مصرف کم انرژی نصبت به روش های تقطیری عدم عبور باکتری و ویروس از ممبران امکان… تولید مصابق با استانداردهای بهداشت

????????????

✅پاتولوژی و درمان انواع گیاهان آپارتمانی زراعی و باغی
✅فروش انواع سموم، بذر و کود
✅طراحی فضای سبز باغات
✅طراحی فضای سبز منازل
✅ترمیم و بازسازی ساختمان خاک برای رویش بهتر گل ها و درختان
پاتولوژی و تشخیص انواع بیماری های گیاهی و باغی و زراعی
✅علف کش اختصاصی گوجه فرنگی ذرت
✅ارائه انواع نهال همراه با کاشت در محل
✅سم پاشی باغات و منازل با کادر مجرب

?وظایف کلینیک گیاهپزشکی مهرگان

?بازدید و بررسی وضعیت آفات و بیماری های گیاهی و تشخیص آثار کمبود مواد غذایی و ارائه نظرات کارشناسی برای اجرای روش های صحیح کنترل آن ها
?انجام آزمایش های لازم برای تشخیص آفات و بیماری ها در صورت نیاز
?بازدید از مزارع، باغات و ارائه مشاوره، توصیه و نظارت بر روش های مناسب برای کنترل و مهار عوامل خسارت زای گیاهی
?بازدید و نظارت بر گلخانه ها 
?صدور نسخه های گیاه پزشکی 
?ارائه روش های پیشگیری برای کاهش خسارت آفات و بیماری ها
?جداسازی نماتدها از خاک و آب با استفاده از سانتریفیوژ و الک
?آگاه نمودن کشاورزان از خطرات مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی بر سلامت انسان و اثرات نامطلوب زیست محیطی
?مشاوره در زمینه کاربرد بهینه کودها و سموم شیمیایی
?مشاوره و ارائه گواهی تولید محصول سالم (GAP) 

?کار گیاه پزشک چیست؟

✳️در سال های گذشته در ایران گیاه پزشک به معنای پزشکی که با گیاهان دارویی به درمان بیماری های انسان می پردازد، مطرح بوده که با آنچه امروزه مورد نظر است تفاوت اساسی دارد. لذا گیاه پزشک را نباید یک داروشناس یا متخصص درمان انسان ها به شمار آورد. در واقع کار گیاه پزشک شناخت و تشخیص علمی و دقیق عوامل زیان آور و مؤثر بر رشد و نمو گیاهان می باشد. هدف اساسی گیاه پزشک، کاهش میزان خسارت کمی و کیفی عوامل خسارت زای کشاورزی (آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز) و تأمین بهداشت تولیدات گیاهی است.
✳️به عنوان مثال یک مهندس کشاورزی که دارای تخصص گیاه پزشکی است با آفاتی که‌ در مزرعه‌ها، انبارها و سیلوها  به‌ بخش‌های‌ مختلف‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند مقابله می کند. این آفات و صدمات شامل حمله حشرات‌، جوندگان‌ و علف‌های‌ هرز یا بیماری‌های‌ گیاهی‌ مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به گیاهان می باشد. متخصص گیاه پزشکی مسئولیت عملیات‌ سمپاشی‌ را در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداری‌ از گیاه‌ و ضد عفونی‌ انبارها بر عهده دارد.
✳️یک گیاه‌ پزشک در ایران‌ باید از یک‌ سو با گونه‌های‌ گیاهی‌ و جانوری‌ طبیعی‌ ایران‌ آشنا باشد و از سوی‌ دیگر با موجودات‌ زنده‌ (آفات‌، بیماری‌ها و علف‌های‌ هرز قرنطینه‌ای‌) که‌ دائم‌ از مبادی‌ ورودی‌ رسمی‌ یا از مرزهای‌ کشور به‌ صورت‌ غیرقانونی‌ وارد می‌شوند، آشنا بوده‌ و با آنها مبارزه‌ کند. در واقع‌ مهندس‌ گیاه‌پزشکی‌ کاری‌ دشوار، پیچیده‌ و پر مسؤولیت‌ را بر عهده‌ دارد و باید از بیوشیمی‌، بیولوژی‌ و آمار، اطلاعات‌ وسیع‌ و گسترده‌ای‌ داشته‌ باشد. همچنین متخصص‌ گیاه‌پزشکی‌ نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌ دارد چون‌ باید اسامی‌ لاتین‌ حشرات‌ و قارچ‌ها و رده‌ آنها را به‌ خاطر بسپارد و باید به‌ کشاورزی‌ و بخصوص‌ حشره‌شناسی‌ علاقه‌مند باشد زیرا بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت او صرف بررسی و دفع آفات‌ گیاهی‌ می‌شود.

? وظایف گیاه پزشک

?تشخیص و شناسایی آفات وعوامل بیماری زای گیاهان زراعی، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده های گیاهی
?استفاده از روش ها و مواد مناسب برای دفع آفات و رفع بیماری ها
?نگهداری و معالجه گیاهان اعم‌ از گیاهان‌ زراعی‌، زینتی‌ و درختان‌ میوه‌
?سمپاشی‌ در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداری‌ از گیاه‌
?برخی از وظایف و مسئولیت های دیگر یک گیاه پزشک عبارتند از:
? مسئله یابی گیاه پزشکی و علوم وابسته از طریق مراجعه و بازدید از مزارع، باغ ها، انبار و سیلوهای کشور
?تحقیق و پژوهش در زمینه زیست شناسی و فیزیولوژی عوامل زیان‌آور محصولات کشاورزی (زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی) در سطوح آزمایشگاهی، استانی، منطقه ای و ملی
?اجرای پژوهش های بنیادین گیاه پزشکی کشور با تأکید بر بهره‌گیری از روشهای نوین (بیوتکنولوژی) و همچنین آن دسته از پژوهش هایی که مؤسسات تک محصولی (مانند مؤسسه تحقیقات پنبه، مؤسسه تحقیقات پسته، مؤسسه تحقیقات خرما و…) و همچنین مؤسسه تحقیقات دیم در زمینه آنها فعالیتی ندارند
?جمع آوری، شناسایی و رده بندی جامعه جانوران و رُستنی های ایران و بررسی تنوع زیستی آنها
?تحقیق در زمینه شناسایی، زیست شناسی، کارایی و تکثیر عوامل مفید جهت مبارزه بیولوژیکی علیه آفات و نگهداری منابع ژنتیکی آنها
?تحقیق در زمینه شناخت، فرمولاسیون، تأثیر و باقیمانده سموم کشاورزی و تکنیک های گوناگون سم پاشی و آزمایش سموم جدید
? تحقیق در زمینه شناخت، زیست شناسی، بوم شناسی و عصاره گیری از گیاهان برای استفاده در زمینه کنترل عوامل زیان آویکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآوردههای گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل میکند. با توجه به دانش و فنآوری روز، لازم است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوههای سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.

?موارد مهم قبل از خرید گیاه آپارتمانی

?قبل از اینکه به گل فروشی بروید، بسیار مهم است که فضای محیط را بررسی کنید. مکان دقیق برای قرار دادن گیاهان را انتخاب کنید و ویژگی‌های آن و نام و شکل ظاهری و مقدار نیاز به مراقبت از گیاه را بدانید. این‌ها مواردی است که باید درنظر داشته باشید :
1 – شرایط مکان
?چه نوری به آن می‌تابد؟ مستقیم، فیلتر شده یا حتی سایه؟ این مکان در راستای کدام جهت جغرافیایی است؟ مثلا، مکان‌هایی که در راستای غرب هستند، در بعدازظهر بسیار گرم می‌شوند و آفتاب به آنها کاملا مستقیم می‌تابد؛ در حالی که در جهت شمال، تقریبا سایه است. شرق در روز آفتابی و در بعدازظهر سایه است، اما مکان‌های جنوبی تقریبا در تمام طول روز به طور یکسانی نور دریافت می‌کنند. اگر نور خانه شما کم است از بین گیاهان آپارتمانی سایه دوست انتخاب خود را انجام دهید.
2 – فضا
 چقدر فضا در اطراف گیاه برای رشد وجود دارد؟
?برای مثال اگر فضای زیادی در نظر دارید، باید تعداد بیشتری گیاه کوچک بخرید، یا یک گیاهی بخرید که رشد می‌کند و اندازه بزرگی پیدا می‌کند به فضای شما جلوه زیبا می دهد.
3 – خاک
?اگر تصمیم به نگهداری گلدان در خانه را ندارید و تصمیم به کاشتن آن در باغچه را گرفته اید اینکه چه نوع حاکی در باغچه دارید مهم است.
در روش انتخاب گیاه مهم است که چه نوع خاکی دارید؟
سه نوع خاک اصلی داریم : خاک رسی، خاک گلدانی و خاک شنی.
?بررسی کنید که خاک شما کدام نوع است. معمولا هر گیاهی به نوع خاصی از این خاک‌ها نیاز دارد. پس گیاه مناسب آن خاک را تهیه کنید
2 – ناگهانی خرید نکنید
?ممکن است در یک نگاه عاشق گیاهی زیبا و یا یک گل خوش رنگ شوید و بدون در نظر گرفتن مکان و شرایط محیطی و آب و هوایی، آن را بخرید. در این صورت فقط شانس زنده ماندن این گیاه را کم می‌کنید!
?متاسفانه بعضی از فروشگاه‌های بزرگ، گیاهانی را برای فروش عرضه می‌کنند که اصلا برای شرایط آب و هوایی آن منطقه مناسب نیستند.مثلا گیاه بابا آدم بسیار زیباست اما برای نگهداری در تهران خیلی مناسب نیست و هوای با رطوبت بالا می خواهد.
?پس بهتر است در چنین شرایطی قبل از خرید، نام آن گیاه را بپرسید، کمی درباره آن در اینترنت تحقیق کنید و اگر مناسب شما بود آن را تهیه کنید. یا با فردی به خرید بروید که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد.

3 – روش نگهداری گیاه را بخوانید
?بعضی از گیاهان با یک کاغذ راهنما عرضه می‌شوند. کاغذی که شبیه به یک دفترچه اطلاعات است. اطلاعاتی مثل نام گیاه، میزان رشد، زمان گلدهی، مکان مناسب و چگونگی آبیاری. البته اغلب اوقات این اطلاعات کامل نیستند، در این صورت فقط نام گیاه کافی است! فورا اسم آن آن گیاه را در این صفحه معرفیو روش نگهداری 140 نوع گیاهان آپارتمانی پیدا کنید و نیازمندیهای گیاه را مطالعه نمایید.
4 – نشانه‌های گیاه ناسالم را بشناسید.
?متاسفانه گاهی اوقات گیاهان ناسالم هم برای فروش در فروشگاه‌ها وجود دارند. ما اینجا چند نشانه اصلی برای تشخیص یک گیاه ناسالم را بیان می‌کنیم تا مطمئن شوید دفعه بعد با یک گیاه در حال نابودی به خانه نمی‌روید!
برگ زرد : این می‌تواند نشانه ای برای کمبود مواد مغذی، آبیاری بیش از حد یا هر دو باشد.
فشرده بودن ریشه : وقتی گیاه برای مدت طولانی در یک گلدان رشد می‌کند، ریشه دیگر فضایی برای رشد آزادانه ندارد و شروع به رشد دایره ای و مارپیچ مانند می‌کند. در این حالت جذب آب و مواد مغذی برای ریشه بسیار سخت خواهد بود. یک نشانه از ریشه‌ی محصور شده، بیرون زدن آن از زیر گلدان و از درون حفره هاست. بهتر است هنگام خرید، از فروشنده بخواهید تا به آرامی گیاه را از گلدان خارج کند، بعد ریشه را با دقت نگاه کنید. اگر یک لایه ضخیم از انشعابات ریشه در زیر گیاه بود، و یا دیواره گیاه با ریشه پوشیده شده بود، یعنی این ریشه بیش از حد رشد کرده و گیاه رشد خوبی در آینده نخواهد داشت.
آفات یا بیماری‌ : بعضی اوقات گیاهانی که در فروشگاه‌ها وجود دارند، آفات و حشرات موذی را در خود مخفی می‌کنند. اگر در تشخیص آن‌ها دقت نکنید، ممکن است با آوردن آن گیاه بیمار به خانه، سایر گیاهان خود را هم آلوده کنید. برگ‌های گیاه را نگاه کنید، اگر لک و یا نقطه غیرمعمول دیدید، احتمالا آن گیاه آلوده است. نقاط مختلف گیاه را چک کنید، چون حشرات موذی معمولا در زیر برگ و یا ساقه پنهان می‌شوند.
پژمرده بودن برگ‌ها : این مورد به طور قطعی نشان دهنده این است که آب کافی به گیاه نرسیده. اگر چنین گیاهی را انتخاب می‌کنید، قبل از هراقدامی آن را به خوبی آبیاری کنید. گاهی تمام خواسته یک گیاه از ما، یک آبیاری خوب و منظم است.

5 – به جای گل باز، غنچه را انتخاب کنید.
?معمولا گیاهانی که گل‌های آن‌ها باز شده و خودنمایی می‌کنند، بیشتر از هر گیاه دیگری توجه خریداران را به خود جلب کرده و انتخاب نهایی آن‌ها می‌شوند! اما این بار دست نگه دارید، از گل‌هایی که کاملا باز شده و رشد کرده اند بگذرید و غنچه‌ها را انتخاب کنید.
?تصور کنید که یک گیاه میخک زیبا با تعداد زیادی گل خوش رنگ روی آن را خریده اید. احتمالا گلدان آن را عوض می‌کنید، آن را مجددا می‌کارید و انتظار دارید که مدت زیادی از آن گل‌های رنگارنگ لذت ببرید. اما نتیجه اینطور نخواهد بود. گیاه شما، دوران طلایی گلدهی خود را در فروشگاه سپری کرده و زمان زیادی هم از شکفته شدن گل‌های آن گذشته. در این صورت مدت زمانی که می‌توانید از تماشای آن گل‌ها لذت ببرید محدود و کوتاه است.
?علاوه بر این، کاشت مجدد و تغییر دادن گلدان گیاه، کار مهمی است که باعث وارد شدن استرس و شوک به گیاه می‌شود. در این حالت احتمال رشد غنچه‌ بسیار بیشتر از ادامه رشد یک گل باز است، حتی ممکن است گل‌های باز شده‌ی گیاه، پژمرده شده و بریزند. اما اگر میخکی را انتخاب می‌کردید که هنوز غنچه بود و باز نشده بود، دوران گلدهی و باز شدن آن غنچه ها در خانه اتفاق می‌افتاد و مدت زمان بیشتری شاهد گل‌های آن بودید.

6 – از خرید گیاهان کوچک نترسید.
?احتمالا وقتی به خرید گیاهان می‌روید، به دنبال گیاهی هستید که بزرگ‌تر و پر برگ‌تر است. اما ممکن است با این خرید، فقط پول خود را دور بریزید. یک درختچه کوتاه، جوان‌تر و تازه‌تر از یک درختچه بلندی است که کاملا رشد کرده است. پس بهتر میتوانید آن درختچه کوتاه را نگهداری کنید و قطعا کاشت مجدد و نگهداری آن در منزل بسیار راحت‌تر خواهد بود.
?علاوه بر این، گیاه‌های کوچک سریعتر از گیاهان بزرگ رشد می‌کنند، به نگهداری کمتری نیاز دارند و در نتیجه لازم نیست هزینه زیادی برای مراقبت از آنها بپردازید.
?البته گاهی اوقات گیاهان بزرگ انتخاب بهتری هستند ما در روش انتخبا گیاه ایده آل ترین روش را پیشنهاد داده ایم. برای مثال اگر به دنبال گیاهی هستید که رشد کمتری داشته باشد و تقریبا در همان اندازه‌ای که او را خریداری کرده اید بماند، گیاه بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
7 – تاجایی که ممکن است، گیاهان محلی را خریداری کنید.
?بیشترین شانس بقای یک گیاه، زمانی است که در محلی شبیه به محل رشد اولیه زندگی کند و تغییر آب و هوایی نداشته باشد. گیاهانی که از یک شرایط محیطی کاملا متفاوتی آورده می‌شوند، شانس زیادی برای زنده ماندن در محیط جدید ندارند.
مثلا گیاهی که در شمال کشوردر مازندران رشد کرده است، از آب و هوایی مرطوب شمال لذت می‌برد. انتقال این گیاه به محیطی گرم و خشک، یا سرد و کوهستانی مانند تهران، باعث اذیت شدن گیاه شده و اگر گیاه نتواند دوام بیاورد، باعث از بین رفتن او می‌شود. تنها در صورتی زنده می‌ماند که پس از تحمل سختی‌های زیاد، بتواند به آن آب و هوا عادت کند.به همین علت است که در گُل سِتان گیاهان خود را از گلخانه های تهران تهیه می کنیم تا با شرایط آب و هوایی تهران سازگار باشند.
پس قبل از خرید گیاه، از یک متخصص گیاهان سوال کنید که این گیاه از کجا آمده.
8 – برای گیاه، ضمانتنامه بگیرید.
?آیا فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید ضمانتنامه ای همراه گیاه عرضه می‌کند؟ بعضی از فروشندگان گل و گیاه (معمولا آنهایی که تخصصی‌تر این کار را انجام می‌دهند)، گیاهان خود را تضمین می‌کنند، که برای مثال اگر چند ماه پس از کاشت مجدد از بین رفتند، مبلغ را به شما بازگردانند یا آن را با گیاه جدیدی جایگزین کنند.
البته همانطور که گفتیم، تعداد کمی از فروشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند، چون ضمنانت کردن گیاهان کار راحتی نیست. ممکن است مشکل تنها از آبیاری یا نحوه نگهداری مشتری باشد و اصلا ایراد از گیاه نباشد.
اگر گیاهی را انتخاب کردید که رشد سختی دارد، گران قیمت است یا نگهداری از آن دشوار است، سعی کنید از جایی خرید کنید که ضمانتنامه ای برای آن گیاه به شما بدهد. یا انتخاب خود را عوض کنید! گیاهی را بخرید که رشد آسانی دارد و مطمئن هستید که به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. مانند سانسوریا
9 – با متخصص امور گیاهان مشورت کنید.
?اگر روش انتخاب گیاهان را نمی دانید و یا در مورد گیاه خاصی سوالی دارید، یا نمیدانید که چه گیاهی برای شما مناسب است، از یک متخصص در این زمینه سوال کنید و بخواهید که شما را راهنمایی کند. اینگونه افراد، علم و تجربه کافی در مورد گیاهان را دارند و می‌توانند نکات مهمی را به شما بگویند. در این حالت، از خرید گیاهان نامناسب خودداری می‌کنید، خرید خوبی انجام می‌دهید و در نتیجه پول بیشتری را پس انداز می‌کنید!
?توجه داشته باشید که هر فردی که در گلفروشی کار می‌کند، نمی‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. گاهی اوقات آنها فقط فروشنده هستند و اطلاعات خاصی در مورد گیاهان ندارند. پس، از مشورت گرفتن در مورد گیاهان با افراد متخصص خجالت نکشید و این موضوع را جدی بگیرید
10 – روش انتخاب گیاه گلفروشی معتبر
?مکان‌های مختلفی برای تهیه گیاهان وجود دارد، آن‌ها را بررسی کنید و برای خرید به مناسب‌ترین گزینه مراجعه کنید.

مهندس پیمان قاسم زاده عقیانی کارشناس ژنتیک شماره نظام مهندسی ۱۱۸۱۸

کارشناس ارشد ژنتیک گیاهی
شماره نظام مهندسی ۱۱۸۱۸ کارشناس ارشد ژنتیک گیاهی  
 

 

 

????????????

????????????