آموزش تهیه سمنو

آموزش تهیه سمنو

ابتدا گندم خوب و مرغوب را تهیه کرده و بعد از پاک کردن (جدا کردن جو سنگ و چوب و گندمهای نیمه ) آن را تمیز شسته بطوری که کلیه گل و خاک از آن پاک شود.
سپس درون ظرفی داخل آب به مدت ۲تا ۳ روز خیس کرده و بعد از اینکه کاملا خیس خورد و گندم پف کرد و درشت شد آب آن را تخلیه کرده و گندمها را درون پارچه و یا ظرفی که هوا و آب بتواند از آن عبور کند به مدت ۲ تا ۳ روز ریخته و مرتب به آن آب میدهیم که خشک نشوند.
بعد از این مدت گندمها دارای تارهای نازک و سفید رنگی شده و به هم میچسبند. آنگاه آنها را در ظرف های بیشتری تقسیم کرده (ظرفهایی مثل صافی، سینی ، تخته ، پارچه و غیره ) بطوری که آب و هوا به خوبی از آن عبور کند.
روی گندمها را با پارچه نخی نازک پوشانده و طی سه روز مرتب به آنها آب داده میشود. ضمنا جای گندم نباید در معرض باد و سرما باشد.
بعد از گذشت این مدت گندمها از زیر دارای ریشه و از بالا دارای جوانه شده اند. به گفته شیرازیها اصطلاحا”بلوری” میشوند.
سپس گندمها را باید چرخ کرد و تفاله آن را درون آب ریخته و آن را مخلوط کرده تا عصاره و شیره گندم جذب آب شود. سپس آن را صاف میکنیم و در دیگی که میخواهیم سمنو را بپزیم میریزیم .
اکنون آرد را اضافه میکنیم تا یک مایع خمیری شکل درست شود که نه شل باشد و نه سفت.

مواد لازم :

گندم ۱کیلو گرم
آرد سفید گندم ۵کیلوگرم
آب به مقدار لازم
آجیل به اندازه ونوع دلخواه

برای پخت سمنو نیاز به شیره جوانه گندم و آرد می باشد.

طرز تهیه سمنوی خانگی

و زیر دیگ را روشن میکنیم و شروع به هم زدن میکنیم تا سمنو سفت شود و به رنگ تقریبا قهوه ای در آید که رنگ و میزان سفتی آن بستگی به سلیقه دارد.
در اواخر پخت سمنو گردو و بادام را اضافه میکنیم. که هم میتواند با پوست ریخته شود و هم به صورت مغز در هر صورت باید کاملا تمیز و شسته باشد.
از زمانی که سمنو رنگ آمد برای امتحان مقداری از سمنو را در ظرفی کشیده و رنگ و غلظتش را بررسی میکنیم تا زمانی که به رنگ دلخواه برسد و بعد مغز را اضافه میکنیم و میگذاریم یکی دو جوش بخورد.
سپس زیر دیگ را خاموش کرده و حدودا برای سه تا چهار ساعت میگذاریم دم بکشد و از داغی بیفتد و سپس در ظرف میکشیم.
اگر مقدار گندم در حدود ۵۰ کیلوگرم باشد مقدار آرد لازم بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو میباشد. که مقدار ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو سمنو می دهد و زمان لازم برای پخت این مقدار ۱۴ تا ۱۶ ساعت روی آتش مستقیم میباشد.

و نکته بسیار بسیار مهم این است که در طی این مدت باید مرتبا هم بخورد بطوریکه با یک لحظه غفلت سریعا و حتما میسوزد پس نیاز به نیروی کار زیاد و ورزیده دارد.