آیا سیر واقعاً به پیشگیری از بروز سرطان کمک می‌کند؟

آیا سیر واقعاً به پیشگیری از بروز سرطان کمک می‌کند؟

آیا سیر واقعاً به پیشگیری از بروز سرطان کمک می‌کند؟

به نظر می‌رسد سیر عامل ضد سرطانی جدیدی باشد چون، چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف منظم سیر می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مفید باشد. مطابق اعلام سازمان سلامت جهانی مصرف روزانه یک حبه سیر تازه برای بدن انسان به طریق مختلف مفید است. سیر علاوه بر آنکه طعم خاصی به غذا می‌دهد، گفته می‌شود برای پیشگیری از بروز سرطان نیز مفید است.
مطابق تحقیق اخیر انجام شده در چین مصرف سیر خام برای کمک به کاهش خطر سرطان ریه مؤثر است. فواید سیر تنها محدود به افراد غیر سیگاری نیست بلکه برای افراد سیگاری نیز مفید است. مطالعه موردی انجام شده در جمعیت چین نه تنها ارتباط کاهش خطر ابتلا به سرطان با سیر را نشان می‌دهد بلکه همچنین پتانسیل خاص سیر برای پیشگیری از بروز سرطان ریه را مشخص می‌کند. در تحقیق گفته شده محققان دو گروه از مردم را بین سال‌های 2003 و 2010 بررسی کردند. گروه اول شامل 1424 نفر مبتلا به سرطان ریه بود درحالیکه گروه دوم متشکل از 4543 نفر افراد سالم بود. از هر فرد درباره رژیم غذایی معمولی و مقدار مصرف تنباکو سؤال شد. محققان مشتاق بودند تا درباره مصرف سیر و عادت‌های سیگار کشیدن آن‌ها اطلاعات به دست آورند. داده‌های جمع آوری شده برای یافتن ارتباطی بین سرطان ریه و مصرف سیر خام بررسی شدند. محققان دریافتند افراد غیر سیگاری که سیر مصرف می‌کردند 44 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند. از طرف دیگر، افراد سیگاری 30 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را به خاطر مصرف سیر خام نشان دادند. بنابراین، به نظر می‌رسد سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه حتی در افراد سیگاری مفید است. در تحقیقات انجام شده در مؤسسه ملی سرطان مشاهده شد که مصرف مقدار زیاد سیر خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بیش از نصف کاهش می‌دهد. مصرف روزانه بیش از 10 گرم سبزیجات و گیاهانی مانند سیر، پیاز و تره فرنگی با کاهش 50 درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات و روده بزرگ مرتبط است.
مطالعه مقیاس بزرگ دیگری که در چین انجام شد نشان داد افرادی که سیر و سلنیوم مصرف می‌کنند 52 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان معده و 32 درصد در مقابل هر نوع سرطان دیگر کمتر آسیب‌پذیر هستند. محققان دانشگاه کارولینا دریافتند افرادی که به طور منظم سیر خام یا پخته مصرف می‌کنند تقریباً 65 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نشان می‌دهند. این تحقیق رابطه بین سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان را بیشتر قوت بخشید.

چه چیزی سیر را تبدیل به ماده‌ای ضد سرطانی کرده است؟

این باور وجود دارد که ترکیبات گوگردی موجود در سیر مسئول خاصیت ضد سرطانی آن هستند. به طور خاص، سیر حاوی آلیل سولفید است که گفته می‌شود این مواد مسئول پیشگیری از فعالیت سرطانی در بدن هستند. آن‌ها به دفع مواد سرطانی و حتی افزایش مرگ سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد این ترکیبات حاوی گوگرد سرعت پیشرفت سرطان‌های خاص مانند سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان معده را کاهش می‌دهند.
جای شکی نیست که تعداد زیادی از مطالعات نشان می‌دهند مصرف منظم سیر به حفاظت از بدن در مقابل سرطان کمک می‌کند. ولی، در همه این تحقیقات افراد مورد مطالعه از گروه‌های جمعیتی خاصی انتخاب شده بود‌ه‌اند. یافته‌های چنین مطالعاتی ممکن است تحت تأثیر عوامل ناشناخته دیگر باشند و از اینرو، نتایج باید از طریق آزمایشات بالینی تأیید شوند. شواهد آزمایشات بالینی مطمئن‌ترین هستند چون، از روش‌های علمی استفاده می‌کنند که روزنه‌ها را تا حد امکان برای آنالیز ماده مورد آزمایش حذف می‌کنند.
اگرچه تحقیقات ابتدایی امیدوارکننده هستند ولی، به تحقیقات بالینی بیشتری برای ارزیابی تأثیرگذاری سیر در پیشگیری از بروز سرطان نیاز است. پس، گنجاندن مقدار متوسطی از سیر در غذا توصیه می‌شود. سیر فواید زیادی برای بدن دارد. توصیه می‌شود سعی کنید از سیر خام استفاده کنید. سیر برخی از فواید دارویی خود را با پخته شدن از دست می‌دهد.
منبع:راسخون