آیا چگونگی پیشگیری از آلزایمر را می‌دانید؟

آیا چگونگی پیشگیری از آلزایمر را می‌دانید؟

آیا چگونگی پیشگیری از آلزایمر را می‌دانید؟

آیا آرزو می‌کنید که می‌توانستید داستانهایی را بخاطر آورده تا برای نوه‌هایتان تعریف کنید؟ اگر پاسختان بله است، در این صورت لازم است که از راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر (AD) که یک اختلال عصبی بوده که باعث از دست دادن حافظه و کم شدن فرایند شناختی می‌شود، اطلاع کسب کنید. این مقاله اطلاعات جامعی را در خصوص پیشگیری از این بیماری فراهم ساخته است.
بیماری آلزایمر نوعی بیماری نورودژنراتیو یا تخریب سلول‌های عصبی مغزی است که در چند سال گذشته شیوع بسیار بالایی داشته است. بر اساس مجموعه مطالعات صورت گرفته در سال 2006، تقریباً 6ر26 میلیون نفر در سرتاسر جهان از آلزایمر رنج می‌بردند. محققین پیش بینی می‌کنند که تا سال 2050، از هر 85 نفر، یک نفر دچار این بیماری خواهد شد. تعداد بیمارانی که دچار مسائل مربوط به حافظه می‌باشند نیز افزایش یافته است. از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت متداول‌ترین علامت در مراحل اولیه‌ی این بیماری است. با پیشرفت بیماری، نشانه‌های آن می‌تواند، نوسانات خلقی، تند خویی، پرخاشگری، داشتن مشکل زبانی، از دست دادن حافظه بلند مدت، و غیره را شامل شود. به طور متوسط، امید به زندگی یا طول عمر بعد از تشخیص آن در حدود هفت سال است. افراد بسیار کمی پس از تشخیص بیماری، بیش از چهارده سال عمر می‌کنند، اما تعداد آنها کمتر از سه درصد می‌باشد.

اقدامات پیشگیرانه

در حال حاضر هیچ مدرک قطعی به منظور تأیید هرگونه اقدام خاص مؤثر در پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. با این حال، برخی مطالعات اپیدمیولوژیکی یا همه‌گیر شناسی، به ارتباط میان احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر در بین مردم با عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش و فعالیت‌های فکری اشاره کرده‌اند.

دارو

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، برای یک دوره زمانی طولانی با کاهش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر در ارتباط است. مشخص شده است که این داروها، التهاب ناشی از پلاکهای آمیلوئیدی را کاهش می‌دهند.

تمرین بدنی

شروع و حفظ یک برنامه ورزشی منظم و سیستماتیک بسیار مفید است. ورزش کردن دارای فوائد فراوانی مانند بهبود توانایی قلب جهت پمپاژ خون، افزایش میزان جریان خون به مغز، کاهش وزن بدن، کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول است.

رژیم غذایی سالم

راه دیگر پیشگیری از این نوع زوال عقل، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم می‌باشد. دانش مربوط به تأثیر رژیم غذایی در این اختلال هنوز کاملاً محدود است. همچنین، تاکنون به تأیید نرسیده است که آیا برخی از ترکیبات غذایی می‌توانند این بیماری را بوجود آورده و یا از ابتلاء به آن جلوگیری کنند یا خیر. متخصصان تغذیه نوعی رژیم غذایی را معرفی کرده‌اند که حاوی برخی از مفیدترین محصولات است. این رژیم خوراکی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای نامیده می‌شود و شامل میوه و سبزیجات تیره مانند بادمجان، فلفل قرمز، اسفناج، کلم بروکلی، انگور سیاه، میوه‌های جنگلی، و گیلاس است. این میوه و سبزیجات حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدانهایی است که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند. شناخته شده است که این آنتی اکسیدان‌ها از زوال سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کنند. مواد غذایی غنی از فلاونوئیدها، مانند کاکائو و چای ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

تمرینات شناختی

حوزه‌ی مهم دیگری وجود دارد که در آن می‌توان در مقابل آلزایمر به مبارزه پرداخت. انجام تمرینات شناختی، حافظه را بهبود بخشیده و در نتیجه عملکرد عصبی کارآمدتر می‌شود. در این تمرین، افراد در فعالیت‌های فکری، مانند بازی شطرنج، بازی‌های استراتژیک، به خاطر سپردن اشعار، حل مسئله، آهنگسازی، یادگیری موسیقی، یادگیری یک زبان جدید، و غیره شرکت می‌کنند. تمام این کارهها، از جمله روش‌های ساده و مؤثر جهت بهبود مهارت‌های ذهنی و «بیدار» و «هوشیار» نگاه داشتن سلولهای عصبی به شمار می‌روند.
از آنجا که به نظر می‌رسد آلزایمر در اواخر عمر ظاهر می‌شود، پیشگیری از آن بایستی از سنین نسبتاً جوانی شروع شده تا بدین ترتیب این اختلال دور نگاه داشته شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون