استراتژی هایی برای موفقیت

استراتژی هایی برای موفقیت

استراتژی هایی برای موفقیت

نکات کلیدی برای دستیابی به موفقیت

موفقیت برای افراد مختلف معناهای متفاوتی دارد، آنقدر متفاوت که حتی ممکن است برای یک نفر به معنی یک گام بازگشتن به عقب باشد بنابراین موفقیت یک مقوله شخصی است.
یک شخص در زندگی مسیرهای مختلفی را انتخاب می‌کند و می‌خواهد در آنها به موفقیت برسد ولی هریک از این مسیرها برای منتهی شدن به موفقیت به استراتژی‌هایی نیازدارد که در انواع موفقیت‌ها‌ ـ شغلی، تحصیلی، خانوادگی و اقتصادی ـ مشترک است. در ادامه مطلب مروری داریم به این استراتژی‌های مهم و حیاتی.

کاشتن بذر موفقیت

یکی از اصول اساسی زندگی را می‌توان در کار کشاورزان و باغبانان و نیز در این گفته پیدا کرد: «هر کس درود آنچه که کشت». اصل این است که موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. پیش‌نیاز موفقیت، ثابت‌قدم بودن و تلاش کردن است همان‌گونه که کشاورزان هر روز از کاشته‌هایشان نگهداری می‌کنند تا اینکه وقت برداشت برسد. آنها سودشان را از تلاش‌هایشان برداشت می‌کنند. تلاش مداوم و بدون وقفه، شما را در هر زمینه‌ای به موفقیت‌های گوناگونی می‌رساند؛ موفقیت کوتاه‌مدت، بلندمدت، زود گذر و همیشگی

آینده‌نگری و موفقیت

اینکه معمولا هیچ راه میانبری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد و فقط متعهد بودن و تلاش روزافزون ما را به سر منزل مقصود می‌رساند، یک حقیقت تلخ است. عامل اصلی دیگر، دانش کافی است و اینکه خیلی سریع بتوانید دانش و اطلاعات موردنیازتان را به دست آورید. بدیهی است که هر چقدر سخت‌تر تلاش کنید، راهتان کوتاه‌تر خواهد شد. میانبرها اغلب اوقات به یأس و ناامیدی ختم می‌شوند. زمانی که خوش‌شانسی در رسیدن به موفقیت تاثیر می‌گذارد، میانبرها هیچ تاثیری بر موفقیت ندارند. به هر حال می‌توانید شانستان را با پشتکار، سختکوشی و به کار بردن آموخته‌هایتان امتحان کنید.

بازبینی مسیر و موفقیت

وقتی می‌خواهید به مکانی تازه بروید، چه می‌کنید؟ حتما نقشه‌ای از مسیر می‌کشید و آن را بررسی می‌کنید، چه در ذهن و چه بر کاغذ. برای رسیدن به موفقیت هم باید نقشه راه را در ذهن یا بر کاغذ بکشید و بازبینی کنید. در راه رسیدن به موفقیت برنامه داشته باشید، طبق آن عمل و تلاش‌هایتان را مرور کنید. کارهایتان را بر اساس برنامه انجام بدهید. بازبینی کارهایی که انجام داده‌اید و بررسی موفقیت‌های کوچکی که به دست آورده‌اید، به شما کمک می‌کند متوجه شوید چه کارهایی را درست انجام می‌دهید و چه کارهایی را اشتباه. در این سفر خواهید توانست نقشه‌ها و برنامه‌های موثری برای ادامه راهتان تهیه کنید. هر چقدر بهتر بتوانید بر اساس پیشامدها برنامه‌هایتان را جفت‌وجور کنید یا آنها را تغییر دهید زودتر و سریع‌تر به هدفتان خواهد رسید.

از استرستان سود ببرید

واقعیت این است که حتی نفس کشیدن انسان با استرس گره خورده است؛ چه بخواهیم چه نخواهیم. استرس یک بخش از طبیعت انسان و برای او لازم است و اگر بخواهید موفق باشید، باید با استرستان کنار بیایید.
اما چگونه؟
1 کنار آمدن با استرس: باید بدانید چگونه با استرس روزانه‌تان کنار بیایید.
2 استرس منفی را به مثبت تبدیل کنید: باید یاد بگیرید چگونه انرژی منفی استرستان را به انرژی مثبت تبدیل کنید و از آن بهره ببرید. استرس می‌تواند دوستتان باشد نه دشمن شما. اگر یاد بگیرید چگونه می‌توانید استرستان را به یک عامل انگیزه‌بخش تبدیل کنید، وقتی دچار استرس شدید، می‌توانید آن را به عاملی موثر در انجام کاری مثبت و حرکتی سودبخش در راه رسیدن به هدفتان تبدیل کنید. مهم‌ترین نکته اینکه هیچ‌وقت به دلیل داشتن استرس، در حرکت به سوی هدفتان متزلزل و دودل نشوید.

تفکرتان را مثبت نگه دارید و از منفی‌ها دوری کنید

مثبت بودن همیشه در صحبت، راحت‌تر از عمل است اما راهکارهای‌ آسانی است که می‌توانید آنها را به کار گیرید تا نسبتا مثبت باشید. مثلا:
1) از حذف عوامل منفی تاثیرگذار بر زندگی شخصی‌تان شروع کنید. این کار امکان‌پذیر است و وقتی به آن عادت کنید، آن را اتوماتیک‌وار انجام خواهید داد. رسیدن به این هدف زندگی شما را کاملا به سمت شادمانی خواهد برد.
2) کمتر با افرادی که مدام غر می‌زنند، صحبت کنید. کنار گذاشتن نکات منفی برای مثبت شدن دیدگاه شما نسبت به همه‌چیز، آسان‌تر خواهد بود. وقت خود را با کارهایی که به نفع شماست و در کنار افراد مثبت‌اندیش و موفق و افرادی که ذهن‌های باز دارند، پر کنید. حتی اگر چنین کسانی -افراد مثبت- در کنار شما نیستند، حتما می‌توانید در دنیای مجازی یا رسانه‌ها آنها را ببینید.

منبع: هفته نامه سلامت