ایمپلنت (کاشت دندان) چیست؟

ایمپلنت (کاشت دندان) چیست؟

ایمپلنت دندانی به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته و جایگزین دندان از دست رفته می شود پس از جایگذاری ایمپلنت دندانی طی روندی که یکپارچگی استخوانی (osseointegration) نام دارد ایمپلنت دندانی محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت دندانی متصل می شود.

اجزای ایمپلنت دندانی کدام است؟

– ریشه (فیکسچر)

 – تاج (آباتمنت)

آیا انواع مختلفی از ایمپلنت های دندانی وجود دارد؟

به دلیل تفاوت های اناتومیک در هر انسان مانند میزان استخوان، کیفیت استخوان، شکل و نیز ارتباط فک بالا و پایین، انواع مختلفی از اندازه ها، شکل ها و ترکیب بندی های ایمپلنت دندانی وجود دارند ازجمله:

Implant Internal Connection : یعنی اینکه قسمت تحتانی تاج آن به درون ریشه وارد شود. امروزه بیشتر از این نوع ایمپلنت دندانی استفاده می شود. فقط در قطرهای 3 میلیمتر و کمتر امکان این نوع ایمپلنت دندانی وجود دارد به دلیل قطر کم فیکسچر وجود ندارد زیرا باعث ضعیف شدن بدنه ایمپلنت دندانی می شود.

Implant External Connection : یعنی اینکه قسمت فوقانی ریشه به درون تاج وارد شود. از آنجا که داخل ایمپلنت دندانی تراشیده نمی شود ایمپلنت دندانی از مقاومت بیشتری برخوردار است هنوز هم بعضی از متخصصین برای دندان های مولر از این نوع ایمپلنت دندانی استفاده میکنند.

Mini Implant : به ایمپلنت دندانی با قطر کمتر از 3 میلیمتر مینی ایمپلنت دندانی گفته می شود که برای موارد موقتی استفاده میشود. ممکن است که لازم باشد برای شش ماه پروتز دندان موقت به بیمار داده شود در این صورت میتوان از دو یا سه مینی ایمپلنت دندانی استفاده بکنیم تا یک دست دندان موقت برای بیمار ساخته شود و در زمانیکه ایمپلنت های دندانی اصلی به بهره برداری میرسند مینی ایمپلنت ها حذف شوند.

چه کسانی میتوانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

تمام افرادی که دندان خود را از دست داده اند.

کاشت دندان چقدر زمان میبرد؟

معمولا بین نیم تا دو ساعت زمان می برد که بستگی به تعداد ایمپلنت دندانی و شرایط فکی دارد علاوه بر کاشت دندان، پیوند و لیفت سینوس زمان اضافه میبرد.

طول درمان ایمپلنت دندانی چقدر است؟

پس از کاشت دندان 3 تا 6 ماه به دور از لرزش و تکان خوردن زمان نیاز است گاهی کامل شدن درمان تا 9 ماه به درازا می کشد حتی میتواند طولانی تر هم شود. در طول این مدت بیمار میتواند از پروتز دندان موقت جهت زیبایی استفاده کند که البته آن هم بنا به صلاحدید ایمپلنتولوژیست می باشد زیرا کیفیت و کمیت استخوان و نوع ایمپلنت دندانی در این بارگذاری فوری دخیل است.

موارد استفاده از ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی را میتوان بجای موارد زیر استفاده کرد:

1- یک دندان از دست رفته

2- بریج با چند دندان از دست رفته

در بریج های معمولی، دندان های دو طرف محل بی دندانی تراش می خورند و سه روکش  برای ساختن بریج نیاز است تا تنها یک دندان جایگزین شود.

3- بر طرف کردن لقی دست دندان

بهتر است که ایمپلنت ها به همدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این دلیل که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.

میزان موفقیت درمان ایمپلنت دندانی چقدر است؟

بر اساس تحقیقات فک پایین برای کاشت دندان با موفقیت بیشتری همراه بوده است. این موفقیت تا حد ٪98 تا 100 ٪ تخمین زده شده در صورتی که فک بالا در حدود 90٪ تا ٪95 با موفقیت همراه است.

آیا کاشت دندان با درد همراه است؟

از آنجایی که ایمپلنت دندانی تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار در حین عمل درد نخواهد داشت اما پس از جراحی ایمپلنت بستگی به مدت زمان عمل ایمپلنت دندانی و کیفیت استخوان و واکنش بافتی بیمار مقداری درد و تورم قابل پیش بینی است که با تجویز دارو قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندانی به حداقل میرسد.

چرا ایمپلنت دندانی پر هزینه است؟

هزینه انجام ایمپلنت دندانی در بسیاری از موارد با انجام درمان های سنتی تفاوت چندانی ندارد منتها در این طرح درمان بایستی هزینه ایمپلنت دندانی، هزینه لابراتوار، هزینه مواد مصرفی اضافی همچون پودر استخوان، دستمزد جراح ایمپلنت دندانی را باید در نظر گرفت که با همه این اوصاف قیمت ایمپلنت دندان بین 5/1 تا 5/2 میلیون تومان می شود که یک سوم قیمت اروپاست.

آیا ایمپلنت دندانی پس میزند؟

بر خلاف پیوند بافت های نرم مانند ریه، قلب یا کلیه بدن ایمپلنت دندانی را پس نمیزند. ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم ساخته میشود که با بافت بدن کاملا سازگار است و در واقع با استخوان های اطراف یکپارچه میشود و جزئی از بدن میشود.

بدون درمان ایمپلنت دندانی چه اتفاقی می افتد؟

حجم استخوان فک علاوه بر کارایی به عنوان محافظ ریشه دندان در ظاهر افراد هم تاثیر به سزایی دارد در واقع ایمپلنت دندانی حجم استخوان را حفظ میکند که باعث بهبودی ظاهر و کیفیت زندگی میشود.

ایمپلنت فوری چیست؟

در بعضی موارد خاص اگر شرایط خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا 20% افزایش می یابد.

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت دندانی را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت دندانی باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

ایمپلنت فوری فقط برای 5 دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند.

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض می شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان وعدم وجود براکسیزم (دندان قروچه) از ملزومات ایمپلنت فوری است.

عمر مفید ایمپلنت دندانی چقدر است؟

مطالعات گوناگون نشان می دهد که کسانی که در 20 سال گذشته کاشت دندان انجام داده اند کماکان به خوبی کار میکنند. با این حال طرح درمان دقیق، درمان تخصصی، سلامتی عمومی، مراجعه منظم به دندانپزشک ،بهداشت و مراقبت اهمیت زیادی دارند.

به طور کلی ایمپلنت ها عمر نامحدودی دارند البته بسته به نوع، طول، قطرو توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت دندانی، جراح مجرب ایمپلنت دندان و بهداشت و نحوه نگهداری ایمپلنت دندانی دوام متفاوت دارند.

نحوه مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندانی چگونه است؟

به علت فلزی بودن ایمپلنت دندانی نمی پوسد اما امکان بیماری لثه وجود دارد که مسواک بین دندانی الزامی است.

نگهداری از ایمپلنت دندانی همچون دندان طبیعی است و استفاده از مسواک و نخ دندان و دهانشویه حتما توصیه می شود.

چه کسانی مجاز به استفاده از ایمپلنت دندانی نیستند؟

بیماران مبتلا به اختلالات روانی، لوسمی (سرطان خون)، هموفیلی، بیمارانی که تحت رادیوتراپی قرار گرفته اند، مبتلایان به بیماری های مزمن ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن، انفارکتوس تازه رخ داده شده.

عواملی که درمان ایمپلنت دندانی را محدود می کنند؟

1- دخانیات

2- مشروبات الکلی

لیفت سینوس چیست؟

وقتی دندان های آسیای کوچک و بزرگ فک بالا کشیده می شود و مدت زیادی از آن می گذرد از طرفی استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می یابد و از طرفی سینوس بزرگ می شود (سینوس فک بالا در بالای دندان های آسیای کوچک وبزرگ فک بالا قرار دارد.) همین مسئله باعث می شود موقعی که بخواهیم جای این دندان ها ایمپلنت بگذاریم استخوان کافی موجود نباشد. برای حل این مسئله روشی به نام سینوس لیفت یا بالابردن سینوس به کار گرفته می شود. در این روش با بازکردن حفره سینوس وکنار زدن غشاء پوشاننده آن مواد جایگزین استخوان قرار داده شده و روی آن با لایه مخصوصی به نام ممبرین بسته می شود وبخیه زده می شود. بدن پس از چند ماه اطراف و دربین مواد جایگزین استخوان، استخوان سازی می کند و استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندانی فراهم می شود.

آیا ایمپلنت دندانی عوارضی هم دارد؟

شکست  ایمپلنت دندانی در حد 2 تا 8 درصد گزارش شده است که ایجاد واکنش های حساسیتی در ابتدای درمان، جراحی نامناسب ایمپلنت دندانی و طرح ریزی غلط درمان از عمده ترین دلایل آن است. عوارض قرار دادن ایمپلنت دندانی شامل عوارض ناشی از تزریق های دندانپزشکی، درد، صدمه رسیدن به اعصاب دندانی، شکستگی و کوفتگی استخوان و بلعیدن اجزاء است که درصد شیوع آن بسیار کم است.

بهترین مارک ایمپلنت دندانی کدام است؟

در مورد ایمپلنت دندانی یک دکتر مورد اعتماد درمورد ایمپلنت دندانی در الویت است که بتواند تمام مراحل جراحی و پروتز ایمپلنت دندانی را انجام دهد. تجربه کافی و رزومه موفقیت های ایمپلنتولوژیست در این زمینه را بررسی کنید در این صورت کار را به پزشک بسپارید قطعا با اطمینان میداند کدام یک از سیستم‌های ایمپلنت دندان بهتر است و مورد مناسب را به شما معرفی می‌کند.

هم اکنون تمام سیستم‌های ایمپلنت دندانی موجود از استاندارد کافی برای ورود به کشور برخوردارند و این تجربه و دانش دکتر است که در تعیین نوع آن بیشترین تاثیر را دارد.

محدودیت سنی برای ایمپلنت دندانی وجود دارد؟

در خانمها از 16 سالگی و در آقایان از 18 سالگی مانعی ندارد در واقع باید رشد فکی کامل شده باشد.

چند تا ایمپلنت دندانی برای بی دندانی ها لازم است؟

انواع  پروتز برای  فک بی دندان  کامل :

1- کاشت 12 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای 12 تا 14 روکش مجزا

2- کاشت 10 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای 12 تا 14 روکش متصل

3- کاشت 8 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای  10 تا 14 روکش متصل

4- کاشت 6 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای 10 تا 12 روکش متصل

5-کاشت 6 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای ساخت دست دندان پیچ شونده هیبرید

6- کاشت 6 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای ساخت دست دندان پیچ شونده

7- کاشت 4 واحد ایمپلنت دندانی در هر فک برای اتصال به دست دندان

8- کاشت 2 واحد ایمپلنت دندانی  برای بر طرف کردن لقی دست دندان

جراحی ايمپلنت های دندانی به سه روش انجام می شوند:

الف : ايمپلنت های دندانی دو مرحله ای (Submerged)

از مزایای این درمان غیر قابل دسترس بودن ایمپلنت دندانی در فضای داخل دهانی که ممکن است در مبادرت با آلودگی های محیطی قرار بگیرند است بدین گونه که ایمپلنت دندانی در استخوان فک قرار میگیرد و لثه روی آن بخیه زده می شود. لذا بعد از جراحی، ایمپلنت دندانی داخل دهان مشاهده نمی گردد. در این حالت ایمپلنت ها زیر لثه قرار دارند تا تحت هیچ نوع فشاری قرار نگیرند. پس از حدود 2 ماه جهت ایمپلنت های دندانی فک پایین و 3 ماه جهت ایمپلنت های دندانی كاشته شده در فک بالا، لثه بطور محدود دوباره از محل ایمپلنت دندانی کنار زده می شود. با قرار دادن قطعه موقتی ایمپلنت دندانی که شبیه یک پیچ می باشد سر ایمپلنت دندانی از لثه خارج می شود و قابل رویت است. یک الی دو هفته جهت ترمیم دوباره لثه بدور قطعه ایمپلنتی كه از لثه خارج شده است نیاز است. درمرحله بعدی قالبگیری جهت ساخت روكش متصل به ایمپلنت دندانی انجام می پذیرد. برای حفظ ظاهر بیمار معمولا در صورت نیاز یک پروتز موقت دندان متحرک كه شبها باید از دهان خارج شود به بیمار تحویل داده می شود. در این روش زیبایی بیشتر تامین شده و پروتز ساخته شده نهایی در زیر لثه قرار می گیرد.

ب : ایمپلنت های دندانی یک مرحله ای: (Non submerged)

در برخی موارد بعد از کشیدن دندان ممکن است لثه همپوشانی کافی نداشته باشد و درمانگر مجبور شود از روش حد لثه (nonsubmerged ) استفاده کند به گونه ای که ایمپلنت دندانی در استخوان فک قرار می گیرد و قطعه موقتی برون فکی ایمپلنت دندانی از لثه خارج است و لثه بدور ایمپلنت دندانی در همان مرحله اول جراحی بخیه زده می شود و نیاز به جراحی مرحله دوم و کنار زدن بافت نرم لثه نمی باشد. این روش باعث می شود ایمپلنت دندانی سیل مکانیکی خوبی داشته باشد. پس از 2 ماه جهت ایمپلنت های دندانی فک پایین و 3 ماه جهت ایمپلنت های دندانی كاشته شده در فک بالا،‌  قالبگیری جهت ساخت روكش اصلی شروع می گردد. معمولا در اغلب بیماران این روش قابل اجرا می باشد.

ج : ایمپلنت های دندانی Immediate Loading

در این روش همزمان با جراحی قرار دادن ایمپلنت دندانی، تاج آن نیز ساخته و روی ایمپلنت دندانی قرار میگیرد. این روش بیشتر برای دندان های جلو کاربرد دارد تا بیمار در فاصله ی 2 – 3 ماه دوره ی ترمیم، بدون دندان نباشد البته شایان ذکر است که این تاج به صورت موقت می باشد و دندان اصلی در مراحل بعد تحویل بیمار می گردد. حسن این روش این است که در یک جلسه هم جراحی خارج کردن دندان و یا ریشه انجام میگیرد و هم در صورت لزوم استخوان ناحیه ترمیم می شود که انجام این روش نیاز به تجربه و تخصص دارد که در کلینیک دندانپزشکی رویال انجام می شود.

منبع:royalclinic.ir