بهترین چیدمان برای اتاق کودکمان چیست؟

بهترین چیدمان برای اتاق کودکمان چیست؟

طراحی داخلی فعالیت عجیب و دشواری به حساب نمی آید؛ ولی طراحی بعضی محیط ها، مخصوصا دکوراسیون اتاق کودک، ریزه کاری ها و جزئیاتی دارد که برای آن باید نکات مهم طراحی داخلی را در نظر بگیرید.
طراحی داخلی فعالیت عجیب و دشواری به حساب نمی آید؛ ولی طراحی بعضی محیط ها، مخصوصا دکوراسیون اتاق کودک، ریزه کاری ها و جزئیاتی دارد که برای آن باید نکات مهم طراحی داخلی را در نظر بگیرید.

طراحی و چیدمان دکوراسیون اتاق کودک

دیدگاه جامعه بر روی انواع و ترکیب طراحی اتاق کودک بسیار موثر است. در اصل طراحی اتاق کودک نباید تنها بر پایه چیزی که برای کودکان جذاب و ایده آل است، شکل بگیرد؛ باید نکات مهم دیگری را نظر بگیرید و سپس با علایق کودک خود ترکیب کرده و آن را طراحی کنید. برای نمونه، یک کودک به سرعت رشد می کند؛ شرایط تحصیلی و همچنین دکوراسیون اتاق کودک به همان سرعت تغییر می کند. شما باید بتوانید این تغییرات را حدس زده و برای آن آماده باشید. همچنین باید بدانید که دکوراسیون اتاق کدوک شما برای یک کودک است یا دو کودک. در دکوراسیون اتاق کودک ، موارد دیگری به جز نیازهای اولیه، مانند استراحت و خوردن هم اهمیت دارد. کودک خود را بشناسید و با توجه به روحیات او طراحی داخلی را انجام دهید.

otaghkodak2

چند پیشنهاد برای دکوراسیون اتاق کودک

ما پیشنهاد می کنیم که برای طراحی اتاق کودک خود، به مانند دیگر محیط های خانه، ابتدا اتاق را کاملا بررسی و تصمیمی مناسب بگیرید. طراحی شما باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید این اتاق را به شکلی دیگر تبدیل کنید. دلیل آن هم همانطور که گفته شد، بر اساس رشد سریع کودک است. شما باید بتوانید با بزرگ شدن کودک به راحتی فضای اتاق را برای سن جدید کودک تغییر دهید. در این بین به این موضوع توجه کنید که در سنین ابتدایی کودک، نظافت اتاق به عهده شماست و باید بتوانید به راحتی آن حجم بهم ریختگی و کثیف کردن یک کودک کم سن را مرتب کنید.

otaghkodak3

دکوراسیون اتاق کودک را با جزئیات خاص خود همراه کنید:

بخشی از اتاق را برای تنهایی کودک در نظر بگیرید! فضایی که کودک در تنهایی به آنجا پناه ببرد و احساس خصوصی بودن در آنجا داشته باشد.
برای بازی و تفریح کودک فضایی را ایجاد کنید که امن باشد.
کودک باید قسمتی برای انجام دادن تکالیف مدرسه خود داشته باشد؛ این قسمت می تواند برای انجام کاردستی ها هم استفاده شود.
بخشی آرام و راحت برای استراحت و خوابیدن در اتاق برای او فراهم کنید.

otaghkodak4

شروع دکوراسیون اتاق کودک کجاست؟

برای شروع به سراغ ایمنی فضای اتاق بروید. این موضوع در تمامی بخش های منزل اهمیت دارد؛ ولی در دکوراسیون اتاق کودک بیشتر مورد توجه قرار دارد. اتاقی ایمن و به دور از هر گونه خطر در نظر بگیرید.

اتاقی امن با نظر کلین و جاستین

برای جلوگیری از گیر کردن انگشت کودکان، لای درزها را با نوارهای پلاستیکی و نرم بپوشانید.
چفت های در را باید کاملا سالم و بدون لقی باشد. برای محافظت کودکان از پریزهای برق، از محافظ های مخصوص کودک استفاده کنید.
پنجره ها نباید به راحتی توسط کودکان باز شوند؛ قفل کودک بهترین گزینه است. همچنین پنجره ها تنها در حدی باز شوند که برای کودک خطرناک نباشند.
اگر دکوراسیون اتاق کودک را برای نفر طراحی می کنید، توجه داشته باشید که برای کودکان زیر ۸ سال، تخت دوطبقه مناسب نیست؛ هرچند که نکات ایمنی در آنها رعایت شده است.
برای اتاق کودک شومینه در نظر نگیرید. وجود آتش مستقیم برای کودکان خطرناک است. بهترین گزینه شوفاژها هستند. گرمایش از کف ها هستند؛ که ایجاد سوختگی هم نمی کنند.
اگر امکان استفاده از ترموستات برای رادیاتورهای شوفاژ اتاق کودک ندارید، انواع حفاظ ها مخصوص دکوراسیون برای جلوگیری از داغ شدن و سوختگی کودکان به کار ببرید.
اگر از قالیچه های کوچک و تزئینی بر روی کف اتاق استفاده می کنید، خصوصا زمانی که کف پوش هایی مانند کاشی و پارکت وجود دارد، حتما با ترمزهای فرش مخصوص از سر خوردن آن زیر پی کودک جلوگیری کنید.
اگر برای تزئین اتاق به سراغ شلف ها و طبقه ها استفاده می کنید، آنها در ارتفاع پایین نگذارید. کودکان برای بازی از آنها بالا می روند و احتمال افتادن وجود دارد.

otaghkodak5

دکوراسیون مشترک اتاق کودکان

همانطور که در بالا اشاره شد، کودکان بخشی از اتاق را برای قلمرو خود، به صورت خصوصی نیاز دارند. اگر اتاق مشترکی برای کودکان در نظر گرفته اید، حتما شرایطی را ایجاد کنید که بتوان فضاهایی را تفکیک کرد. کودکان برای انتخاب محدوده خود تصمیم می گیرند. می توانید از رنگ ها برای ایجاد چنین فضای تفکیک شده ای، کمک بگیرید. استفاده از پرده های با رنگ های متفاوت، تختخواب های دو رنگ، اجزای تختخواب با رنگ متفاوت (روتختی، ملافه و پتو)، قالیچه های با طرح و رنگ مختلف و از این دست تفاوت ها کمک زیادی می کند.

otaghkodak6

طراحی و چیدمان دکوراسیون اتاق کودک

برای کودکان با توجه به علاقه ای که دارند، در فضای خصوصی آنها بخش هایی را درنظر بگیرید. از جمله آنها قفسه های کتاب، پارتیشن و یا آویز قاب عکس های مورد علاقه آنهاست. بسته به دختر یا پسر بودن آنها می توانید از عروسک ها و اسباب بازی ها برای تفکیک اتاق استفاده کنید.

عوض کردن دکوراسیون اتاق کودک

برای راحتی تغییرات طراحی اتاق از تم های کلی و رنگ های خنثی استفاده کنید. سپس می توانید با قرار دادن اجزای جزئی زمینه ای خاص را برای آن به وجود بیاورید. این کار به شما کمک می کند تا برای تغییرات بهدی، تنها جزئیات را جابجا و یا تعویض کنید. این در حالی است که اگر از زمینه ها و ایده های موضوعی استفاده کنید، در آینده برای تغییر، کار شما سخت می شود و به راحتی نمی توانید تغییراتی را اعمال کنید.

طراحی و چیدمان دکوراسیون اتاق کودک

همیشه با نگاهی به آینده و رشد کودکان اجزای اتاق را خریداری کنید. برای مثال در سنین پایین یک میز می تواند برای بازی کودک در نظر گرفته شود، در حالی که در آینده می توانید همان میز را برای انجام تکالیف در اختیار کودک بگذارید. این کار هزینه های دکوراسیون شما را کاهش می دهد. برای تغییرات جدید از گزینه هایی استفاده کنید که نسبتا هزینه های کمتری داشته باشد. می تواند تم رنگ اتاق را عوض کنید و یا به سراغ نورپردازی جدید بروید.

otaghkodak7

رنگ اتاق

کودکان، به خصوص در سنین پایین به رنگ ها بسیار واکنش نشان می دهند. از این موضوع استفاده کنید و هوشمندانه حواس کودک خود را تحریک کنید. در علم دکوراسیون از رنگ های ملایم برای اتاق کودکان نام می برند. برای مثال رنگ آبی برای اتاق پسرها و رنگ صورتی برای اتاق دخترها. این کاملا درست است؛ ولی استفاده از رنگ های تند و تحریک کننده، در کنار آن رنگ های خنثی، می تواند هیجان کودکان شما را بیشتر کند. همچنین این رنگ ها ذهن کودک شما را تحریک و خلاقیت را در او شکوفا می کند. برای این کار با کودک خود مشورت کنید و از او برای رنگ گرم مورد علاقه اش بپرسید. مطمین شوید که رنگ انتخاب شده، فضایی سرد و بی روح را به وجود نیاورد.

otaghkodak8

امروزه می توان از رنگ های موقتی استفاده کرد. این کار برای اتاق کودکان بسیار مناسب است. زیرا سلیقه کودکان دائم در حال تغییر است. با استفاده از رنگ های موقتی می توانید با تغییر شرایط روحی کودکتان به راحتی رنگ اتاق و فضا را تغییر دهید.
کودکان دیوارهای رنگ شده را به مانند بوم نقاشی می بینند! علاقه آنها به نقاشی بر روی دیوار اجتناب ناپذیر است. به جای ناراحتی از کودک خود و همچنین مشاجره با او، از جنس رنگ هایی استفاده کنید که به راحتی بتوان لکه گیری کرد.

منبع: bedandid.com