بیماران ام اس را دریابید

بیماران ام اس را دریابید

بیماران ام اس 

بیماری ام اس به عنوان یک بیماری عصبی که مبتلایان را گریبانگیر مشکلاتی می کند که نیاز به حمایت دارند با این حال هیچ مخاطراتی برای دیگر افراد جامعه ندارد و می توانند بدون دغدغه در کنار آنان به زندگی خود ادامه دهند.

در صورت رعایت توصیه های پزشکی هیچگونه محدودیتی برای فعالیت روزمره از جمله تحصیل ، اشتغال ، ازدواج و ورزش بیماران ام اس وجود ندارد.

بیماران ام اس می توانند فعالیت ورزشی داشته باشند به آنها توصیه  میشود که از خستگی زیاد و ورزش های سنگین پرهیز کنند.

بیماران باید خود را از خستگی زیاد و استرس مصون نگه دارند ضمن اینکه قرار گرفتن در هوای بسیار گرم و یا سرد را برای مبتلایان ام اس مناسب نیست.

بیماران مبتلا به ام اس می توانند مانند سایر افراد ازدواج کرده و بچه دار شوند چرا که بیماری ام اس ارثی نیست و فرزندان احتمال اندکی برای ابتلا به این بیماری دارند اما توصیه می شود که دو فرد مبتلا به ام اس با هم ازدواج نکنند.

بیماران مبتلا به ام اس که قصد ازدواج دارند باید قبل از ازدواج موضوع بیماری خود را به شریک زندگی خود اعلام کنند تا در مواقع درمان بیماری با مشکل مواجه نشوند.

بارداری موجب تشدید بیماری ام اس نمی شود و تنها مادران بارداری که مبتلا به این بیماری هستند باید داروهای خود را در دوران حاملگی مصرف نکنند تا عارضه ای برای جنین نداشته باشد.

با بیان اینکه زنان در دنیا بیشترین مبتلایان به بیماری ام اس را تشکیل می دهند،  در ایران نیز میزان مبتلایان زن به مرد ۲ به یک است.

هم اکنون ۳۰ الی ۳۷ هزار بیمار مبتلا به ام اس در کشور شناسایی شده که ۶۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می دهند.

میزان شیوع در اردبیل نسبت به تعداد بیماران کل کشور در حد متوسطی قرار گرفته و بالاتر و یا پایین تر نیست.

تحقیق انجام شده از ۳۰۰ نفر بیمار مبتلا به ام اس نشانگر این است که بیشتر بیماران از لحاظ تحصیلی در سطح بالایی قرار دارند و این امر بیانگر آن است که افراد تحصیل کرده زودتر برای تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه و به درمان اقدام کرده اند.

در سنین کودکی نیز ممکن است این بیماری رخ دهد ولی بیشتر در سنین جوانی مشاهده شده است.

با بیان اینکه بر اساس یافته های دانشمندان مصرف ویتامین ˈدˈ در پیشگیری از بیماری ام اس موثر است ، تماس کودکان با نور خورشید در دوران خردسالی را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست و گفت: از لحاظ جغرافیایی هرچه از استوا به طرف قطب ها نزدیک تر می شویم بیماری ام اس نیز بیشتر دیده می شود و به همین دلیل نیز در مناطق آفریقا و کشورهای نزدیک به استوا شیوع بیماری بسیار اندک است.

این بیماران مثل افراد معمولی می توانند رژیم غذایی عادی داشته باشند و مصرف لبنیات ، سبزیجات و میوه ، غذاهای دریایی و دارای امگا۳ برای آنها توصیه می شود.

۷۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس از داروهای ساخت داخل کشور استفاده می کنند و مصرف این داروها تا زمانی که داروی جدیدی کشف و عرضه نشده باشد ، ادامه خواهد داشت.

درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد و داروها به عنوان نگه دارنده عمل کرده و ۴۰ تا ۶۰ درصد موثر است و ۹۰درصد داروهای بیماران ام اس نیز تحت پوشش بیمه و در بسیاری مواقع به صورت رایگان به بیماران عرضه می شود.

برخی بیماران داروهای تجویزی پزشک را ترک کرده و به پیشنهاد اطرافیان به سمت طب سنتی و مصرف خودسرانه دارو روی می آورند که این اقدام ممکن است در رفع بیماری موثر نباشد و لازم است بیماران با پزشک معالج درمان اصلی را ادامه دهند.

سرگیجه، زمین خوردن، عدم کنترل ادرار و مدفوع ، اختلالات حافظه و سرخوشی بی اختیار نیز از جمله علایم مخچه ای این بیماری محسوب می شوند.

البته وجود این علایم در فرد به تنهایی دلیلی برای بیماری ام اس نیست و ممکن است افرادی که دارای بیماری های دیگری هستند این علایم را داشته باشند.

انجام آزمایشات مکرر خون و عکس برداری را در شناسایی این بیماری موثر است.

دلیل بروز بیماری ام اس را غیرطبیعی کار کردن پوشش رشته عصبی اطراف نخاع است . اگر این پوشش تخریب شود سیستم ایمنی غیرفعال شده و این بیماری رخ می دهد.

منبع:سلامتی