تأثیرات بلند مدت کمبود خواب

تأثیرات بلند مدت کمبود خواب

کمبود خواب یا بی‌خوابی

می‌تواند منجر به بیماری‌های بلند مدت شود. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند حتی موجب مرگ شود. پس، با رژیم غذایی و خواب مناسب و راهنمایی پزشک می‌توانید به تعادل بازگردید.
بی‌خوابی یا کمبود خواب یکی از شایع‌ترین مشکلات است که همه مردم جهان با آن مواجه‌اند. کمبود خواب در افراد می‌تواند به خاطر دلایل مختلفی به وجود آید. علل شایع بی‌خوابی عبارتند از کار زیاد، استرس، برخی بیماری‌های زمینه‌ای، اضطراب، ترس، افزایش سن و غیره. محرومیت از خواب هنگامی که برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند می‌تواند منجر به بی‌خوابی مزمن شود که درمان آن دشوار است. بی‌خوابی مزمن می‌تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود.

تأثیرات منفی کمبود خواب

بی‌خوابی می‌تواند همه قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد. علائم شایع یا فوری بی‌خوابی عبارتند از خواب آلودگی، خستگی، کمبود انرژی، سر درد، افسردگی، احساس خواب آلودگی، تحریک پذیری و غیره. این به خاطر خستگی عضلات اتفاق می‌افتد. عضلات نیز به استراحت کافی نیاز دارند و از اینرو، محرومیت از استراحت باعث بروز درد می‌شود. عدم تمرکز، حالت تهوع، از دست دادن توجه و هوشیاری و غیره از برخی تأثیرات کمبود خواب هستند.
پیامد‌های بلند مدت عبارتند از بیماری‌ها واختلالات مغز، قلب و اندام‌های حیاتی دیگر بدن. در ادامه به پیامد‌های جدی کمبود خواب برای مدتی طولانی اشاره شده است.

پیامد‌های بلند مدت بی‌خوابی:

اضطراب
دیابت
توهم
بیماری قلبی
حمله قلبی
فشار خون بالا
نارسایی قلبی
عدم تعادل هورمونی
ضربان قلب نامنظم
از دست دادن حس واقعیت
کاهش میل جنسی
پیری زودرس
از دست دادن حافظه
سکته مغزی
سکته قلبی
لرزش بدن
کاهش/ افزایش وزن

محرومیت از خواب در دانش آموزان

می‌تواند منجر به منفی‌نگری شود. برخی اوقات، افراد به خاطر کمبود خواب حس واقعیت را از دست می‌دهند. آن‌ها ممکن است احساس کنند که در دنیایی رویایی زندگی می‌کنند و ممکن است از توهم رنج ببرند. از طرف دیگر، عملکرد بدن مختل می‌شود چون، فرد از کمبود انرژی رنج می‌برد.
تضعیف دستگاه ایمنی، اختلال در متابولیسم، گوارش و غیره از تأثیرات بلند مدت کمبود خواب هستند. افزایش یا کاهش وزن نیز جزء تأثیرات بلند مدت کمبود خواب به شمار می‌روند. بی‌خوابی می‌تواند دستگاه گوارش و فرآیند هضم و متابولیسم را تحت تأثیر قرار دهد. فردی که به قدر کافی نمی‌خوابد از حالت تهوع، سوء هاضمه، یبوست و مشکلات گوارشی دیگر نیز رنج می‌برد. به طور مشابه، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب و کمبود خواب با همدیگر می‌توانند منجر به بروز مشکلات شدید در افراد مختلف شوند. توجه داشته باشید که بی‌خوابی برای مدت بسیار طولانی می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. از اینرو، برای پیشگیری از این مشکل لازم است که بی‌خوابی هر چه زودتر درمان شود. برخی تغییرات در سبک زندگی، کار، رژیم غذایی وغیره می‌توانند به درمان بی‌خوابی و علائم ناشی از آن کمک کنند. از طرف دیگر، درمان محرومیت از خواب همچنین شامل استفاده از دارو و درمان‌های خانگی است. اگر این درمان‌ها مؤثر واقع نشوند باید به پزشک مراجعه کرد. نکته آخر اینکه تأثیرات بی‌خوابی می‌توانند برگشت‌ناپذیر باشند و حتی منجر به مرگ شوند. از اینرو، باید اقدامات پیشگیری کننده را برای اجتناب از آن‌ها انجام دهید. خواب خوب و کافی برای حفظ سلامتی ضروری است.

منبع: rasekhoon.net