تاثیر دکوراسیون داخلی محل کار بر پویایی کارمندان

تاثیر دکوراسیون داخلی محل کار بر پویایی کارمندان

محیط کار بر میزان راندمان و بهره وری کارکنان و پرسنل تاثیرات شگرفی بر جای می‎گذارد و نمی توان منکر تاثیرات زیبایی محیط کار بود. زمانی که به محیط‎ها‎ی پررفت و آمد مراجعه کنیم، کارکنان خسته و عصبی هستند. شاید یکی از دلایل این امر، نبود نظم در محیط، اختلاف میان کارکنان بر سر وسایل، چیدمان درهم و آشفته و … باشد. زمانی که محیط کار پررفت و آمد باشد، اما دکوراسیون آن به نحوی طراحی شده باشد که کمترین فشار عصبی بر پرسنل وارد شود، آنان در حالت آرامش کامل، کارها و مسئولیت‎ها‎ی خود را بر عهده می‎گیرند. در محیط‎ها‎ی دولتی، به دلیل بی توجهی به دکوراتیو و طراحی داخلی اداره، عصبی بودن کارمندان کاملا مشهود است.

• اثبات تاثیر دکوراسیون داخلی بر پویایی کارمندان
1- نامرتب بودن وسایل کار

زمانی که وسایل مورد نیاز در محیط کار درهم ریخته باشند و فضا به گونه ای شلوغ باشد که کارمندان نتوانند آنچه را که نیاز دارند، پیدا کنند، کارکنان مجبورند تا انرژی بیشتری را صرف پیدا کردن وسایل مورد نظرشان کنند. از سوی دیگر ممکن است عصبی شده و گاهی به دنبال پرونده‎ها‎ نروند. این امر از راندمان کاری پرسنل می کاهد و آنان را به کارمندانی منفعل مبدل می کند.

1- زمانی کوچک بودن محیط کار

که محیط کار کوچک باشد، چندین کارمند در کنار یکدیگر کار می‎کنند. این امر موجب می‎شود تا میان کارهای آنها تداخل ایجاد شود. گاهی نیز میان آنها اختلاف رخ می دهد. دخالت کردن و سرک کشیدن به کار یکدیگر یکی از مشکلات رایج در ادارات و شرکت‎ها‎ کوچک است. این در حالی است که اگر این محیط‎ها‎ی کوچک با طراحی و دکوراسیون مدرن چیده شوند، می‎توان به نحو احسن از فضا استفاده کرد بدون اینکه برای کارکنان مشکلی ایجاد شود.

2- نبود فایل و مکانی برای نگهداری اسناد

بایگانی کردن برخی پوشه‎ها‎ و پرونده‎ها‎، یکی از اموری است که هر شرکتی باید در انجام آن اهتمام ورزد. زمانی که در محیط کار، هیچ فایل یا کمدی جهت نگهداری و بایگانی پرونده‎ها‎، تعبیه نشود، موجب گم شدن برخی پرونده‎ها‎ی مهم می‎شود که این امر از راندمان کاری شرکت می‎کاهد.

kar1

• نکاتی جهت ایجاد محیط دلنشین برای پویایی کارمندان
1- ایجاد مرز میان کارکنان

هنگامی که برای کارکنان مرز مشخص شود، هر یک از آنان نسبت به حوزه خود احساس مسئولیت کرده و از سوی دیگر از سرک کشیدن به کار دیگران خودداری می‎کند. این امر می‎تواند به آرامش محیط کار کمک کند و در نتیجه حس همکاری و نوع دوستی را در میان پرسنل پرورش دهد.

2- تمیز بودن محیط کار

تمیز بودن محیط کار یکی از نکاتی که مدیران شرکت باید برای آن تصمیمات جدی اتخاذ نمایند. اگر شرکت خدمه ندارد، باید برای هر یک از کارکنان مسئولیت‎ها‎یی را تعریف کرد تا در حفظ پاکیزگی محیط بکوشند. پاکیزه بودن سرویس بهداشتی و اشپزخانه، در محیط کار اهمیت زیادی دارد. زمانی که سرویس بهداشتی کثیف باشد، موجب انتقال بیماری به کارکنان شده که در نتیجه شاهد مرخصی‎ها‎ی طولانی مدتخواهیم بود. گاهی نیز اعتراض آنان را به دنبال دارد که با نارضایتی، مسئولیت‎ها‎ی خود را انجام می‎دهند. بنابراین ایجاد یک دکوراسیون زیبا و استفاده از وسایل مدرن، می تواند انگیزه تمیز کردن سرویس بهداشتی و اشپزخانه را افزایش دهد. از سوی دیگر زیبایی و پاکیزگی، کارکنان را به نسبت به محیط خوشبین می کند.

kar2

• شاخصه های محیط کار تاثیر گذار بر پویایی کارمندان

به منظور افزایش بازدهی و بهره وری کارکنان، ایجاد محیطی آرام و دلنشین ضرورت پیدا می کند. در زیر به مهمترین ویژگی‎های یک محیط کار تاثیرگذار بر پویایی و بهره وری کارکنان اشاره می کنیم:
1- اولین ویژگی داشتن وسایل رفاهی از قبیل سیستم تهویه هوا است بطوری که هوای دلنشینی را ایجاد نماید. تعبیه نمودن سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز از ضروریات محیط کار محسوب می شود.
2- شرکت هایی که در مکانهای پر رفت و آمد شهر قرار دارند، شلوغی و سر و صدای زیادی در آنها وجود دارد که مانع از تمرکز کارکنان می شود. بنابراین استفاده از عایق هایی از قبیل دیوارپوش، کفپوش و سقف کاذب جهت جلوگیری از ورود سر و صدا ضرورت دارد.
3- نورپردازی متناسب با محیط، موجب زیبایی بیشتر فضای داخلی و در نتیجه افزایش رضایت کارکنان می شود. به تبع این امر شاهد راندمان کاری خواهیم بود.

منیع: www.azaran.com