تفاوت سنگ های آنتیک طبیعی و مصنوعی چیست؟

تفاوت سنگ های  آنتیک طبیعی و مصنوعی چیست؟

سنگ‌های اصلی مورد استفاده در سنگ‌ تزئینی و نما عبارتند از:سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ چینی،سنگ مرمریت، ماسه سنگ و سنگ لوح. از سنگ‌های آذرین به جز سنگ گرانیت نمونه‌های دیگر را کمتر مورد استفاده قرار می‌دهند. انواع دیگر سنگ‌های آذرین مورد استفاده در صنایع ساختمانی عبارتند از: دیوریت، بازالت، سینیت، کابرولابرادیوریت و دیاباز. سنگبری‌ها، سنگ‌هایی نظیر سرپانتین، انیکس، تراورتن و حتی انواعی از گرافیت‌ها را مرمر می‌نامند و بنابراین مفهوم دگرگون شدن سنگ‌های آهکی به منظور تبدیل شدن به مرمر که از اصول پایه در سنگ‌شناسی است برای سنگ‌های نما در بازار سنگبری مصداق ندارد.

سنگ‌های آنتیک طبیعی

ضایعات سنگ‌هایی که برای تولید سنگ‌های آنتیک به‌کار می‌رود، بایستی سختی قابل قبول داشته باشند. سختی زیاد نیز شرایط برش و صیقل دادن سنگ را مشکل ساخته و هزینه تهیه سنگ آنتیک را بالا می‌برد. در نتیجه تهیه سنگ‌های آنتیک به‌دلیل سختی زیاد گرانیت‌ها و کوارتزیت‌ها گران تمام می‌شود. همچنین ضایعات سنگی که در برابر اسیدها مقاوم می‌باشند جهت تولید سنگ‌های آنتیک مناسب نمی‌باشند از جمله گرانیت، سینیت، دیوزیت، کوارتزیت، آنزریت، تراکیت، بازاکت، دیاباز و ماسه سنگ. با توجه به این موارد از ضایعات سنگهای تراورتن جهت تولید سنگ آنتیک طبیعی استفاده می‌شود که برخی از دلایل آن عبارتست از :

sangTabiee1

1. مقاومت پایین تر سنگ‌های تراورتن ( نسبت به سنگهای گرانیتی و کوارتزیت )

2. سختی کم

3. قابلیت ساب و برش

4. بلوری بودن

5. چگالی زیاد

6. زیبایی ظاهر

7. وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل به ملاتn

سنگ آنتیک مصنوعی

sangTabiee2

سنگهای آنتیک مصنوعی سمنت پلاست محدودیتهای موجود در سنگهای آنتیک طبیعی (استفاده از سنگهای با مقاومت وسختی پایین تر همچون سنگ‌های تراورتن و نیز وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل به ملات) را بدلایل زیر ندارند:

1. عدم نیاز به برشکاری زیاد ( وجود محصولات در سایزهای مختلف )

2. عدم نیاز به داشتن تخلل جهت چسبیدن کامل به ملات ( در نظر گرفتن تجهیزات خاص در حین قالب گیری برای جلوگیری از ریزش )

لذا امکان تولید سنگ آنتیک مصنوعی با مقاومت بالا و تخلل بسیار پایین وجود دارد که این دو مزایای زیر را به همراه خواهند داشت:

1. دوام بیشتر سنگ آنتیک مصنوعی بدلیل مقاومت بیشتر

2. جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری در فضاهای خالی موجود در سنگ بدلیل تخلل پایینتر نسبت به سنگهای آنتیک طبیعی

منبع: www.fironstone.com