توصیه مهم درباره پوسیدگی ‌دندانها

توصیه مهم درباره پوسیدگی ‌دندانها

توصیه مهم درباره پوسیدگی ‌دندانها

موثرترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در شیارها و حفرات تاج دندان‌‌ها در سطوح جونده دندان‌های آسیا، روش فیشور سیلانت عنوان میشود .

روش‌های مختلفی برای کنترل و پیشگیری پوسیدگی ‌دندانها وجود دارد، از قبیل استفاده از ترکیبات مختلف فلوراید، تغذیه مناسب، کاهش و کنترل مصرف مواد قندی، رعایت بهداشت دهان و دندان فردی و معاینات منظم دندانپزشکی ولی یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در شیارها و حفرات تاج دندان‌‌ها به خصوص در سطوح جونده دندان‌های آسیا، روش فیشور سیلانت است.

سنین ۶ تا ۱۲ سال زمان مناسب برای استفاده از روش فیشور سیلانت یا شیا رپوش در نخستین و دومین دندان آسیای بزرگ دائمی است ولی اگر زمان مراجعه، دندان کاملاً پوسیده شود باید دندان کاملاً درمان شود که در نتیجه زمان و هزینه بیشتری برای آن صرف می‌شود.

در این روش حفرات و شیارهای عمیق سطوح تاج دندان‌ها به وسیله مواد دندانپزشکی خاصی پُر می‌شوند و این روش بدون تزریق مواد بی‌حسی و تراش دندان انجام می‌‌شود و فرم طبیعی دندان‌ها تغییر نمی‌کند.

استفاده از شیار پوش در دندان‌‌ها روشی است برای کمک به کودک و یا نوجوان برای رعایت کامل ‌تر بهداشت دهان و دندان و نه روشی برای تضمین عدم پوسیدگی دندان‌‌ها در آینده. بنابراین والدین باید با نظارت بر رعایت کامل بهداشت دهان و دندان فرزند خود کمک کنند تا دندان‌‌ها پوسیده نشوند. آنها الگوی رفتاری برای فرزندان خود هستند، پس رعایت کامل بهداشت دهان و دندان والدین نیز ضروری است.

منبع:سلامتی