تیروئید و دانسنتنی های مهم در مورد آن

تیروئید و دانسنتنی های مهم در مورد آن

تیروئید چه نقشی در بدن ما دارد کارمدر آن در بدن چگونه است و در سلامت بدن ما چه تاثیری میگذارد اختلال در عملکرد آن ها چگونه پدید می آید چگونه می توانیم مانع این امر شویم دانستنی های مهم در مورد تیروئید را در این مطلب برایتان آورده ایم
بیشتر مواقع وقتی کسی همیشه احساس خستگی دارد و یا وزنش را نمی تواند کم کند می گوییم حتما تیروئیدش مشکل دارد. اما تا چه حد می توان تیروئید را مقصر دانست؟ اصلا نقش آن در بدن ما چیست؟

چیزهایی که باید بدانید

ابتدا باید مطمئن شوید که چیزی که احتمالش را می دهید درست است یا خیر. تقریبا هر سیستمی در بدن در بخش هایی به هورمون هایی که توسط تیروئید ساخته می شود وابسته است.
غده ای که در جلوی گردن می توان آن را پیدا کرد و از نظر شکل و سایز مانند پروانه ای کوچک است، این غده در سوخت و ساز، رشد و تقریبا همه چیز در بدن نقش دارد، از مغز گرفته تا روده، قلب، پوست و سیستم گوارش بدن.
چطور کار می کند؟ تیروئید هورمونی تولید می کند به نام تیروکسین، که به همه ارگان های بدن می رود. همین که این هورمون به ارگان مقصد خود می رسد، تبدیل به هورمونی دیگر می شود به نام تری یودو تیرونین، در آنجا به سلول ها سرعت می دهد و کمک می کند آنچه وظیفه شان است را انجام دهند. اساسا، این هورمون ها به قلب می گویند که بتپد، به کبد می گویند متابولیزه کردن را ادامه دهد و دیگر موارد.
وابستگی بدن به هورمون های تیروئید، این را به ما می گوید که اگر مشکلی برای این غده پیش بیاید آن را به طرق مختلف احساس خواهیم کرد. پرکاری تیروئید، وقتی تیروئید مقدار زیادی هورمون تولید می کند ممکن است همه سیستم های بدنی سرعتشان بالا برود. چنین حالتی عواقبی از جمله عصبی شدن، احساس اضطراب، عرق کردن و یا از دست دادن مقدار زیادی وزن را به دنبال داشته باشد.
آن روی سکه، کم کاری تیروئید، وقتی تیروئید هورمون های کمی تولید می کند، مثل این است که بدنتان روی دور کند کار کند. علائمی از جمله احساس افسردگی، خستگی، نفخ، خشکی پوست، شکنندگی پوست و مو، و اضافه شدن وزن حتی با وجود برنامه ای سالم.
واقعا چرا چنین اتفاقی میفتد؟ در هر دو مورد ( چه کم کاری چه پر کاری ) خود ایمنی را می توان مقصر دانست. پرکاری تیروئید با بیماری گریوز همراه است، در حالی که کم کاری تیروئید با بیماری هاشیموتو در ارتباط است. در هر دو مورد چیزی باعث اختلال در بدن شده و به همین علت سیستم ایمنی بدن بد عمل می کند و غده تیروئید را هدف قرار می دهد که این ضربه باعث کم کار یا پر کار شدنش می شود.
پزشکان هنوز مطمئن نیستند چه چیزی باعث این مشکل است، اما پرکاری تیروئید بیشتر در خانم های جوان شایع است، در حالی که کم کاری تیروئید می تواند در هر سنی خود را نشان دهد. بعلاوه بیماری تیروئید حالتی ارثی دارد و در خانواده ها بیشتر دیده می شود. متاسفانه بسیاری از افراد از اینکه چنین مشکلی دارند بی خبر هستند.

دستور العمل شما

یک مورد گول زننده که در مورد تیروئید وجود دارد این است که تمام علائمش غیر اختصاصی است، یعنی شاید فقط یکی از علائم را داشته باشید شاید هم همه علائم را با هم داشته باشید، و همچنان همه اینها نمی تواند دلیل باشد که تیروئید این کار را کرده.
به همین دلیل، آزمایش خون تنها راه است که متوجه شویم مقصر تیروئید است یا خیر. خوشبختانه آزمایشی به نام ( TSH ) وجود دارد که سریع و آسان است و اشتباه هم نمی کند. کافیست تا با یک متخصص صحبت کنید تا برایتان تجویزش کند.
علائم مشکلات تیروئیدی با بسیاری از بیماری ها و مشکلات دیگر می تواند یکسان باشد، پس در چنین مواقعی یک آزمایش خون خیالتان را راحت خواهد کرد. بیماری هایی مانند کم خونی همراه با خستگی، ضعف و یخ کردن هستند این نشانه ها را می توانید از یک کمبود خواب ساده هم دریافت کنید! به همین دلیل هیچ راهی جز آزمایش نمی ماند.
بیماری های تیروئیدی بسیار شایع هستند، پس اگر فکر می کنید چیزی ایراد دارد به احتمال زیاد چنین است. هر زمان حس کردید زود عصبی می شوید، خلق و خویتان زیاد تغییر کرده، و چند کیلویی هم وزن اضافه کردید دیگر دلیلی برای آزمایش ندادن نمی ماند. بیماری تیروئیدی مانند یک ماهی لغزنده است، اما دانستن همه چیز درباره این غده کوچک بهتره نقطه برای شروع است.

منبع: www.hidoctor.ir