چگونه جای زخم آکنه را سریع از بین ببریم؟

چگونه جای زخم آکنه را سریع از بین ببریم؟

چگونه جای زخم آکنه را سریع از بین ببریم؟

آکنه بدون شک باعث درد می‌شود، اما چیزی که از آن هم دردناک‌تر است جای زخمی است که پس از بهبودی بر روی پوست باقی می‌ماند. روش‌هایی که برای درمان جای زخم آکنه به صورت سریع وجود دارند شامل، لیزر درمانی، لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن هستند.
گزارشات اخیر نشان می‌دهند که افراد دارای جای زخم آکنه روی صورتشان دچار خجالت‌زدگی هستند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. این موانع روانی می‌توانند تاثیر منفی بر زندگی آن‌ها بگذارند. با این حال خبر خوب این است که از بین بردن جای زخم آکنه بدون آسیب زدن به بافت‌های پوستی اطراف امکان‌پذیر است. برای از بین بردن جای زخم آکنه در مدت زمان کمتر گزینه‌های درمانی کافی وجود دارد.
روش‌هایی برای از بین بردن جای زخم آکنه
با پیشرفت در علم، از بین بردن جای زخم آکنه کار دشواری نیست. امروزه، متخصصان پوست با استفاده از روشی که نه تنها امن است بلکه برای بازگرداندن زیبایی از دست رفته پوست کاملا موثر است. برخی از روش‌های محبوب در زیر آمده است:

پمادها و کرم‌ها

چندین شرکت دارویی هستند که اقدام به تولید کرم‌های جای زخم آکنه می‌کنند. استفاده از این کرم‌ها و پمادها به سادگی اعمال آن روی پوست طبق برگه راهنمای محصول است. این کرم ها و پمادها ثابت کرده‌اند که در از بین بردن جای زخم آکنه خفیف یا شدید کاملا موثر هستند.

درم ابریژن

این یک روش جراحی است که پزشک‌ها لایه بیرونی و همچنین لایه داخلی پوست را به شیوه‌ی اصولی حذف می‌کنند، به طوری که لایه‌های درونی پوست آسیب نبینند. در این روش از دستگاهی استفاده می‌شود که لایه خارجی پوست را حذف می‌کند و به بسیاری از کسانی که از جای زخم آکنه رنج می‌برند پوست سالم به ارمغان می‌آورد. در واقع، در این روش درمیت‌های آسیب دیده که سبب ایجاد آکنه می‌شوند حذف می‌گردند. از بین بردن پوست سطحی سبب به وجود آمدن سلول‌های پوست سالم می‌شود که بعدا پوست صاف بعد از گذشت مدتی تشکیل می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی

این نوع درمان شامل لایه‌برداری پوست با استفاده از مواد شیمیایی است. در این روش، اسیدهای عالی ملایمی که به پوست آسیب نمی‌رسانند مورد استفاده قرار می‌گیرند. محلول‌های شیمیایی که اغلب برای روشن کردن پوست استفاده می‌شوند سالیسیک اسید یا گلیکولیک اسید هستند. قبل از اعمال هر کدام از این محلول‌ها، صورت باید به خوبی شسته شود. هنگامی که اعمال شد باید اجازه داده شود تا برای چند دقیقه روی پوست بماند. بیمار ممکن است به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست احساس سوزش خفیف را تجربه کند.

لیزر درمانی

هنگامی که همه گزینه‌های درمانی موفق به از بین بردن جای زخم آکنه نشدند، لیزر درمانی آخرین چاره برای از بین بردن این لکه‌ها است. این روش پیشرفته به دلیل اینکه پوست را در مدت زمان کوتاهی عاری از جای زخم آکنه می‌کند در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. اگرچه لیزر درمانی گران است، اما موفقیت آن تضمینی است. آکنه‌های شدید جای زخم عمیقی بر جای می‌گذارند و ممکن است به بیش از یک جلسه لزر درمانی نیاز داشته باشند.

از بین بردن جای زخم آکنه به صورت طبیعی

محدودیت‌های مالی ممکن است به مردم اجازه ندهد تا از روش لیزر درمانی استفاده کنند. با این حال، نیازی به نگرانی نیست چون جای زخم آکنه می‌تواند به صورت طبیعی نیز از بین برود. برخی از بهترین‌های درمان‌های خانگی برای از بین بردن از جای زخم‌ها در زیر آمده است.

روغن درخت چای

این روغن طبیعی نیز برای از بین بردن جای زخم آکنه به صورت طبیعی بسیار موثر است اما باید مطمئن شوید که روغن درخت چای خالص را از محلی معتبر تهیه کنید. این روش، که شامل اعمال 2 تا 3 قطره روغن درخت چای روی زخم آکنه است برای از بین بردن جای این زخم‌ها مفید شناخته شده است.

عسل

استفاده از عسل راهی دیگر برای از بین بردن این علایم ناخوشایند است. با این حال، قبل از استفاده از این درمان طبیعی، لایه‌برداری پوست بسیار مهم است. از یک قلم مو لایه‌بردار که سلول‌های مرده‌ای که روی زخم انباشته شده است حذف می‌کند استفاده کنید. پس از این که منطقه آسیب دیده را حدود 2 تا 3 بار لایه‌برداری کردید، عسل را بردارید و بر روی زخم پوستتان بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه باقی بماند. سپس صورتتان را با استفاده از آب گرم و صابون طبیعی بشویید. این روش را به مدت یک ماه ادامه دهید تا پوست سالم و درخشانی داشته باشید.

ویتامین E

زمانی که حرف از ماده‌ای می‌شود که کلا برای پوست خوب است، ویتامین E در صدر این لیست قرار می‌گیرد. این ویتامین پوست را در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین، جای تعجب نیست که استفاده موضعی از این لوسیون می‌تواند در از بین بردن جای زخم آکنه معجزه کند. استفاده از این لوسیون به تعداد دو بار در روز که حاوی هیچ روغن معدنی نیست می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه جای زخم شود. به جای لوسیون، شخص می‌تواند از روغن ویتامین E استفاده کند، آن‌را بر روی صورت بمالد و به مدت 15 دقیقه بماند و سپس با یک پاک‌کننده ملایم بشوید.

پوره میوه

پوره میوه‌هایی مانند سیب و آناناس پر از اسید اسکوربیک است، این اسید یک عنصر مهم در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. اسید اسکوربیک نشان داده است که باعث روشن شدن جای زخم آکنه می‌شود و باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود. پوره آناناس یا سیب را به آرامی روی پوست بمالید. اجازه دهید بر روی پوست بماند و زودتر از 15 دقیقه آن‌را از پوست جدا نکنید. سپس می‌توانید با آب گرم آن‌را بشویید.

آب لیمو

استفاده روزمره از آب لیموی تازه روی جای زخم آکنه (3 تا 4 قطره) می‌تواند در پاک کردن این مشکل پوستی در اسرع وقت کمک کند. برای جای زخم‌های شدید، استفاده از آب لیمو ممکن است تنها باعث روشن شدن جای زخم شود و آن‌را به صورت کامل از بین نبرد.

جوش شیرین

با مخلوط کردن جوش شیرین با آب خمیری از آن بسازید. حال آن‌را روی صورت بگذارید، و بیشتر روی جاهایی متمرکز شوید که پوست دارای جای زخم آکنه است. پس از ماساژ دادن خمیر به مدت یک یا دو دقیقه، سراسر صورت را با آب تمیز بشویید. جوش شیرین این توانایی را دارد که این عیوب پوست را در مدت زمان کمی از بین ببرد.
افراد دارای جای زخم آکنه باید از تعدادی از مواد غذایی اجتناب کنند. برخی مواد غذایی هستند که محرکی برای ایجاد آکنه می‌باشند. غذاهای سرشار از قند و همچنین غذاهای فراوری شده می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند. نیاز است که این غذاها از رژیم غذایی حذف شوند. نوشیدن مقدار زیادی آب ( 8 تا 10 لیوان در روز) و خودداری از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، برخی از عواملی هستند که می‌توانند به خلاص شدن از آکنه در مدتی کوتاه کمک کنند.

منبع:راسخون