خواص درمانی زیره سیاه

خواص درمانی زیره سیاه

قسمت مورد استفاده داروي زيره سياه ميوه آن است که در تيره ماه سال دوم باقطع کامل گياه صورت مي گيرد و مي گذارند تا برسد.

نام هاي رايج زيره سياه: زيره ، زيره رومي ، زيره کرماني ، شاه زيره ، کرويا، کمون رومي ، قرنباد.

زيره سياه گياهي است دوساله که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتيمتر مي رسد، ريشه اش راست و دوکي شکل و گوشت دار و ساقه اش بي کرک و شفاف است و برگ هايش به رنگ سبز و در قسمت فوقاني ساقه داراي دمبرگ کوتاهي است که انتهاي آن به صورت غلافي ساقه را فرامي گيرد، گل آذين آن چتر مرکب و گل هايش کوچک و سفيد رنگ است و ميوه اش بيضي شکل به رنگ قهوه اي تيره يا مايل به زردو شفاف است و زيره در کرمان بيشترين سطح کشت را دارد.

ترکيبات شيميايی زیره سیاه

زيره سياه حاوي تانن ، موم ، مواد رزيني ، يک روغن ثابت سبزرنگ ، موسيلاژ، مواد قندي ، مواد ازته و اسانس که شامل دي هيدروکاروئول ، نوعي ترپن به نام کارون و دونوع ستن مي باشد.

قسمت مورد استفاده داروي زيره سياه ميوه آن است که در تيره ماه سال دوم باقطع کامل گياه صورت مي گيرد و مي گذارند تا برسد.

خواص و اثرات دارويی زیره سیاه

طبع زيره سياه خيلي گرم و خشک است .

زيره سياه داراي خواص مدر، بادشکن ، مقوي ، زيادکننده شير، قاعده آور، نيرودهنده ، ضد کرم ، هضم کننده ، ضد تشنج ، قابض ، معرق ، مقوي معده ، قاطع اسپرم است .

زيره سياه در موارد بلع هوا، نفخ شکم ، برطرف کردن سوءهاضمه ، تسهيل هضم غذا، دل پيچه کودکان ، انگل معده و روده ، دفع بادهاي کليه و مثانه ، تنگي نفس ، خفقان سرد، سکسکه نفخي ، استسقاء به کار مي رود.

زيره سیاه يک داروي سنتي براي رفع سوءهاضمه خصوصاً نفخ شکم است .

خوردن زيره سیاه يا روغن آن در رفع سوءهاضمه و دل دردهاي کودکان مفيد است .

زيره سیاه داراي خاصيت ضدگرفتگي دارد و براي رفع گرفتگي هاي دوران قاعدگي مفيد است .

مقوي بدن و چاق کننده است . معده را گرم و تقويت مي کند و کرم تنيا را دفع مي کند. و اثر قابل ملاحظه اي در جلوگيري از ايجاد بادهاي اضافي در روده و درمان اسهال دارد.

دم کرده يک قاشق مرباخوري ميوه له شده زيره سياه در نيم ليتر آب جوش براي تنبلي اعمال گوارشي 2 ـ 1 گرم ، بي اشتهايي ، باد يا درد روده مصرف مي شود و دانه زيره را يا مي جوند و يا از گرد گياه مخلوطي در آب ميل مي نمايند.

مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده وبي اشتهايي بسيار مؤثر است،مصرف زيره سياه يا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهاي کودکان و تنگي نفس نيز، کاربرد فراواني دارد، دم کرده زيره سياه همراه با گياه ” اوجي ” در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحريک پذيري روده مفيد است. اين گياه داراي خواص ضد عفوني کنندگي، ضد کرم، ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوي و نيروبخش است؛ بنابراين مصرف آن به افراد داراي مشکلات مذکور توصيه مي شود.

منبع: تابناک