درمان تعریق بیش از حد

درمان تعریق بیش از حد

درمان تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد ممکن است بر اثر چندین عامل بوجود آید. برخی از آنها اضطراب، دیابت، یائسگی، سطح پایین قند خون و داشتن استعداد ژنتیکی برای آن را شامل می‌شود. از طریق این مقاله، در خصوص عوامل مسبب و برخی درمان‌ها جهت متوقف ساختن مشکل تعریق بیش از حد بیاموزید.
عرق، مایع شفاف و شوری است که توسط غدد عرق‌زا در پوست‌تان تولید می‌شود. روند ترشح آن از بدن را تعریق گویند. در اصطلاح انگلیسی همچنین به آن perspiration گفته می‌شود که به معنای تعرق است. تعریق روند طبیعی بدن است که بوسیله‌ی آن بدن‌تان خود را خنک کرده و یا درجه حرارت رضایت بخش را حفظ می‌نماید. عمدتاً در زیر بغل، در پا و کف دست عرق می‌کنیم. عرق اغلب با باکتری‌های موجود بر روی پوست مخلوط می‌شود. این باکتری‌ها بر روی آن کار کرده و بوی بخصوصی را تولید می‌کنند. حمام کردن مرتب می‌تواند از بوجود آمدن این بوی بدن جلوگیری کند.

تعریق چیست؟

هنگامی که ورزش می‌کنید، اضطراب دارید، دمای بدن‌تان بالا است و یا در یک محیط گرم قرار دارید، به طور طبیعی عرق می‌کنید. بسیاری از خانمها با نزدیک شدن به یائسگی دچار تعرق بیش از حد می‌شوند. با این حال، تعرق بیش از حد بدون قرار داشتن در شرایط خاص غیر عادی است. به عنوان مثال، تعریق در زمستان و یا تعرق مداوم در درجه حرارت عادی حتی زمانی که هیچ فعالیت بدنی انجام نمی‌دهید. چنین وضعیت پزشکی را هایپرهیدروزیس (hyperhidrosis) به معنی تعریق زیاد گویند. در هایپرهیدروزیس مکانیسم خنک کنندگی بدن فرد بیش فعال شده که این امر منجر به تولید 3 تا 4 برابر عرق بیشتر می‌شود.

دلایل پشت تعریق بیش از حد

هایپرهیدروزیس اساساً بر دو نوع یعنی هایپرهیدروزیس اولیه و ثانویه است. هایپرهیدروزیس اولیه به دلیل زمینه‌ی ژنتیکی بوده و در طول دوران بلوغ شروع می‌شود. این نوع تعریق در موقعیت‌ها و شرایط بسیاری تشدید می‌‌شود. این شرایط، عصبانیت، اضطراب، مصرف مواد غذایی خاص، نیکوتین، کافئین و برخی از بوها را شامل می‌شود. نوع دوم تعریق توسط غده تیروئیدی که دچار سوء عمل شده، اختلالات غده هیپوفیز، نقرس، دیابت، یائسگی، سطح قند خون پایین و چندین دارو ایجاد می‌شود. هایپرهیدروزیس همچنین می‌تواند با پوشیدن لباس‌های تنگ بوجود آید که اجازه نمی‌دهند بعضی از نواحی بدن مانند زیر بغل به خوبی تنفس کنند.

درمان و راه‌کارهای تعریق بیش از حد

چنانچه ماهیت مشکل تعریق شما ژنتیکی است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید به طور کامل درمان شود. با این حال، اگر این گونه نیست، می‌توانید با پیروی از چند راه‌کار خانگی تغییرات چشمگیری در وضعیت خود ایجاد کنید.
• آب لیمو تازه را در قسمتهایی از بدن که مستعد تعریق می‌باشند، به مدت 10 تا 15 دقیقه مالیده و سپس بشویید. آن را به منظور تسهیل عارضه‌ی تعریق بیش از حد هر روز انجام دهید.
• همچنین می‌توانید گوشت گوجه فرنگی و سرکه را در نواحی بدن که عرق می‌کند، مورد استفاده قرار دهید.
• یک فنجان چای مریم گلی برای متوقف کردن تعریق زیر بغل بنوشید.
• برگ‌های اکالیپتوس و گردو را آسیاب کرده تا خیمر و پوره‌ای از آن تهیه شود. این پوره را در قسمتهایی از بدن‌تان که بیش از حد عرق می‌کند، قرار دهید. آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه به حال خود رها کنید. سپس به خوبی با آب بشویید.
• از مصرف مواد غذایی تند صرف نظر کرده و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری نموده تا از شر این مشکل خلاص شوید.
هرکدام از راه‌کارهای خانگی را دوست دارید انتخاب کرده و آن را به مدت حدوداً 3 ماه به طور مرتب بکار گیرید. در صورتی که متوجه‌ی بهبودی در وضعیت خود شدید، استفاده از آن را ادامه دهید. اگر با هیچ کدام از این راه‌کارهای خانگی کاهش تعریق زیاد را شاهد نبودید، بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. راه‌هایی وجود دارند که از طریق آنها تعریق بیش از حد می‌تواند به طور مؤثری درمان شود. در ادامه توضیح مختصری از چند روشی که به طور معمول توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی خواهیم نمود.
داروهای خوراکی: داروهای خوراکی که به جهت فرونشاندن تعریق بیش از حد عمل می‌کنند را تحت عنوان آنتی کولینرژیک‌ها می‌شناسند. روبینول (Rubinol) یکی از این داروها است. بسیاری از آنتی کولینرژیک‌ها تنها با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار داده می‌شود. موارد بسیاری گزارش شده است که استفاده طولانی مدت از آنتی کولینرژیک‌ها موجب خشکی دهان و تاری دید می‌شود.
ضد تعریق موضعی‌: ضد تعریق یا آنتی پرسپیرانت‌های بسیاری در بازار موجود می‌باشند که غدد عرق را مسدود می‌سازند. آنها را بایستی در شب مورد استفاده قرار داد، به این دلیل که میزان تعریق در شب نسبتاً کمتر است. این ضد عرق‌ها وارد منافذ پوست شده و مانع از عرق کردن آنها می‌شوند. می‌توانید آنها را در اشکال مختلفی مانند گلاید (لغزشی)، استیک (مام صابونی)، اسپری و غلتاندنی تهیه کنید.
یونتوفورزیس: یونتوفورزیس شامل استفاده از آب جهت بازگرداندن عملکرد طبیعی غدد عرق است. آب به منظور هدایت یک جریان الکتریکی خفیف بر روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند به هیچ وجه دردناک نیست. و به منظور کسب نتایج قابل توجه، چندین جلسه به طول می‌انجامد. تعداد جلسات به شدت مشکل تعریق شما بستگی دارد. به طور متوسط این روش درمانی 2 تا 4 جلسه در هفته می‌باشد.
لیپوساکشن: این روش به منظور برداشتن غدد عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را برای یک منطقه خاص مثل زیر بغل انجام داد. هر چند این روش درمانی بسیار مفید است، با پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن صحبت کنید.
سمپاتکتومی توراسیک: درمان جراحی برای تعریق بیش از حد تحت عنوان سمپاتکتومی توراسیک شناخته می‌شود. این روش شامل قطع اعصاب سمپاتیک دخیل در تعریق می‌باشد. این کار با فرو کردن یک ابزار آندوسکوپی کوچک در زیر بغل انجام می‌شود. هدف، از بین بردن بخش‌های کوچکی از عصبی است که به غدد عرق متصل می‌شود. سمپاتکتومی توراسیک بسیار مؤثر بوده اما در عین واحد، پرمخاطره نیز می‌باشد. متخصصان پزشکی مجبورند در یک لحظه، ریه‌های شما را خالی و یا مانع از تورم آنها شده تا اعصاب را به وضوح مشاهده کنند. این روند همچنین عوارض جانبی خاصی مانند آسیب عصبی، تعریق بیش از حد در بخش‌های دیگری که عمل بر روی آنها انجام نشده، و مشکلات تنفسی را به همراه دارد. گاهی، چنین مشکلاتی به صورت دائم در میآیند. بنابراین تنها در صورتی که تمام روش‌های دیگر موفقیت‌ آمیز نبودند آن را به عنوان یک گزینه‌ی درمانی در نظر بگیرید.
به جز داروهای خوراکی، تمام روش‌های دیگر درمانی در نواحی بخصوصی از بدن عمل می‌کنند. آنها نمی‌توانند تمام غدد عرق و یا اعصاب سمپاتیک را برای کاهش تعریق تحت کنترل درآورند. بنابراین، به استفاده از راه‌های دیگر خلاصی از تعریق بیش از حد مانند استفاده از پودر تالک و ضد عرق‌های موضعی موجود در بازار فکر کنید. آنها همچنین شما را از بوی بد بدن خلاص می‌کنند. همواره توصیه می‌شود که وضعیت خود را با یک متخصص پوست در میان بگذارید، به این دلیل که ایشان درک عمیقی از بدن شما و علل پشت تعرق بیش از حد را به شما خواهد داد.

منبع:راسخون