درمان طبیعی استرس

درمان طبیعی استرس

امروزه، استرس نسبتاً شایع بوده و می‌تواند به دلیل فشار جسمی و یا روانی بوجود آید. این فشار عمدتاً خارجی بوده و از عدم موفقیت در تحقق خواسته‌ها، انتظارات، و یا نگرانی بیش از حد ناشی می‌شود. به راحتی می‌توان بر استرس غلبه کرد. در این مقاله چند درمان طبیعی استرس را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
استرس چیست؟
استرس حالتی از فشار روانی یا عاطفی است که موجب نگرانی و تنش می‌شود. در زندگی روزمره، معمولاً هنگامی استرس به ما دست می‌دهد که موفق به تحقق خواسته‌های خود نمی‌شویم. آگاهی از عدم توانایی در رسیدن به این خواسته‌ها موجب بروز استرس در ما می‌شود. با بزرگتر شدن، بیش از پیش تحت تأثیر اثرات استرس روحی و جسمی قرار گرفته به گونه‌ای که هم اثرات مثبت و هم منفی بر روی ما می‌گذارد. در برخی موارد، به عنوان مثال در حرفه‌ی خود، مقدار مشخصی استرس ممکن است ما را به چالش انداخته تا در کار خود بهتر عمل کنیم.
بیشتر افراد در هر زمان از زندگی‌شان ممکن است دچار استرس شوند. این امر ممکن است در نتیجه‌ی موارد ذیل باشد:
• داشتن مشکلات سلامتی
• فشار در محل کار
• عدم امنیت مالی
• از دست دادن یک عزیز
• اعتیاد بیش از حد به مواد مخدر، الکل، یا سیگار
• قطع رابطه
• بی‌خوابی
• برعهده داشتن مسئولیت‌های بیش از حد
• نوسانات خلقی یا آشفتگی عاطفی
• درگیری با اعضای خانواده
• تنهایی
درمان استرس به طور طبیعی
استرس یک مشکل فراگیر در جهان امروزی است، که ممکن است به سردرد، از دست دادن اشتها و کاهش میل جنسی منجر شود. درمان‌های طبیعی وجود دارند که همچنین تحت عنوان عوامل کنترل استرس شناخته شده، که ممکن است به غلبه بر استرس کمک کنند. این درمان‌ها بدون عوارض جانبی بوده و به ما کمک کرده با فراهم ساختن زمینه‌های آرامش، شادی و رضایت روانی همراه با یک بدن سالم بر آن چیره شویم.
تخلیه مناسب احساسات منفی
با درمیان گذاشتن و صحبت از غم و اندوه، ترس، و علل اضطراب با دوستان و یا نزدیکان و عزیزان، فرد می‌تواند میزان استرس را کاهش دهد.
داروهای گیاهی
برخی گیاهان دارویی آیورودا (طب سنتی هند)، مانند براهمی (brahmi) و آشواگاندا (ashwagandha) نیز به کاهش میزان استرس کمک می‌کنند. علاوه بر این، در صبح و بعد از ظهر جویدن برگ ریحان، که یک عامل ضد استرس است، نیز به از بین بردن آن کمک می‌کند.
مدیتیشن
مدیتیشن یا مراقبه یکی دیگر از گزینه‌های مدیریت استرس بوده، که دارای اثری شفابخش بر بدن و همچنین روح و روان ما است. همچنین می‌تواند آرامش روحی را با از بین بردن مؤثر احساسات منفی که موجب بروز استرس می‌شوند، فراهم سازد.
تنفس عمیق
نفس عمیقی کشیده تا تسکین فوری از احساس خشم، ترس، اضطراب، و نگرانی بیابید. به هنگام دم، هوای تازه استنشاق کرده و به هنگام بازدم، اضطراب و سایر احساسات منفی را بیرون بریزید.
ترک اعتیاد
وجود ویتامین B برای کاهش استرس ضروری است. وابستگی بیش از حد به نوشیدنی‌های الکلی و سیگار ممکن است منجر به بروز استرس شود، به این دلیل که این مواد عاری از ویتامین B بوده و ممکن است به عوارض و بیماری‌های خاصی نیز منجر شوند.
حمام آب گرم
گرفتن حمام آب ولرم، آب درمانی مؤثری جهت درمان استرس و اضطراب به شمار می‌رود. پس از گرفتن حمام آب ولرم، فرد ممکن است احساس آرامش نماید.
نوشیدن آب داغ
چند گلبرگ گل رز و مقداری شکر را به آب گرم افزوده و بگذارید به جوش آید. نوشیدن آن بصورت داغ به غلبه بر افسردگی در صورتی که علت استرس شما باشد، کمک می‌کند.
نگرش مثبت
تفکر مثبت عامل دیگری است که می‌تواند استرس را درمان سازد. فرد بایستی نسبت به تمام جنبه‌های زندگی نگرش مثبتی داشته باشد. و تمام موانع پیش رو را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرد.
تکنیک‌های تمدد اعصاب
چندین تکنیک تمدد اعصاب وجود دارد که ممکن است به کاهش استرس کمک کنند. این تکنیکها عبارتند از:
 خنده
 داشتن یک استراحت کوتاه از کارهای روزانه
 گوش دادن به موسیقی
 گذراندن وقت با دوستان
تغییرات جزئی در شیوه زندگی
ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می‌تواند به درمان استرس کمک کند.
 نوشیدن مقدار زیادی آب
 خوابیدن به مدت حداقل هفت ساعت در روز.
 اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده و یا ناسالم
 مصرف مواد غذایی مغذی در فواصل منظم.
 از قلم نیانداختن صبحانه
 انجام ورزش به طور منظم. پیاده روی صبحگاهی به صورت روزانه
 برنامه‌ریزی روز خود بر اساس میزان توانایی و قدرت خود
مدیریت زمان و داشتن دیدگاه واقع بینانه مانند خاتمه دادن به رابطه‌ای که فرد در آن احساس راحتی نمی‌کند، از عواملی به شمار می‌روند که ممکن است به داشتن یک زندگی بدون استرس کمک کنند.

منبع:راسخون