دقت در انتخاب همسر مناسب

دقت در انتخاب همسر مناسب

ازدواج و انتخاب همسر را می توان یکی از مهمترین تصمیم های زندگی یک فرد دانست ، انتخابی که شاید تا آخر عمر یک زندگی خوب و یا بد برای هر فردی بسازد ، پس بادقت انتخاب کردن و  اصولی انتخاب کردن یک نوع لازمه به حساب می آید ، البته این را هم باید در نظر گرفت که هر فرد بنا به سلیقه خود انتخاب همسر می کند . به منظور راهنمایی بهتر شما بازدیدکنندگان محترم قصد داریم در این مقاله از سایت ازدواج آکاایران به نکات مهمی درباره انتخاب همسر اشاره کنیم تا کمکی بشود برای هرچه بهتر تصمیم گرفتن شما ، پس این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

دقت در انتخاب همسر مناسب,انتخاب همسر مناسب,انتخاب شوهر مناسب

مهمترین عوامل توافق در ازدواج عبارتند از :
۱ – رشد عاطفی و فکری
۲ – تشابه علایق و طرز تفکر
۳ – تشابه مذهبی ( مسائل عینی مذهبی مد نظر است نه کلیات )
۴ – تشابه تحصیلی و طبقاتی
۵ – تشابه طرز فکر نسبت به امور جنسی
۶ – تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در کارها
۷ – رابطه با خانواده زن و شوهر

دقت در انتخاب همسر مناسب,انتخاب همسر مناسب,انتخاب شوهر مناسب

سن مناسب ازدواج

به نقل از آکاایران : در خصوص ازدواج، فرد در مرحله اول باید به بلوغ همه جانبه رسیده باشد، یعنی باید به بلوغ فکری، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی، بلوغ روانی و بلوغ شخصیتی دست یافته باشد.

به عنوان مثال رسیدن به یک سن خاص شرایطی ایجاد می کند که فرد را محک بزنیم و ببینیم به بلوغ لازم برای ازدواج رسیده است. مثلا انتظار می رود این فرد که به فرض یک خانم 21ساله است رفتار، کردار، شخصیت و نگاهش به زندگی از لحاظ اجتماعی دیگر کودک صفتی نداشته باشد. پس در اینجا باید گفت 21 سالگی دوران پایان دادن به کودک صفتی هاست.

این دختر 21ساله دیگر نوجوان نیست و در اصل جوان محسوب می شود. این فرد زمانی که به غیر از خودش دیگری را دوست دارد به بلوغ عاطفی رسیده است. اگر رفتارهای اجتماعی اش منطبق بر آنچه جامعه می پسندد، باشد و به لحاظ اجتماعی به پختگی رسیده باشد، یعنی بلوغ اجتماعی یافته و می خواهد ازدواج کند.

در خصوص بلوغ روانی باید گفت زمانی که فرد از رفتارهای غیرطبیعی فاصله می گیرد، دچار رفتارهای تکانشی و پرخاشگری نمی شود، تصمیم های ناگهانی نمی گیرد، خیلی زود از کوره در نمی رود و در اصل پس از تفکر و سنجش تصمیم می گیرد یا سخن می گوید در اصل به بلوغ روانی رسیده است.

این سه محور بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ روانی لازم است اما بلوغ اقتصادی نیز اهمیت دارد. اما برای ازدواج به سه جنبه اصلی بلوغ عاطفی، روانی و اجتماعی بیشتر از اقتصادی نیاز داریم.

هم سطح ها باید با هم ازدواج کنند

نکته مهم دیگر همسان بودن، هم طراز و هم شأن بودن زوجین است. اینکه از نظر اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی، تحصیلی، مذهبی، اعتقادی و از هر نظر که فکر می کنیم باید سمت و سوی مشابهی وجود داشته باشد. خوب نیست که فردی از طبقه خیلی بالای جامعه با فردی طبقه خیلی پایین ازدواج کند. اینها بی شک از نظر فرهنگی، فکری و آداب و رسوم با هم تفاوت دارند.

اختلاف طبقاتی بی شک مشکل آفرین خواهد بود. از سوی دیگر ممکن است دو نفر از نظر اقتصادی هم سطح باشند ولی از نظر فرهنگی تفاوت های فراوانی داشته باشند. در کشورمان خرده فرهنگ های متعددی وجود دارد، قومیت های متفاوتی چون ترک، لر، کرد، عرب، گیلک، فارس و… که هر یک آداب و رسوم خاص خود را دارند.

همسانی

به عنوان مثال 2 نفر قصد ازدواج دارند، از نظر اقتصادی همانند، از نظر تحصیلی هم سطح و از لحاظ وضعیت اجتماعی شبیه یکدیگرند اما یکی فارس و دیگری کرد است. هر کدام یک فرهنگ حاکم متفاوت دارند. این پرسش مطرح می شود که آیا به واقع نمی شود با این تفاوت کنار آمد و زندگی کرد و آیا این ازدواج صد درصد محکوم به شکست است؟ یا اینکه راهکاری وجود دارد؟ چنانچه بتوانیم فرهنگ فرد مقابل را به طور کامل مطالعه کرده و بدانیم چه انسان هایی هستند، چه خلق و خویی داشته و به چه چیزهایی بیشتر اهمیت می دهند و آداب و رسوم شان چگونه و نحوه فرزندپروری یا همسرداری آنان چطور است؟ می توان به نتایج خوبی دست یافت. باید خیلی دقیق و موشکافانه وارد عمل شد. اینکه بگویم من دوستی داشتم که مثلا ترک یا لر بود و حالا می دانم آنها چه اشخاصی هستند، کافی نخواهد بود. حالا به یک فرصت طلایی می رسیم که باید از خود بپرسیم با این ویژگی های فرهنگی می توان با این خانواده سازش و وصلت داشت یا خیر؟ حتی ممکن است آنها زبان متفاوتی داشته باشند که باید آن را نیز یاد بگیرید. زبان خیلی مهم است، با فراگیری آن وارد دنیای دیگری شده اید، یک دنیای بسیار وسیع و جدید.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یک ویژگی خیلی خوب است که اگر همه بتوانیم در خود ایجاد کنیم صاحب پیشرفت های ارزشمندی شویم. لجباز و یک دنده نباشیم، بدون انعطاف پذیری نمی شود خلاق بود. نمونه هایی وجود دارد که افراد انعطاف پذیر در شرایط بسیار دشوار، آنچنان خود را وفق دادند که موجب تعجب همگان شد! به طور حتم نقطه مقابل آن که آفت زندگی محسوب می شود یک دندگی، لجبازی و کله شقی است.

دقت در انتخاب همسر مناسب,انتخاب همسر مناسب,انتخاب شوهر مناسب

مشکلی که افسرده ها دارند

افرادی با شخصیت افسرده ویژگی هایی دارند که از هیچ چیز لذت نمی برند، بسیار ساکت اند، زود خسته شده و پیوسته احساس نیاز به خواب و استراحت دارند، علاقه ای به حضور درجمع ندارند به ویژه جمع هایی که در آن غریبه نیز وجود دارد، برای آنان سنگین است.

البته شخصیت افسرده با بیماری افسردگی متفاوت است و این بیماری افسردگی با دارو یا روان درمانی برطرف می شود اما شخصیت افسرده اینطور نیست. در افراد با شخصیت افسرده حالت کناره گیری در تعاملات اجتماعی دیده می شود. بروز بحران های اضطرابی، تبدیل اضطراب به خشم، فریاد زدن، دعوا کردن و ناتوانایی در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی به ویژه با همسر خود از دیگر علائم این انسان هاست.

این افراد حتی دربیان دوست داشتن کلامی به همسر خود مشکل دارند، نمی توانند بگویند چقدر همسرشان زیباست و از اینکه با او ازدواج کرده اند، چقدر خوشحال هستند. مثلا فکر می کنند اگر اینگونه ابراز محبت کنند، یعنی چاپلوسی کرده اند درصورتی که اینها چیزهای اولیه زندگی زناشویی است. تفاوت دیگر افراد دچار شخصیت افسرده با افراد دچار عارضه افسردگی این است که افراد افسرده این بینش را دارند که با پای خود به کلینیک و مشاور روانشناس یا روانپزشک برای درمان مراجعه کنند.

افراد افسرده می گویند از چیزی لذت نمی برند، پیوسته دچار سردرد، دل درد، سرگیجه، خستگی و افسردگی هستند که دراصل عارضه افسردگی آنها موجب بروز عوارض فیزیکی و جسمانی برایشان شده است.

با کلاه بردارها زندگی نکنید

افرادی که از نظر شخصیتی مشکل دارند به این باور نمی رسند که نیاز به درمان دارند و اصلا قبول ندارند که اضطراب، بی اعتمادی، ترس از اجتماع و هرمشکل آنان قابل پیشگیری یا برطرف شدن است و پیوسته می گویند نیازی به پزشک ندارند.

اینها علائم خوبی برای تشخیص افتراقی افراد دچار اختلال شخصیت است که در تعیین همسر آینده می تواند با وجود اینکه نکته کوچکی است اما سرنوشت ساز باشد. در دانش روانشناسی سخت ترین گروه همین افراد هستند که با وجود مشکل فراوان گمان می کنند که هیچ مشکلی ندارند.

نوع دیگر شخصیت دارای مشکل برای ازدواج، افرادی هستند که به خلاف کردن گرایش دارند. این افراد پیوسته درحال انجام کارهای خلاف، کلاه بر سردیگران گذاشتن، دروغ گفتن و… هستند و با وجود اینکه ظاهر بسیار آراسته ای دارند و کسی گمان نمی کند که آنها دچار مشکل باشند اما پیوسته دروغ می گویند و تخلف می کنند. آنان پیوسته درحال زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات هستند و اگر هم کسی برخلاف میلشان رفتار کند، عصبانی می شوند، پرخاشگری کرده به طوری که افراد را مجبور به کوتاه آمدن می کنند.

آنان نه تنها با قانون و مقررات مشکل دارند بلکه دربسیاری موارد اهل موادمخدر و سایر خلاف ها هستند. معتاد نیستند ولی پیوسته اذعان می کنند برای آرامش و رفع اضطراب به صورت تفننی از موادمخدر استفاده می کنند. مواردی که ذکر شد عظیم ترین مشکلات در خصوص این افراد است و مواجهه با این موارد بی شک موجب طلاق و جدایی می شود. حتی اگر هم به جدایی منجر نشود، زندگی آنها ناراحت کننده ، دشوار، غیرلذت بخش و طاقت فرسا می شود که به جز سوختن و ساختن، درگیری و نزاع راه دیگری مطرح نمی شود. البته درصورت مراجعه به روانپزشک یا روانشناسان با پیگیری های طولانی مدت قابل معالجه و درمان هستند.

مراجعه به روانشناس

حتما با مراجعه به روانشناس و انجام تست های تعیین شخصیت قبل از ازدواج به از سلامت شخصیتی خود و همسرتان مطمئن شوید. تعداد زیادی از زوجین که کار آنها به طلاق می انجامد با کسانی که نشانه های مخفی عارضه اختلال شخصیت دارند زندگی می کنند، این گروه آرام هستند ولی خوشحال نیستند. درخصوص افرادی که تازه ازدواج کرده اند یا به تازگی متوجه مشکل شخصیتی همسر خود شده اند، به آنها توصیه می کنم از روش های انطباقی و سازشکارانه استفاده کنند.

دقت در انتخاب همسر مناسب,انتخاب همسر مناسب,انتخاب شوهر مناسب

مشکلی که شکاک ها دارند

یکی دیگر از موارد بااهمیت در انتخاب همسر درنظر گرفتن سلامت شخصیتی است. اگر می خواهید راحت و آسوده بوده و زندگی خوبی داشته باشید باید از سلامت شخصیت مطمئن باشید. شخصیت در اینجا رفتار، طرزتفکر، اندیشه، نحوه برخورد، نحوه برقراری ارتباط و ایدئولوژی، احساس، انگیزه و عواطف و دراصل ویژگی های فردی محسوب می شود.

برای درک بهتر این مسئله مهم مثالی می زنیم

با زوجی برخورد می کنیم که می گویند از نظر تحصیلی، اقتصادی، مذهبی و… با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند اما متاسفانه با هم سازگاری ندارند… می پرسد که چرا نمی توانم با همسرم بر سر یک موضوع بحث و تبادل نظر کنم و به نتیجه برسم؟! می گوید که همسرش جو و فضای گفت وگو را سنگین و متشنج می کند. احساس راحتی با او ندارد.

این دقیقا به این معناست که شخصیت همسر مشکل دارد. اصلا باید گفت اینگونه همسران در بیشتر موارد یا بسیار بدبین و منفی هستند که همیشه فکر می کنند طرف مقابل دروغ می گوید یا به هر نوعی می خواهند با شکاکی مچ همسر خود را بگیرند.

روان بودن درون که بر اساس اعتماد و اطمینان تامین می شود در اینگونه افراد وجود ندارد. زندگی با این افراد پیوسته مظنون و شکاک بسیار دشوار است! مثلا ایشان به نامزدش می گوید: دیشب کجا رفته بودی؟ چه پوشیده بودی؟ آنجا چه کسانی بودند و با چه کسی حرف زدی؟ با چه افرادی حرف نزدی و نحوه برخورد آنها با تو چگونه بود؟ کنار چه کسی نشسته بودی؟ تا چه ساعتی آنجا بود؟ و… .

آنقدر از اینگونه پرسش ها که طرف مقابل کلافه می شود و ادعا می کند با این پرسش ها و احساسات تو را خیلی دوست دارم و… در هر صورت این شک و تردیدی است که در وجود او ریشه دارد. در اصل این نمونه ای از فردی است که دچار اختلال شخصیتی شده است.

دین داری

یکی از ملاک های بسیار مهم در امر ازدواج، دین داری است. دختران و پسران باید به این معیار، توجه کافی داشته باشند و به راحتی از آن نگذرند، زیرا اگر همسری واقعاً دین دار باشد، خودبه خود همه ملاک ها و ارزش های دیگر همانند راست گویی، خوش خلقی، امانت داری و دیگر معیارها را در خود خواهد داشت: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست».

امامان نیز بر ایمان و دین داری همسر و تقیّد و التزام عملی به آن، تأکید کرده اند،

امام صادق علیه السلام فرمود:

هرگاه مردی همسر را تنها به خاطر زیبایی و ثروتش انتخاب کند، خداوند او را به همان زیبایی و ثروت وامی گذارد و هرگاه همسرش را به خاطر دیانتش انتخاب کند، خداوند مال و جمال را نیز به او می دهد.

منبع:www.akairan.com