دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می‌گذارد؟

دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می‌گذارد؟
سبک زندگی و رژیم غذایی ما، نقش بسیار مهمی بر سلامت و رفاه‌ ما دارند اما آیا می‌دانستید که حلقه اجتماعی پیرامون ما بخصوص دوستانمان می‌توانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی سلامت ما را تحت تاثیر قرار هند؟ در ادامه در مورد این که دوستی چگونه می‌تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد، بحث خواهد شد.

اثرات مثبت دوستی بر سلامت

” دوستی واقعی مثل صدای سلامتی است که زمانی ارزش پیدا می‌کند که صدایش قطع شود.” چارلز کالب کلتن
یک بار از فرد دانایی پرسیدند که ارزشمندترین گنج او چیست؟ و او پاسخ داد که ارزشمندترین خوشبختی‌اش در دوستانش خلاصه می‌شود و آن دوستی باارزش‌ترین رابطه‌ای بوده است که او قدر آن را می‌دانسته است. حقیقتا دوستان بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهند. آن‌ها کسانی هستند که به ما اجازه می‌دهند تا چیزی باشیم که واقعا هستیم و بدون هیچ‌گونه تظاهری ما را دوست دارند. آن‌ها در سخت‌ترین شکست‌ها دست شما را می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند تا در سخت‌ترین زمان‌ها، لبخند بر لب داشته باشید. در یک کلمه، دوستان می‌توانند تفکرات و دیدگاه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
تمامی آن‌چه که در بالا گفته شد بر این تاکید می‌کند که چقدر دوستی می‌تواند زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین تا حدی مسئول این هستند که ما چه هستیم.

رفاه روانی را بهبود می‌بخشند

تنهایی، اساسی‌ترین دلیل مشکلات احساسی ما می‌باشد. احتمال سرکوب احساسات زمانی که فرد با دوستان می‌باشد، کمتر است. یک دوست زمانی که نیاز دارید تا با کسی صحبت کنید و احساساتتان را بیان کنید، کنارتان هست. دوستی در جهت کمک به غلبه بر مسائل و استرس روحی می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد. مصاحبت و همراهی در دوستی مشهود است و مانع از افسردگی می‌شود. آن همچنین باعث افزایش احساس خوشحالی و خرسندی می‌شود. دوستی می‌تواند احساس عزت و اعتماد به نفس را افزایش دهد. آن همچنین کمک می‌کند تا با ضربه روحی مثل مرگ یا از داست دادن عزیز، شکست، طلاق، بیماری و غیره، کنار بیایید.

استرس را کاهش می‌دهد

شاید خندیدن با دوستان بهترین حالتی باشد که انسان می‌تواند از آن لذت ببرد. آیا می‌دانستید که دوستان، جز اولین کاهش دهندگان استرس بودند؟ خب، هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، زمانی ترشح می‌شود که شخص از احساس تنهایی رنج می‌برد. این مورد سبب افزایش فشار خون و همچنین باعث عدم تعادل هورمونی بدن می‌شود. خندیدن با دوستان و آرامش داشتن از کنار آن‌ها بودن، باعث مهار علت اصلی استرس می‌شود.

به دنبال کردن عادات خوب و سبک زندگی سالم کمک می‌کند

دوستان به عنوان منبع بزرگ ایجاد انگیزه هستند. دوستان همیشه و هر زمان که تصمیم بگیرید تا به باشگاه بروید تا تناسب اندامتان را حفظ کنید یا رویاهایتان را تحقق بخشید، شما را تشویق می‌کنند. دنبال کردن یک روال عادی برنامه تناسب اندام با رفیقتان منجر به تداوم و ثبات بیشتری در دنبال کردن این برنامه روتین می‌شود. دوستان خوب همچنین باعث می‌شوند تا فرد از خطرات و اعتیاد مانند سیگار کشیدن، دور بماند.

به بهبود یافتن بیماری کمک می‌کنند

طبق یک مطالعه صورت گرفته در دانشگاه هاروارد، ملاقات منظم دوستان و در کنار دوستان بودن به بهبود سریع بیماری‌های شدید، کمک خواهد کرد. این تحقیق نشان داده است که بیمارانی که هیچ دوستی ندارند، 4 برابر بیشتر از بیمارانی که ارتباطات دوستی قوی و تعداد دوستان خوب بیشتری دارند، در معرض مرگ ناشی از بیماری هستند.

طول عمر را افزایش می‌دهند

بله، درست است. طبق یک مطالعه استرالیایی در مورد افزایش سن، دریافت شده است که داشتن رابطه‌های دوستی سالم بیشتر از داشتن رابطه‌های نزدیک با بچه‌ها و خانواده می‌تواند سبب افزایش طول عمر می‌شود. این مطالعه برروی 1500 بزرگسال به مدت 10 سال صورت گرفته است.

پیری را به تعویق می‌اندازد

واقعا؟ در حال حاضر این چیزی است که همه ما دنبال آن هستیم. طبق یک مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه براندیس، یک دوستی سالم و مفید در کنار نرمش و ورزش مناسب می‌تواند به تعویق فرآیند پیری کمک کند.

شادی را افزایش می‌دهد

خب، دوستان تاثیر به سزایی در شادمانی دارند. یک تحقیق انجام شده توسط محققان دانشگاه هاروارد که در یک مجله پزشکی انگلیسی منتشر شد، بیان می‌دارد که هنگامی که در جمع اجتماعی مثل جمع دوستان یا فامیل هستیم، شادی‌مان چند برابر می‌شود.

سبب ارتقا سطح هوش می‌شود

در جمع دوستان بودن و داشتن بحث سالم درباره مسائل ذهنی با آن‌ها، می‌تواند به بهبود هوش عمومی کمک کند. یک تحقیق منتشر شده در یک مجله درمورد روانشناسی اجتماعی و علم شخصیت‌شناسی، رابطه‌ی بین هوش عمومی و اجتماعی را مدنظر قرار داد. در آن تحقیق مطالعه شد که داشتن تنها 10 دقیقه گفتگو با یک دوست خوب یا گروه دوستان، می‌تواند سطح تفکر و هوش را ارتقا دهد.

کمک می‌کند تا با بی‌خوابی مقابله کنید

دوستان خوب می‌توانند به نجات تمام کسانی بیایند که مشکل خواب دارند، یک دوستی سالم منجر به سلامت روحی خوب، کاهش حس اضطراب و تنهایی می‌شوند. این مورد مستقیما بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد.

همچنین تحقیقی نشان می‌دهد که افراد با روابط اجتماعی کمتر، خطر مرگ خودشان را افزایش می‌دهند. بنابراین ما در این‌جا مزایای دوستان بر سلامتی را شرح دادیم. مطمئن شوید که حتما یک گروه از این دوستان را داشته باشید! آن‌ها را گرامی دارید و بخاطر هدیه زیبای دوستی در زندگیتان از آن‌ها قدردانی کنید!
منبع:راسخون