راهنمای خرید تخت كودک‌

راهنمای خرید تخت كودک‌

لطفا قبل از آنكه بدانید چه مدل تختی مناسب كودکتان است، سراغ خرید تختخواب نروید! استانداردهای تختخواب نوزاد، كودك و نوجوان بسیار مهم است.

تخت خواب كودك قرار نیست فقط خوشگل باشد. یكسری ضوابط و استانداردهایی هم وجود دارند كه با رعایت آنها كودك دلبندتان خوابی راحت‌تر را تجربه خواهد كرد و صد البته كه رویاهای شیرین‌تری هم خواهد دید.

خیالتان راحت! رعایت این استاندارد‌ها اصلا هم سخت نیست، اما با رعایت همین نكات ساده اما بسیار مهم، تختی مناسب برای اتاق كودك‌تان انتخاب خواهید كرد. دكتر نفیسه ملكی، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در این گزارش به شما می‌گوید برای كودك‌تان چه تختخوابی مناسب است.

یک تخت از نوزادی تا نوجوانی

takht1

ابعاد استانداردی برای تخت نوزاد وجود ندارد. مهم‌ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن نوزاد شماست. البته امروزه تخت‌های چند منظوره‌ای وجود دارند كه از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده‌اند. این تخت‌های نوزاد-نوجوان ابتدا برای نوزاد و سپس برای سن‌های كودك و نوجوان قابل استفاده است. تختخواب‌های نوزاد-نوجوان در نوزادی و شیرخواری لبه‌های بلندی دارد كه كم‌كم و با بالا رفتن سن كودك می‌توانید لبه‌های بلند آن را ‌بردارید. همچنین ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن كودك شما قابل‌تنظیم است.

پیشنهاد ویژه:

بهترین رنگ برای تخت نوزاد، طیف رنگی كرم تا استخوانی است. این رنگ، هم فضای اتاق را روشن می‌كند و هم در صورت كثیف شدن، لك‌ها را بهتر نشان می‌دهد. تخت نوزاد هر روز باید تمیز شود. وجود یك پشه بند دور این تخت، نوزاد شما را از گزند حشرات دور نگه می‌دارد. لبه‌های بلند دور این تخت‌ها برای جلوگیری از سقوط نوزاد به روی زمین است؛ پیشنهاد می‌كنیم یكی از این لبه‌ها امكان باز شدن داشته باشد.

ارتفاع مناسب تخت از سطح زمین چقدر است؟

takht2

ابعاد تخت بر اساس وزن، قد و ابعاد بدن كودك متغیر است. تختخواب یك نوزاد و شیرخوار باید لبه‌های بلندی داشته باشد. البته اگر كودك شما شیرخوار نیست، ارتفاع 30،20 سانتی‌متری تخت از سطح زمین مناسب به‌نظر می‌رسد. برای سن‌های بالا‌تر كه قد كودك بلند‌تر می‌شود فاصله 40،30 سانتی‌متر هم استاندارد است. اگر قد كودكی بلند‌تر و یا كوتاه‌تر از میانگین سنی‌اش باشد این ارتفاع می‌تواند تغییر كند.

پیشنهاد ویژه:

بهتر است فاصله تخت از سطح زمین نه خیلی زیاد و نه خیلی كم باشد. یك تخت استاندارد با طرحی ساده همیشه قابل استفاده است و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتد! اگر قصد دارید تختی انتخاب كنید تا كودك‌تان چند سال از آن استفاده كند، از انتخاب طرح‌های فانتزی بپرهیزید. همچنین در دكوراسیون اتاق نوزاد نیازی نیست از قاب‌ عكس‌های مختلف استفاده كنید. مهم‌ترین نكته در دكوراسیون اتاق نوزاد این است كه مراقب باشید تخت نوزاد را به هیچ عنوان زیر پنجره قرار ندهید.

زاویه استاندارد نشستن روی تخت

takht3

ارتفاع تخت نباید آنقدر زیاد باشد كه پا به زمین نرسد و نه آنقدر كوتاه باشد كه كودك زانوهایش را خم کنید. كف پای كودك زمانی كه روی تخت می‌نشیند باید به سطح زمین برسد. زاویه زانو و ران باید ۹۰ درجه باشد. همین طور زاویه لگن و كمر هم باید ۹۰ درجه باشد. این فرم بهترین حالت است؛ به این دلیل كه ارتفاع تخت متناسب با قد كودك در حالتی استاندارد قرار می‌گیرد. البته برای بچه‌های پر جنب و جوش و كودكانی كه در خواب تحرك بالایی دارند، ترجیحا تختی با ارتفاع كوتاه انتخاب كنید.

تختخواب هم می‌تواند به رنگ دیوارهای اتاق باشد و هم رنگی متفاوت. مهم‌تر از رنگ بدنه تخت، رنگی است كه برای تشك تخت انتخاب می‌كنید. همچنین برای انتخاب تختخواب‌های دو طبقه، مدلی را انتخاب كنید كه طبقه دوم، لبه مناسبی داشته باشد. طبقه دوم تخت‌های دو طبقه نباید خیلی به سقف نزدیك باشد. همچین روشنایی مستقیمی در كنار دیواری كه تخت را قرار می‌دهید، نباید وجود داشته باشد.

نکته: نور طبیعی بهترین نور برای اتاق كودك است اما توجه داشته باشید كه بد‌ترین جا برای قراردادن تخت، زیر پنجره است. اگر اتاق كودك شما كوچك است و تنها جایی كه می‌توانید تخت را قرار دهید زیر پنجره است، حتما با نصب پرده‌ای مناسب جلوی ورود نور و تابش مستقیم آفتاب روی صورت دلبندتان را بگیرید.

تخت چوبی، بهترین انتخاب

بهتر است تختی برای كودكان‌تان انتخاب كنید كه زیر آن فضایی خالی یا كشویی وجود داشته باشد زیر این فضای خالی مرتب باید نظافت شود تا محل تجمع حشراتی مثل مایت نشود. بهتر است تختی از جنس چوب، MDF یا نئوپان برای كودك انتخاب كنید. تخت‌های فرفورژه برای كودكان مناسب نیست و حتی بزرگسالان هم بهتر است تختی را كه لبه‌های تیزی دارد انتخاب نكنند.

اگر نمی‌خواهید جنس غالب تخت كودك شما چوبی باشد، تركیب‌های زیبایی از تخت‌های فلزی و چوبی هم در بازار موجود است. مصالحی مثل چوب همیشه با دكوراسیون اتاق راحت‌تر هماهنگ می‌شوند. چوب محصولی است برای تمام فصول! همیشه هم شیك و زیبا به‌نظر می‌رسد. فضای زیر تخت‌هایی كه به صورت كشویی است، بسیار به منظم‌تر بودن اتاق كودك یا نوجوان شما كمك می‌كند. كشوی زیر تخت محل مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافی است.

منبع : مجله زندگی ایده آل